Παρασκευή 26 Ιούλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στη σημερινή ενότητα του «Ριζοσπάστη» «Διεθνή και Οικονομία» μπορείτε να διαβάσετε:
  • «ΜΙΑ ΖΩΝΗ - ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ»: Πώς η Κίνα πλαισιώνει στρατιωτικά τον «δρόμο του μεταξιού»
  • «ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ»: Με αφορμή την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών στα Περιφερειακά Συμβούλια Θεσσαλίας και Κ. Μακεδονίας
  • ΒΡΕΤΑΝΙΑ - BREXIT: Στη δίνη νέων παζαριών και αντιπαραθέσεων
«ΜΙΑ ΖΩΝΗ - ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ»
Πώς η Κίνα πλαισιώνει στρατιωτικά τον «δρόμο του μεταξιού»

Ετοιμη να ενεργήσει στρατιωτικά σε αντιπαράθεση προς τις ΗΠΑ επιδιώκοντας στρατιωτικές συνεργασίες

Κινεζικά αμφίβια στρατιωτικά πλοία
Κινεζικά αμφίβια στρατιωτικά πλοία
Η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσφατα την επιδίωξή της να πλαισιώσει και στρατιωτικά την τεραστίων διαστάσεων πρωτοβουλία «Μία ζώνη, Ενας δρόμος» (BRI), που περιλαμβάνει υποδομές στρατηγικής σημασίας σχεδόν σε όλο τον κόσμο για τη μεταφορά εμπορευμάτων και Ενέργειας. Αυτή η επιθετική κίνηση της Κίνας, που από το 2013 μέχρι σήμερα παρουσίαζε τους «νέους δρόμους του μεταξιού» σαν ένα καθαρά οικονομικό σχέδιο και μάλιστα επωφελές για τους ...πάντες, φανερώνει τη σοβαρή ενδοϊμπεριαλιστική διαπάλη για παγκόσμια πρωτοκαθεδρία και αποτελεί ένδειξη των ανυπέρβλητων αντιθέσεων - κυρίως - με τις ΗΠΑ. Η Κίνα δείχνει ότι είναι πλέον έτοιμη να ενεργήσει στρατιωτικά σε ευθεία πορεία προς τον κύριο ανταγωνιστή της, τις ΗΠΑ.

Η κινεζική κυβέρνηση εμφανίζεται τώρα «πρόθυμη» να εμβαθύνει τη στρατιωτική της συνεργασία και με τις χώρες της Καραϊβικής και τα νησιωτικά κράτη του Νότιου Ειρηνικού, προβάλλοντας ως πλαίσιο την πρωτοβουλία BRI, η οποία - σημειωτέον - δεν επεκτείνεται καν σε αυτές τις περιοχές. Οπως είπε ο Κινέζος υπουργός Αμυνας, Γουέι Φένγκε, κατά το 4ο Φόρουμ Ανώτατων Αξιωματούχων Αμυνας από χώρες της Καραϊβικής και του Νότιου Ειρηνικού (8 Ιούλη), η συνεργασία θα εστιάζει σε τομείς όπως η «καταπολέμηση της τρομοκρατίας», η «διατήρηση της ειρήνης» και η «αντιμετώπιση καταστροφών». Η ανακοίνωση αναζήτησης στρατιωτικής συνεργασίας με τα κράτη του Ειρηνικού και της Καραϊβικής - την «αυλή» των ΗΠΑ - περιγράφει μια νέα «ποιότητα» της κινεζικής στρατιωτικής πολιτικής.

Επίθεση μέσα στην «αυλή» των ΗΠΑ

Ηδη ΗΠΑ και ΕΕ έβλεπαν την πρωτοβουλία BRI ως επίθεση κατά της γεωπολιτικής υπεροχής τους, με αύξηση της επιρροής της Κίνας πάνω στα κράτη που εντάσσονται σε αυτό το παγκόσμιο εμπορικό δίκτυο λιμανιών, σιδηροδρόμων και Ενέργειας. Επί του παρόντος, πάνω από 150 χώρες και διεθνείς οργανισμοί έχουν ενταχθεί στην BRI, σύμφωνα με τον Κινέζο υπουργό Αμυνας. Ιδιαίτερα αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες, μέσω των κινεζικών δανείων και των έργων υποδομής έβλεπαν σημαντικές δυνατότητες καπιταλιστικής ανάπτυξης. Αλλά και η πρόσφατη ένταξη της Ιταλίας, της πρώτης χώρας της G7, στους «δρόμους του μεταξιού», η πρωτοβουλία «15+1» της Κίνας στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη, προβληματίζουν άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα για την «κινεζική επέλαση» στην Ευρώπη.

