Υπερτριπλάσιες, σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 1999, ήταν οι φετινές δαπάνες του δημοσίου
Η στοίχιση του κρατικού μηχανισμού στις προεκλογικές ανάγκες του κυβερνώντος κόμματος είχε αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών, εξέλιξη η οποία εν πολλοίς αντισταθμίστηκε από τη μεγάλη αύξηση των εσόδων. Το α΄ τετράμηνο του 2000 τα έσοδα του γενικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν με ρυθμό 13,3% έναντι στόχου 6,2%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, οι δαπάνες του γενικού προϋπολογισμού (περιλαμβάνονται ο τακτικός προϋπολογισμός και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων) το α΄ τετράμηνο του 2000, ως προς το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αυξήθηκαν κατά 13,7%, έναντι τεθέντος στόχου 4,2%.
Με δεδομένες τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, για υιοθέτηση πολιτικών «συγκράτησης» των δαπανών, αναμένεται... το χαμένο έδαφος να καλυφθεί στους υπόλοιπους οκτώ μήνες, με δραστικές περικοπές των «ελαστικών», κατά την κυβερνητική άποψη, κοινωνικών δαπανών. Αλλωστε, αυτή ήταν και η προτροπή του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.
Από την εξέταση των επιμέρους υποομάδων που συγκροτούν τις γενικές δαπάνες προκύπτει μία διφορούμενη εικόνα ως προς την εξέλιξη των δαπανών. Ετσι, οι λεγόμενες πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, στις οποίες περιλαμβάνονται οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, οι συντάξεις, οι επιχορηγήσεις προς διαφόρους φορείς, παρουσίασαν αύξηση 6,9% έναντι στόχου 6,7%. Σύμφωνα μάλιστα με την κυβερνητική άποψη, η απειροελάχιστη αυτή αύξηση των πρωτογενών δαπανών ενσωματώνει μια σειρά προεκλογικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης, όπως την καταβολή των εισοδηματικών αυξήσεων από τις αρχές του χρόνου αντί του Μάη, που συνήθως δίνονταν τα προηγούμενα χρόνια, το 10χίλιαρο προς τους συνταξιούχους του ΟΓΑ, τις αναπροσαρμογές του ΕΚΑΣ, τις αυξήσεις στα μισθολόγια των Ενόπλων Δυνάμεων κλπ. Μπορεί να φανταστεί επομένως κανείς, πόσο συμπιεσμένες θα ήταν οι δαπάνες αυτές, αν δεν είχε μεσολαβήσει η προεκλογική περίοδος και η ανάγκη εξαγοράς ψήφων από την πλευρά της κυβέρνησης. Σημαντική αύξηση 12% παρουσιάζουν οι «αποδιδόμενοι πόροι» προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α΄ και Β΄ βαθμού, εξέλιξη η οποία δεν είναι άσχετη με την επιχειρούμενη κυβερνητική χειραγώγηση των δημοτικών και νομαρχιακών παραγόντων κατά την προεκλογική περίοδο. Αυξημένες επίσης κατά 33,9% εμφανίζονται και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο επίσης κατά την προεκλογική περίοδο χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για ψηφοθηρικούς λόγους από το κυβερνών κόμμα. Αύξηση 16,1%, έναντι στόχου ετήσιας μείωσης 3%, παρουσιάζει και το κονδύλι πληρωμής τόκων, η οποία αποδίδεται από το υπουργείο σε συγκυριακούς λόγους, επειδή την περίοδο αυτή υπήρξε συσσωρευμένη πληρωμή τόκων.
Τεχνικές λεπτομέρειες για τη μετατροπή του δημόσιου χρέους της χώρας από δραχμές σε ΕΥΡΩ έδωσε χτες ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Δρυς, σε ένα ακροατήριο όπου η παρουσία εκπροσώπων των τραπεζών ήταν υπεραισθητή. Ως γνωστόν, οι τράπεζες είναι οι βασικοί διαχειριστές του τεράστιου δημόσιου χρέους της χώρας, απ' όπου και αντλούν υψηλά κέρδη.
Την ανάκληση της απόφασης του υπουργείου Ανάπτυξης να επιβάλει πρόωρες εκπτώσεις, και μάλιστα τριπλασιάζοντας το νόμιμο χρόνο, ζητεί με επιστολή της προς την υφυπουργό Ανάπτυξης Μιλένα Αποστολάκη η Ομοσπονδία Βιοτεχνών Υποδηματοποιών Ελλάδας (ΟΒΥΕ). Στην επιστολή της ΟΒΥΕ, σημειώνεται ότι με τη συγκεκριμένη απόφαση, εκφυλίζεται ο θεσμός των εκπτώσεων, οι οποίες για να έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο θα πρέπει να περιοριστούν στο νόμιμο χρόνο των είκοσι ημερών, δηλαδή από την 1η έως τις 20 Αυγούστου.
Οπως σημειώνεται, μεταξύ άλλων στην επιστολή των Βιοτεχνών Υποδημάτων «για άλλη μια φορά το υπουργείο Εμπορίου έρχεται να προσθέσει επιπλέον προβλήματα σε έναν κλάδο που στην κυριολεξία βρίσκεται στο όριο της εξαφάνισης. Η απόφασή σας να απαγορεύσετε τις πωλήσεις εμπορευμάτων που έχουν προμηθευτεί οι πελάτες μας ένα μήνα πριν τις εκπτώσεις και κατά τη διάρκειά τους, δημιουργεί ανυπέρβλητα εμπόδια στην ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεών μας».
