Σάββατο 20 Φλεβάρη 2021 - Κυριακή 21 Φλεβάρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ανοιχτή πανελλαδική διαδικτυακή σύσκεψη

Σε ανοιχτή διαδικτυακή πανελλαδική σύσκεψη των πρωτοβάθμιων σωματείων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση την Κυριακή 21 Φλεβάρη καλούν τα ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Ν. Αττικής «Βύρων» και του ΣΕΦΙΕ Θεσσαλονίκης. Η σύσκεψη με θέμα «Οι αλλαγές στην Παιδεία και οι εξελίξεις στην ιδιωτική εκπαίδευση» ξεκινά στις 6.30 μ.μ. και θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας Zoom, με ID: 539 800 2559 και passcode: m6A4z4.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ - ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ
Διεύρυνση της εμπορευματοποίησης και επίθεση διαρκείας στα εργασιακά δικαιώματα

Συνέντευξη με μέλη του Συλλόγου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Ν. Αττικής «Ο Βύρων» για τις εξελίξεις και τη δράση του σωματείου

Μέσα σε ένα τοπίο αναδιαρθρώσεων που οδηγούν σε μεγαλύτερη επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων στο όνομα της διεύρυνσης των πεδίων επιχειρηματικότητας και αλλαγών στη δομή και το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης, οι εργαζόμενοι στην ιδιωτική εκπαίδευση βιώνουν πολύμορφα τις επιπτώσεις αυτής της πολιτικής.

Μιλούν στον «Ριζοσπάστη» η Ελπίδα Νασιοπούλου και η Εύα Παπαϊωάννου, πρόεδρος και μέλος, αντίστοιχα, του ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Ν. Αττικής «Ο Βύρων», για την εξειδίκευση των μέτρων και όσα δρομολογούνται για τους εργαζόμενους στην ιδιωτική εκπαίδευση, στους μαθητές και τις οικογένειές τους. Μεταξύ άλλων, αναδεικνύεται η συνέχεια αυτής της πολιτικής, αλλά και ο ρόλος που καλείται να παίξει ένα σωματείο προσανατολισμένο σε ταξική, διεκδικητική κατεύθυνση, σε έναν ευρύ χώρο σαν αυτόν της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

***

-- Πώς εκφράζεται για τους εργαζόμενους στην ιδιωτική εκπαίδευση η επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων, ειδικότερα τα τελευταία χρόνια;

-- Ελπίδα Νασιοπούλου: Οι συνθήκες εργασίας για ένα πολύ μεγάλο μέρος των εργαζομένων, όσων δουλεύουν σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών, έχουν επιδεινωθεί από τότε που καταργήθηκε η Συλλογική Σύμβαση το 2009. Για τους εργαζόμενους στα ιδιωτικά σχολεία ξεχωρίζει οπωσδήποτε ο καλοκαιρινός νόμος Κεραμέως. Τι να πρωτοπούμε; Συνυπάρχουν πολλές μορφές απασχόλησης: Ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, υπάλληλοι γραφείου, ορισμένου χρόνου, μηνιαίες συμβάσεις. Γενικό φαινόμενο είναι οι αδήλωτες ώρες εργασίας ή μέρος του ωρομισθίου να δίνεται «μαύρο», δώρα και επιδόματα που δεν καταβάλλονται ακόμη και με απειλές, μεγάλος όγκος απλήρωτης δουλειάς και τάση να καταστρατηγούνται αργίες.


Eurokinissi

Εδώ και χρόνια, το βασικό που είχε σαν προμετωπίδα το Σωματείο είναι η υπογραφή ΣΣΕ τόσο για τη θεσμική κατοχύρωση δικαιωμάτων όσο και για τις αμοιβές.

Εχουμε πιέσει την Ομοσπονδία, την ΟΙΕΛΕ, για υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης με τις ομοσπονδίες των εργοδοτών. Υπάρχει μια προσπάθεια συντονισμού και με άλλα σωματεία πανελλαδικά της ιδιωτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να επεξεργαστούμε και τα ειδικότερα ζητήματά μας.

-- Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση μέσα στις τωρινές συνθήκες, μετά και την πανδημία;

-- Εύα Παπαϊωάννου: Κάποια σχολεία είχαν προβεί σε σχετικά μαζικές απολύσεις, αξιοποιώντας τη δυνατότητα να απολύσουν αδικαιολόγητα με τον νέο νόμο. Ενδεικτικό δε της κατάστασης που επικρατεί στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια είναι οι παραιτήσεις συναδέλφων, μετά και το ξήλωμα του όποιου προστατευτικού πλαισίου ίσχυε μέχρι πρότινος στον χώρο.

Και στα σχολεία αλλά και στα φροντιστήρια περιμένουν να είσαι διαθέσιμος ηλεκτρονικά ανά πάσα ώρα και στιγμή, να διορθώσεις, να λύσεις απορίες, να δώσεις εικόνα τι συμβαίνει στο μάθημα. Οσο χρόνο δεν ασχολούμαστε με το μάθημα, ενημερώνουμε γονείς! Σε κανονικές συνθήκες λειτουργίας, τελειώνεις τα μαθήματα στο σχολείο στις δύο, αλλά δεν φεύγεις νωρίτερα από τις τέσσερις. Τα περισσότερα Σαββατοκύριακα είσαι εκεί, γιατί υπάρχει μια δράση (παζάρια και άλλες δραστηριότητες). Σημειωτέον ότι οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά σχολεία υπάγονται στο ενιαίο μισθολόγιο και ως εκ τούτου δεν παίρνουν δώρα και επιδόματα. Για να μην πούμε για τις άδειες, που σε φροντιστήρια και σχολεία απαγορεύεται να αρρωστήσεις πρακτικά. Δεν θα μας κάνει εντύπωση τώρα να μας πουν να κάνουμε διαδικτυακό μάθημα από το σπίτι με πυρετό... Από το πρώτο λοκντάουν, είχαμε επεξεργαστεί ένα πλαίσιο αιτημάτων και οδηγίες προς τους συναδέλφους πώς να διαχειριστούν τη νέα πολύ πιεστική κατάσταση για την πλειοψηφία των εργαζομένων.

Ε. Ν.: Ειδικά τα μέτρα της κυβέρνησης, για το όριο των μαθητών ανά τάξη, βολεύουν πολύ τα ιδιωτικά που κατά κανόνα έχουν 27 - 30 μαθητές στις αίθουσες, δηλαδή με περισσότερα δίδακτρα πληρώνουν λιγότερους εκπαιδευτικούς. Στα φροντιστήρια, εξοικονομήθηκαν μισθοί αλλιώς. Συνένωσαν διαδικτυακά τμήματα, έτσι βρέθηκαν συνάδελφοι να μη δουλεύουν καθόλου και άλλοι να έχουν 18 παιδιά. Η πίεση στους συναδέλφους είναι μεγάλη, για να φαίνεται πως βγαίνει η ύλη με τηλεκπαίδευση. Οι φροντιστές νοιάζονται να δικαιολογήσουν τα δίδακτρα και να μην υπάρξουν διαρροές μαθητών. Βέβαια, φαίνεται πως οι χειρισμοί της πανδημίας αυξάνουν τις εγγραφές μαθητών στα φροντιστήρια, όπως και στα ιδιωτικά σχολεία.

Να πούμε και πως στα φροντιστήρια, όλη την περίοδο της πανδημίας, πολλοί συνάδελφοι εξαναγκάζονταν να είναι σε αναστολή εργασίας ενώ δούλευαν κανονικά. Ορισμένοι εργοδότες τολμούσαν να ζητούν μέρος του ειδικού επιδόματος αν ο μισθός που έδιναν κανονικά ήταν μικρότερος!

Κυρίως στα ιδιωτικά σχολεία υπήρξε πολύ μεγάλο θέμα με την αναμετάδοση των μαθημάτων, που επιβλήθηκε ακόμη και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκπαιδευτικού. Ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ σε πρόσφατη συνέντευξη είπε καθαρά ότι προτίθενται να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα βιντεοσκόπησης στα φροντιστήρια, για να μπορεί ο μαθητής να ανατρέχει ανά πάσα ώρα και στιγμή σε κάποια πλατφόρμα του φροντιστηρίου και που φυσικά θα είναι μια υπηρεσία με έξτρα χρέωση.

