Ακολούθησε μαχητική πορεία στους δρόμους της πόλης. Τον τόνο έδιναν οι μαθητές που συσπειρωμένοι στη Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Θεσσαλονίκης διαμήνυσαν σε όλους τους τόνους ότι αυτό το νομοσχέδιο θα μείνει στα χαρτιά. Και μαζί με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές, διαδήλωσαν «πάρτε πίσω την τροπολογία, δεν θα μπούνε κάμερες μέσα στα σχολεία», «η μόρφωση δεν είναι κονσέρβα να πουλιέται, δικαίωμά μας είναι με αγώνες κατακτιέται». Η πορεία κατέληξε έξω από το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης.
Οι διαδηλωτές ανανέωσαν το αγωνιστικό ραντεβού τους για σήμερα Τετάρτη, στις 7 μ.μ. και πάλι στο Αγαλμα Βενιζέλου, όπου ΕΛΜΕ και Διδασκαλικοί Σύλλογοι, μαζί με εργατικά σωματεία προγραμματίζουν συγκέντρωση και συναυλία διαμαρτυρίας.
Οι απεργοί εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είχαν δώσει ραντεβού στα Προπύλαια. Εκεί, είχαν συγκεντρωθεί νωρίτερα μαθητές από σχολεία της Αττικής και φοιτητές από Συλλόγους που συμμετείχαν με αγωνιστικές αποφάσεις στην κινητοποίηση. Φοιτητές και μαθητές κατήγγειλαν για μια ακόμα φορά τον αντιδραστικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου που χειροτερεύει τους όρους σπουδών, που εντείνει την επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων, που υψώνει νέους φραγμούς στο σχολείο, κοιτά τους μαθητές και τις οικογένειές τους στην τσέπη. Χαιρετισμό στη συγκέντρωση απηύθυνε και η ΑΣΓΜΕ.
Από το βήμα της, οι μαθητές έστειλαν το δικό τους μήνυμα αλληλεγγύης στους νέους που διαδηλώνουν στην Αμερική μαζί με τον υπόλοιπο λαό ενάντια στον ρατσισμό, ενάντια στην καταστολή, ζητώντας έναν καλύτερο κόσμο. Το έκαναν με υψωμένες γροθιές και σχηματίζοντας με τις σχολικές τους τσάντες στο χώρο της συγκέντρωσης τις λέξεις «I can't breathe» («δεν μπορώ να αναπνεύσω»), τις τελευταίες λέξεις του Τζορτζ Φλόιντ, που έγιναν το κεντρικό σύνθημα των λαϊκών κινητοποιήσεων στις ΗΠΑ και όλο τον κόσμο.
Πλημμυρίζοντας με συνθήματα τους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, οι διαδηλωτές έφτασαν στο Σύνταγμα και στη συνέχεια κατευθύνθηκαν προς τη Βασ. Σοφίας, όπου κλούβες και ΜΑΤ είχαν αποκλείσει την πρόσβαση στη Βουλή. Οι εκπαιδευτικοί απαίτησαν να αποχωρήσουν οι αστυνομικές δυνάμεις, καταγγέλλοντας την καταστολή. Στο πλευρό τους βρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής, χαιρετίζοντας την κινητοποίηση.
Οι εκπαιδευτικοί ανανέωσαν το ραντεβού για τη σημερινή συγκέντρωση στις 7 μ.μ. στα Προπύλαια με πορεία στη Βουλή, την ώρα που θα ψηφίζεται το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο.
Καταδικάζουμε κατηγορηματικά την κυβερνητική απόφαση να στήσει κλούβες και να παρατάξει δεκάδες διμοιρίες ΜΑΤ έξω από τη Βουλή, απαγορεύοντας στα εκπαιδευτικά Σωματεία και σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς να πορευτούν ελεύθερα μέχρι την είσοδο της Βουλής και να καταθέσουν τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις τους.
Καταστολή και βία πάνε χέρι χέρι με την υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής, ανεξάρτητα από την κυβέρνηση. Είναι γελασμένοι αν νομίζουν ότι έτσι μπορούν να μας τρομοκρατήσουν!», τονίζει η ΑΣΕ καλώντας στη σημερινή κινητοποίηση στα Προπύλαια και στη μεγάλη αυριανή συγκέντρωση Εργατικών Κέντρων, Ομοσπονδιών, Σωματείων στο Σύνταγμα και στην πορεία προς την πρεσβεία των ΗΠΑ.