Τώρα είναι βέβαιο ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ αξιολογεί ως επιθετική πράξη την κίνηση της Κίνας να επεκτείνει το παγκόσμιο εμπορικό της δίκτυο με στρατιωτική συνεργασία με τα μικρά νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού και χώρες της Καραϊβικής, που έχουν αμελητέα πολιτική και οικονομική βαρύτητα - εκτός από τη μεγάλη πετρελαιοπαραγωγό Βενεζουέλα. Η κίνηση της Κίνας έχει καθαρά γεωστρατηγική σημασία και δεν αφορά τη στρατιωτική προστασία ζωτικών οικονομικών συμφερόντων με τη στενή έννοια. Βλέπει νησιά του Νότιου Ειρηνικού, όπως τα νησιά Σαμόα και τις Νήσους Σολομώντα, ως «φυλάκια» προς τη δυτική ακτή της Αμερικής. Η περιοχή της Καραϊβικής είναι με τη σειρά της το «προάστιο» των ΗΠΑ στα ανατολικά, με αυξανόμενη στρατηγική σημασία. Μεταξύ άλλων και γιατί η αμερικανική κυβέρνηση επιδιώκει να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις της στην παγκόσμια αγορά Ενέργειας με μαζικές εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Ασία, και η Καραϊβική είναι αποφασιστικής σημασίας διαδρομή.

Χαρακτηριστικά, ο αρχηγός του Επιτελείου Αμυνας της Γουιάνας (συνορεύει με τη Βενεζουέλα) δήλωσε στο 4ο Φόρουμ Ανώτατων Αξιωματούχων Αμυνας χωρών της Καραϊβικής και του Νότιου Ειρηνικού ότι η Γουιάνα επιθυμεί να ενισχύσει τη συνεργασία με την Κίνα και τον κινεζικό στρατό και να «διασφαλίσει από κοινού την περιφερειακή και παγκόσμια ειρήνη και σταθερότητα»...

Κατά της «τρομοκρατίας» στην Κεντρική Ασία

Το τρίπτυχο «καταπολέμηση της τρομοκρατίας», «διατήρηση της ειρήνης» και «αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών» ξεδιπλώνει την κινεζική στρατηγική, που συνοδεύει τους οικονομικούς και στρατιωτικούς ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς της.

Η «καταπολέμηση της τρομοκρατίας» από πλευράς της Κίνας επικεντρώνεται στην Κεντρική Ασία, όπου στο πλαίσιο ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών υπάρχουν ανησυχίες για «τρομοκρατικές» ομάδες, ιδίως από το Αφγανιστάν. Ενδεικτικά, ο Οργανισμός Συνεργασία της Σανγκάης, όπου η Κίνα ασκεί μεγάλη επιρροή, ίδρυσε ένα «αντιτρομοκρατικό κέντρο» στην Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν από το 2004 και μετά. Από το 2016, η Κίνα διεξάγει επίσης ένα «αντιτρομοκρατικό σχέδιο» για την περιοχή με το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Τατζικιστάν. Αυτός ο ιμπεριαλιστικός Οργανισμός της Σανγκάης, μέλη του οποίου είναι τα κράτη της Κεντρικής Ασίας, η Ρωσία, η Ινδία και το Πακιστάν, αποτελεί το κινεζικό «αντίβαρο» στη ρωσική στρατιωτική ισχύ, αλλά «βλέπει» και προς άλλα «δυτικά» ιμπεριαλιστικά κέντρα.

«Εξασφάλιση της ειρήνης» σε Αφρική και περικύκλωση του Ινδικού

Η «στρατιωτική συνεργασία» για τη «διατήρηση της ειρήνης» προωθείται ιδιαίτερα στην πλούσια αφρικανική ήπειρο. Από τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, η Κίνα διαθέτει τα μεγαλύτερα στρατεύματα στις «ειρηνευτικές» αποστολές των Ηνωμένων Εθνών, εστιάζοντας στην Αφρική, ένα βασικό πεδίο της πρωτοβουλίας BRI. Στο Τζιμπουτί η Κίνα διατηρεί τη μόνη υπερπόντια βάση της μέχρι σήμερα, με την αιτιολόγηση ότι η βάση θα ανεφοδιάζει τα κινεζικά πλοία όταν συνοδεύουν πλοία στον κόλπο του Αντεν και στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας και όταν εκτελούν «ειρηνευτικές και ανθρωπιστικές» αποστολές, επιχειρήσεις διάσωσης και άλλες διεθνείς υποχρεώσεις. Η Κίνα συμμετέχει και στην «ειρηνευτική» αποστολή στο Νότιο Σουδάν.

