Τρίτη 6 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Τα πανεπιστήμια

To Πανεπιστήμιο είναι μια αντίφαση. Το θέλουν και το φοβούνται. Το θέλουν, γιατί χρειάζονται το αποτέλεσμα της επιστήμης. Το φοβούνται, γιατί είναι απρόβλεπτοι οι δάσκαλοι και, προπαντός, οι φοιτητές. Μελέτα την Ιστορία και θα δεις ότι έτσι είναι.

Τον θυμάσαι τον Τζορντάνο Μπρούνο; Τον Γαλιλαίο; Λέω αυτούς, γιατί είναι στην άκρη του νου μου. Και η Υπατία είναι στην άκρη του νου μου. Την κομμάτιασαν την Υπατία, γιατί δίδασκε Μαθηματικά, Φιλοσοφία. Γιατί παρείχε γνώση στους ανθρώπους, να καταλαβαίνουν ό,τι γίνεται στη φύση, στην κοινωνία κι έτσι να μπορούν να τα αλλάζουν. Ο Μπρούνο, ο Γαλιλαίος; Αυτοί είναι γνωστό τι έπαθαν. Ακου, η Γη κινείται. Για όνομα του Θεού, είπαν. Στην πυρά.

Πίεζαν οι ανάγκες για περισσότερη μόρφωση. Ιδρύθηκαν Πανεπιστήμια. Η ιδεολογία της φεουδαρχίας τα μαχόταν. Ηθελε να τα ελέγχει. Καταλάβανε ότι η μόρφωση των ανθρώπων είναι μπαρούτι. Οι ανάγκες, όμως, πίεζαν για μόρφωση. Ανοίχτηκε ο άνθρωπος σε υπερπόντια ταξίδια. Καλός ο Θεός. Καλύτερη η γνώση ότι η Γη κινείται.

Υπερασπίστηκαν τα Πανεπιστήμια οι καθηγητές, οι φοιτητές. Επέβαλαν να είναι άσυλο. Ουδείς βέβηλος δικαιούται να εισέλθει σ' αυτά. Εξέρχονταν, όμως, άνθρωποι με μόρφωση. Γίνονταν δάσκαλοι. Διέδιδαν τη γνώση και οι άνθρωποι με τη δράση τους διεύρυναν και επιτάχυναν τις διαβρώσεις της φεουδαρχίας. Η Αναγέννηση είναι η κορύφωση πριν την Επανάσταση. Οι Γάλλοι μίλησαν και έπραξαν για όλους τους λαούς. Η Επανάσταση είναι η άγια πράξη των ανθρώπων.

Ευφορία. Οι Γάλλοι Επαναστάτες φέρνουν τα πάνω - κάτω. Ο λαός πιστεύει ότι η νέα τάξη, που αντικαθιστά τη φεουδαρχική, διαχειρίζεται και τα δικά του συμφέροντα. Πίστεψε το σύνθημα. Ισότητα. Αδελφότητα. Ελευθερία. Χαράς Ευαγγέλια. Ο λαός, ματώνοντας, υπερασπίστηκε την Επανάσταση κι όταν εναντίον της συνασπίστηκε όλη η αντίδραση της Ευρώπης. Ανάθεμα στον Ρουσσώ, στον Βολταίρο, στον Ντιντερό, στον Κοπέρνικο, στον Γαλιλαίο και τόσους, μα τόσους άλλους. Η Επανάσταση δε θα γινόταν χωρίς τη μόρφωση. Πώς να μην τη μάχεται όλη η αντίδραση της Ευρώπης;

Και ήρθε μετά η άλλη Επανάσταση. Των εργατών και αγροτών της Ρουσίας. Αρνήθηκε την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Για πρώτη φορά δεν ήταν αντικατάσταση ενός εκμεταλλευτή από άλλον. Να μελετάτε, να μελετάτε και πάλι να μελετάτε, ήταν η προτροπή του επαναστάτη Λένιν. Και μελέτησαν, πολύ μελέτησαν, οι μουζίκοι και οι εργάτες της Ρουσίας. Ο Γκαγκάριν δικό τους παιδί είναι.

Ηρθαν χρόνοι δίσεχτοι. Σάμπως η αντίδραση δε νίκησε μια και δυο και δυο και τρεις τη Γαλλική Επανάσταση; Το αποτέλεσμα; Η φεουδαρχία, η αντίδραση του Μέτερνιχ, του τσάρου, είναι Ιστορία. Θα δεις, το ίδιο θα γίνει και με την Επανάσταση των εργατών. Να μελετάς. Να μαθαίνεις. Γιατί εσύ πρέπει να πάρεις την εξουσία, λέει ο Μπρεχτ.

Το φοβούνται το Πανεπιστήμιο και το θέλουν. Εκείνοι που ψήφισαν το άρθρο 16 του Συντάγματος ζητούν να το αλλάξουν. Το ιδιωτικό Πανεπιστήμιο θα είναι ο Δούρειος Ιππος για την άλωση του δημοσίου. Χρειάζεται σήμερα το σύστημα λιγότερη μόρφωση να 'χει ο λαός. Είπαμε ισότητα, όχι, όμως, και στη μόρφωση. Η αστική τάξη ενεργεί όπως η φεουδαρχική, πριν την ανατροπή της. Τέρμα στο άσυλο. Τέρμα και στο συνταγματικό λόγο για δωρεάν Παιδεία. Το άρθρο 16 πρέπει να αντικατασταθεί. Δεν είναι καιροί για εμπιστοσύνη στο Πανεπιστήμιο. Ο λόγος του Κολοκοτρώνη, εφιάλτης τους. Εκείνο το κτίριο, είπε, δείχνοντας το μικρό Πανεπιστήμιο, θα φάει τούτο εδώ, το παλάτι του Οθωνα. Και το έφαγε. Η μόρφωση γίνεται δυναμίτης, όταν υπακούει στην πρόσκληση του Επαναστάτη: Να μαθαίνεις γιατί εσύ πρέπει να πάρεις την εξουσία.


Ιορδ. Α. ΠΡΟΥΣΑΝΙΔΗΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