Αναλυτικά, αύριο Πέμπτη στις 7 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν workshops με θέματα:
-- «4η Βιομηχανική Επανάσταση και Σοσιαλισμός», από την Τομεακή Οργάνωση Πολυτεχνείου.
-- «Τι σήμαινε να σπουδάζεις θετικές επιστήμες στο σοσιαλισμό», από την Τομεακή Οργάνωση Σχολής Θετικών Επιστημών.
-- «Μπορεί να υπάρξει οικονομία χωρίς κρίσεις;», από τις Οργανώσεις στις Οικονομικές Σχολές του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ.
-- «Αστικό Σύνταγμα: Μπορεί να κατοχυρώσει τα λαϊκά δικαιώματα;», από την Τομεακή Οργάνωση ΝΟΠΕ με τη μορφή debate.
-- Θα ακολουθήσει μουσική βραδιά - γλέντι με το μουσικό συγκρότημα της ΚΝΕ.
Την Παρασκευή 12 Ιούνη, στις 7 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν workshops με θέματα:
-- «Πώς αλλάζουν οι κοινωνίες;», από την Τομεακή Οργάνωση Φιλοσοφικής.
-- «Η Υγεία στο σοσιαλισμό», από την Τομεακή Οργάνωση Υγείας.
Συγκεντρώσεις πραγματοποιήθηκαν το πρωί σε Βέροια, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα και στον Λιμένα της Θάσου. Οι εκπαιδευτικοί διαδήλωσαν ενάντια στο νομοσχέδιο, που έχει στόχο να κατηγοριοποιήσει τα σχολεία, να ιδιωτικοποιήσει την Παιδεία και να μετατρέψει τους μαθητές σε δούλους του 21ου αιώνα.
Παραστάσεις διαμαρτυρίας έξω από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πραγματοποίησαν οι εκπαιδευτικοί σε Σέρρες, Γρεβενά, Καστοριά και Κοζάνη.
Στην Πτολεμαΐδα, εκπαιδευτικοί και γονείς διαδήλωσαν αγωνιστικά με κινητοποίηση που πραγματοποίησαν στην πλατεία της πόλης.
Συλλαλητήριο πραγματοποιήθηκε και στη Λάρισα, με κεντρικό αίτημα να μην ψηφιστεί στη Βουλή το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο. Παράλληλα, προβλήθηκαν τα αιτήματα για κάλυψη των αναγκών της Εκπαίδευσης και για εξασφάλιση όλων των μέτρων ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων. Τη συγκέντρωση χαιρέτισε ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου, Γιάννης Σκόκας, που μετέφερε τη συμπαράστασή του στους εκπαιδευτικούς και ταυτόχρονα τους κάλεσε στο συλλαλητήριο που διοργανώνεται την Παρασκευή 12 Ιούνη από τα εργατικά σωματεία και άλλους φορείς. Μετά τις ομιλίες εκπροσώπων του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, της τοπικής ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Ειδικού Βοηθητικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΣΕΒΕΠΕΑ) Θεσσαλίας, πραγματοποιήθηκε πορεία στους δρόμους της πόλης.
Την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου ζήτησαν καθηγητές και δάσκαλοι σε Χαλκίδα και Λιβαδειά, με συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Σε νέα κινητοποίηση κατά του πολυνομοσχεδίου προχωρούν σήμερα η ΕΛΜΕ και ο ΣΕΠΕ Φθιώτιδας, που διοργανώνουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας και συναυλία στις 8 μ.μ. στην πλατεία Διάκου της Λαμίας.
Μαχητικό ήταν το συλλαλητήριο που διοργανώθηκε στο Εργατικό Κέντρο Πάτρας, όπως και η πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Τη συμπαράσταση της δημοτικής αρχής στον δίκαιο αγώνα των εκπαιδευτικών εξέφρασε ο αντιδήμαρχος Παιδείας και Αθλητισμού, Τάκης Πετρόπουλος, ο οποίος παρευρέθηκε στην κινητοποίηση.