Η γεωγραφική θέση του Τζιμπουτί, στο βορειοδυτικό άκρο του Ινδικού Ωκεανού, έχει θορυβήσει την Ινδία, η οποία σιγά σιγά «περικυκλώνεται» από τέτοιες στρατιωτικές και οικονομικές συμμαχίες της Κίνας, όπως με το Μπανγκλαντές, τη Μιανμάρ και τη Σρι Λάνκα. Στην τελευταία, η αύξηση του χρέους από κινεζικά δάνεια που χρησιμοποιήθηκαν για την ανάπτυξη του λιμανιού της, Χαμπαντότα, ανάγκασε πρόσφατα την κυβέρνηση να δώσει τον έλεγχο του λιμανιού στην Κίνα για 99 χρόνια, με αντάλλαγμα βελτιωμένους όρους δανεισμού. Παρότι η νέα συμφωνία αναφέρει ότι η Κίνα θα χρησιμοποιήσει το λιμάνι μόνο για μεταφορές, η νέα αρχή της «εγγύησης ασφάλειας» της BRI δημιουργεί προϋποθέσεις για στρατιωτική παρουσία και δραστηριότητα γύρω από κάθε περιοχή της πρωτοβουλίας. Αλλά και στο Πακιστάν, ένα από τα μεγαλύτερα έργα της BRI αφορά το λιμάνι Γκουάνταρ στην Αραβική Θάλασσα, το οποίο ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί από το κινεζικό Ναυτικό.

«Διαχείριση καταστροφών» σε Ειρηνικό και Καραϊβική

Ως προς τη στρατιωτική «βοήθεια» για «αντιμετώπιση και διαχείριση καταστροφών» και των αναταραχών που μπορεί να προκύψουν από αυτές, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα από διάφορα ευρωπαϊκά ιμπεριαλιστικά κέντρα, αλλά και από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία κ.ά. Εδώ να σημειωθεί ότι μέσα στον Ιούλη ο κινεζικός στρατός μεταβίβασε για πρώτη φορά στρατιώτες και θωρακισμένα οχήματα στη Γερμανία, σε μια κοινή άσκηση των γερμανικών και κινεζικών Ενόπλων Δυνάμεων με τίτλο «Combined Aid 2019» («Συνδυασμένη Βοήθεια 2019») στη Βαυαρία. Στρατιώτες από τις δύο χώρες εκπαιδεύονται να συνεργαστούν σε «ανθρωπιστικές κρίσεις».

Ειδικά για τις ανάγκες «ασφαλείας» των χωρών της Καραϊβικής και των νησιών του Ειρηνικού, η προσφορά της Κίνας για στρατιωτική «βοήθεια» σε φυσικές καταστροφές είναι στοχευμένη απόλυτα, εξαιτίας και της κλιματικής αλλαγής, και αποτελεί ευκαιρία να αποκτήσει επιρροή στις περιοχές αυτές. Κράτη όπως η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία ήδη αναγνωρίζουν τη γεωπολιτική βαρύτητα τέτοιων επεμβάσεων και εκπαιδεύουν συστηματικά τις Ενοπλες Δυνάμεις τους για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στην περιοχή Ινδικού - Ειρηνικού, μεταξύ άλλων και με την προμήθεια αμφίβιων πλοίων. Η Κίνα επεκτείνει επίσης το στόλο της σε αυτόν τον τομέα. Παράλληλα η νέα στρατηγική Ινδικού - Ειρηνικού της αμερικανικής κυβέρνησης αναφέρει ότι οι ΗΠΑ θέλουν να αναζωογονήσουν τη «δέσμευσή» τους στα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, μεταξύ άλλων με «ανακούφιση από καταστροφές» ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.

Ολα τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» και με τον προσανατολισμό της «Λευκής Βίβλου για την άμυνα της Κίνας στη νέα εποχή», την οποία η κυβέρνηση της Κίνας έδωσε στη δημοσιότητα την Τετάρτη, προτάσσοντας την ολόπλευρη αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεών της ως βασικό προαπαιτούμενο για την «υπεράσπιση των συμφερόντων της χώρας» αλλά και την «αναπροσαρμογή» των ΕΔ σε όλα τα επίπεδα, με στόχο την «αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων και απειλών» που αντιμετωπίζει η χώρα, εκτός και εντός συνόρων.


Ε. Μ.

«ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ»
Με κριτήριο την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες

Με αφορμή την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών στα Περιφερειακά Συμβούλια Θεσσαλίας και Κ. Μακεδονίας

Eurokinissi

Την ξεκάθαρη αντιλαϊκή κατεύθυνση του αποκαλούμενου «Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών» (ΕΣΣΜ) ανέδειξαν με τις τοποθετήσεις τους οι εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» σε Κ. Μακεδονία και Θεσσαλία, Βασίλης Ρέβας και Τάσος Τσιαπλές, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συζήτησης, στα αντίστοιχα Περιφερειακά Συμβούλια, των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων του εν λόγω σχεδίου στις περιοχές τους.

Το «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών», όπως έχει αναδείξει ο «Ριζοσπάστης» από την πρώτη στιγμή παρουσίασής του, εντάσσεται σε έναν συνολικότερο σχεδιασμό για τη μετατροπή της χώρας σε περιφερειακό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών, που εξυπηρετεί αφενός την καπιταλιστική κερδοφορία και αφετέρου τον στενά δεμένο με αυτή στόχο της «γεωστρατηγικής» αναβάθμισης της εγχώριας αστικής τάξης. Ο σχεδιασμός αυτός γίνεται πλήρως αποδεκτός ως προς τη στρατηγική του στόχευση, αλλά και ως προς την κεντρική «ραχοκοκαλιά» έργων που το συναποτελούν τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και από αυτήν της ΝΔ, γεγονός που αποδεικνύει και αυτό ανάμεσα σε άλλα την ουσιαστική τους ταύτιση στα βασικά ζητούμενα του κεφαλαίου.

Το ΕΣΣΜ προβλέπει μια σειρά επενδύσεις στον τομέα των Μεταφορών και των Logistics, που περιλαμβάνει το σύνολο των σημερινών υποδομών μεταφορών της χώρας (δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι) από βορρά προς νότο και από ανατολή προς δύση, τη δημιουργία νέων και ταυτόχρονα την κατασκευή έξι συνολικά μεγάλων εμπορευματικών κέντρων, σε άμεση σύνδεση με τις κεντρικές αρτηρίες μεταφορών.

Το σχέδιο, ειδικότερα για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, προβλέπει τη δημιουργία μιας σειράς έργων για τη βελτίωση και ενίσχυση της «διεθνούς συνδεσιμότητας», μέσω δυο μεγάλων έργων. Το πρώτο είναι η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Χαλκηδόνας - Γιαννιτσών - Μαυροβουνίου, με σκοπό την αποσυμφόρηση του οδικού τμήματος Βέροια - Εδεσσα, και το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου, του λεγόμενου «άξονα Α1», το βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τη Β. Μακεδονία, μεταξύ Χαλάστρας και Πολύκαστρου.

Αντίστοιχα, για τις σιδηροδρομικές μεταφορές προβλέπονται επίσης δυο έργα. Το πρώτο αφορά την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα) και το δεύτερο τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη - Γιαννιτσά - Εδεσσα. Στις θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του. Σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει την αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» υπό τη διεύθυνση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και αντιμετώπιση του ζητήματος κορεσμού του.

Ολα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του συνολικότερου σχεδιασμού, που προβλέπει την ολοκλήρωση κατασκευής της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη για μεταφορά εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι του Πειραιά, τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, τη «σιδηροδρομική Εγνατία» που αποσκοπεί στη σύνδεση του λιμένα της Ηγουμενίτσας με την Αλεξανδρούπολη και με όλους τους κάθετους άξονες εξόδου με τις βαλκανικές χώρες, καθώς και την Κωνσταντινούπολη, και τη σιδηροδρομική σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και του Ρούσε στον Δούναβη, για την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, με παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου.

Η «σιδηροδρομική Εγνατία» θα επεκτείνει τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Ηγουμενίτσα, και κατά προέκταση τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας με την Αδριατική, και βασική επιδίωξη των εμπνευστών της είναι να καταστεί η Ελλάδα ένα «συνεχές κέντρο εμπορευματικών κέντρων», καθώς θα συνδέει 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και 4 κέντρα Logistics. Αξίζει να σημειώσουμε ότι για το συγκεκριμένο έργο η Παγκόσμια Τράπεζα Επενδύσεων έχει αναλάβει να εκπονήσει «μελέτη βιωσιμότητας».

