ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΣΤΟΡΙΑ
Ι. Β. ΣΤΑΛΙΝ
Το όνομά του συνδέθηκε με τις λαμπρές σελίδες, αλλά και τις δύσκολες στιγμές της σοσιαλιστικής οικοδόμησης

Εκατόν τριάντα χρόνια από τη γέννησή του

Αύριο, 21 Δεκέμβρη, συμπληρώνονται 130 χρόνια από τη γέννηση του Ιωσήφ Βισαριόνοβιτς Στάλιν, μπολσεβίκου ηγέτη, Γενικού Γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΣΕ και ηγέτη του παγκόσμιου προλεταριάτου. Το όνομα του Ι. Β. Στάλιν συνδέθηκε αναπόσπαστα με τις λαμπρές σελίδες αλλά και δύσκολες στιγμές στην ιστορία της Σοβιετικής Ενωσης και της σοσιαλιστικής οικοδόμησης δεδομένου ότι ο ίδιος ηγήθηκε της σοβιετικής εξουσίας και του ΚΚ σε μια σημαντική περίοδο, σχεδόν 30 χρόνων, από το 1924 έως το 1953, στην οποία περιλαμβάνονται από το τέλος του εμφύλιου πολέμου, την εφαρμογή της πολιτικής της ΝΕΠ, την αντιμετώπιση των οπορτουνιστικών ταλαντεύσεων και παρεκκλίσεων σε σχέση με το ζήτημα του αν μπορεί να οικοδομηθεί ο σοσιαλισμός στην ΕΣΣΔ, έως την εκβιομηχάνιση της παραγωγής και την κολεκτιβοποίηση της αγροτικής παραγωγής, την όξυνση της ταξικής πάλης και τη συντριβή των δυνάμεων της «πέμπτης φάλαγγας» στο εσωτερικό της χώρας τη δεκαετία του 1930, το Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο και νίκη ενάντια στο φασισμό που είχε ως αποτέλεσμα τις αντίστοιχες νίκες του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος στις Λαϊκές Δημοκρατίες.

Ο Ι. Β. Στάλιν είχε πολύτιμη και καθοριστική συμβολή τόσο στο πεδίο της πρακτικής της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, όσο και σε ζητήματα της κοσμοθεωρίας του μαρξισμού - λενινισμού. Συνέβαλε αποφασιστικά στο να ανοίξουν, με ευθύνη του ΚΚ (μπ.), συζητήσεις σε σχέση με θεωρητικά ζητήματα της πολιτικής οικονομίας του σοσιαλισμού, για το εθνικό ζήτημα, για τα ζητήματα της γλωσσολογίας και πολλά άλλα.

Αποφασιστικά, με πίστη στις δυνατότητες και την ιστορική αποστολή της εργατικής τάξης, ο Ι. Β. Στάλιν συνέβαλε να αναπτυχθεί πνεύμα ιδεολογικοπολιτικής ετοιμότητας στη διεξαγωγή της ταξικής πάλης σε συνθήκες σοσιαλιστικής οικοδόμησης, πρωτοστάτησε στην αντιπαράθεση με το «αγοραίο» ρεύμα της οικονομικής σκέψης στην ΕΣΣΔ, στήριξε την πολιτική κατεύθυνση επέκτασης των κομμουνιστικών σχέσεων παραγωγής. Γι' αυτό ήταν πάντοτε καρφί στο μάτι των αστών όπου Γης και των οπορτουνιστών συνοδοιπόρων τους. Αυτό εξηγεί και τις συκοφαντικές επιθέσεις στο πρόσωπο και το έργο του, που συνεχίζονται αμείωτες μέχρι τις μέρες μας. Εκείνο που δεν μπορεί η αστική τάξη να συγχωρήσει στον Ι. Β. Στάλιν είναι ότι μέσα από πρωτόφαντες δυσκολίες κράτησε, ως επικεφαλής της ΚΕ του Μπολσεβίκικου Κόμματος, σταθερό το τιμόνι στην οικοδόμηση των θεμελίων του σοσιαλισμού στη Σοβιετική Ενωση, κόντρα στη λυσσασμένη αντίσταση των εκμεταλλευτριών τάξεων και των μηχανισμών του ιμπεριαλισμού.

Δυστυχώς, στην εκστρατεία σπίλωσης του έργου του Ι. Β. Στάλιν η αστική τάξη βρήκε ανέλπιστο σύμμαχο στο πρόσωπο της οπορτουνιστικής μερίδας του ΚΚΣΕ που επικράτησε με σημείο καμπής το 20ό Συνέδριο του 1956. Με πρόσχημα τη λεγόμενη προσωπολατρία επιχειρήθηκε η συκοφάντηση του ρόλου του Ι. Β. Στάλιν ως ηγέτη του ΚΚ (μπ.) της ΕΣΣΔ. Βεβαίως, στόχος αυτής της επίθεσης δεν ήταν το πρόσωπο, αλλά οι πολιτικές επιλογές στις οποίες πρωτοστάτησε και ηγήθηκε. Η σκουριά της οπορτουνιστικής αντίληψης και πρακτικής, που υπονόμευσε από τα μέσα την πορεία της σοσιαλιστικής οικοδόμησης και οδήγησε στις αντεπαναστατικές ανατροπές του 1989-1991, έμοιαζε για δεκαετίες να καλύπτει τα πάντα.

Το καθάρισμα αυτής της παλιάς σκουριάς της ιστορίας είναι έργο μακρόχρονο και επίπονο. Δε φθάνει άλλωστε η αναγνώριση του Στάλιν και της συμβολής του, ούτε η αντιπαράθεση με τον αντισταλινισμό, παρόλο που και αυτά αποτελούν αδήριτη αναγκαιότητα. Χρειάζεται η εξαγωγή ολοκληρωμένων συμπερασμάτων από την πορεία της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην ΕΣΣΔ για τον εμπλουτισμό της αντίληψης για το σοσιαλισμό. Σε αυτή την κατεύθυνση προσπαθεί να συμβάλει το ΚΚΕ, σκύβοντας θαρρετά και αντλώντας διδάγματα από τη θετική και αρνητική πείρα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, προχωρώντας πιο αποφασιστικά με τον μπολσεβίκικο βηματισμό. Το πρόσφατο 18ο Συνέδριο του Κόμματός μας βάθυνε παραπέρα τα συμπεράσματα από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση και εμπλούτισε την προγραμματική μας αντίληψη για το σοσιαλισμό. Είναι στα πλαίσια αυτής μας της προσπάθειας που καταθέτουμε τον οφειλόμενο φόρο τιμής στον Ι. Β. Στάλιν.

Η κολεκτιβοποίηση και ο Ι. Β. Στάλιν

Το διάστημα αυτό συμπληρώνονται όμως και 80 χρόνια από την υιοθέτηση των αποφάσεων της σοβιετικής ηγεσίας που καθόρισαν τους βασικούς άξονες της παραπέρα πορείας επέκτασης της κολεκτιβοποίησης και της πολιτικής απέναντι στον κουλάκο, πολιτικής της «εξάλειψης των κουλάκων σαν τάξης» (Δεκέμβρης 1929 - Γενάρης 1930).