«Τα καλυμμένα στόματα έχουνε φωνή, αυτό το νομοσχέδιο ποτέ μην ψηφιστεί!», «Οι εκπαιδευτικοί μαζί με το λαό παλεύουν για δημόσιο και δωρεάν σχολειό!», ήταν τα συνθήματα που κυριάρχησαν στο μαζικό συλλαλητήριο στο κέντρο των Χανίων από εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές και φοιτητές, ενώ το ραντεβού ανανεώθηκε για νέα συγκέντρωση σήμερα, στις 7 μ.μ., στην πλατεία Δημοτικής Αγοράς.
Συγκέντρωση έγινε και στη Λήμνο, στην πλατεία ΟΤΕ, από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και την ΕΛΜΕ Λήμνου - Αγίου Ευστρατίου. Την κεντρική ομιλία έκανε ο Ανδρέας Ξυπτεράς, πρόεδρος της ΕΛΜΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στο αίτημα των εκπαιδευτικών για απόσυρση του νομοσχεδίου.
Οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους έκαναν πορεία μέχρι το δημαρχείο του Αιγάλεω, φωνάζοντας: «Θέλουμε σχολεία και όχι κοροϊδία», «Στου σεισμού το έλεος αφήνουν τα παιδιά μας, δώστε τώρα λεφτά για τα σχολειά μας». Ενώ γονείς από σχολεία του δήμου θυροκόλλησαν στο δημαρχείο τα αιτήματά τους για:
Στη συγκέντρωση παρευρέθηκε και χαιρέτισε ο πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας, Παναγιώτης Κατηφές, μεταφέροντας τη συμπαράσταση της Συνομοσπονδίας στους γονείς του Αιγάλεω. Εκτός από την Ενωση Γονέων Αιγάλεω, τον Σύλλογο Δασκάλων Αιγάλεω και την ΕΛΜΕ Δυτικής Αθήνας, στην κινητοποίηση συμμετείχε αντιπροσωπεία των Ενώσεων Γονέων Χαϊδαρίου, Αγίας Βαρβάρας καθώς και της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής. Ακόμα, το Συνδικάτο Οικοδόμων, το Σωματείο Συνταξιούχων Αιγάλεω - Χαϊδαρίου - Αγ. Βαρβάρας, καθώς και ο Σύλλογος Γυναικών Αιγάλεω (μέλος της ΟΓΕ). Επίσης, ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην Περιφέρεια Αττικής, και η Βιβή Δάγκα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αιγάλεω.
Γονείς κι εκπαιδευτικοί κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους απαιτώντας λύσεις για τα σχολικά κτίρια και προγραμματίζουν νέα συγκέντρωση αύριο, Πέμπτη, στις 8 μ.μ., έξω από το Δημοτικό Συμβούλιο που θα συνεδριάζει γι' αυτό το θέμα.
INTIME NEWS |
Στις Επίκαιρες Ερωτήσεις απάντησε η υφυπουργός Παιδείας Σ. Ζαχαράκη, η οποία εκφράζοντας τις διαθέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, έβαλε στο ζύγι του κόστους τις ανάγκες και την επίλυση των ζοφερών προβλημάτων των μαθητών και των γονιών τους, όταν η κυβέρνηση αυτήν την περίοδο προσφέρει απλόχερα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε βιομηχάνους, μεγαλοξενοδόχους και εφοπλιστές - λεφτά που προέρχονται από τη διαρκή λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος - και το μόνο που έδωσε ως απαντήσεις ήταν διάφορα ευχολόγια και αοριστολογίες.