Στη Θεσσαλία και συγκεκριμένα στην περιοχή Λάρισας - Βόλου, ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή ενός από τα έξι συνολικά εμπορευματικά κέντρα που προτείνεται να κατασκευαστούν, αλλά και την επέκταση του λιμανιού του Βόλου με προοπτική ιδιωτικοποίησής του. Παράλληλα, κρίνεται σημαντικός ο ρόλος της περιοχής ως ενδιάμεσου σταθμού φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, ενώ ήδη τα βασικά έργα μεταφορών βρίσκονται σε λειτουργία (ΠΑΘΕ και κεντρική γραμμή σιδηροδρόμου) ή σε φάση ολοκλήρωσης, όπως ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65, που συνδέει Λαμία με την Εγνατία στα Γρεβενά διασχίζοντας τη Θεσσαλία μέσω Καρδίτσας και Τρικάλων.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε, τέλος, ότι τα υπόλοιπα εμπορευματικά κέντρα προορίζονται για το Θριάσιο Πεδίο στην Αττική, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και ακόμη τρία, σε Αλεξανδρούπολη, Πάτρα και Ηγουμενίτσα. Στην παρούσα φάση, έγκριση της Βουλής έχει λάβει η σύμβαση για το Θριάσιο και έπεται αυτή για το στρατόπεδο Γκόνου, έργα που θεωρούνται και πιο «ώριμα», καθώς ακολουθούν τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των παρακείμενων λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης και τις ανάγκες των μονοπωλιακών ομίλων που έχουν αναλάβει τη διαχείρισή τους.

Σχεδιασμός με πολύπλευρες στοχεύσεις

Στις συνεδριάσεις των Περιφερειακών Συμβουλίων Κ. Μακεδονίας και Θεσσαλίας, οι εκπρόσωποι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» τοποθετήθηκαν για τη «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» του ΕΣΣΜ, υπογραμμίζοντας καταρχήν τον προσχηματικό χαρακτήρα της συζήτησης, αφού τα Περιφερειακά Συμβούλια κλήθηκαν να εκφράσουν γνώμη για μια περιβαλλοντική μελέτη η οποία έχει ήδη λάβει έγκριση από το υπουργείο Υποδομών, με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία.

Πέρα ωστόσο από το τυπικό του θέματος, η «Λαϊκή Συσπείρωση» καταψήφισε τόσο το ΕΣΣΜ όσο και την περιβαλλοντική μελέτη που το συνοδεύει, καθώς, όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της «Λαϊκής Συσπείρωσης», πρόκειται για έργα που συμβάλλουν στην πιο κερδοφόρα για το κεφάλαιο διακίνηση των προϊόντων του, αλλά και στην πιο «λειτουργική» εμπλοκή στα σχέδια των ΑμερικανοΝΑΤΟικών στην περιοχή.

Ακόμη, τοποθετήθηκαν και ως προς την εκτίμηση και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την υλοποίηση του φαραωνικού αυτού σχεδιασμού, αφού όπως είπαν ακόμη και η επίσημη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ΣΜΠΕ αναγνωρίζει μια σειρά επιπτώσεων, μεταξύ των οποίων τη διάσπαση/κατακερματισμό βιοτόπων και την απώλεια βιοποικιλότητας, τη διατάραξη οικοσυστημάτων, τη διακοπή της συνέχειας του υδρογραφικού συστήματος, χωρίς όμως να γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στο μείζον πρόβλημα της ενδεχόμενης πρόκλησης πρόσθετων και επικίνδυνων πλημμυρικών φαινομένων, στις θέσεις όπου οι οδικές και συγκοινωνιακές υποδομές διασταυρώνονται με ρέματα και χείμαρρους.

Επισήμαναν ακόμη ότι τα μέτρα που προτείνονται για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων χαρακτηρίζονται από μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, ως προς την αποτελεσματικότητά τους, καθώς εισάγονται με φράσεις όπως «κατά το δυνατόν», «θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια ώστε...» κ.ά.

Ανέδειξαν εξάλλου πως επαναλαμβάνονται πλήθος προτάσεων - ευχολογίων, η υλοποίηση των οποίων απαιτεί διοχέτευση πόρων, που στην πράξη απορρίπτονται στη βάση της ανάλυσης κόστους - οφέλους, που αποτελεί βασικό εργαλείο κατά την ιεράρχηση των όποιων ευρωενωσιακών παρεμβάσεων, με κριτήριο την αύξηση των καπιταλιστικών κερδών.

Ως προς το υποτιθέμενο «όφελος» που θα έχουν τα λαϊκά στρώματα, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» τόνισαν ότι οι εργατοϋπάλληλοι, οι μικροί αγρότες και ΕΒΕ της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θεσσαλίας, αλλά και συνολικά της χώρας μας, δεν θα έχουν ουσιαστικό όφελος απ' αυτόν τον σχεδιασμό, που γίνεται με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των Μεταφορών και βασίζονται στην κρατική στήριξη με ζεστό χρήμα και στο βάθεμα της εργασιακής εκμετάλλευσης των εργαζομένων στις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να διασφαλίζεται η «ανταγωνιστικότητά» τους.