Η Νέα Οικονομική Πολιτική (ΝΕΠ-1921) είχε βάλει προσωρινά ένα φρένο στους ρυθμούς επέκτασης των κομμουνιστικών σχέσεων παραγωγής. Αποτελούσε μια προσωρινή υποχώρηση που επιβλήθηκε από τις αντικειμενικές συνθήκες στην οικονομία της Σοβιετικής Ρωσίας και το σχετικό κλονισμό της σχέσης της εργατικής τάξης με τη μικρομεσαία αγροτιά που προκλήθηκε από τον εμφύλιο πόλεμο και την ξένη επέμβαση. Σήμαινε τη μερική ισχυροποίηση εμπορευματο-χρηματικών σχέσεων και (στο έδαφός τους) το δυνάμωμα μιας αστικής τάξης στην πόλη και στην ύπαιθρο (κουλάκοι). Βέβαια, από τη σκοπιά της εργατικής τάξης και του κόμματός της η ΝΕΠ δεν αντιμετωπιζόταν μοιρολατρικά ως ένα δήθεν αυτόνομο, νομοτελειακό «στάδιο» της επαναστατικής διαδικασίας. Η πορεία της θα κρινόταν από την ικανότητα της προλεταριακής εξουσίας να πείσει τη μικρομεσαία αγροτιά ότι η παλινόρθωση της ατομικής ιδιοκτησίας και του ελεύθερου εμπορίου θα σήμαινε προοπτικά κατρακύλισμα στην τσιφλικάδικη και καπιταλιστική εξουσία. Θα καθοριζόταν από τη δυνατότητα του κράτους να ανορθώσει τη σοσιαλιστική βιομηχανία και να δώσει στην αγροτιά την υλικοτεχνική βάση (τρακτέρ, εξηλεκτρισμός, κτλ.) για τη ριζική αναμόρφωση της μικρο-αγροτικής παραγωγής σε κοινωνική βάση και, επόμενα, και της μικροαστικής συνείδησης του αγρότη. Οι αντιφάσεις που ενυπήρχαν στα πλαίσια της ΝΕΠ δεν μπορούσαν σε τελική ανάλυση να λυθούν παρά μέσω της ταξικής πολιτικής του προλεταριακού κράτους, μέσω της πορείας της ταξικής πάλης.

Οπως τόνιζε και ο Β. Ι. Λένιν, «η πολιτική αυτή ονομάστηκε νέα οικονομική πολιτική, γιατί κάνει στροφή προς τα πίσω. Εμείς τώρα υποχωρούμε, σαν να πηγαίνουμε προς τα πίσω, μα το κάνουμε για να κάνουμε πρώτα πίσω, και να πάρουμε μετά φόρα και να κάνουμε ένα άλμα πιο μεγάλο προς τα μπρος. Μόνο μ' αυτόν τον όρο υποχωρήσαμε, πραγματοποιώντας τη νέα οικονομική πολιτική» («Απαντα», τόμος 45, σελ. 302).

Στο πεδίο της αγροτικής παραγωγής οι μπολσεβίκοι βρίσκονται πολύ γρήγορα αντιμέτωποι με τις αντιφάσεις της ΝΕΠ. Τον Οκτώβρη 1927 η κρατική συλλογή σιτηρών βρίσκεται στα 2/3 αυτής του προηγούμενου Οκτώβρη, ενώ το Νοέμβρη-Δεκέμβρη πέφτει κάτω από το μισό του προηγούμενου χρόνου, με αποτέλεσμα σοβαρές δυσκολίες στο να καλυφθούν οι διατροφικές ανάγκες στις πόλεις. Το Μάη του 1928 ο Στάλιν στο λόγο του «Στο μέτωπο των σιτηρών» («Απαντα», τόμος 11, σελ. 95) τονίζει: «Η βασική αιτία των δυσκολιών μας στα σιτηρά είναι ότι στη χώρα μας η αύξηση της εμπορεύσιμης παραγωγής σιτηρών προχωρεί πιο αργά από την αύξηση των αναγκών σε σιτηρά». Παρά το γεγονός ότι η ΕΣΣΔ έχει φτάσει το προπολεμικό επίπεδο παραγωγής σιτηρών, παράγει 2 φορές λιγότερα εμπορεύσιμα σιτηρά και εξάγει 20 φορές λιγότερα απ' ό,τι προπολεμικά. Πώς εξηγείται το φαινόμενο αυτό; Εξηγείται πρώτα και κύρια από το γεγονός ότι με την επανάσταση περνάμε από το μεγάλο τσιφλικάδικο και κουλάκικο νοικοκυριό στο μικρό και μεσαίο νοικοκυριό (που δίνει ένα μικρότερο ποσοστό της συνολικής παραγωγής του στο εμπόριο). Αρα, το πρόβλημα της αγροτικής παραγωγής εντοπίζεται στις διαστάσεις του αγροτικού νοικοκυριού και τις δυνατότητες που δίνει το μεγάλο νοικοκυριό για ανέβασμα της παραγωγικότητας της εργασίας, με τη χρήση μηχανών, επιστήμης, λιπασμάτων, κτλ. Πρόκειται για πρόβλημα φρεναρίσματος των παραγωγικών δυνάμεων από τις υπάρχουσες σχέσεις παραγωγής.

Τις δυσκολίες στο μέτωπο των σιτηρών τις εκμεταλλεύτηκαν τα καπιταλιστικά στοιχεία του χωριού για να υπονομεύσουν τη σοβιετική οικονομική πολιτική. Οι κουλάκοι είχαν ενισχύσει τη θέση τους ως ένα διακριτό ταξικό στρώμα και δύναμη, με τα δικά τους συμφέροντα και καθήκοντα, προσπαθούσαν να τραβήξουν σε συμμαχία και μεσαία αγροτικά στρώματα. Ποια ήταν η διέξοδος από αυτήν την κατάσταση; Για τους μπολσεβίκους η μόνη πραγματική διέξοδος «βρίσκεται στο πέρασμα από το ατομικό αγροτικό νοικοκυριό στο συλλογικό, στο κοινωνικό νοικοκυριό στη γεωργία». Πέρασμα που απαιτούσε τη συμμαχία με τις εργαζόμενες μάζες της αγροτιάς, σε αντιπαράθεση με τα καπιταλιστικά στοιχεία της αγροτιάς.

Αντιμέτωπη με ένα οξύτατο πρόβλημα εφοδιασμού του πληθυσμού των πόλεων και με την πιθανότητα διάρρηξης της εμπιστοσύνης της εργατικής τάξης, η σοβιετική ηγεσία προχωρεί με εξαιρετικά μετρημένα βήματα σε όλη τη διάρκεια του 1928-1929. Υιοθετεί μεθόδους επέκτασης της σοσιαλιστικής δημοκρατίας στην ύπαιθρο, ενισχύοντας την πρωτοβουλία και την ενεργητική συμβολή της φτωχής και μεσαίας αγροτιάς στην υλοποίηση των πλάνων, στη δημιουργία και την ανάπτυξη των κολχόζ, στον παραμερισμό των κουλάκων. Είναι αυτές οι μέθοδοι που βοηθούν στη στερέωση της συμμαχίας με τη μικρομεσαία αγροτιά και προετοιμάζουν το έδαφος για το γρήγορο πέρασμά της στη μαζική κολεκτιβοποίηση από το χειμώνα του 1929-1930.

Η κολεκτιβοποίηση της αγροτικής παραγωγής δεν αποτελεί επομένως μια βολονταριστική επιλογή του Μπολσεβίκικου Κόμματος και της ηγεσίας του υπό τον Στάλιν, αλλά μια αδήριτη αναγκαιότητα της οξυμένης ταξικής πάλης. Οδηγεί στην εξάλειψη της τάξης των κουλάκων και στο ραγδαίο περιορισμό της μικρής αγροτικής παραγωγής, προϋπόθεση για το παραπέρα ξετύλιγμα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης.

Στα αποσπάσματα που παραθέτουμε από το λόγο «Ζητήματα της αγροτικής πολιτικής στην ΕΣΣΔ» (27 Δεκέμβρη 1929), ο Ι. Β. Στάλιν εκθέτει παραστατικά τις μέχρι τότε κατακτήσεις της μικρομεσαίας αγροτιάς ως αποτέλεσμα της Οχτωβριανής Επανάστασης, αλλά και τους παράγοντες που όχι μόνο επιτρέπουν, αλλά και απαιτούν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τη ριζική στροφή στην πολιτική του Κόμματος και το πέρασμα στην ολοκληρωτική κολεκτιβοποίηση. Δείχνει με διαλεκτικό τρόπο πώς τα συνεταιριστικά αγροκτήματα, τα κολχόζ, αποτελούν προχώρημα της σοσιαλιστικής ανάπτυξης στην ύπαιθρο, χωρίς βέβαια να μπορούν να εξαλείψουν την ταξική πάλη στο εσωτερικό τους, λόγω της λειψής ακόμα ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και της αντίστοιχης ατομικίστικης συνείδησης. Οπως είναι γνωστό, για την πολιτική αυτή γραμμή διεξήχθη σκληρή αντιπαράθεση μέσα στο ΠΚΚ (μπ.). Ο Μπουχάριν τέθηκε επικεφαλής πλατφόρμας στο Κόμμα (που χαρακτηρίστηκε ως «δεξιά παρέκκλιση»), αντιδρώντας στην πολιτική της κολεκτιβοποίησης και εκφράζοντας ουσιαστικά τα συμφέροντα των κουλάκων. Η παραπέρα πορεία της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην ΕΣΣΔ θα έρθει να επιβεβαιώσει τη σημασία, αλλά και τον αντιφατικό χαρακτήρα της συνεταιριστικής - κολχόζνικης μορφής ιδιοκτησίας, και να καταδείξει την αναγκαιότητα σταδιακού ανεβάσματος της ιδιοκτησίας των κολχόζ ως το επίπεδο της άμεσα κοινωνικής ιδιοκτησίας (δες και το έργο του Στάλιν «Οικονομικά προβλήματα του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ»).