Οσον αφορά το διαχρονικό πρόβλημα των μετακινήσεων των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων από την περιφέρεια και τα νησιά προς τα αστικά κέντρα, η σχετική Επίκαιρη Ερώτηση κατατέθηκε από τον βουλευτή του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη. Κατά τη συζήτηση της Ερώτησης, ο βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε ότι το πρόβλημα αυτό αφορά τους μαθητές που θα πρέπει να δώσουν ειδικά μαθήματα, εξετάσεις εισαγωγής σε ΤΕΦΑΑ - Στρατιωτικές Σχολές και άλλες κατηγορίες υποψηφίων. Εφερε ως παράδειγμα ότι πέρυσι 4 εξεταστικά κέντρα, από τα 10 που λειτούργησαν στην Αττική, για την εξέταση του Γραμμικού και του Ελεύθερου Σχεδίου, προορίζονταν αποκλειστικά για εξέταση εκατοντάδων μαθητών της Νότιας Ελλάδας και της Κρήτης. Ειδική αναφορά έγινε και στους «φυσικώς αδύνατους μαθητές», που αναγκάζονται να υποστούν τέτοια δοκιμασία, ιδιαίτερα αυτούς των επαρχιακών ΕΠΑΛ ακόμα και από μεγάλα νησιά, όπως η Κεφαλονιά, που προβλέπεται η μετακίνησή τους στην Πάτρα κ.ο.κ. Ανέφερε ακόμα ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία του σχολικού έτους 2019-2020 περίπου 400 μαθητές της Κρήτης θα υποχρεωθούν να μεταβούν στην Αθήνα για να εξεταστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις».
Σημείωσε ότι πρόκειται για άνιση, κατάφωρη και εξοντωτική μεταχείριση, που θα οξυνθεί φέτος, καθώς λόγω των αντεργατικών μέτρων που λήφθηκαν εξαιτίας της πανδημίας, θα είναι ακόμα περισσότερες οι οικογένειες που δεν θα μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά, χώρια την ταλαιπωρία των μαθητών.
Ρώτησε για τα μέτρα που θα λάβει η κυβέρνηση «για να οργανωθεί η εξέταση των ειδικών μαθημάτων σε τοπικό επίπεδο, για τη συμμετοχή των μαθητών της περιφέρειας στις εξετάσεις εισαγωγής στα ΤΕΦΑΑ, σε Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές, στην Πυροσβεστική Ακαδημία και το Λιμενικό Σώμα» και ζήτησε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές των ΕΠΑΛ της υπαίθρου να δώσουν εξετάσεις στα σχολεία, καθώς και στους «φυσικώς αδύνατους» σε ειδικά εξεταστικά κέντρα στις περιοχές όπου φοιτούν, με όρους ισότιμους, όπως και οι άλλοι μαθητές.
Απαντώντας η υφυπουργός Παιδείας Σ. Ζαχαράκη έβαλε τις ανάγκες των μαθητών στο ζύγι του κόστους, καθώς, όπως είπε, «χρειάζεται μεγάλος αριθμός εξειδικευμένου προσωπικού», που εκφράζοντας τις διαθέσεις της κυβέρνησης δεν φάνηκε διατεθειμένη να πει κάτι για την κάλυψή του.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής ανέδειξε ότι μπορεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική φοίτηση στα νηπιαγωγεία να είναι πλέον θεσμοθετημένη, όμως μέχρι τώρα ούτε από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ούτε από τη σημερινή δεν έχει αναληφθεί το παραμικρό ουσιαστικό μέτρο, πέρα από μερικές προκάτ αίθουσες που τοποθετήθηκαν σε προαύλιους χώρους σχολείων και εργοταξίων! Πρόσθεσε δε ότι η κυβέρνηση, αντί για ουσιαστική λύση με μία από τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που πέρασε αυτό το διάστημα λόγο κορονοϊού, μετέθεσε το πρόβλημα των εγκαταστάσεων στους δήμους, ενώ πρόκειται για «μια κεντρική κρατική ευθύνη».
«Θα πρέπει η κυβέρνηση - οποιαδήποτε κυβέρνηση, εσείς λέτε ότι το κράτος έχει συνέχεια - να αναλάβει τις ευθύνες της, να δώσετε χρήματα, να εκπονήσετε ένα πρόγραμμα για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της σχολικής στέγης. Εμείς δεν λέμε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά ας ξεκινήσει επιτέλους. Να προσληφθεί το προσωπικό, έτσι ώστε αυτό το αγαθό της Προσχολικής Αγωγής - διότι περί αγαθού πρόκειται - να το γευθούν όλα, μα όλα, τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών», επισήμανε.