Ταυτόχρονα, όπως γίνεται ήδη με τα μεγάλα οδικά δίκτυα, ο λαός θα πληρώνει διπλά και τρίδιπλα τη συντήρηση και τη λειτουργία των μεγάλων έργων υποδομής, που δεν σχεδιάζονται με βάση τις δικές του ανάγκες για φτηνές και ασφαλείς μεταφορές.

Ανέδειξαν επίσης με τις παρεμβάσεις τους πως η ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών προϋποθέτει την κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και των υποδομών από το κράτος της εργατικής εξουσίας. Πως εκεί πρέπει να κατατείνει η πάλη των εργαζομένων, σε συμμαχία με τους μικρομεσαίους αγρότες και επαγγελματίες, για σύγχρονα δικαιώματα, ανάκτηση των απωλειών, σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές στην υπηρεσία της ανάπτυξης προς όφελος του λαού.


Φ. Κ.

ΒΡΕΤΑΝΙΑ - BREXIT
Στη δίνη νέων παζαριών και αντιπαραθέσεων

«Ενα στα έξι παιδιά ζουν στη φτώχεια», έγραφε πρωτοσέλιδο βρετανικής εφημερίδας πριν λίγα χρόνια...
«Ενα στα έξι παιδιά ζουν στη φτώχεια», έγραφε πρωτοσέλιδο βρετανικής εφημερίδας πριν λίγα χρόνια...
Πλώρη για Brexit «χωρίς αλλά και εάν» έβαλε, από την πρώτη μέρα της συγκρότησής της, η κυβέρνηση του νέου πρωθυπουργού της Βρετανίας, Μπόρις Τζόνσον, έχοντας μπροστά της τρεις μήνες μέχρις ότου επιχειρήσει να υλοποιήσει το σχέδιο αποχώρησης της χώρας από την ΕΕ στις 31 Οκτώβρη. Η νέα κυβέρνηση είναι βέβαιο πως θα αντιμετωπίσει σημαντικές δυσκολίες, καθώς διαφαίνονται αδύναμες, επί του παρόντος, οι πιθανότητες μίας νέας διαπραγμάτευσης με τους απερχόμενους υψηλόβαθμους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης τουλάχιστον σε ό,τι αφορά πολιτικά και οικονομικά ζητήματα ουσίας. Ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. - Κλ. Γιούνκερ, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ και ο επικεφαλής των διαπραγματευτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μισέλ Μπαρνιέ άοκνα δηλώνουν εδώ και μήνες πως δεν πρόκειται να διαπραγματευτούν μία νέα συμφωνία αποχώρησης και πως είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν στην εφαρμογή εκείνης που υπέγραψαν τον περασμένο Νοέμβρη με την προκάτοχο του Τζόνσον, Τερέζα Μέι. Ωστόσο, είναι εξίσου βέβαιο πως η νέα κυβέρνηση θα απαιτήσει μία τολμηρή διαπραγμάτευση παρά την απροθυμία των άλλων ισχυρών ιμπεριαλιστικών χωρών - μελών της ΕΕ, γνωρίζοντας πως τα συμφέροντα των μονοπωλίων μεταξύ Λονδίνου - Βρυξελλών είναι σε σημαντικό βαθμό «αλληλένδετα».

O νέος πρωθυπουργός, κάνοντας την Πέμπτη την εμφάνισή του στη Βουλή των Κοινοτήτων, επέμεινε ότι μπορούν «καλόπιστα» και με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών να βρεθούν λύσεις σε «νευραλγικά» ζητήματα, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτά το ζήτημα των μεθοριακών ελέγχων στα σύνορα Ιρλανδίας (μέλος ΕΕ) - Βόρειας Ιρλανδίας (τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου). Αντιτάχθηκε στη λύση που βρήκε η προκάτοχός του για το λεγόμενο backstop (για τα σύνορα μεταξύ Ιρλανδίας - Β. Ιρλανδίας) επειδή διατηρεί το Ηνωμένο Βασίλειο στην τελωνειακή ένωση της ΕΕ χωρίς σαφή χρονικό περιορισμό. Εξέφρασε δε την πεποίθηση πως είναι δυνατή η εξεύρεση άλλης λύσης. Κατά τα λοιπά εμφανίστηκε ορμητικός και αποφασισμένος να κάνει τη Βρετανία... «τη σπουδαιότερη χώρα στη Γη» και να δημιουργήσει προνομιακή φορολογία για τα ντόπια και διεθνή μονοπώλια και τις επιχειρήσεις, ώστε να δημιουργήσει νέα δυναμική στη βρετανική οικονομία. Ωστόσο, τα λεγόμενα του Μπόρις Τζόνσον μοιάζουν περισσότερο με ευσεβείς πόθους ή με απόπειρα να «ξορκίσει» τις συνεχείς προειδοποιήσεις διεθνών χρηματοπιστωτικών οίκων και να καθησυχάσει τις έντονες ανησυχίες σημαντικής μερίδας των μονοπωλίων και της αστικής τάξης, που παραμένουν πολλές και έντονες μπροστά στα πιθανά δεινά που θα μπορούσε να προκαλέσει ένα «άτακτο» Brexit.