Β. Ο.


ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΣΣΔ

Λόγος στη συνδιάσκεψη των μαρξιστών-θεωρητικών του αγροτικού ζητήματος στις 27 του Δεκέμβρη 1929

1929. Ψηφοφορία σε κολχόζ
1929. Ψηφοφορία σε κολχόζ
Σύντροφοι! Το βασικό γεγονός της κοινωνικο-οικονομικής μας ζωής τη στιγμή αυτή, γεγονός που τραβά τη γενική προσοχή, είναι η κολοσσιαία ανάπτυξη του κολχόζνικου κινήματος.

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του σημερινού κολχόζνικου κινήματος είναι ότι στα κολχόζ μπαίνουν όχι μονάχα ξεχωριστές ομάδες φτωχολογιάς, όπως γινόταν ως τα τώρα, μα στα κολχόζ τράβηξε μαζικά κι ο μεσαίος αγρότης. Αυτό σημαίνει ότι το κολχόζνικο κίνημα μετατράπηκε από κίνημα ξεχωριστών ομάδων και στρωμάτων εργαζομένων αγροτών σε κίνημα εκατομμυρίων και εκατομμυρίων ανθρώπων απ' τις βασικές μάζες της αγροτιάς. Ετσι, ανάμεσα στ' άλλα, πρέπει να εξηγηθεί το γεγονός, που έχει κολοσσιαία σημασία, ότι το κολχόζνικο κίνημα, αφού πήρε το χαρακτήρα μιας ισχυρής και όλο αναπτυσσόμενης αντικουλάκικης χιονοστιβάδας, σαρώνει στο δρόμο του την αντίσταση του κουλάκου, τσακίζει τους κουλάκους και ανοίγει το δρόμο για την πλατιά σοσιαλιστική ανοικοδόμηση στο χωριό.

Αν όμως έχουμε λόγους να 'μαστε περήφανοι για τις πραχτικές επιτυχίες μας στη σοσιαλιστική ανοικοδόμηση, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για τις επιτυχίες στη θεωρητική μας δουλειά στον τομέα της οικονομίας γενικά, και ιδιαίτερα στον τομέα της αγροτικής οικονομίας. Κάτι περισσότερο. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι η θεωρητική σκέψη δεν προλαβαίνει τις πραχτικές μας επιτυχίες και την ανάπτυξη της θεωρητικής σκέψης. Κι όμως είναι απαραίτητο η θεωρητική δουλειά όχι μονάχα να προλαβαίνει την πραχτική δουλειά, μα και να προπορεύεται απ' αυτήν, εξοπλίζοντας τα πραχτικά μας στελέχη στην πάλη τους για τη νίκη του σοσιαλισμού.

Εγγραφή νέων μελών στο κολχόζ του χωριού Παρφέντεβο της περιοχής Μόσχας το 1930
Εγγραφή νέων μελών στο κολχόζ του χωριού Παρφέντεβο της περιοχής Μόσχας το 1930
Δε θα επεκταθώ εδώ στη σημασία της θεωρίας. Σας είναι αρκετά γνωστή. Είναι γνωστό ότι η θεωρία, αν είναι πραγματικά θεωρία, δίνει στα πραχτικά στελέχη τη δύναμη του προσανατολισμού, τη σαφήνεια της προοπτικής, τη σιγουριά στη δουλειά, την πίστη στη νίκη της υπόθεσής μας. Ολα αυτά έχουν - και δεν μπορεί να μην έχουν - τεράστια σημασία για τη σοσιαλιστική μας ανοικοδόμηση. Το ατύχημα είναι πως αρχίζουμε να κουτσαίνουμε ίσα-ίσα σ' αυτόν τον τομέα, τον τομέα της θεωρητικής επεξεργασίας των ζητημάτων της οικονομίας μας.

Γιατί πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι στη χώρα μας, στην κοινωνικο-πολιτική μας ζωή εξακολουθούν ακόμα να έχουν πέραση διάφορες αστικές και μικροαστικές θεωρίες σχετικά με τα ζητήματα της οικονομίας μας; Πώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι αυτές οι θεωρίες και οι θεωριούλες δε βρίσκουν ως τα τώρα την απάντηση που χρειάζεται; Πώς επίσης μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι μια σειρά βασικές θέσεις της μαρξιστικής-λενινιστικής πολιτικής οικονομίας, που αποτελούν το πιο σίγουρο αντίδοτο ενάντια στις αστικές και τις μικροαστικές θεωρίες, αρχίζουν να ξεχνιούνται, δεν εκλαϊκεύονται στον Τύπο μας, δεν προωθούνται, άγνωστο γιατί, στην πρώτη σειρά; Μήπως είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι χωρίς ανειρήνευτη πάλη ενάντια στις αστικές θεωρίες, με βάση τη μαρξιστική-λενινιστική θεωρία, είναι αδύνατο να κερδίσουμε πλέρια νίκη ενάντια στους ταξικούς εχθρούς;

Μεγάλη σοδειά στις ξεχερσωμένες γαίες το 1957
Μεγάλη σοδειά στις ξεχερσωμένες γαίες το 1957
Η νέα πραχτική πείρα γεννά και νέο τρόπο αντικρίσματος των προβλημάτων της οικονομίας της μεταβατικής περιόδου. Με καινούριο τρόπο μπαίνει τώρα το ζήτημα της ΝΕΠ, των τάξεων, των ρυθμών ανοικοδόμησης, της σύνδεσης πόλης και χωριού, της πολιτικής του Κόμματος. Για να μη μείνουμε πίσω απ' την πράξη, πρέπει να καταπιαστούμε αμέσως κιόλας με την επεξεργασία όλων αυτών των προβλημάτων από την άποψη της νέας κατάστασης. Χωρίς αυτό είναι αδύνατο να υπερνικηθούν οι αστικές θεωρίες, που σκοτίζουν τα μυαλά των πραχτικών μας στελεχών. Χωρίς αυτό είναι αδύνατο να ξεριζωθούν αυτές οι θεωρίες, που έχουν αποχτήσει τη σταθερότητα προλήψεων. Γιατί μόνο με την πάλη ενάντια στις αστικές προλήψεις στον τομέα της θεωρίας μπορούμε να πετύχουμε το δυνάμωμα των θέσεων του μαρξισμού-λενινισμού (...)

Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΙΟ

Υπάρχει μια πρόληψη που καλλιεργείται απ' τους αστούς οικονομολόγους για τη λεγόμενη «ψαλίδα», ενάντια στην οποία πρέπει να κηρύξουμε αμείλιχτο πόλεμο, όπως και ενάντια σ' όλες τις άλλες αστικές θεωρίες που δυστυχώς έχουν διάδοση στο σοβιετικό Τύπο. Εννοώ τη θεωρία ότι η Οχτωβριανή Επανάσταση έδωσε τάχα στην αγροτιά λιγότερα απ' ό,τι η Επανάσταση του Φλεβάρη, ότι η Οχτωβριανή Επανάσταση, για να κυριολεκτήσουμε, δεν έδωσε τίποτα στην αγροτιά.