Απαντώντας η Σ. Ζαχαράκη επιβεβαίωσε ότι θα συνεχιστεί η Προσχολική Αγωγή «με εγκατάσταση οικίσκων» και πως «ένα πρόγραμμα το οποίο είναι αυτήν τη στιγμή να ξεκινήσει, θα χρειαστεί τρία με τέσσερα χρόνια», που σημαίνει ότι ακόμα δεν υπάρχει καν πρόγραμμα. Παρ' όλα αυτά, προσπάθησε να πείσει ότι η κυβέρνηση «έδειξε προσήλωση στην εφαρμογή και τους τρόπους» για την εφαρμογή της Προσχολικής Αγωγής.
Ο Γ. Δελής αναδεικνύοντας τον εμπαιγμό σημείωσε ότι μετά την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που το 2019 έκοψε 50 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό για την κατασκευή σχολικών υποδομών όπως τα νηπιαγωγεία, ήρθε η κυβέρνηση της ΝΔ στον προϋπολογισμό του 2020 να κόψει άλλα 50 εκατ. ευρώ. «Οταν αφαιρείτε κάθε χρόνο από 50 εκατομμύρια για να γίνουν νηπιαγωγεία, νομίζω ότι δεν μπορείτε να υποστηρίζετε ότι ενδιαφέρεστε πραγματικά για την Προσχολική Αγωγή», τόνισε ο Γ. Δελής, αναδεικνύοντας την ταχύτητα με την οποία η κυβέρνηση βρίσκει εκατομμύρια όταν πρόκειται για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Προβλήματα που προκύπτουν για μαθητές των ΕΠΑΛ από τη διακοπή και την επανέναρξη της μαθητείας τους επισήμανε η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, σε άλλη Επίκαιρη Ερώτηση του Κόμματος που συζητήθηκε την Παρασκευή. Συγκεκριμένα, εξήγησε ότι πολλοί μαθητευόμενοι σε δομές που σχετίζονται με ευπαθείς ομάδες, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις, βαρύνονται οι ίδιοι με τα απαραίτητα μέσα προστασίας ή με το κόστος των τεστ (όπου αυτά χρειάζεται να γίνουν). Η υφυπουργός πέταξε το μπαλάκι στους διευθυντές των ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι θα πρέπει να «φροντίζουν να επισημαίνουν σε όλους τους εργοδότες των εργαζομένων να τηρούν πιστά τις οδηγίες του ΕΟΔΥ σχετικά με την ασφάλεια των χώρων εργασίας» και πρόσθεσε ότι με βάση ισχύουσες υπουργικές αποφάσεις, ο εργοδότης «οφείλει να παρέχει τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας στους μαθητευόμενους». Η βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι «παραμένει προβληματικό το γεγονός αυτό, ότι δεν ελέγχεται και από τη μεριά του υπουργείου ότι τα μέσα που χορηγήθηκαν για την παρακολούθηση των μαθημάτων μέσα στις δομές του σχολείου θα υπάρχουν δωρεάν, αντίστοιχα και στους χώρους όπου γίνεται μαθητεία».
Η Μαρία Κομνηνάκα επισήμανε ακόμα το πρόβλημα με επιχειρήσεις που έκλεισαν και δεν ξανανοίγουν, ενώ το βάρος της ανεύρεσης νέου εργοδότη πέφτει στους ίδιους τους μαθητευόμενους - κάτι με το οποίο το ΚΚΕ διαφωνεί - και είναι αβέβαιο αν θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη μαθητεία τους, παρά το ότι το υπουργείο έδωσε παράταση για την ολοκλήρωσή της μέχρι τον Νοέμβρη του 2020.
Επίσης, από το γεγονός ότι σε περιπτώσεις που το πρόγραμμα μαθητείας δεν θα ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι, δημιουργείται ακόμα ένα πρόβλημα, καθώς «θα υπάρξουν πολλές περιπτώσεις συνταξιοδότησης εκπαιδευτικών με το τέλος της σχολικής χρονιάς, οι οποίοι έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα για την ανάθεση και τη διεξαγωγή του εργαστηριακού μέρους της πρακτικής άσκησης και μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν αντικαταστάτες τους». Ενώ μαζί με αυτό ανέφερε και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών που υπάρχουν σε συγκεκριμένες ειδικότητες, ζητώντας από το υπουργείο συγκεκριμένα μέτρα.