Καταλήγοντας η επιστολή επισημαίνει ότι κανένα από τα βασικά προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο εδώ και δεκαετίες δεν έχουν επιλυθεί, με αποτέλεσμα ο κλάδος της βυρσοδεψίας, κυριολεκτικά να έχει εξαφανιστεί. Για τους λόγους αυτούς, πέρα από την ανάκληση της απόφασης για τις εκπτώσεις, ζητεί από την αρμόδια υφυπουργό να εξετάσει τα προβλήματα του κλάδου με πρώτο και κύριο τη δημιουργία των Βιοτεχνικών Πάρκων (ΒΙΟ.ΠΑ) και να προβληθούν με τους πιο κατάλληλους τρόπους τα προϊόντα του κλάδου στη διεθνή, αλλά και στην ντόπια αγορά.
Τη σύσταση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, που θα αναλάβει την ολοκλήρωση μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες της επεξεργασίας σχεδίου νόμου για το ηλεκτρονικό εμπόριο - όπου θα περιλαμβάνεται και η εναρμόνιση με σχετική κοινοτική οδηγία, που ρυθμίζει νομικά ζητήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου - ανακοίνωσε χτες, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Εθνικής Επιτροπής Ηλεκτρονικού Εμπορίου, η υφυπουργός Ανάπτυξης, Μ. Αποστολάκη.
Επίσης, από τον υπουργό Ανάπτυξης, Ν. Χριστοδουλάκη, ανακοινώθηκε ότι ζητήματα που αφορούν σε δράσεις του τομέα εμπορίου και εντάσσονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα αποτελούν στο εξής αρμοδιότητα της Μ. Αποστολάκη.
Οι δράσεις από το Γ΄ ΚΠΣ, που θα αφορούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τον Ν. Χριστοδουλάκη, θα έχουν σχέση κυρίως με όγκους μεγάλων συναλλαγών, ενώ μεταξύ των δράσεων θα συμπεριλαμβάνεται και το «ηλεκτρονικό παρατηρητήριο τιμών» και η κλαδική παρακολούθηση της αγοράς.
Ενα ισχυρό κύκλωμα φοροδιαφυγής, στο οποίο συμμετείχαν δεκάδες εταιρίες και λογιστικά γραφεία της Καλαμάτας και της Αθήνας, εξαρθρώθηκε από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος. Εγκέφαλος του μηχανισμού, φέρεται πως ήταν ο Δημήτρης Κορωνιός, κάτοικος Καλαμάτας, ο οποίος είχε συστήσει δύο εταιρίες με μοναδική «δραστηριότητα» την έκδοση και την κυκλοφορία εικονικών φορολογικών στοιχείων με στόχο την απόκρυψη εισοδημάτων από φορολογικές αρχές και την κατάχρηση του φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ).
Οι εταιρίες που είχε συστήσει ο Δ. Κορωνιός έφεραν τις επωνυμίες ERGOPLAN A.E. με έδρα την Καλλιθέα Αττικής (Δοϊράνης 84) και ΖΕΥΣ ΑΕ, με έδρα την Καλαμάτα (Αριστομένους 109), οι οποίες αλληλοεμπλέκονται στις εικονικές του δραστηριότητές του και αλληλοσυμπληρώνονται για την επίτευξη απατών σε βάρος των φορολογικών αρχών για λογαριασμό τους, αλλά και για λογαριασμό άλλων εταιριών που έπαιρναν και έδιναν σ' αυτές τιμολόγια για απόκρυψη εσόδων και κατάχρηση του ΦΠΑ. Σημειώνεται ότι η έδρα της μιας στην Αθήνα είχε δηλωθεί και ως υποκατάστημα εκείνης που είχε την έδρα της στην Καλαμάτα και το αντίστροφο.
Σε έρευνα που έγινε στο σπίτι του στην Καλαμάτα βρέθηκαν μηχανήματα κατασκευής σφραγίδων και σφραγίδες διαφόρων εταιριών, ένσημα του ΙΚΑ αξίας 35.000.000 χωρίς να υπάρχει καμία αιτιολογία για την κατοχή τους, γεγονός που θα αποτελέσει ιδιαίτερη πτυχή της έρευνας, πλήθος φορολογικών στοιχείων διαφόρων επιχειρήσεων φερομένων ως προμηθευτών ή πελατών αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δραχμών, ξένα χαρτονομίσματα, μια ζυγαριά ακριβείας, δύο αδήλωτες (παράνομες) φορολογικές ταμειακές μηχανές, πολλά κοσμήματα χωρίς να αποδεικνύεται η κατοχή τους, ένα περίστροφο, εβδομήντα χαλιά για την κατοχή των οποίων επίσης δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.
Η κύρωση της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας για συνεργασία στον τομέα του τουρισμού υπογράφτηκε χτες από τον υπουργό Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη. Η συμφωνία προβλέπει μεταξύ άλλων τη διευκόλυνση της τουριστικής κίνησης μεταξύ των δύο χωρών και τη συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και οργανώσεων στον τομέα του τουρισμού, ανταλλαγή τεχνολογίας στον τομέα αυτό, συνεργασία στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης.
Στο μεταξύ την επόμενη Παρασκευή θα πραγματοποιηθεί στη Ρόδο η 2η Ελληνοτουρκική συνάντηση κορυφής για τον τουρισμό, όπου θα συμμετέχουν εκπρόσωποι τόσο των δημοσίων υπηρεσιών όσο και ιδιωτικών φορέων των δύο χωρών.
Στη συνάντηση θα συζητηθούν τα προβλήματα που υπάρχουν καθώς και προτάσεις για διμερείς συνεργασίες.