Εισαγωγή στην τέχνη και την τεχνική του ψηφιδωτού
Α) Κατασκευή πιστών αντιγράφων από αρχαία ελληνικά, ρωμαϊκά και βυζαντινά έργα. Λεπτομερής αποτύπωση του σχεδίου, κοπή ψηφίδων (πέτρες, μάρμαρα, υαλομάζα κλπ), ψηφοθέτηση σε νωπό ασβέστη, στέγνωμα, κόλληση, μεταφορά έργου σε οριστικό κονίαμα. Β) Πρότυπα σχέδια για μοντέρνα ψηφιδωτά με σύγχρονα υλικά και νέες τεχνικές. Διδάσκεται σχέδιο, σύνθεση και χρώμα με σκοπό τη δημιουργία μοντέρνων έργων. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει προβολές διαφανειών, επισκέψεις σε εκθέσεις, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους με ξενάγηση.
Στο εργαστήριο του κοσμήματος γίνεται διδασκαλία των βασικών τεχνικών κατασκευής κοσμημάτων για αρχάριους, αλλά και για όσους έχουν προηγούμενη εμπειρία. Οι βασικές τεχνικές αφορούν στο κόψιμο (σεγάρισμα, λιμάρισμα, συγκόλληση, ασημοκόλληση και δέσιμο πέτρας), δημιουργία κοίλων σχημάτων (σφαίρες, κώνοι) και κουτιών από μέταλλο, φινίρισμα - γυάλισμα, κατασκευή αλυσίδας - κουμπωμάτων. θα μπορούσαμε να γράφουμε ώρες για τα όσα συμβαίνουν στη «Λέσχη» των θαυμάτων (Μυκάλης 26, Κεραμεικός, τηλέφωνο 210.3413.045), δεν έχουμε όμως τον απιτούμενο χώρο. Απλώς τελειώνοντας θα θέλαμε να προσθέσουμε ότι στη «Λέσχη» λειτουργεί και παιδικό τμήμα ζωγραφικής.
Πολλά μπορούμε να κάνουμε αυτή την εποχή, για μας τους ίδιους, για το σπίτι μας, για τη βεράντα μας. Από το να τρώμε λιγότερο, να πίνουμε πολλούς χυμούς, να κάνουμε ωραία καλύμματα για τους καναπέδες μας, μέχρι να αφιερώσουμε αρκετή ώρα και να δώσουμε πολλή σημασία στις γλάστρες μας. Να αλλάξουμε το χώμα, να καθαρίσουμε τα ξερά φύλλα, να ανανεώσουμε, να προσθέσουμε και να πετάξουμε ό,τι κατέστρεψε ο βαρύς χειμώνας που πέρασε. Μα, κυρίως να τον ξεχάσουμε. Να ξεχαστούμε με τις υπέροχες μυρωδιές, με τα ευχάριστα χρώματα και τις ηλιόλουστες μέρες.
Η Κνωσός είναι ένα χωριό χτισμένο πλάι στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Κνωσού και όπως είναι φυσικό έχει κίνηση όλο το χρόνο. H αρχαία Κνωσσός ήταν, όπως όλοι γνωρίζουμε, το κέντρο του μινωικού πολιτισμoύ στα 2000 - 1400 π.Χ. Εδώ βρισκόταν το μεγαλύτερο ανάκτορο της Κρήτης, το οποίο οικοδομήθηκε στα ερείπια του αρχαιότερου που είχε καταστραφεί στα 1700 π.Χ. Πολύπλοκο και πολυδαίδαλο στο σχέδιό του, δημιούργησε την εντύπωση στους ερευνητές ότι ήταν η κατοικία της λάβρυος, του διπλού πελέκεως, του ιερού συμβόλου που βρέθηκε χαραγμένο στους τοίχους και τους πεσσούς - στύλους του ανακτόρου. Ετσι, ο λαβύρινθος κατέληξε να σημαίνει κτίριο πολύπλοκο που δεν είναι εύκολο, μάλλον αδύνατον να βρει κανείς την έξοδό του. Το ανάκτορο της Κνωσού γνώρισε δυο αρχιτεκτονικές εποχές, την περίοδο των Παλαιών Ανακτόρων και των Νέων Ανακτόρων που κι αυτά καταστράφηκαν.
