ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Μάη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ξεκίνησε ο εξεταστικός μαραθώνιος

Ξεκίνησε χτες για τους μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου η κούρσα των πανελλαδικών εξετάσεων, που επέβαλαν οι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι της αντιδραστικής μεταρρύθμισης. Πρόκειται για την πιο μακρά εξεταστική περίοδο που γνώρισε η εκπαίδευση και οι μαθητές συγχρόνως διαγωνίζονται για την προαγωγή και απόλυσή τους, αλλά και την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι εξετάσεις ξεκίνησαν για τους 85.188 μαθητές τηςΒ΄ Λυκείου με το μάθημα γενικής παιδείας Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Οι 73.765 μαθητές της Γ΄ Λυκείου διαγωνίστηκαν στο μάθημα γενικής παιδείας Νεότερη Ελληνική Ιστορία. Παρακάτω δημοσιεύουμε τις εκφωνήσεις των θεμάτων στα δύο αυτά μαθήματα.

Σχολιάζοντας τα θέματα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων τονίζει ότι «ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του νέου εξεταστικού συστήματος». Ειδικότερα για την Ομάδα Α΄ επισημαίνει πως «υπάρχουν ερωτήματα κλειστού κυρίως τύπου (σωστού - λάθους, πολλαπλών επιλογών) που απαιτούν απομνημόνευση και αναπαραγωγική ικανότητα και δεν προωθούν την κριτική ικανότητα του μαθητή. Στην ίδια κατηγορία διακρίνονται και ερωτήσεις που απαιτούν επιλεκτική μνήμη και ακριβή επισήμανση της απάντησης (Α.1.4., Α.2.1)». Σε ό,τι αφορά την Ομάδα Β΄ επισημαίνει πως «τα κείμενα που δίνονται για συγκριτική μελέτη είναι απλά και η επεξεργασία τους προϋποθέτει περιορισμό σε ένα λογικό συσχετισμό νοημάτων. Η δεύτερη ερώτηση της ομάδας Β΄ απαιτεί κριτική ικανότητα από το μαθητή».

Για τα ζητήματα της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) ανάμεσα σε άλλα, εκτιμά πως το κείμενο του Κωστή Παλαμά ανήκει στα πλέον γνωστά και προβεβλημένα έργα του και ότι οι ερωτήσεις που το συνοδεύουν «είναι γενικώς σαφείς ως προς τα ζητούμενά τους και κινούνται μέσα στο πλαίσιο της γόνιμης και ουσιαστικής επικοινωνίας με το κείμενο». Ειδικότερα, η ΠΕΦ παρατηρεί πως «η διατύπωση των ερωτήσεων αντιμετωπίζει επιτυχώς τα βασικά προβλήματα (επικαλύψεις, γενικόλογα ζητούμενα κλπ) που δυσχεραίνουν τη σωστή αξιολόγηση του μαθήματος, θεωρεί εύστοχη την επιλογή του παράλληλου κειμένου (απόσπασμα από το Πνευματικό Εμβατήριο του Αγγελου Σικελιανού)» και θεωρεί προτιμότερο στην τρίτη ερώτηση να είχε ζητηθεί η αξιολόγηση της συνολικής λειτουργίας των σχημάτων του λόγου και όχι «του καθενός από αυτά».

Υπενθυμίζεται ότι φέτος οι εξετάσεις διενεργούνται μέρα παρά μέρα και σήμερα δε θα γίνουν εξετάσεις. Οι μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου συνεχίζουν αύριο, Σάββατο, με Αρχαία Ελληνικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης, Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης και Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου. Στη Γ΄ Λυκείου, οι μαθητές θα εξεταστούν στα Θρησκευτικά γενικής παιδείας.

Σήμερα Παρασκευή, ξεκινούν και οι εξετάσεις για τους μαθητές της Γ΄ και της Δ΄ τάξης των Εσπερινών Λυκείων με το μάθημα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής. Υπενθυμίζεται ότι με ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές της Δ΄ τάξης που δεν επιθυμούν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορούν να πάρουν απολυτήριο με εξετάσεις μέσα στο σχολείο τους.

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Νεότερη Ελληνική Ιστορία
ΟΜΑΔΑ Α`

ΘΕΜΑΑ1

Α.1.1. Ο «Στρατιωτικός Σύνδεσμος»:

α. Αποτελούσε κίνημα με σαφές ιδεολογικό και πολιτικό πρόγραμμα.

β. Ηταν η συνισταμένη της έντονης δυσαρέσκειας απέναντι στην πολιτική των παλαιών κομμάτων και των ανακτόρων.

γ. Προσπάθησε να πάρει την πολιτική κατάσταση στα χέρια του.

δ. Ηταν κίνημα που αποδοκιμάστηκε από τους αγρότες.

Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Μονάδες 4

Α.1.2. Κοινωνία των Εθνών (Κ.Τ.Ε.)

Να προσδιορίσετε, αν το περιεχόμενο των ακόλουθων προτάσεων είναι σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

α. Η κάθε χώρα - μέλος της Κ.Τ.Ε. δε διέθετε το δικαίωμα της αρνησικυρίας (veto).

β. Η Κ.Τ.Ε. επιδίωξε τη συνεργασία ανάμεσα στα έθνη, για να εξασφαλιστεί η ειρήνη και ασφάλεια.

γ. Η Κ.Τ.Ε είχε ως όργανό της το ανώτατο διεθνές δικαστήριο της Χάγης.

δ. Η Κ.Τ.Ε. κατόρθωσε να συγκροτηθεί σε υπερεθνικό Οργανισμό, που χρησίμευσε ως δικλείδα ασφαλείας σε διεθνές επίπεδο.