Σιγκομιδή σίτου στο κολχόζ «Σημαία της εργασίας»
Σιγκομιδή σίτου στο κολχόζ «Σημαία της εργασίας»
Την πρόληψη αυτή την εκθείαζε κάποτε στον Τύπο μας ένας απ' τους «Σοβιετικούς» οικονομολόγους. Είναι αλήθεια ότι ο «Σοβιετικός» αυτός οικονομολόγος παραιτήθηκε κατόπι απ' τη θεωρία του. (Μια φωνή: «Ποιος είναι αυτός;»). Είναι ο Γκρόμαν. Τη θεωρία όμως αυτή την άρπαξε η τροτσκιστική-ζηνοβιεφική αντιπολίτευση και τη χρησιμοποίησε ενάντια στο Κόμμα. Και δεν έχουμε κανένα λόγο να υποστηρίζουμε ότι δεν έχει και σήμερα πέραση στους κύκλους της «σοβιετικής» κοινής γνώμης.

Το ζήτημα αυτό είναι πολύ σοβαρό, σύντροφοι. Θίγει το πρόβλημα των αμοιβαίων σχέσεων ανάμεσα στην πόλη και το χωριό. Θίγει το πρόβλημα της εξάλειψης της αντίθεσης ανάμεσα στην πόλη και το χωριό. Θίγει το εξαιρετικά επίκαιρο ζήτημα της «ψαλίδας». Γι' αυτό νομίζω ότι αξίζει να ασχοληθούμε μ' αυτή την παράξενη θεωρία.

Είναι αλήθεια ότι οι αγρότες δεν πήραν τίποτε απ' την Οχτωβριανή Επανάσταση; Ας δούμε τα γεγονότα.

Εχω στα χέρια μου το γνωστό πίνακα του γνωστού στατιστικού σ. Νέμτσινοφ, που δημοσιεύτηκε στο άρθρο μου «Στο μέτωπο των σιτηρών» (σημ. Ι.Β. Στάλιν, Απαντα, τόμος 11, σελ.94-112). Από τον πίνακα αυτόν φαίνεται ότι πριν την επανάσταση οι τσιφλικάδες «παρήγαγαν» όχι λιγότερα από 600 εκατομμύρια πούτια σιτηρά. Συνεπώς οι τσιφλικάδες κρατούσαν τότε στα χέρια τους 600 εκατομμύρια σιτηρά.

Οι κουλάκοι «παρήγαγαν» τότε, σύμφωνα με τον πίνακα αυτό, 1.900.000.000 πούτια σιτηρά. Ηταν πολύ μεγάλη δύναμη η δύναμη που διέθεταν τότε οι κουλάκοι.

Η φτωχολογιά και οι μεσαίοι αγρότες παρήγαγαν σύμφωνα με τον ίδιο πίνακα 2.500.000.000 πούτια σιτηρά.

Αυτή την εικόνα παρουσίαζε η κατάσταση στο παλιό χωριό πριν απ' την Οχτωβριανή Επανάσταση.

Ποιες αλλαγές συντελέστηκαν στο χωριό ύστερα από τον Οχτώβρη; Παίρνω τους αριθμούς απ' τον ίδιο πίνακα. Ας πάρουμε λόγου χάρη το 1927. Πόσα παρήγαγαν το χρόνο αυτό οι τσιφλικάδες; Είναι ξεκάθαρο πως δεν παρήγαγαν τίποτα και δεν μπορούσαν να παραγάγουν, γιατί τους τσιφλικάδες τους εξάλειψε η Οχτωβριανή Επανάσταση. Καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν μπορούσε παρά να αποτελέσει μεγάλη ανακούφιση για την αγροτιά, γιατί οι αγρότες απαλλάχτηκαν απ' το ζυγό του τσιφλικά. Αυτό φυσικά είναι μεγάλο κέρδος για την αγροτιά, κέρδος που το απόχτησε από την Οχτωβριανή Επανάσταση.

Τα προβατοτροφεία του κολχόζ «Πομπέντα» της ΣΣΔ Κιργιζίας
Τα προβατοτροφεία του κολχόζ «Πομπέντα» της ΣΣΔ Κιργιζίας
Πόσα παρήγαγαν οι κουλάκοι το 1927; 600 εκατομμύρια πούτια σιτηρά, αντί 1.900.000.000 πούτια. Συνεπώς οι κουλάκοι εξασθένησαν πάνω από τρεις φορές στην περίοδο ύστερα απ' την Οχτωβριανή Επανάσταση. Καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν μπορούσε παρά να ανακουφίσει την κατάσταση της φτωχολογιάς και των μεσαίων αγροτών.

Και πόσα παρήγαγαν το 1927 η φτωχολογιά και οι μεσαίοι αγρότες; 4 δισεκατομμύρια πούτια, αντί 2.500.000.000 πούτια. Συνεπώς, η φτωχολογιά και οι μεσαίοι αγρότες άρχισαν να παράγουν ύστερα απ' την Οχτωβριανή Επανάσταση 1,5 δισεκατομμύρια περισσότερα σιτηρά απ' ό,τι πριν από την επανάσταση.

Ορίστε γεγονότα που δείχνουν ότι οι φτωχοί και μεσαίοι αγρότες είχαν κολοσσιαίο κέρδος απ' την Οχτωβριανή Επανάσταση.

Να τι έδωσε η Οχτωβριανή Επανάσταση στους φτωχούς και τους μεσαίους αγρότες.

Πώς μπορεί να ισχυρίζεται κανείς ύστερα απ' όλα αυτά ότι η Οχτωβριανή Επανάσταση δεν έδωσε τίποτα στους αγρότες;

Το ζήτημα όμως δεν τελειώνει εδώ, σύντροφοι. Η Οχτωβριανή Επανάσταση κατάργησε την ατομική ιδιοκτησία πάνω στη γη, κατάργησε την αγοραπωλησία της γης, εθνικοποίησε τη γη. Και τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι ο αγρότης, για να παράγει σιτηρά, δεν έχει καθόλου ανάγκη τώρα να αγοράζει γη. Παλιότερα ο αγρότης χρόνια ολόκληρα μάζευε χρήματα για να αποχτήσει γη, βουτιόταν στα χρέη, υποδουλωνόταν, μόνο και μόνο για ν' αγοράσει γη. Φυσικά τα έξοδα για την αγορά γης επιβάρυναν το κόστος παραγωγής των σιτηρών. Σήμερα ο αγρότης δεν έχει ανάγκη απ' όλα αυτά. Σήμερα μπορεί να παράγει σιτηρά χωρίς να αγοράζει γη. Συνεπώς, εκατοντάδες εκατομμύρια ρούβλια, που τα ξόδευαν οι αγρότες για αγορά γης, μένουν τώρα στην τσέπη των αγροτών. Ε, τι λέτε, ανακουφίζει τον αγρότη ή δεν τον ανακουφίζει; Είναι φανερό πως τον ανακουφίζει.

Παρακάτω. Ως τελευταία ο αγρότης ήταν αναγκασμένος να σκαλίζει τη γη με παλιά εργαλεία, δουλεύοντας ατομικά. Είναι γνωστό στον καθένα ότι η ατομική εργασία, που γίνεται με παλιά και σήμερα ακατάλληλα πια εργαλεία παραγωγής, δε δίνει τα κέρδη που είναι απαραίτητα για να ζήσει υποφερτά, να καλυτερεύσει συστηματικά την υλική του κατάσταση, ν' αναπτύξει τον πολιτισμό του και να βγει στον πλατύ δρόμο της σοσιαλιστικής ανοικοδόμησης. Τώρα ύστερα από την εντατική ανάπτυξη του κολχόζνικου κινήματος, οι αγρότες έχουν τη δυνατότητα να ενώσουν τη δουλειά τους με τη δουλειά των γειτόνων τους, να ενωθούν σε κολχόζ, να εκχερσώσουν τις χέρσες εκτάσεις, να εφοδιαστούν με μηχανές και τρακτέρ, και ν' ανεβάσουν έτσι την παραγωγικότητα της εργασίας τους δυό, αν όχι τρεις, φορές. Και τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι οι αγρότες έχουν τώρα τη δυνατότητα χάρη στην ένωσή τους σε κολχόζ, να παράγουν με την ίδια δαπάνη εργασίας πολύ περισσότερα απ' όσα παρήγαγαν πρωτύτερα. Σημαίνει συνεπώς ότι η παραγωγή σιτηρών γίνεται πολύ φθηνότερη απ' ό,τι ως τελευταία. Σημαίνει τέλος ότι, με τιμές σταθερές, ο αγρότης μπορεί να εισπράξει για τα σιτηρά του πολύ περισσότερα απ' όσα εισέπραττε ως τώρα.

