Κυριακή 29 Σεπτέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Σαν πιστολιά μέσα στην Οπερα

Η σχέση του καλλιτέχνη με την πολιτική, έλεγε ο Σταντάλ, είναι όπως μια πιστολιά που πέφτει μες στην Οπερα. Αυτό θυμήθηκε ο συγγραφέας Ντος Πάσος και ρώτησε: «Γιατί το να καταπιαστώ με την πολιτική με ζημιώνει;».

Προσωπικά αυτό που με ενδιαφέρει, αν και διαφωνώ με τον Σταντάλ, είναι να πέφτει η πιστολιά μέσα στην Οπερα της ζωής. Δεν μπόρεσα ποτέ να καταλάβω κάθε είδους συρταροποίηση. Ο Μαρξ και ο Λένιν είναι και μεγάλοι ποιητές, κι έτσι τους απολαμβάνω. Από την άλλη, ο Βιργίλιος και ο Δάντης είναι και μεγάλοι πολιτικοί, αφού ασχολήθηκαν με τα κοινά και την ανθρώπινη φύση. Υπάρχει, βέβαια, και η πρώτη ύλη της ζωής, από αυτούς που δε γράφουν, δε ζωγραφίζουν, δεν κάνουν μουσική, κι όμως μας χαρίζουν εκπλήξεις και ρίχνουν πιστολιές μέσα στην Οπερα της ζωής. Είναι δίπλα μας, κυκλοφορούν μαζί μας. Ετσι, καμιά φορά, απ' όλους αυτούς τους παραπάνω κόσμους που μπλέκονται τόσο όμορφα μεταξύ τους προκύπτουν αινίγματα που ταράζουν την Οπερα και τα οποία καλούμαστε να αποκρυπτογραφήσουμε. Παράδειγμα: Μια νεαρή γυναίκα από το Ανατολικό Τουρκεστάν έστειλε στον αγαπημένο της ένα μήνυμα που αποτελούνταν από μια χούφτα τσάι, λίγο χορτάρι, ένα κόκκινο φρούτο, ένα ξεραμένο βερίκοκο, ένα κομμάτι κάρβουνο, ένα λουλούδι, ένα κομμάτι ζάχαρη, ένα βότσαλο, ένα φτερό γερακιού κι ένα καρύδι. Το μήνυμα είχε ως εξής: «Πια δεν μπορώ να πιω τσάι, είμαι χλομή σαν τα χόρτα χωρίς εσένα, κοκκινίζω και μόνο που σε σκέφτομαι, η καρδιά μου καίει σαν κάρβουνο, είσαι όμορφος σαν λουλούδι και γλυκός σαν ζάχαρη, αλλά είναι από πέτρα φτιαγμένη η καρδιά σου. Θα πετούσα κοντά σου αν είχα φτερά, είμαι δικιά σου σαν το καρύδι που βαστάς στη χούφτα σου».

Ενας μεγάλος συγγραφέας, ο Αλμπέρτο Μανγκέλ, φωτογράφισε με επιτυχία πολλές στιγμές όπου πιστολιές έπεφταν μέσα στην Οπερα της ζωής. Ακούστε τον: «Ενας αστρονόμος διαβάζει ένα χάρτη με αστέρια που έχουν πάψει από καιρό να υπάρχουν. Ενας ζωολόγος διαβάζει τα ίχνη των ζώων στο δάσος. Ο χορευτής διαβάζει τις οδηγίες της χορογράφου και το κοινό διαβάζει τις κινήσεις του χορευτή επί σκηνής. Ο οργανοπαίχτης διαβάζει τις διάφορες ταυτόχρονες μουσικές μελωδίες που ενορχηστρώνονται πάνω στην παρτιτούρα. Ο γονιός διαβάζει το πρόσωπο του μωρού για να διακρίνει σημάδια χαράς ή φόβου. Ο εραστής διαβάζει το κορμί της ερωμένης του τη νύχτα, κι ένας ψαράς από τη Χαβάη διαβάζει τα ρεύματα του ωκεανού βουτώντας το χέρι του στο νερό».

Υπάρχουν και στιγμές υψηλής ποιήσεως που είναι αδύνατο να τις καταγράψουμε ποτέ. Η νοσοκόμα που ψιθυρίζει στον μοναχικό ετοιμοθάνατο λόγια παρηγοριάς είναι πιο σπουδαία από έναν ιερέα που ακολουθεί ένα τυπικό συνήθειας. Είναι πιο σπουδαία κι από έναν Λάμα της Ανατολής, που προσπαθεί να καθοδηγήσει την ψυχή. Αυτή η γυναίκα αυτοσχεδιάζει με βάση το πρόσωπο του ασθενούς, γίνεται η ίδια ποίηση στο αυτί του, μούσα του και στερνή του εικόνα, ευτυχώς, όταν αυτός γλιστράει στον άλλο κόσμο. Αυτή η ποιήτρια που δε θα γνωρίσουμε ποτέ θα έπρεπε να είναι στο κέντρο της ζωής μας.

Μία είναι η γραφή και αδιαίρετη, όπως ακριβώς ο κόσμος. Απλώς μέσα στην κοινωνία του διαχωρισμού είναι δύσκολο να επικοινωνήσουμε, και ο άλλος θα είναι για πάντα άλλος. Ο ζωγράφος δε θα γίνει ποτέ ψαράς, και αυτός που μας σώζει καθημερινά μαζεύοντας τα σκουπίδια μας ποτέ δε θα υμνήσει την έναστρη νύχτα. Αυτός που φυλάει, ένα δάσος ποτέ δε θα δει σ' αυτό μια θάλασσα, κι αν δει καλύτερα να μην το πει. Ετσι η ζωή γίνεται ένα κλειστό κύκλωμα με μια και μοναδική έξοδο: το κέρδος. Οι εξουσιαστές κόβουν την πιο φυσική επιθυμία του ανθρώπου: να μοιράζεται τη χαρά, τον πόνο και το έργο του. Και για καθένα από αυτά εμφανίζονται να μιλήσουν μόνο οι ειδικοί. Ας σπάσουμε, λοιπόν, αυτό το εμπάργκο, είναι στο χέρι μας. Ας πυροβολήσουμε μέσα στην Οπερα της ζωής και ας συναντηθούμε.


Toυ
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