Αναφορικά με τις συνταξιοδοτήσεις και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών, η υφυπουργός υποσχέθηκε ότι «οι προσλήψεις αναπληρωτών για την επόμενη χρονιά θα λάβουν χώρα νωρίτερα» και ότι «θα υπάρξει έγκαιρη τοποθέτηση αναπληρωτών». Ωστόσο, επιβεβαίωσε έμμεσα ότι στόχος της κυβέρνησης παραμένει η εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού από τα σχολεία, αφού κάνοντας λόγο για στοιχεία αναβάθμισης των ΕΠΑΛ, είπε ότι «κατά το τρέχον σχολικό έτος ολοκληρώθηκε διαγωνισμός προμήθειας 206 συστημάτων τηλεδιάσκεψης και έχει δρομολογηθεί η παράδοσή τους στις σχολικές μονάδες». Κι ακόμα, είπε ότι φέτος εγκρίθηκε η λειτουργία κατ' εξαίρεση περισσότερων «ολιγομελών τμημάτων» στα ΕΠΑΛ, ωστόσο παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις που χαρακτηρίζουν χιλιάδες τμήματα σε όλη τη χώρα «ολιγομελή» και οδηγούν στο κλείσιμό τους.
Οσοι δουλεύουμε στο χώρο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, όσοι ζούμε από κοντά το Γολγοθά που ανεβαίνουν καθημερινά οι μαθητές και οι οικογένειές τους, ακούσαμε και είδαμε πολλά μέσα στο διάστημα που παρέμειναν κλειστά τα σχολεία, που προκαλούν τη δίκαιη αγανάκτηση εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών. Αρχικά ίσως θα περίμενε κανείς από την κυβέρνηση ότι σε μια τέτοιου μεγέθους υγειονομική κρίση, τα ζητήματα που αφορούν την υγεία, αλλά και την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα βρίσκονταν ψηλά στην ιεράρχηση της κυβερνητικής ατζέντας.
Αντ' αυτού είδαμε ότι οι όποιες οδηγίες ανακοινώνονταν για την Εκπαίδευση, δεν συνοδεύονταν από αντίστοιχη ειδική επεξεργασία για την Ειδική Αγωγή. Στην ουσία η κυβέρνηση έκλεισε επ' αόριστον τα ειδικά σχολεία, αφήνοντας, για άλλη μια φορά, ξεκρέμαστα τα πιο ευάλωτα αυτά τμήματα του μαθητικού πληθυσμού, αφού δεν έλαβε ούτε ένα ουσιαστικό μέτρο για την ασφαλή συνέχιση της ειδικής μαθησιακής διαδικασίας, των απαραίτητων θεραπειών των παιδιών (λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, φυσικοθεραπείας κ.λπ.), των αναγκαίων δραστηριοτήτων (άθληση, χειροτεχνία, θεατρικό - μουσικό παιχνίδι κ.λπ.), της τόσο κρίσιμης ειδικά σε τέτοιες συνθήκες συμβουλευτικής - ψυχολογικής υποστήριξης του μαθητή και του οικογενειακού του περιβάλλοντος. Πόσο επιστημονικό είναι το να αφήνεις έρμαια τέτοιων ψυχοφθόρων συνθηκών οικογένειες, πολλές από τις οποίες έχουν μέλη που κατατάσσονται στις ευπαθείς ομάδες, αντί να υλοποιήσεις σχέδιο ουσιαστικής, εξειδικευμένης και ασφαλούς παρέμβασης στους μαθητές και στους γονείς τους;
