Τρίτη 6 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 43
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ - ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2006

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΛΠΗ

Αν μελετήσει κανείς την εξέλιξη του θεσμού της τοπικής διοίκησης στην καπιταλιστική Ευρώπη ή και στις ΗΠΑ, εύκολα θα καταλάβει ότι οι δήμοι, οι νομαρχίες ή οι περιφερειακές διοικήσεις δε σταμάτησαν ποτέ να αποτελούν ένα τυπικό, παραδοσιακό θεσμό της αστικής δημοκρατίας, που είναι έτσι και αλλιώς ταξική.

Τα κόμματα εξουσίας δεν αρκούνται βέβαια στην υπεράσπιση ενός αντιδραστικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να ελέγξουν την κατάσταση. Ενδιαφέρονται να κερδίσουν την πλειοψηφία στη διοίκηση δήμων, νομαρχιών, κοινοτήτων και συλλογικών οργάνων (ΚΕΔΚΕ, ΤΕΔΚΝΑ, ΕΝΑΕ) ώστε σχεδιασμένα, πειθαρχημένα και απρόσκοπτα να λειτουργεί αυτός ο θεσμός.

Το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε στην Αυτοδιοίκηση από το 1994 μετατρέπει ακόμα πιο αποφασιστικά το θεσμό σε όργανο των αντιδραστικών καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, σε μοχλό προώθησης των ιδιωτικοποιήσεων, της εμπορευματοποίησης των κοινωνικών υπηρεσιών και τομέων. Η δυσκολία να αναγνωριστεί ακόμα πιο πλατιά η αντιδραστικότητα του θεσμικού πλαισίου, οφείλεται και στο γεγονός ότι στην Ελλάδα η αντιδραστικοποίηση μέσω του νόμου, έγινε πολύ αργότερα από τις άλλες καπιταλιστικές χώρες της Ευρώπης.

Από τη 10ετία του '70 και του '80 στη Δυτική Ευρώπη έγιναν αλλαγές με στόχο να εκσυγχρονιστεί η τοπική διοίκηση και να ανέβει η οικονομική της απόδοση, με κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος. Συγκεκριμένα, μειώθηκε ο αριθμός των δημοτικών μονάδων με την κατάργηση των μικρών δήμων των αγροτικών περιοχών και των μικρών πόλεων.

Στην Αγγλία το 1994 ο αριθμός των τοπικών αρχών μειώθηκε από 1.210 σε 365 και στη Σουηδία το ίδιο χρονικό διάστημα από 1.037 σε 278. Παρόμοιες διαδικασίες έγιναν στην Ιταλία, στη Γαλλία, στην ΟΔ Γερμανίας. Ο «Καποδίστριας» δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Θυμίζουμε ότι η ΝΔ απλώς δημαγώγησε κάτω από την πίεση ορισμένων κοινοτήτων. Και τα δύο κόμματα, από κοινού και ο ΣΥΝ σήμερα, προωθούν ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό των μονάδων των τοπικών αρχών, κάτω από την αντίληψή τους να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα η κεντρική κρατική εξουσία.

Στη 10ετία του '70 και '80 η κεντρική εξουσία σε πολλές χώρες της καπιταλιστικής Ευρώπης αφαίρεσε ορισμένες αρμοδιότητες κοινωνικού χαρακτήρα από την τοπική διοίκηση, τις πέρασε σε οργανισμούς και όργανα που ήταν πιο κοντά στην κεντρική εξουσία. Στις μέρες μας, μετά τη μετεξέλιξη της ΕΟΚ σε ΕΕ, περνάνε αρμοδιότητες Παιδείας, Υγείας, γενικότερα κοινωνικών υπηρεσιών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τον όρο όμως η τοπική διοίκηση να αναθέσει τις αρμοδιότητες σε εταιρίες και επιχειρήσεις.

Σήμερα βρισκόμαστε στη φάση της πλήρους εμπορευματοποίησης της Παιδείας, της Υγείας, της Κοινωνικής Πρόνοιας. Δίνονται αρμοδιότητες στους δήμους που τους μετατρέπουν σε τοπικά γραφεία, τα οποία εξασφαλίζουν δουλειά και κέρδη στους επιχειρηματίες. Παραχωρούνται φορολογικές αρμοδιότητες, δηλαδή επιβάλλονται πρόσθετοι φόροι στο λαό, που πληρώνει ο ίδιος τα γενικότερα έργα που γίνονται.

Επομένως, κριτήριο ψήφου πέρα από το γενικότερο πολιτικό πρέπει να είναι και η καταδίκη των αντιδραστικών ρυθμίσεων που προωθήθηκαν από το 1994 και μετά, με τις οποίες έχουν συμφωνήσει ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, με επιμέρους δευτερεύουσες διαφορές μεταξύ τους, χάριν των εντυπώσεων, ο δε ΣΥΝ θεωρεί πως παρ' όλ' αυτά, ο θεσμός μπορεί να λειτουργεί φιλολαϊκά!



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