Πώς μπορεί ύστερα απ' όλα αυτά να ισχυρίζεται κανείς ότι η Οχτωβριανή Επανάσταση δεν έφερε κέρδος στην αγροτιά;

Μήπως δεν είναι ξεκάθαρο ότι οι άνθρωποι που λένε τέτοιες ψευδολογίες συκοφαντούν ολοφάνερα το Κόμμα και τη Σοβιετική εξουσία;

Τι βγαίνει όμως απ' όλα αυτά;

Απ' όλα αυτά βγαίνει πως το ζήτημα της «ψαλίδας» το ζήτημα της εξάλειψης της «ψαλίδας» πρέπει να τεθεί με καινούριο τρόπο. Απ' όλα αυτά βγαίνει πως, αν το κολχόζνικο κίνημα θα εξακολουθήσει ν' αναπτύσσεται με τους σημερινούς ρυθμούς, η «ψαλίδα» θα εξαλειφθεί στο πιο σύντομο χρονικό διάστημα. Απ' όλα αυτά βγαίνει πως το ζήτημα των σχέσεων πόλης και χωριού τοποθετείται πάνω σε καινούρια βάση, πως η αντίθεση πόλης και χωριού θα σβήνει με επιταχυνόμενους ρυθμούς.

Το γεγονός αυτό έχει, σύντροφοι, τεράστια σημασία για όλη την ανοικοδόμησή μας. Μεταπλάθει την ψυχολογία του αγρότη και τον στρέφει προς την πόλη. Δημιουργεί το έδαφος για την εξάλειψη της αντίθεσης πόλης και χωριού. Δημιουργεί το έδαφος για να συμπληρωθεί το σύνθημα του κόμματος «να στραφούμε προς το χωριό» με το σύνθημα των αγροτών-κολχόζνικων «να στραφούμε προς την πόλη».

Και σ' αυτό δεν υπάρχει τίποτα το εκπληκτικό, γιατί ο αγρότης παίρνει τώρα απ' την πόλη μηχανές, τρακτέρ, γεωπόνους, οργανωτές, τέλος, άμεση βοήθεια για την καταπολέμηση και την κατανίκηση των κουλάκων. Ο αγρότης του παλιού τύπου με τη δυσπιστία του αγριμιού απέναντι στην πόλη, που τη θεωρούσε ληστή, περνά σε δεύτερη μοίρα. Τον αντικαθιστά ο καινούριος αγρότης, ο αγρότης-κολχόζνικος, που βλέπει την πόλη με την ελπίδα ότι θα πάρει απ' εκεί πραγματική παραγωγική βοήθεια. Στη θέση του αγρότη του παλιού τύπου, που φοβόταν μην πέσει το επίπεδο της φτωχολογιάς και που μονάχα κλέφτικα ανέβαινε ως τη θέση του κουλάκου (μπορούσαν να του στερήσουν το εκλογικό δικαίωμα!), έρχεται ο καινούριος αγρότης που έχει καινούρια προοπτική: να μπει στο κολχόζ και να γλιτώσει απ' την αθλιότητα και την αμάθεια για να βγει στον πλατύ δρόμο της οικονομικής και πολιτιστικής ανόδου.

Να τι τροπή παίρνουν τα πράγματα, σύντροφοι.

Αυτό κάνει ακόμα πιο θλιβερό, σύντροφοι, το γεγονός ότι οι θεωρητικοί μας του αγροτικού ζητήματος δεν πήραν όλα τα μέτρα για να κουρελιάσουν και να ξεριζώσουν κάθε αστική θεωρία, που προσπαθεί να δυσφημήσει τις καταχτήσεις της Οχτωβριανής Επανάστασης και το αναπτυσσόμενο κολχόζνικο κίνημα.

ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΚΟΛΧΟΖ

Τα κολχόζ σαν τύπος νοικοκυριού είναι μια απ' τις μορφές της σοσιαλιστικής οικονομίας. Εδώ δε χωράει καμιά αμφιβολία.

Ενας από τους ομιλητές πήρε το λόγο εδώ για να δυσφημήσει τα κολχόζ. Μας βεβαίωσε πως τα κολχόζ σαν οικονομικές οργανώσεις δεν έχουν τίποτα το κοινό με τη σοσιαλιστική μορφή της οικονομίας. Είμαι υποχρεωμένος να δηλώσω, σύντροφοι, πως ένας τέτοιος χαρακτηρισμός των κολχόζ είναι ολότελα λαθεμένος. Δεν μπορεί να υπάρξει αμφιβολία ότι ο χαρακτηρισμός αυτός δεν έχει τίποτα το κοινό με την πραγματικότητα.

Από τι καθορίζεται ο τύπος μιας οικονομίας; Είναι φανερό ότι καθορίζεται απ' τις σχέσεις των ανθρώπων στο προτσές της παραγωγής. Πραγματικά, από τι άλλο μπορεί να καθοριστεί ο τύπος μιας οικονομίας; Μήπως όμως υπάρχει στο κολχόζ τάξη ανθρώπων που είναι ιδιοχτήτες των μέσων παραγωγής και τάξη ανθρώπων που στερούνται αυτά τα μέσα παραγωγής; Μήπως υπάρχει στο κολχόζ τάξη εκμεταλλευτών και τάξη εκμεταλλευομένων; Μήπως το κολχόζ δεν εκπροσωπεί την κοινωνικοποίηση των βασικών εργαλείων παραγωγής στη γη, που ανήκει στο κράτος; Ποια βάση υπάρχει για να ισχυρίζεται κανείς ότι τα κολχόζ, σαν τύπος νοικοκυριού, δεν εκπροσωπούν μια απ' τις μορφές της σοσιαλιστικής οικονομίας;

Φυσικά, στα κολχόζ υπάρχουν αντιθέσεις. Φυσικά, στα κολχόζ υπάρχουν ατομικιστικές και κουλάκικες ακόμα επιβιώσεις, που δεν εξαφανίστηκαν ακόμα, μα που θα εξαφανιστούν το δίχως άλλο με την πάροδο του χρόνου, στο βαθμό που θα δυναμώνουν τα κολχόζ, στο βαθμό που θα μηχανοποιούνται. Μήπως όμως μπορεί ν' αρνηθεί κανείς ότι τα κολχόζ στο σύνολό τους, παρμένα με τις αντιθέσεις και τις ελλείψεις τους, τα κολχόζ σαν οικονομικό γεγονός, αποτελούν βασικά έναν καινούριο δρόμο ανάπτυξης του χωριού, το δρόμο της σοσιαλιστικής ανάπτυξης του χωριού, σ' αντίθεση με τον κουλάκικο, με τον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης; Μήπως μπορεί ν' αρνηθεί κανείς ότι τα κολχόζ (μιλώ για τα κολχόζ και όχι για τα ψευτοκολχόζ) αποτελούν μέσα στις δικές μας συνθήκες τη βάση και την εστία της σοσιαλιστικής ανοικοδόμησης στο χωριό, που διαμορφώθηκαν οι άγριες συγκρούσεις με τα καπιταλιστικά στοιχεία;

Δεν είναι μήπως ξεκάθαρο ότι οι απόπειρες ορισμένων συντρόφων να δυσφημήσουν τα κολχόζ και να τα ανακηρύξουν αστική μορφή οικονομίας είναι εντελώς αστήριχτες;

Το 1923 δεν υπήρχε ακόμα στη χώρα μας μαζικό κολχόζνικο κίνημα. Ο Λένιν στην μπροσούρα του «Για το συνεταιρισμό» είχε υπόψη του όλα τα είδη συνεταιρισμών, και τις κατώτερες μορφές τους (προμηθευτικοί - καταναλωτικοί συνεταιρισμοί) και τις ανώτερες (κολχόζνικη μορφή). Τι έλεγε λοιπόν τότε για τους συνεταιρισμούς, για τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις; Να, μια περικοπή απ' την μπροσούρα του Λένιν «Για το συνεταιρισμό»:

«Στο σημερινό μας καθεστώς οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις διαφέρουν από τις ιδιωτικές καπιταλιστικές επιχειρήσεις στο ότι είναι επιχειρήσεις συλλογικές, δε διαφέρουν όμως από τις σοσιαλιστικές επιχειρήσεις, αν η γη όπου ιδρύονται και τα μέσα παραγωγής ανήκουν στο κράτος, δηλαδή στην εργατική τάξη»,(τομ. 27ος, σελ. 396 - ρωσική 4η έκδοση των «Απάντων»).