Απέναντι σε αυτήν τη σκληρή πραγματικότητα, το υπουργείο Παιδείας ακολούθησε ένα παιχνίδι εντυπώσεων, ένα κακόγουστο αφήγημα τού «όλα βαίνουν καλώς», αραδιάζοντας νούμερα για το πόσοι μαθητές και εκπαιδευτικοί έκαναν εγγραφή στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες του. Πλήρης αδιαφορία δηλαδή όχι μόνο για τα υλικά εμπόδια που ορθώνονται στην πλειοψηφία των οικογενειών ΑμεΑ, αλλά κυρίως για τη φύση της Ειδικής Αγωγής, η συνθετότητα της οποίας κάθε άλλο παρά μπορεί να βρει ανταπόκριση στην αποστολή ανεδαφικών εγκυκλίων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Την επόμενη φορά που θα επιχειρήσουν λοιπόν η κυβέρνηση και τα επιτελεία της να καυχηθούν για το έργο τους στην Ειδική Αγωγή θα τους συνιστούσαμε να είναι πιο σεμνοί. Αν δεν αρκούνται σε επικοινωνιακές φιέστες με ομιλίες μέσω skype του ίδιου του πρωθυπουργού με μεμονωμένες περιπτώσεις γονέων, και ενδιαφέρονται να ρίξουν μια ειλικρινή ματιά στη μεγάλη εικόνα της Ειδικής Αγωγής θα τους προτείναμε να πάνε μία βόλτα στις φτωχογειτονιές του Ασπροπύργου, της Ελευσίνας, του Περάματος και σε τόσες άλλες ανά τη χώρα. Εκεί θα δουν μαθητές στο φάσμα του αυτισμού που τους διαλύθηκε η ρουτίνα και άλλους με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) που δεν τους χωράει άλλο το σπίτι να ξεσπούν σε έντονες κρίσεις με ταραχώδεις συμπεριφορές. Θα δουν παιδιά με κινητικά προβλήματα καθηλωμένα στο καρότσι ή στο κρεβάτι τους, αποκλεισμένα από κάθε κοινωνική αλληλεπίδραση. Θα δουν μαθητές να εμφανίζουν παλινδρομήσεις σε δεξιότητες που κατακτήθηκαν με τόσο κόπο. Θα δουν γονείς σε κατάσταση απελπισίας, να βιώνουν στο πετσί τους την «ατομική ευθύνη» και την εγκατάλειψη από το κράτος.
Σε αυτές τις συνθήκες δεν χωράει καμία υποτίμηση για την αναγκαιότητα του ανοίγματος των ειδικών σχολείων, καθώς πέρασαν ήδη 2,5 αποπνιχτικοί μήνες για τους μαθητές ΑμεΑ και τις οικογένειές τους. Δεν χωράει όμως και καμία υποτίμηση για τους όρους, τις προϋποθέσεις και τα συγκεκριμένα μέτρα που θα εξασφαλίσουν ασφαλή επαναφορά μαθητών και προσωπικού στις σχολικές αίθουσες. Επομένως, θέτουμε ορισμένους προβληματισμούς:
Οι ειδικοί λοιμωξιολόγοι συνιστούν καθαρισμό του σχολείου δύο φορές κατά τη διάρκεια της παραμονής των παιδιών. Μέχρι τώρα όμως δεν έχει λυθεί σε μια σειρά από σχολεία το φλέγον ζήτημα της καθαριότητας, με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας και τις ελλείψεις σε προσωπικό να καθιστούν αδύνατο να καλυφθούν ολοκληρωμένα οι ανάγκες. Σε ορισμένα σχολεία δεν έχουν εξασφαλισθεί ακόμα προμετωπίδες, μάσκες και γάντια, που είναι υποχρεωτικά σε καταστάσεις όπως η υποστήριξη της σίτισης των παιδιών.
