ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
Στον πόλεμο δεν πας ξυπόλυτος

Του Τάσσου Αναστασίου από τα «ΝΕΑ»
Του Τάσσου Αναστασίου από τα «ΝΕΑ»
Περισσεύουν οι περιγραφές του πανικού. Περισσεύουν και τα ευχολόγια για την έξοδο απ' την κρίση, ώστε να παραμείνουν όλα ίδια.

Λείπουν οι δύσκολες κουβέντες. Οτι όλο αυτό είναι βία σε βάρος των από κάτω. Που θα φέρει κι άλλη βία, πάντα σε βάρος των από κάτω. Κι αυτή η βία αντιμετωπίζεται - από τους από κάτω - μόνον όταν συνειδητοποιούν τη δύναμή τους να την αντιμετωπίσουν. Με την ίδια βία που χρησιμοποιούν οι από πάνω. Οταν δεν εκχωρούν σε κανένα Κοινοβούλιο δικαιώματα, όταν δε συμμερίζονται την άποψη ότι στον καιρό της κρίσης δε μιλάς για αυξήσεις στους μισθούς.

Οταν, αντίθετα μ' ό,τι συμβουλεύουν οι αστοί, ακριβώς τώρα, πρέπει οι εργάτες να ζητήσουν τα περισσότερα, που θα είναι πάντα τα ελάχιστα όσο οι σχέσεις παραγωγής είναι καπιταλιστικές.

Γιατί χρήμα υπάρχει. Κι αυτό το χρήμα, που δήθεν χάνεται στον καιρό της κρίσης, έχει παραχθεί από εργάτες. Από εκείνο το ένα και μοναδικό προϊόν που παράγει πρόσθετη αξία η χρήση του: Την εργατική δύναμη.

Αυτήν την αξία, λοιπόν, που βρίσκεται στην παραγωγή, τη χρειάζεται η ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής για να αποσπά την υπεραξία. Που εμφανίζεται στην αγορά σε εμπόρευμα που μετατρέπεται σε χρήμα, που αλλάζει τσέπες, που γίνεται επένδυση. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αξία που παράγει η εργατική δύναμη πρέπει να ανήκει στους παραγωγούς της.

Είναι πρόσθετη αξία που δημιουργήθηκε στην ίδια την παραγωγή κι εμφανίζεται σαν κέρδος, δήθεν αποτέλεσμα της καπατσοσύνης του εκμεταλλευτή που πιάνει χώμα και γίνεται χρυσάφι.

Το χρυσάφι, όμως, είναι χώμα, αν δεν αυγαταίνει. Αλλιώς οι καπιταλιστές δε θα κάνανε επενδύσεις, θα το βάζανε απλά στο σεντούκι. Κανένας, όμως, δεν κρατά το χρήμα στο σεντούκι. Αυτό το κάνουν οι φτωχοί, που νομίζουν πως άμα έχουνε φυλαγμένο ένα ευρώ αυτό έχει την ίδια αξία και αύριο.

Το κέρδος, λοιπόν, για να επιστρέψουμε στο βασικό, πρέπει να αυγατίσει, αλλά δεν μπορεί πάντα, γιατί η υπερπαραγωγή - δηλαδή η παραγωγή παραπάνω απ' όσο μπορεί να καταναλώσει η καπιταλιστική κοινωνία, και είναι τέτοια η παραγωγή επειδή είναι άναρχη - καλύπτει τη ζήτηση.

Ετσι έχουνε κρίση οι καπιταλιστές. Δε χάνουν χρήμα, χάνουν αξία από το χρήμα που δεν μπορούν να επενδύσουν εκεί ακριβώς που θα τους φέρει μεγαλύτερο κέρδος.

Αυτό είναι πρόβλημα για το κεφάλαιο, δεν είναι πρόβλημα για τους εργάτες, που στη συνείδησή τους είναι ακόμα μακριά από το να ζήσουν χωρίς τους καπιταλιστές, αλλά μπορούν να ζητήσουν καλύτερους μισθούς, δωρεάν Υγεία, Παιδεία, δωρεάν κατοικία - ειδικά γι' αυτό μπορούν να αξιώσουν παραγραφή όλων των χρεών για κατοικία, γιατί είναι δικαίωμα κι όχι ευκαιρία της τράπεζας να πλουτίσει.

Καμιά αγωνία, λοιπόν, για την κρίση. Εκτός από μία: Για το πώς οι εργάτες κατά κύριο λόγο, κι από κοντά τα φτωχομεσαία λαϊκά στρώματα της πόλης και του χωριού, θα δουν σ' αυτήν την κρίση ότι ο αντίπαλος είναι το κεφάλαιο και όπλο τους το κόμμα τους, στο προκείμενο το ΚΚΕ, που γεννήθηκε ακριβώς για να αντιμετωπίσει, να καταργήσει, τους κεφαλαιοκράτες.