Συνεπώς ο Λένιν παίρνει τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις όχι αυτές καθεαυτές, μα σε σχέση με το σημερινό μας καθεστώς, σε σχέση με το γεγονός ότι λειτουργούν πάνω σε γη που ανήκει στο κράτος και σε χώρα όπου τα μέσα παραγωγής ανήκουν στο κράτος και εξετάζοντάς τα με αυτόν τον τρόπο, ο Λένιν υποστηρίζει ότι οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις δε διαφέρουν από τις σοσιαλιστικές επιχειρήσεις.

Αυτά λέει ο Λένιν για τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις γενικά.

Δεν είναι μήπως φανερό ότι έχουμε πολύ περισσότερους λόγους να πούμε το ίδιο πράγμα για τα κολχόζ της περιόδου μας;

Ετσι, ανάμεσα στ' άλλα, εξηγείται και το γεγονός ότι ο Λένιν θεωρεί «την απλή ανάπτυξη του συνεταιρισμού» στις δικές μας συνθήκες «ταυτόσημη με την ανάπτυξη του σοσιαλισμού».

Βλέπετε ότι ο ομιλητής, που ανάφερα πιο πάνω, έκανε ένα χοντροειδέστατο λάθος απέναντι στο λενινισμό, όταν δυσφημούσε τα κολχόζ.

Απ' αυτό το λάθος απορρέει κι ένα άλλο λάθος του, που έχει σχέση με την ταξική πάλη στα κολχόζ. Ο ομιλητής αυτός περιέγραψε με τόσο ζωντανά χρώματα την ταξική πάλη μέσα στα κολχόζ που θα μπορούσε να νομίσει κανείς ότι η ταξική πάλη μέσα στα κολχόζ δε διαφέρει απ' την ταξική πάλη έξω από τα κολχόζ. Κάτι περισσότερο: Θα μπορούσε να νομίσει κανείς ότι η ταξική πάλη γίνεται ακόμα πιο σκληρή μέσα στα κολχόζ. Εξάλλου ο ομιλητής που ανάφερα δεν είναι ο μόνος που έκανε λάθος σ' αυτό το ζήτημα. Οι φλυαρίες για την ταξική πάλη, οι κραυγές και οι στριγγλιές σχετικά με την ταξική πάλη μέσα στα κολχόζ αποτελούν σήμερα το χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των «αριστερών» φωνακλάδων μας. Και το πιο κωμικό σ' αυτές τις κραυγές είναι ότι οι ξεφωνητάδες αυτοί «βλέπουν» ταξική πάλη εκεί όπου δεν υπάρχει ή σχεδόν δεν υπάρχει, δεν την βλέπουν όμως εκεί όπου υπάρχει και ξεχειλίζει.

Υπάρχουν άραγε στοιχεία ταξικής πάλης μέσα στα κολχόζ; Ναι, υπάρχουν. Δεν μπορεί να μην υπάρχουν στοιχεία ταξικής πάλης μέσα στα κολχόζ, μια και σ' αυτά διατηρούνται ακόμα επιβιώσεις ατομικιστικής ή ακόμα και κουλάκικης ψυχολογίας, μια και υπάρχει ακόμα σ' αυτά κάποια ανισότητα στην ολική κατάσταση. Μπορούμε άραγε να πούμε πως η ταξική πάλη μέσα στα κολχόζ είναι ταυτόσημη με την ταξική πάλη έξω από τα κολχόζ; Οχι, δεν μπορούμε. Αυτού ακριβώς βρίσκεται το λάθος που κάνουν οι «αριστεροί» φρασεολόγοι μας, ότι δηλαδή δε βλέπουν αυτή τη διαφορά.

Τι σημαίνει ταξική πάλη έξω από τα κολχόζ, πριν από το σχηματισμό των κολχόζ; Σημαίνει πάλη ενάντια στον κουλάκο, που κατέχει τα εργαλεία και τα μέσα παραγωγής και υποδουλώνει τη φτωχολογιά μ' αυτά τα εργαλεία και τα μέσα παραγωγής. Η πάλη αυτή είναι πάλη ζωής ή θανάτου.

Τι σημαίνει όμως ταξική πάλη με βάση τα κολχόζ; Σημαίνει, πριν απ' όλα, πως ο κουλάκος τσακίστηκε και στερήθηκε τα εργαλεία και τα μέσα παραγωγής.

Σημαίνει, δεύτερο, πως οι φτωχοί και οι μεσαίοι αγρότες έχουν ενωθεί σε κολχόζ, με βάση την κοινωνικοποίηση των βασικών εργαλείων και μέσων παραγωγής. Σημαίνει, τέλος, πως πρόκειται για την πάλη ανάμεσα στα μέλη των κολχόζ, από τα οποία μερικά δεν απαλλάχτηκαν ακόμα από τις ατομικιστικές και κουλάκικες επιβιώσεις και προσπαθούν να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους μια κάποια ανισότητα που υπάρχει στα κολχόζ, ενώ τα άλλα θέλουν να εξοστρακίσουν από τα κολχόζ αυτές τις επιβιώσεις κι αυτή την ανισότητα. Δεν είναι φανερό ότι μονάχα τυφλοί δεν μπορούν να δουν τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην ταξική πάλη με βάση τα κολχόζ και την ταξική πάλη έξω από τα κολχόζ;

Θα 'ταν λάθος να νομίσει κανείς πως μια κι έχουμε κολχόζ, έχουμε και όλα τα απαραίτητα για την ανοικοδόμηση του σοσιαλισμού. Ακόμα πιο μεγάλο λάθος θα 'ταν να νομίσει κανείς ότι τα μέλη των κολχόζ μεταβλήθηκαν κιόλας σε σοσιαλιστές. Οχι, θα χρειαστεί πολλή ακόμα δουλειά για να μεταπλάσουμε τον κολχόζνικο αγρότη, για να διορθώσουμε την ατομικιστική του ψυχολογία και να τον κάνουμε πραγματικό δουλευτή της σοσιαλιστικής κοινωνίας. Και αυτό θα γίνει τόσο πιο γρήγορα, όσο πιο γρήγορα θα μηχανοποιηθούν τα κολχόζ, όσο πιο γρήγορα θα εφοδιαστούν με τρακτέρ. Αυτό όμως δε μειώνει καθόλου την τεράστια σημασία των κολχόζ σαν μοχλού για το σοσιαλιστικό μετασχηματισμό του χωριού. Η μεγάλη σημασία των κολχόζ βρίσκεται ακριβώς στο γεγονός ότι αποτελούν την κύρια βάση για τη χρησιμοποίηση των μηχανών και των τρακτέρ στη γεωργία, ότι αποτελούν την κύρια βάση για την αναμόρφωση του αγρότη, για τη μετάπλαση της ψυχολογίας του στο πνεύμα του σοσιαλισμού. Ο Λένιν είχε δίκιο όταν έλεγε:

«Το έργο της μετάπλασης του μικρού γεωργού, της μετάπλασης ολόκληρης της ψυχολογίας του και των συνηθειών του είναι έργο που απαιτεί γενεές. Μόνο η υλική βάση, η τεχνική, η χρησιμοποίηση σε μαζική κλίμακα τρακτέρ και μηχανών στη γεωργία, ο εξηλεκτρισμός σε μεγάλη έκταση μπορούν να λύσουν αυτό το πρόβλημα σε σχέση με το μικρό γεωργό, να εξυγιάνουν, ας το πούμε έτσι, όλη την ψυχολογία του»(τομ. 26ος, σελ. 239).