Ας ρίξουμε μια ματιά στα ανάκτορα, μια ματιά μόνον διότι ο χρόνος πιέζει και ο χώρος δε φτάνει, δυστυχώς. Αρχίζουμε από τη δυτική αυλή. Πλακόστρωτη έκταση που οριοθετείται στο βάθος από τη μνημειώδη δυτική πρόσοψη του ανακτόρου. Από «πομπικό δρόμο» της αυλής φτάνουμε στο δυτικό πρόπυλο και θα περάσουμε στο δωμάτιο με τον κίονα, για να φτάσουμε στο διάδρομο της πομπής, (πήρε την ονομασία του από την τοιχογραφία).
Θα συνεχίσουμε στο νότιο πρόπυλο και θα δούμε πίσω να ανοίγεται η μεγάλη σκάλα που οδηγούσε στον πρώτο όροφο, εκεί που μένανε οι ευγενείς. Και λίγο πιο πέρα, στη νότια είσοδο μπορούμε να θαυμάσουμε το αντίγραφο της τοιχογραφίας, που έχει για τίτλο «ο πρίγκιπας με τα κρίνα» το πρωτότυπο βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου. Στη δυτική πτέρυγα (τριώροφη κατά τον Εβανς) στη βόρεια άκρη της είναι η αίθουσα του θρόνου, και στην προέκταση του κέντρου της αυλής βρίσκονται τα ερείπια του τριμερούς ιερού, ενώ στην ανατολική πλευρά είναι τα βασιλικά διαμερίσματα, το μέγαρο της βασίλισσας, οι τοιχογραφίες των δελφινιών
... ήταν επίσης διώροφη και χρονολογείται γύρω στο τέλος της νεοανακτορικής Περιόδου. Ο Εβανς, μετά την ανακάλυψη του ανακτόρου της Κνωσού, προχώρησε σε αναστηλώσεις και ανακατασκευές των ερειπίων με μπετόν αρμέ. Φυσικά, υπάρχουν αντιρρήσεις για τη μεγάλη χρήση του μπετόν αρμέ, όμως ίσως χάρη σ' αυτήν μπορούμε σήμερα να πάρουμε μια ιδέα για την ιδιότυπη μινωική αρχιτεκτονική και το λαβυρινθώδες κτίσμα των ανακτόρων της Κνωσού.
Καλό θα είναι να στρωθούμε στο διάβασμα, πολλά δε έχουμε μάθει και ακόμα περισσότερα έχουμε ξεχάσει για την ιστορία του Ηρακλείου κατά τη διάρκεια των αιώνων, για την πόλη με τα τρία ονόματα, Ηράκλειο, Κάστρο και Χάνδαξ που προέρχεται από την αραβική λέξη Χάντακ. Ας το ρίξουμε και στη μελέτη. Ενα από τα βιβλία που κυκλοφoρούν σχετικά με την Κνωσό είναι το βιβλίο του Τζόζεφ Αλεξάντερ Μακγκιλίβρεϊ «Μινώταυρος, ο σερ Αρθουρ Εβανς και η αρχαιολογία του Μινωικού Μύθου» (εκδόσεις «Ωκεανίδα»). Στον πρόλογό του ο συγγραφέας, ο οποίος διετέλεσε έφορος Κνωσού της Βρετανικής Σχολής, περιγράφει τα συναισθήματά του κατά την πρώτη επίσκεψή του στην Κνωσό και μιλά για την απότομη αυτή επαφή με την ψυχρή και σκληρή πραγματικότητα, για ένα αίσθημα ντροπής και προδοσίας που τον κυρίευσαν και καταλήγει.: «Κι αν ήμουν εγώ μπερδεμένος, τι μπορεί να συμβαίνει με όλους εκείνους τους επισκέπτες που δεν έχουν σπουδάσει αρχαιολογία όπως εγώ;».