Υπάρχει, βέβαια, ένα εμπόδιο: Πώς να κρατήσεις καθαρό το σπίτι, αν δεν έχεις καθαρίσει την αυλή έξω απ' αυτό;

Κι είναι πολλά τα σκουπίδια στην αυλή.

Η οικονομική σκέψη των καπιταλιστών στην εποχή του ιμπεριαλισμού δεν είναι πρωτόγονη. Αντίθετα, είναι η σκέψη που αντιστοιχεί στις ανάγκες του συστήματος. Δεν είναι εκκλησία (στη λαϊκή της αποδοχή) ο καπιταλισμός. Οποιος περιμένει να λειτουργήσει με όρους αυτοσυντήρησης το σύστημα, σπέρνει παραμύθια επειδή βλέπει τον εαυτό του σε κάποια γωνιά να επιβιώνει γλείφοντας τα υπόλοιπα μιας κλεμμένης υπεραξίας.

Δεν πρέπει να υπάρχει εργάτης, που να κλαίει για τον καπιταλισμό. Μπορεί να χάσκει από τα νούμερα που κυκλοφορούν. Μπορεί τρομοκρατημένος να σκύψει κι άλλο το κεφάλι, αλλά δεν μπορεί να κλαίει γιατί ο Αμπράμοβιτς «έχασε» 300 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, που είχε αρπάξει στη Ρωσία.

Ο εργάτης έχει ανάγκη να βλέπει όρθιο πλάι του το πολιτικό υποκείμενο της αλλαγής - ανατροπής. Στάθηκε δίπλα στο Κόμμα σε δύσκολους καιρούς, γιατί ήξερε πως εκεί είναι η απαντοχή. Σήμερα που οι καιροί επιβάλλουν στους εργάτες να συσπειρωθούν γύρω από το κόμμα τους και το Κόμμα τους σαλπίζει αντεπίθεση, έρχονται οι ομοτράπεζοι του κάθε Σημίτη να διαπιστώσουν έλλειψη πολιτικού υποκειμένου. Λένε, δηλαδή, στον εργάτη ότι δεν έχει κόμμα να τον εκφράσει. Οχι, μέρος του μηχανισμού της αστικής τάξης είναι, και μάλιστα στην πρώτη γραμμή της επίθεσης, για να παραμείνουν οι εργάτες υποταγμένοι.


ΠΩΣ ΤΟΥΣ ΑΝΤΕΧΕΤΕ;

ΝΑ Ο ΕΝΟΧΟΣ, ΝΑ ΚΙ Η ΛΥΣΗ! «Ολοι αναγνωρίζουν ότι μέρος τουλάχιστον της ευθύνης για τη σημερινή κρίση φέρουν τα ίδια τα τραπεζικά στελέχη που ενθάρρυναν έναν αλόγιστο δανεισμό, προκειμένου να αυξήσουν τα δικά τους μπόνους. Η συμμετοχή του κράτους στις τράπεζες θα επιτρέψει να αναθεωρηθούν τέτοιου είδους αντικοινωνικές πρακτικές και θα επιβάλει κανόνες διαφάνειας εκεί που ως σήμερα κυριαρχούσε η κερδοσκοπία» (από το κύριο άρθρο στα ΝΕΑ).

ΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΙ: «Γιατί αυτοί, που τόσα χρόνια λειτουργούσαν σε βάρος των συμφερόντων και της ποιότητας της ζωής μας, δικαιούνται να μας ζητούν συναίνεση για να βγει το σύστημα (δηλαδή οι ίδιοι) από την κρίση; Θα μπορούσαμε - όπως σε άλλες περισσότερο "ηρωικές" εποχές - να τους απαντήσουμε: "Ζήτω η κρίση"! Αλλά δυστυχώς σήμερα οι όροι δεν είναι ευνοϊκοί (ελλείψει ιδίως πολιτικού υποκειμένου αλλαγής)» (ο Γ. Πανούσης στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ).

ΝΑ ΚΑΙ Ο ΣΠΗΛΑΙΩΔΗΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ: «Η πιο πρωτόγονη οικονομική σκέψη στην καπιταλιστική περίοδο υπήρξε η σκέψη της εποχής μας. Μια σκέψη που αφάνισε τον σκελετό της οικονομίας, πιστεύοντας ότι τα αλλεπάλληλα σοκ θα κινούν τα νεύρα» (ο Στάθης Σ. επίσης στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ).

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ: «Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι τελικά το περιβάλλον αποτελεί για την Ελλάδα βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Η πράσινη ανάπτυξη ανοίγει νέους αναπτυξιακούς ορίζοντες (...) θα κινητοποιήσει νέες επενδύσεις (...) θα υποστηρίξει την ποιότητα στον αγροτικό - διατροφικό τομέα, τον τουρισμό, το περιβάλλον» (ο Γ. Παπανδρέου στη συνέντευξή του στα ΝΕΑ).