Ποιος μπορεί ν' αρνηθεί ότι τα κολχόζ είναι ακριβώς εκείνη η μορφή σοσιαλιστικής οικονομίας, που μόνο μέσω της μπορούν τα πολλά εκατομμύρια των αγροτών με μικρό ατομικό νοικοκυριό να περάσουν στη μεγάλη οικονομία με τις μηχανές και τα τρακτέρ της, που είναι οι μοχλοί της οικονομικής ανόδου, οι μοχλοί της σοσιαλιστικής ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας;

Ολα αυτά τα ξέχασαν οι «αριστεροί» μας φρασεολόγοι.

Τα ξέχασε και ο ομιλητής μας.

ΟΙ ΤΑΞΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ Η ΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ

Τέλος, το ζήτημα των ταξικών ανακατατάξεων στη χώρα και της επίθεσης του σοσιαλισμού ενάντια στα καπιταλιστικά στοιχεία του χωριού.

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της δουλειάς του κόμματός μας τον τελευταίο χρόνο είναι ότι εμείς, σαν κόμμα, σαν Σοβιετική εξουσία:

α) εξαπολύσαμε ολομέτωπη επίθεση ενάντια στα καπιταλιστικά στοιχεία του χωριού,

β) η επίθεση αυτή έδωσε και εξακολουθεί να δίνει, όπως είναι γνωστό, πολύ αισθητά, θετικά αποτελέσματα.

Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει πως από την πολιτική του περιορισμού των εκμεταλλευτικών τάσεων των κουλάκων περάσαμε στην πολιτική της εξάλειψης των κουλάκων σαν τάξης. Σημαίνει πως πραγματοποιήσαμε και εξακολουθούμε να πραγματοποιούμε μια από τις αποφασιστικές στροφές σ' όλη την πολιτική μας.

Ως τον τελευταίο καιρό το κόμμα ακολουθούσε τη θέση του περιορισμού των εκμεταλλευτικών τάσεων των κουλάκων. Είναι γνωστό ότι την πολιτική αυτή την είχε διακηρύξει το 8ο ακόμα Συνέδριο του κόμματος. Η ίδια πολιτική διακηρύχτηκε ξανά και στο 11ο Συνέδριο του κόμματός μας με την εισαγωγή της ΝΕΠ. Ολοι θυμούνται το γνωστό γράμμα του Λένιν σχετικά με τις θέσεις του Πρεομπραζένσκι(1922), όπου ο Λένιν επανέρχεται ξανά στο ζήτημα της ανάγκης να εφαρμοστεί μια τέτοια ακριβώς πολιτική. Τέλος, η πολιτική αυτή επικυρώθηκε από το 15ο Συνέδριο του κόμματός μας. Κι αυτή ακριβώς την πολιτική εφαρμόζαμε ως τελευταία.

Ηταν σωστή αυτή η πολιτική; Ναι, τότε ήταν απόλυτα σωστή. Μπορούσαμε πριν από πέντε ή τρία περίπου χρόνια να επιχειρήσουμε μια τέτοια επίθεση ενάντια στους κουλάκους; Μπορούσαμε τότε να υπολογίζουμε σε επιτυχία μιας τέτοιας επίθεσης; Οχι, δεν μπορούσαμε. Αυτό θα 'ταν ο πιο επικίνδυνος τυχοδιωκτισμός. Θα 'ταν το πιο επικίνδυνο παιχνίδι με την επίθεση. Γιατί σίγουρα θα αποτυγχάναμε σ' αυτό επάνω και αποτυγχάνοντας θα ενισχύαμε τις θέσεις των κουλάκων. Γιατί; Γιατί στη χώρα μας δεν υπήρχαν ακόμα εκείνα τα σημεία στήριξης στο χωριό, με τη μορφή ενός πλατιού διχτύου σοβχόζ και κολχόζ, που θα μπορούσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε σαν βάση για να επιχειρήσουμε αποφασιστική επίθεση ενάντια στους κουλάκους. Γιατί δεν είχαμε τότε τη δυνατότητα να αντικαταστήσουμε την καπιταλιστική παραγωγή του κουλάκου με τη σοσιαλιστική παραγωγή των κολχόζ και των σοβχόζ.

Το 1926-1927 η ζηνοβιεφική - τροτσκιστική αντιπολίτευση προσπαθούσε επίμονα να επιβάλει στο κόμμα πολιτική άμεσης επίθεσης ενάντια στους κουλάκους. Το κόμμα δεν ακολούθησε τον επικίνδυνο αυτόν τυχοδιωκτισμό, γιατί ήξερε πως σοβαροί άνθρωποι δεν μπορούν να επιτρέψουν στον εαυτό τους να παίζουν με την επίθεση. Η επίθεση ενάντια στους κουλάκους είναι σοβαρή υπόθεση. Δεν πρέπει να τη συγχέουμε με τις ρητορικές επιδείξεις ενάντια στους κουλάκους. Δεν πρέπει επίσης να τη συγχέουμε με την πολιτική των γρατσουνισμάτων των κουλάκων, που προσπαθούσε επίμονα να επιβάλει στο κόμμα η ζηνοβιεφική - τροτσκιστική αντιπολίτευση. Επιτίθεμαι ενάντια στους κουλάκους θα πει: Τσακίζω τους κουλάκους και τους εξαλείφω σαν τάξη. Εξω απ' αυτούς τους σκοπούς η επίθεση είναι ρητορική επίδειξη, γρατσούνισμα, αερολογία και ό,τι άλλο θέλετε, εκτός από αληθινή μπολσεβίκικη επίθεση. Επιτίθεμαι ενάντια στους κουλάκους θα πει: Προετοιμάζομαι γι' αυτή τη δουλειά και χτυπώ τους κουλάκους, μα τους χτυπώ έτσι που να μην μπορούν πια να ορθωθούν στα πόδια τους. Αυτό λέμε ακριβώς εμείς οι μπολσεβίκοι αληθινή επίθεση. Μπορούσαμε άραγε πριν από πέντε ή τρία περίπου χρόνια να επιχειρήσουμε μια τέτοια επίθεση με ελπίδες επιτυχίας; Οχι, δεν μπορούσαμε.

Πραγματικά, το 1927 ο κουλάκος παρήγαγε πάνω από 600 εκατομμύρια πούτια σιτηρά κι από το ποσό αυτό πρόσφερε στην αγορά, εκτός από τις ποσότητες που πουλήθηκαν στην ίδια την ύπαιθρο, περίπου 130 εκατομμύρια πούτια. Η δύναμη αυτή ήταν αρκετά σοβαρή και δεν μπορούσαμε να μην την υπολογίζουμε. Και πόσα παρήγαγαν τότε τα κολχόζ και τα σοβχόζ μας; Περίπου 80 εκατομμύρια πούτια και απ' αυτά έβγαλαν στην αγορά (εμπορεύσιμα σιτηρά) περίπου 35 εκατομμύρια πούτια. Κρίνετε μόνοι σας, αν μπορούσαμε τότε να αντικαταστήσουμε την παραγωγή του κουλάκου και τα εμπορεύσιμα σιτηρά του κουλάκου με την παραγωγή και τα εμπορεύσιμα σιτηρά των κολχόζ και των σοβχόζ μας; Είναι φανερό πως δεν μπορούσαμε.

Τι θα σήμαινε μέσα σε τέτοιες συνθήκες να επιχειρήσουμε αποφασιστική επίθεση ενάντια στους κουλάκους; Θα σήμαινε ότι θα αποτυχαίναμε στα σίγουρα, θα ενισχύαμε τις θέσεις των κουλάκων και θα μέναμε χωρίς ψωμί. Να γιατί δεν μπορούσαμε και δεν έπρεπε να επιχειρήσουμε τότε αποφασιστική επίθεση ενάντια στους κουλάκους, παρ' όλες τις τυχοδιωκτικές ρητορικές επιδείξεις της ζηνοβιεφικής - τροτσκιστικής αντιπολίτευσης.