Πώς θα αποφευχθούν άραγε φαινόμενα συγχρωτισμού στις σχολικές αίθουσες όταν υπάρχουν ειδικά σχολεία, όπου παιδιά και εκπαιδευτικοί στοιβάζονται σε «αίθουσες» διαστάσεων 2x2 και όταν οι οδηγίες είναι να μπαίνει και ο θεραπευτής μαζί με τον εκπαιδευτικό στην ίδια τάξη; Πώς θα αερίζονται επαρκώς οι χώροι όταν μέχρι και αποθηκάκια με μηδενικό εξαερισμό χρησιμοποιούνται ως χώροι διδασκαλίας ή θεραπευτικά εργαστήρια; Μήπως αξιοποίησε η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα για την ανέγερση ασφαλών ποιοτικών χώρων στις σχολικές μονάδες;
Τι θα γίνει με το μεγάλο ποσοστό μαθητών στην Ειδική Αγωγή που εμφανίζουν συννοσηρότητα με σοβαρά συνοδά προβλήματα υγείας (π.χ. καρδιοπάθειες); Θα εξασφαλιστούν γι' αυτά τα παιδιά ασφαλείς υγειονομικοί χώροι ή κατ' οίκον διδασκαλία με πρόσληψη του κατάλληλου προσωπικού, προκειμένου να μην πεταχτούν εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
Το καλύτερο για κάθε παιδί είναι να βρίσκεται εντός εκπαιδευτικού πλαισίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα μέτρα που πρέπει να πάρει η κυβέρνηση, που έχει κάνει καθεστώς την προαιρετικότητα στην Εκπαίδευση. Αυτή έχει την αποκλειστική ευθύνη για την ασφαλή επανέναρξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και πρέπει να πιεστεί ώστε να σταματήσει να σφυρίζει αδιάφορα και να βγει απ' τον πάγο η Ειδική Αγωγή. Αυτές τις μέρες πρέπει να δυναμώσει η φωνή σε κάθε σωματείο εκπαιδευτικών, κάθε ένωση και σύλλογο γονέων που λέει: Χορτάσαμε «ατομική ευθύνη»! Πάρτε ουσιαστικά μέτρα στήριξης για την Ειδική Αγωγή εδώ και τώρα!
Στις δύσκολες συνθήκες το προηγούμενο διάστημα, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές αποτέλεσαν ένα ξεχωριστό αποκούμπι ο ένας για τον άλλο. Οι εκπαιδευτικοί στην Ειδική Αγωγή, από την πρώτη στιγμή και χωρίς να περιμένουν τις «οδηγίες προς ναυτιλλομένους» του υπουργείου, στάθηκαν με όλα τα μέσα, με μεράκι και φαντασία δίπλα στους μαθητές και τις οικογένειές τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποίησαν μέχρι και κατ' οίκον επισκέψεις προκειμένου το παιδί να πάει μια βόλτα με τον δάσκαλό του. Εγιναν αποδέκτες συγκινητικών μηνυμάτων από γονείς, για τα χαμόγελα στα πρόσωπα των παιδιών τους, έστω και μετά από μία σύντομη βιντεοκλήση. Αυτή η σχέση που δέθηκε μέσα στις δυσκολίες αφήνει σημαντική παρακαταθήκη για τους κοινούς μας αγώνες γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών, που είναι απαραίτητο να δυναμώσουν.
Είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν παντού κοινές συσκέψεις σωματείων εκπαιδευτικών με ενώσεις και συλλόγους γονέων. Κάθε σύλλογος διδασκόντων να καταγράψει προβλήματα, να τα μεταφέρει στο σωματείο του, να καλέσει τον σύλλογο γονέων του σχολείου του να συζητήσουν και να αποφασιστούν κοινές δράσεις. Ολοι μαζί να απαιτήσουμε εδώ και τώρα:
Το διάστημα της πανδημίας αποκαλύφθηκε με τραγικό τρόπο ότι η κυβέρνηση, το αστικό κράτος συνολικότερα, που τα ζυγίζει όλα στη λογική κόστους - κέρδους, δεν θέλει να προσαρμοστεί ώστε η υγεία και η εκπαίδευση των παιδιών του λαού να εξασφαλιστούν με γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αντιθέτως, γίναμε για άλλη μια φορά μάρτυρες της γενναιοδωρίας του κράτους προς το μεγάλο κεφάλαιο, που το φόρτωσε με δισ. ευρώ προκειμένου να συνεχίσει να ξεζουμίζει με μεγαλύτερη άνεση τους εργαζόμενους. Σε αυτό το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα που αντιμετωπίζει τις ανάγκες των ΑμεΑ ως ανεπιθύμητο βαρίδι και τις παραδίδει βορά στους κάθε λογής κερδοσκόπους, είναι δική μας υπόθεση, μέσα από το οργανωμένο κίνημα, τους ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ, τον Ενιαίο Σύλλογο Γονέων, το αγωνιστικό αναπηρικό κίνημα της ΣΕΑΑΝ να προτάξουμε τις δικές μας σύγχρονες ανάγκες, να επιβάλουμε το δίκιο με την πάλη μας για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν ποιοτική Ειδική Αγωγή, Υγεία - Πρόνοια και Αποκατάσταση.