Δυσμενείς προβλέψεις

Γι' αυτό και οι απειλές του 55χρονου Συντηρητικού πρωθυπουργού για «άτακτο» Brexit «εφόσον καταστεί απαραίτητο» αλληλεπιδρούν με εκτιμήσεις για εγκλωβισμό της βρετανικής οικονομίας στη «φάκα» της ύφεσης, στη σημαντική μείωση της συναλλαγματικής ισοτιμίας της στερλίνας έναντι ευρώ και δολαρίου και στην αύξηση του κόστους δανεισμού για τη σημερινή πέμπτη ισχυρότερη καπιταλιστική οικονομία του πλανήτη.

Το βρετανικό «Εθνικό Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών» (NIESR) ανακοίνωσε την Τρίτη 23/7 ότι πλέον διακυβεύεται η περαιτέρω επιβράδυνση της οικονομίας, εκτιμώντας πως οι πιθανότητες για «άτακτο» Brexit είναι, μετά την εκλογή Μπ. Τζόνσον, γύρω στο 40%. Εκτιμά έτσι πως υπάρχουν 25% πιθανότητες η βρετανική οικονομία να έχει ήδη πάρει την κατιούσα για ύφεση πριν καν ξεκινήσει ένα «άτακτο» Brexit. Θεωρεί πως ο νέος πρωθυπουργός κληρονομεί μία οικονομία «με σοβαρά προβλήματα», μία δημόσια διοίκηση που παλεύει αλλά αδυνατεί να εφαρμόσει πολλά από όσα έχουν σχεδιαστεί, ενώ παραμένουν ανεπίλυτα σημαντικά πρακτικά προβλήματα που αφορούν τη βελτίωση υποδομών σε οδοποιία, σχολεία, νοσοκομεία, στέγαση, σιδηρόδρομους, σύγχρονα δίκτυα τηλεπικοινωνιών. Το NIESR αναθεώρησε επίσης τις προβλέψεις για τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης της Βρετανίας το 2019 και το 2020 στο 1,2% και το 1,1%, συγκριτικά με το 1,4% και 1,6% που είχε προβλέψει νωρίτερα. Εδωσε πιθανότητες 30% η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου να συρρικνωθεί το 2020, οπότε προβλέπεται (πλην απροόπτου) να επιτευχθεί το Brexit, ενώ σε περίπτωση αποχώρησης της χώρας από την ΕΕ δίχως συμφωνία εκτιμά πως δεν θα υπάρξει «αισθητή ανάπτυξη για κάποια χρόνια».

Επιπροσθέτως, το Γραφείο Ευθύνης Προϋπολογισμού (OBR) Ηνωμένου Βασιλείου προειδοποίησε την περασμένη βδομάδα ότι ένα «άτακτο» Brexit θα «βυθίσει» τη βρετανική οικονομία σε ύφεση δημιουργώντας «μαύρη τρύπα» 30 δισ. λιρών στον κρατικό προϋπολογισμό και θα αυξήσει το δημόσιο χρέος κατά 12% επί του ΑΕΠ μέσα στους πρώτους μήνες του 2024.