-- Πώς εκφράζονται οι αλλαγές στην Εκπαίδευση στο πεδίο της ιδιωτικής εκπαίδευσης;

Ε. N.: Ολες οι αλλαγές στην Εκπαίδευση ενισχύουν την εμπορευματοποίηση που ήδη υπάρχει και σίγουρα θα έχει άμεσο αποτύπωμα στις συνθήκες εργασίας μας. Για παράδειγμα, η τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, η εντατικοποίηση της ίδιας της μαθησιακής διαδικασίας για τα παιδιά, σημαίνει ευθεία εντατικοποίηση της δικής μας της δουλειάς στα φροντιστήρια. Στην αρένα των εξετάσεων, όποιο παιδί δεν μπορεί να πληρώσει φροντιστήριο βγαίνει χαμένο.

Αντίστοιχα, ο «κόφτης» της πρόσβασης στα πανεπιστήμια δεν αποκλείεται να αυξήσει τον όγκο όσων θέλουν να ξαναπροσπαθήσουν. Αρα θα δουλεύουμε πρωί με απόφοιτους και βράδυ με τους άλλους μαθητές.

Ε. Π.: Ως σωματείο προσπαθούμε να καταδείξουμε στους συναδέλφους που βλέπουν αυτές τις εξελίξεις σαν ευκαιρία για περισσότερες ώρες, περισσότερα ένσημα, μεγαλύτερη εξασφάλιση κ.λπ. ότι έχουμε πολλά παραδείγματα στο παρελθόν που δείχνουν πως μια τέτοια κατάσταση δεν είναι προς όφελος του εργαζόμενου. Ας πούμε στα ιδιωτικά σχολεία, μέχρι και πριν από το καλοκαίρι, υπήρχε η διάταξη που έκανε δύσκολη την απόλυση εκπαιδευτικών, όχι βέβαια ότι δεν επιτρεπόταν. Τώρα πια, με τον νόμο Κεραμέως, δεν υπάρχει καμία προστασία. Με ευθύνες της Ομοσπονδίας, που όλα αυτά τα χρόνια λειτουργεί με μια λογική ότι το Διοικητικό Συμβούλιο θα αναλάβει να λύσει τα ζητήματα, οι συνάδελφοι εφησυχάστηκαν. Πλέον και με τη δουλειά μας, συνειδητοποιείται ότι ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός είναι ένας εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα που μπορεί να απολυθεί ανά πάσα στιγμή.

Ε. Ν.: Οταν υπάρχει άνοιγμα της επιχειρηματικότητας σε έναν χώρο, συνοδεύεται από εργασιακές αναδιαρθρώσεις που θα τσακίσουν κόκαλα. Οταν, μάλιστα, είδαμε πρόσφατα στο δημόσιο σχολείο μέχρι και τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών, είναι σαφές ότι στον ιδιωτικό τομέα αυτό θα εκφραστεί πολύ χειρότερα.

-- Ποιοι είναι οι άξονες διεκδίκησης του Σωματείου απέναντι σε αυτήν την κατάσταση;

-- Ε. Ν.: Ολη μας η δράση αφορά τους συναδέλφους, τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Συνολικά, προσπαθούμε να αντιπαλεύουμε την αντεργατική πολιτική που έχει αντανάκλαση σε όλα τα επίπεδα, ακόμη και στη μόρφωση των μαθητών. Με αυτήν την έννοια, είναι βασικό ζήτημα για μας η ενίσχυση της δημόσιας Εκπαίδευσης και η στελέχωσή της. Γι' αυτό και συμπορευόμαστε σταθερά με το μαθητικό κίνημα, τους φοιτητές, το γονεϊκό κίνημα, τα άλλα εκπαιδευτικά σωματεία, όπως κάναμε και στα συλλαλητήρια που έγιναν από την αρχή της χρονιάς.