Μονάδες 4

Α.1.3. Το κίνημα της Εθνικής Αμυνας (Θεσσαλονίκη 1916) έθετε ως κύριο όρο:

α. Τη συμπαράταξη της Ελλάδας με τις Κεντρικές Δυνάμεις.

β. Την τήρηση αυστηρής ουδετερότητας κατά τη διάρκεια του πολέμου.

γ. Τη συμμετοχή της χώρας στον πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ.

δ. Την απομάκρυνση των Ξένων Δυνάμεων.

Να σημειώσετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Μονάδες 4

Α.1.4. Να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση: Ποιες ήταν οι πολιτικές και οι πολιτειακές μεταβολές στην Ελλάδα, κατά τα έτη 1923 - 1924.

Μονάδες 13

ΘΕΜΑ Α2

Α.2.1. Να περιγράψετε με συντομία το χαρακτήρα των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα στο μεταίχμιο των δύο αιώνων (19ος - 20ός αι.)

Μονάδες 9

Α.2.2. Το «σχέδιο Μάρσαλ» συνάντησε αντιδράσεις από την:

α. Γαλλία

β. Γερμανία

γ. Ελλάδα

δ. Σοβιετική Ενωση

Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση και να δικαιολογήσετε την αντίδραση της συγκεκριμένης χώρας.

Μονάδες 9

Α.2.3. Ποιες ήταν οι τρεις κύριες ελληνικές αντιστασιακές οργανώσεις, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και ποιος ήταν ο άμεσος και απώτερος στόχος τους;

Μονάδες 7

ΟΜΑΔΑΒ`

ΘΕΜΑΒ1 Να μελετήσετε τα κείμενα Α και Β που ακολουθούν και να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

Α. «Ετσι, στις 30 του Μάη του 1941, γυρίζαμε άσκοπα στους στυγνούς δρόμους της Αθήνας.

- Λάκη, το βλέπεις κείνο εκεί;

Το φασιστικό σύμβολο, πελώριος συμπυκνωμένος βραχνάς, πλάκωνε τον ουρανό της Αθήνας. Δε χρειάζονταν περισσότερα λόγια. Ο ένας κατάλαβε τον άλλο. Σε μας έλαχεν ο κλήρος - απλοί, ανώνυμοι ερμηνευτές της φλόγας ενός ολόκληρου λαού, της θέλησής του, θα προβαίναμε στην υποστολή της Γερμανικής σημαίας.

Δώσαμε τα χέρια και χωρίσαμε. Το βράδυ, ραντεβού στις 8, στην πλατεία Κουμουνδούρου (Ελευθερίας)» (Δ. Γατόπουλου, «Ο λαός αρχίζει την Αντίσταση»).

Β. Γερμανικό ανακοινωθέν.

«Κατά τη νύχτα της 30ής προς 31ην Μαΐου υπεξηρέθη η επί της Ακροπόλεως κυματίζουσα γερμανική πολεμική σημαία παρ' αγνώστων δραστών. Διενεργούνται αυστηραί ανακρίσεις. Οι ένοχοι και συνεργοί αυτών θα τιμωρηθούν διά της ποινής του θανάτου».

α. Σε ποιο ιστορικό γεγονός αναφέρονται τα κείμενα Α και Β;

Μονάδες 10

β. Να προσδιορίσετε τη σημασία του γεγονότος αυτού, λαμβάνοντας υπόψη και τα δύο κείμενα.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 2Β Να προσδιορίσετε το λόγο, για τον οποίο οι σύμμαχες δυνάμεις Γαλλία και Αγγλία προχώρησαν στην κήρυξη πολέμου εναντίον της Γερμανίας τον Σεπτέμβριο του 1939.

Μονάδες 25

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΚΕΙΜΕΝΟ

Κωστής Παλαμάς, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου (απόσπασμα από τον Προφητικό)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Με δεδομένο ότι στο έργο του Παλαμά παρουσιάζεται ολόκληρος ο ελληνισμός από την αρχαιότητα ως την εποχή του, να βρείτε:

α) Σε ποια ιστορική περίοδο τοποθετεί ο ποιητής το σκηνικό του ποιήματος;

Μονάδες 8

β) Τι απασχολεί τον ποιητή - προφήτη σχετικά με τη χώρα του;

Μονάδες 7

2. Ποιες θεματικές ενότητες διακρίνετε στο ποίημα; Να δώσετε τίτλο σε καθεμιά.

Μονάδες 20

3. Να βρείτε στους πέντε (5) πρώτους στίχους του ποιήματος τέσσερα (4) διαφορετικά σχήματα λόγου. Τι επιτυγχάνει ο ποιητής με τη χρήση του καθενός από αυτά;

Μονάδες 20

4. Να αναπτύξετε σε 15 - 20 γραμμές το περιεχόμενο των παρακάτω στίχων:

Και μην έχοντας πιο κάτου άλλο σκαλί

να κατρακυλήσεις πιο βαθιά

στου Κακού τη σκάλα, -

για τ' ανέβασμα ξανά που σε καλεί

θα αισθανθείς να σου φυτρώσουν, ω χαρά!

τα φτερά,

τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα!

Μονάδες 25

5. Η προτροπή του Σικελιανού στο παρακάτω απόσπασμα και η προφητεία του Παλαμά έχουν ένα κοινό όραμα ελπίδας. Ποιο είναι αυτό και πώς πιστεύει ο κάθε ποιητής ότι μπορεί να γίνει πραγματικότητα;

Αγγελος Σικελιανός Πνευματικό Εμβατήριο (απόσπασμα)

Μονάδες 20



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