Ενδιαφέρουσες αντιδράσεις καταγράφηκαν το τελευταίο διάστημα από γνωστούς χρηματοπιστωτικούς οίκους και το ΔΝΤ, που αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για το ποσοστό της διεθνούς οικονομικής ανάπτυξης. Η τράπεζα Goldman Sachs ανέβασε στο 20% από 15% την πιθανότητα η Βρετανία να αποχωρήσει από την ΕΕ χωρίς μια συμφωνία, επισημαίνοντας ότι πλέον μεγαλώνει το εμπόδιο για να αποτραπεί ένα σκληρό Brexit μετά την εκλογή του Μπόρις Τζόνσον. Ο οίκος Moody's ανακοίνωσε επίσης πως είναι πιθανότερο ένα «άτακτο» Brexit, επειδή «με την εκλογή του Τζόνσον, η πιθανότητα ενός βιώσιμου συμβιβασμού φαίνεται τώρα χαμηλότερη σε σχέση με πριν». Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) αναθεώρησε πτωτικά την πρόβλεψή του για την παγκόσμια ανάπτυξη το 2019 και το 2020, προειδοποιώντας ότι νέοι δασμοί από την Κίνα και τις ΗΠΑ ή ένα «άτακτο» Brexit θα μπορούσαν να επιβραδύνουν περαιτέρω την καπιταλιστική ανάπτυξη, να αποδυναμώσουν τις επενδύσεις και να προκαλέσουν προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν και οι αντιδράσεις των βιομηχάνων σε Βρετανία και Γερμανία αμέσως μετά την επιβεβαίωση της εκλογής του Μπ. Τζόνσον στον πρωθυπουργικό θώκο. Η πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Βρετανών Βιομηχάνων, Καρολάιν Φερμπέρν, τον προειδοποίησε να μην υποτιμήσει τα οφέλη μίας καλής συμφωνίας για το Brexit, επισημαίνοντας ότι «οι επιχειρήσεις χρειάζονται μία συμφωνία για το Brexit που θα ξεκλειδώνει την εμπιστοσύνη». Επίσης, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γερμανών Βιομηχάνων, Γιοακίμ Λανγκ, τόνισε πως οι επιχειρήσεις «πρέπει να δουν εφαρμόσιμες αποφάσεις» από τον Μπόρις Τζόνσον, διότι διαφορετικά οι όποιες απειλές από το Λονδίνο για «άτακτο» Brexit «θα γυρίσουν μπούμερανγκ».

Τα πραγματικά συμφέροντα των εργαζομένων...

Σε κάθε περίπτωση, οι απαιτήσεις του κεφαλαίου στη Βρετανία, είτε η χώρα μείνει εντός, είτε εκτός ΕΕ, είτε αυτό γίνει συντεταγμένα ή χωρίς συμφωνία, δεν αφορούν τα συμφέροντα της εργατικής τάξης. Τα μονοπώλια και οι αστοί δεν πρόκειται να δώσουν στους εργαζόμενους περισσότερα δικαιώματα για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, γιατί βασικό τους μέλημα είναι πώς θα πολλαπλασιάσουν περαιτέρω τα κέρδη τους και πώς θα ικανοποιήσουν τα δικά τους ταξικά συμφέροντα. Ηδη εδώ και μία δεκαετία, χωρίς καν τις σαρωτικές επιπτώσεις που αναμένεται να προκαλέσει ένα «άτακτο» Brexit, χωρίς καν τα μνημόνια της λιτότητας που ζήσαμε στην Ελλάδα, σημαντικά τμήματα των λαϊκών στρωμάτων στη Βρετανία βίωσαν δραματική επιδείνωση της ζωής τους.

Οι άγριες περικοπές σε μισθούς, δικαιώματα, παροχές και επιδόματα με την έλευση της καπιταλιστικής κρίσης του 2008 παραμένουν. Οι ελαστικές σχέσεις εργασίας που δεν εξασφαλίζουν ούτε μία ώρα δουλειά στους νέους εργάτες (π.χ. zero hour contracts) παραμένουν. Μεγάλη παραμένει και η αδυναμία των νεότερων γενιών να εξασφαλίσουν αξιοπρεπή δουλειά και προσιτή στέγη, ιδιαίτερα στο Λονδίνο και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, ή η δυνατότητα φτωχών συνταξιούχων και ανέργων να πληρώσουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Στη «σύγχρονη Βρετανία», που ο Μπόρις Τζόνσον διατείνεται πως θα την κάνει «τη σπουδαιότερη χώρα στη Γη», υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά που προμηθεύονται βασικά είδη από τις Τράπεζες Τροφίμων. Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες παιδιά που κοιμούνται νηστικά, χιλιάδες έφηβοι που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας εγκαταλείποντας, λόγω φτώχειας και ανέχειας, τα σχολεία δίχως σοβαρή ελπίδα για επαγγελματική κατάρτιση και καλοπληρωμένες δουλειές στο μέλλον...

Ο οργανωμένος αγώνας του βρετανικού λαού, ενάντια στα μονοπώλια, για την υπεράσπιση βασικών δικαιωμάτων και τη βελτίωση της ζωής του προβάλλει πιο απαραίτητος από κάθε άλλη φορά. Είτε με Brexit, είτε χωρίς...


Δέσποινα ΟΡΦΑΝΑΚΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