Εργαζόμαστε σε έναν κλάδο με πολλά προβλήματα και εργοδοτικές αυθαιρεσίες. Βασικός μας στόχος είναι η υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης ως το ελάχιστο μέσο προστασίας, που με όλα αυτά φαίνεται να είναι ακόμη πιο αναγκαία.

Οπωσδήποτε μας απασχολούν ζητήματα υγείας και, στο πλευρό των υγειονομικών, βάλαμε στην προμετωπίδα τη θωράκιση του συστήματος Υγείας σε όλα τα επίπεδα. Ζητούσαμε επανειλημμένως, από την πρώτη στιγμή, εξειδικευμένες οδηγίες λειτουργίας για τους χώρους των φροντιστηρίων, χωρίς να πάρουμε καμία απάντηση από τα αρμόδια υπουργεία. Οι οδηγίες για τα σχολεία βέβαια δεν αρκούν, αφού οι φροντιστηριακοί χώροι είναι πολύ διαφορετικοί και οι μαθητές μπορεί να έρχονται από διαφορετικές περιοχές.

Ε. Π.: Αυτήν τη στιγμή το ωρομίσθιο για τους εκπαιδευτικούς των φροντιστηρίων κυμαίνεται στο ελάχιστο 7,43 ευρώ μεικτό και προκύπτει από τη Γενική Συλλογική Σύμβαση, θεωρώντας πως το πλήρες ωράριο είναι 21 ώρες, κάτι όμως που ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να αλλάξει. Η ΟΕΦΕ έχει προσφύγει στο ΣτΕ για εξίσωση κι αν βάλουμε και τη νόμιμη επέκταση υπερωριών θα κατρακυλήσει. Δεν είναι τυχαίο ότι πάνε κοντά 4 χρόνια και ακόμη δεν έχει βγει η απόφαση.

Σε αυτό το ωρομίσθιο δεν συμπεριλαμβάνεται καν το επίδομα πτυχίου. Προσπαθούμε, λοιπόν, να κατοχυρώσουμε και το θεσμικό κομμάτι, που έχει να κάνει με τον μεγάλο όγκο εργασίας πέρα από τις ώρες της διδασκαλίας, τις ειδικότητες που δεν αναγνωρίζονται, την προϋπηρεσία που επί της ουσίας δεν αναγνωρίζεται. Το καλοκαίρι είμαστε άνεργοι και οι συνθήκες να πάρεις το επίδομα ανεργίας γίνονται όλο και πιο δύσκολες.

Θέτουμε, επίσης, τη δέσμευση μέχρι κάποια στιγμή να ξέρεις ότι θα επαναπροσληφθείς και τα ζητήματα προστασίας της μητρότητας.

Στήριξη και αλληλεγγύη στον προσανατολισμό της δράσης

Ε. Π.: Βλέπουμε την ανάγκη που υπάρχει να δρα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης ένα ταξικά προσανατολισμένο σωματείο, και όχι μια συνδικαλιστική ηγεσία που δεν μαζικοποιεί το κίνημα και λειτουργεί με όρους συντεχνιασμού. Τα τελευταία χρόνια έχουμε αύξηση των μελών, ενώ σε εβδομαδιαία βάση επικοινωνούν με το σωματείο συνάδελφοι για να ρωτήσουν κάτι, είτε ανώνυμα είτε επώνυμα, κι ας μην είναι μέλη του σωματείου.

Ε. Ν.: Δεν περιοριζόμαστε μόνο στα εργασιακά. Προσπαθούμε να είμαστε δίπλα στους συναδέλφους πολύμορφα, με δράσεις όπως βιβλιοπαρουσιάσεις, παλιότερα είχαμε θεατρική ομάδα, είχαμε πιάσει το ζήτημα των κοινωνικών και συναισθηματικών επιπτώσεων από την τηλεκπαίδευση κ.ά.

Ολο αυτό το διάστημα, παρότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε συνελεύσεις, έγιναν συσκέψεις διαδικτυακά με μεγάλη συμμετοχή. Φάνηκε η ανάγκη του κόσμου να μιλήσει και να μοιραστεί εμπειρία.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