Τώρα όμως; Πώς έχουν τώρα τα πράγματα; Τώρα στη χώρα μας έχουμε αρκετή υλική βάση για να χτυπήσουμε τους κουλάκους, να τσακίσουμε την αντίστασή τους, να τους εξαλείψουμε σαν τάξη και να αντικαταστήσουμε την παραγωγή τους με την παραγωγή των κολχόζ και των σοβχόζ. Είναι γνωστό ότι η παραγωγή σιτηρών των κολχόζ και των σοβχόζ το 1929 δεν ήταν μικρότερη από 400 εκατομμύρια πούτια (κατά 200 εκατομμύρια πούτια μικρότερη από τη συνολική παραγωγή των κουλάκικων νοικοκυριών το 1927). Είναι γνωστό ακόμα ότι το 1929 τα κολχόζ και τα σοβχόζ έδωσαν πάνω από 130 εκατομμύρια πούτια εμπορεύσιμα σιτηρά (δηλαδή περισσότερα απ' όσα έδωσαν οι κουλάκοι το 1927). Είναι γνωστό, τέλος, ότι το 1930 η συνολική παραγωγή σιτηρών των κολχόζ και των σοβχόζ δε θα 'ναι μικρότερη από 900 εκατομμύρια πούτια (δηλαδή θα 'ναι μεγαλύτερη από τη συνολική παραγωγή των κουλάκων στα 1927), ενώ τα εμπορεύσιμα σιτηρά που θα δώσουν δε θα 'ναι λιγότερα από 400 εκατομμύρια πούτια (δηλαδή θα 'ναι ασύγκριτα περισσότερα απ' όσα έδωσαν οι κουλάκοι στα 1927).

Να, σύντροφοι, πώς έχουν τώρα τα πράγματα.

Να τι αλλαγές συντελέστηκαν στην οικονομία της χώρας μας.

Οπως βλέπετε, τώρα έχουμε την υλική βάση για να αντικαταστήσουμετην παραγωγή του κουλάκου με την παραγωγή των κολχόζ και των σοβχόζ. Γι' αυτό ακριβώς η αποφασιστική επίθεσή μας ενάντια στους κουλάκους σημειώνει τώρα αναμφισβήτητη επιτυχία.

Να πώς πρέπει να επιτιθέμαστε ενάντια στους κουλάκους, αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική και αποφασιστική επίθεση και όχι να περιοριζόμαστε σε κούφιες ρητορικές επιδείξεις ενάντια στους κουλάκους.

Να γιατί περάσαμε τον τελευταίο καιρό από την πολιτική του περιορισμού των εκμεταλλευτικών τάσεων των κουλάκων στην πολιτική της εξάλειψης των κουλάκων σαν τάξης.

Καλά, και τι θα γίνει με την πολιτική της απαλλοτρίωσης των κουλάκων, μπορούμε να επιτρέψουμε την απαλλοτρίωση των κουλάκων στις περιοχές της συμπαγούς κολεχτιβοποίησης; - ρωτούν από δω και από κει. Γελοία ερώτηση! Δεν μπορούσαμε να επιτρέψουμε την απαλλοτρίωση των κουλάκων, όσο ακολουθούσαμε την άποψη του περιορισμού των εκμεταλλευτικών τάσεων των κουλάκων, όσο δεν είχαμε τη δυνατότητα να περάσουμε σε αποφασιστική επίθεση ενάντια στους κουλάκους, όσο δεν είχαμε τη δυνατότητα να αντικαταστήσουμε την παραγωγή του κουλάκου με την παραγωγή των κολχόζ και των σοβχόζ. Τότε η πολιτική που δεν επέτρεπε την απαλλοτρίωση των κουλάκων ήταν αναγκαία και σωστή. Τώρα όμως; Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Τώρα έχουμε τη δυνατότητα να αναλάβουμε αποφασιστική επίθεση ενάντια στους κουλάκους, να τσακίσουμε την αντίστασή τους, να τους εξαλείψουμε σαν τάξη, και ν' αντικαταστήσουμε την παραγωγή τους με την παραγωγή των κολχόζ και των σοβχόζ. Τώρα η απαλλοτρίωση των κουλάκων γίνεται από τις ίδιες τις φτωχομεσαίες μάζες που πραγματοποιούν τη συμπαγή κολεχτιβοποίηση. Τώρα η απαλλοτρίωση των κουλάκων στις περιφέρειες της συμπαγούς κολεχτιβοποίησης δεν είναι πια απλό διοικητικό μέτρο. Τώρα η απαλλοτρίωση των κουλάκων αποτελεί στις περιφέρειες αυτές συστατικό μέρος της ίδρυσης και της ανάπτυξης των κολχόζ. Γι' αυτό είναι γελοίο και δείχνει έλλειψη σοβαρότητας το να επεκταθεί κανείς τώρα στο ζήτημα της απαλλοτρίωσης των κουλάκων. Οταν κοπεί το κεφάλι, δεν κλαίνε για τα μαλλιά.

Δεν είναι λιγότερα γελοία και μια άλλη ερώτηση: Αν μπορούμε ν' αφήσουμε τον κουλάκο να μπει στο κολχόζ. Και βέβαια δεν μπορούμε να τον αφήσουμε. Δεν μπορούμε, γιατί είναι άσπονδος εχθρός του κολχόζνικου κινήματος.


1. Σταθμός αυτοκινήτων του κολχόζ «Κίροφ» της περιφέρειας Κάνεφ. 2. Οικισμός του κολχόζ «Σεϊμιάν» στη ΣΣΔ Λιθουανίας 3. Επισκευή τρακτέρ «Τ - 4» στο μηχανουργείο της ένωσης «Σελχοζτέχνικα» του Κουργκάν. 4. Οικισμός του κολχόζ «Ναριμάνοφ» στην περιφέρεια Μπογκάτσκι. 5. Εμπορικό κατάστημα του κολχόζ «Σοβιετική Ουκρανία» στην περιφέρεια Κρασίλοφ. 6. Εκπολιτιστική λέσχη του κολχόζ «Πάβντα» στη ΣΣΔ Τατζικιστάν. 7. Η αίθουσα αθλητισμού του κολχόζ «Κουμπάν» στην Ακραία Περιοχή Κρασνοντάρ. 8. Το καλλιτεχνικό συγκρότημα χορού και τραγουδιού «Ροντνιτσόκ» του κολχόζ «Υποθήκες του Ιλίτς» στην περιοχή της Σταυρούπολης. 9. Το κέντρο ανάπαυσης «Ηρεμος Ντον» των κολχόζ της περιφέρειας Λάζαρεφ. 10. Αίθουσα παιδικού σταθμού του κολχόζ «Κίροφ» στην περιοχή Τσιτά. 11. Κέντρο ανάπαυσης κολχόζ στην περιοχή της Οδησσού.


1. Φθινοπωρινό όργωμα στο κολχόζ «Φρούνζε» της περιφέρειας Σαρακτάς 2. Πότισμα πρώιμου σιταριού στο κολχόζ «Πομπέντα» της περιφέρειας Σοβέτσκι 3. Σπορά ηλίανθου στο κολχόζ «Λένινετς» της περιφέρειας Κολενόφσκι 4. Συγκομιδή σιτηρών στο κολχόζ «Κίροφ» στην περιοχή Ροστόβ 5. Συγκομιδή καλαμποκιού στο κολχόζ «Γίγαντας» στη ΣΣΔ Μολδαβίας 6. Συγκομιδή πατάτας στο κολχόζ «Λένιν» στη ΣΣΔ Ουκρανίας 7. Μηχανοποιημένη μεταφορά σταφυλιών στο κολχόζ «Δρόμος του Λένιν» της περιφέρειας Τσαντίρ Λουνγκ 8. Συγκομιδή βαμβακιού στο κολχόζ «Κίροφ» στην περιοχή της Τασκένδης 9. Συγκομιδή ζαχαρότευτλων στην περιφέρεια Λιποβέτς 10. Χώρος αρμέγματος στο κολχόζ «Κρούπσκαγια» στην περιοχή Ροστόφ 11, 12. Χοιροστάσιο του κολχόζ «Ορτζονικίτζε» της περιοχής Ζιτόμιρ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