ΚΑΙ ΤΟ ΟΜΟΓΑΛΑΚΤΟ ΤΟΥ ΚΡΑΞΙΜΟ: «Από τους εγχώριους σοσιαλδημοκράτες περιμένει κανείς να ακούσει περισσότερα. Και όσο ακούει ότι το προτεινόμενο "νιου ντιλ" για την έξοδο από την παρούσα (για την ακρίβεια, από την επερχόμενη) κρίση είναι η "πράσινη ανάπτυξη" μαζί με την εμμονή στην αφειδή χορήγηση έκτακτων επιδομάτων, υποψιάζεται ότι ακούει την απάντηση ενός αυτόματου τηλεφωνητή» (ο Α. Καλοκαιρινός, επίσης στα ΝΕΑ).

ΤΑ ...ΕΞΑΣΤΗΛΑ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: ΑΝΤΙΛΑΪΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ της κρίσης από ΝΔ - ΠΑΣΟΚ με συμπόρευση ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: «Σώστε τις τράπεζες»

ΕΘΝΟΣ: ΣΑΝΙΔΑ σωτηρίας από την Ευρώπη

ΤΟ ΠΑΡΟΝ: ΕΚΛΟΓΕΣ την άνοιξη με λίστα

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ: ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΡΑΧ

ΤΟ ΒΗΜΑ: Επιχείρηση «αντι - κραχ»

Η ΑΥΓΗ: Πολύ λίγο - πολύ αργά

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Ηγέτες και αγορές σε αγωνία

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: ΖΟΥΜΕ ΤΣΟΥΝΑΜΙ αλλά θα τα καταφέρουμε

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Η σωτηρία επαφίεται στο κράτος

ΤΑ ΝΕΑ: Ευρω - σωσίβιο με δισ. ευρώ για τις τράπεζες

Η ΧΩΡΑ: Εφιάλτης η επόμενη μέρα

ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ: Χώρα ληστών η Ελλάδα

ΑΥΡΙΑΝΗ: ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΚΩΔΙΚΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΙΖΕΣ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ: ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η ΒΡΑΔΥΝΗ: ΦΩΣ ΣΤΟ ΤΟΥΝΕΛ

ΥΠΟ-ΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ
Μια ζωή στην «κρίση»...

«Θυμάμαι που έπεσα στην κρίση όταν ήμουν ακόμη μικρή. Ενα βράδυ γύρισε ο πατέρας στο σπίτι και είχε πουλήσει το αυτοκίνητο. Από τότε δε θυμάμαι παρά μονάχα την κρίση: σβήσε τα φώτα, κλείσε τη βρύση, διάβαζε στο σχολείο για να γλιτώσεις την ανεργία, μάζευε διπλώματα κι ας τα κάνεις κορνίζα. Δε θυμάμαι παρά μονάχα την κρίση, το σφίξιμο στο ζωνάρι, στις εξόδους, στις ταβέρνες, στη διασκέδαση, στις εφημερίδες (αυτό ήταν εύκολο), στο ντύσιμο, στα βιβλία (αυτό ήταν πολύ δύσκολο), στα φάρμακα, στη θέρμανση».

...αλλά δε φταίει ο ...Καραγκιόζης

«Δεν ξέρω πια αν είναι για γέλια ή για κλάματα που ακούω να μας υπαγορεύουν τις πράξεις μας και τα συναισθήματά μας οι ίδιοι εκείνοι καραγκιόζηδες που τόσα χρόνια προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι ο νεοφιλελευθερισμός και η απελευθέρωση των αγορών κάνουν καλό στην επιδερμίδα, πως ο υπεύθυνος πολίτης είναι αυτός που κυλιέται σαν γουρούνι μέσα στον λάκκο της κατανάλωσης και του χρέους, αυτός που λατρεύει τους πλούσιους και τα αφεντικά επειδή αυτοί είναι οι υγιείς δυνάμεις, αυτοί που δημιουργούν πλούτο, ο οποίος όταν πια γίνει άφθονος θα φτάσει για να ξεπεινάσουν εκείνοι που μαζεύουν τα ψίχουλα κάτω από το τραπέζι» (τα κείμενα είναι της Ανιές Μεγιάρ, Γαλλίδας κοινωνιολόγου και συγγραφέα / ΤΑ ΝΕΑ).

Νομοτέλεια το ...«απρόβλεπτο»

«Δεν αποκλείεται οι συνθήκες να δημιουργήσουν μια έξαρση της απελπισίας και του αγωνιστικού φρονήματος των εργαζομένων, αλλά αυτή είτε θα περιοριστεί στην περιφέρεια είτε θα καταπνιγεί είτε θα συκοφαντηθεί είτε θα εκτονωθεί. Ο συσχετισμός δυνάμεων είναι τόσο άνισος, που μια διαφορετική προοπτική μοιάζει απίθανη. Βέβαια, πάντα στην Ιστορία εκδηλώνονται απρόβλεπτες δυναμικές και διαμορφώνονται πρωτόγνωρες καταστάσεις» (ο Γ. Χ. Παπασωτηρίου στη ΒΡΑΔΥΝΗ).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