Ενα τεράστιο κέντρο διαχείρισης Μεταφορών, που ανεβάζει τις δυνατότητες εξυπηρέτησης στρατιωτικού προσωπικού στις 30.000 τον χρόνο, κατασκευάζεται στη βάση
Ο «Ριζοσπάστης», με αποκαλυπτικά δημοσιεύματα, έχει αναδείξει τα σχέδια και τις εργασίες διαρκούς επέκτασης της δυναμικής του δολοφονικού ορμητηρίου. Σήμερα αποκαλύπτουμε ότι ο επιχειρηματικός όμιλος ΑΚΤΩΡ φέρεται να προκρίθηκε ανάδοχος έργων επέκτασης κτιριακών υποδομών στη Σούδα, στην πορεία παραπέρα γιγάντωσης της αμερικανικής βάσης.
Πάνω και στην επικαιροποιημένη Συμφωνία για τις Βάσεις, οι Αμερικανοί έδωσαν συμβόλαιο ύψους 47.499.924 δολαρίων προκειμένου να προχωρήσει ένα Ενιαίο Κέντρο Διαχείρισης Μεταφορών («Joint Mobility Center at NSA Souda Bay, Greece» - κωδικός υποδομής P-903) που θέλουν να κατασκευάσουν στο αεροπορικό σκέλος των εγκαταστάσεών τους στην Κρήτη (NSA Souda Bay Topside - καταλαμβάνει περίπου 445 στρέμματα στα BA του αεροδιαδρόμου Χανίων).
Η αποτύπωση της βάσης σε αμερικανικούς χάρτες και το σχέδιο για τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις |
Θα αποτελείται από ένα συγκρότημα αεροπορικών επιχειρήσεων με ένα νέο terminal επιβατών (με τρία gates) και ένα terminal για cargo. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η νέα εγκατάσταση θα «πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται τουλάχιστον 30.000 επιβάτες ετησίως», διευρύνοντας παραπέρα τις δυνατότητες της Σούδας.
Σε άλλο σημείο των σχετικών εγγράφων σημειώνεται ότι πλέον χρειάζονται «εγκαταστάσεις κατάλληλου μεγέθους που να μπορούν να υποστηρίξουν πλήρως την αύξηση της διακίνησης», καθώς τα τελευταία χρόνια η βάση, με δεδομένες κι άλλες επεκτάσεις που προηγήθηκαν (π.χ. σε θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών) και εκσυγχρονισμούς σε συστήματά της (π.χ. ανεφοδιασμού), μπορεί να φιλοξενήσει πολύ περισσότερα αεροσκάφη από το παρελθόν.
Ως προς αυτό είναι χαρακτηριστικό γράφημα του 2022 που δημοσίευσε τον περασμένο Μάρτη ο «Ριζοσπάστης», από όπου προκύπτει ότι μπορούν πλέον να σταθμεύουν εκεί, να συντηρούν και να ανεφοδιάζουν έως και 15 θηριώδη ΝΑΤΟικά αεροσκάφη, μεταγωγικά, ιπτάμενα τάνκερ ή και στρατηγικά βομβαρδιστικά. Ο αριθμός τους πολλαπλασιάζεται αν περάσουμε σε αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας ή μαχητικά που καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο.
Σύμφωνα και με άλλα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα ο «Ριζοσπάστης», από 11.008 τεμάχια που διαμετακόμισαν το οικονομικό έτος (FY) 2021 μέσω των εγκαταστάσεών τους στην Κρήτη (NSA Souda Bay), ακολούθησε η εκτόξευση στα 20.624 κομμάτια μέσα σε μόλις έξι μήνες (Οκτώβρης - Μάρτης) του οικονομικού έτους 2024, δείγμα κι αυτό της «έκρηξης» δυνατοτήτων της βάσης.
Αναπαραστάσεις του νέου κτιριακού συγκροτήματος (από σχέδια των Αμερικανών) |
Ολα αυτά συμπληρώνουν και αναβαθμίζουν ένα μωσαϊκό υποδομών που έχουν στήσει και αξιοποιούν οι Αμερικανοί στη χώρα, ανάμεσά τους π.χ. το ναυτικό σκέλος της Σούδας («Marathi Pier Complex»), με το περιλάλητο κρηπίδωμα «NATO Carrier Pier K-14» (χρησιμοποιείται για αεροπλανοφόρα, ελικοπτεροφόρα και μεγάλα πλοία ανεφοδιασμού για εκφόρτωση υλικών), όπως και τις προβλήτες «NATO West Fuel Pier K-10» και η «NATO East Fuel Pier K-12» (χρησιμεύουν για «ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό» άλλων, μικρότερων πλοίων).
Αλλά και την «K-9 Ammunition Pier», που χρησιμοποιείται για τη φόρτωση και εκφόρτωση πυρομαχικών, με όλη την περιοχή σκαμμένη με τουλάχιστον 10 τούνελ που συνδέουν αποβάθρες ή άλλα σημεία όπου γίνεται φόρτωση και εκφόρτωση με υπόγειες αποθήκες.
Βήματα αναβάθμισης γίνονται και στην αεροπορική βάση της Λάρισας, όπου από την άνοιξη του 2022 σταθμεύουν τουλάχιστον 4 UAV τύπου «MQ-9 Reaper» των Αμερικανών. Τα διαχειρίζεται η 371 Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της US Air Force και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα. Η Μοίρα έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση και γιγαντιαίων αμερικανικών μεταγωγικών, που επίσης έχουν αξιοποιήσει τη βάση της Λάρισας.
Εξάλλου, η χώρα με τις υποδομές στον Αραξο παραμένει κομμάτι του πυρηνικού σχεδιασμού του ΝΑΤΟ (είναι πάντα έτοιμες εκεί και καλοσυντηρημένες υποδομές για αποθήκευση πυρηνικών βομβών), ενώ το Ακτιο ως «Προωθημένη Επιχειρησιακή Βάση» (Forward Operational Base) αξιοποιείται από τα ιπτάμενα ραντάρ του ΝΑΤΟ, AWACS.
Η γιγάντωση της Σούδας είναι εμφανής και από τη σύγκριση κατόψεων της βάσης, του 1993 και του 2023 |
Είναι δε τόσο συχνές πλέον οι διεκπεραιώσεις, που από τους Αμερικανούς κρίθηκε αναγκαίο τα τελευταία χρόνια να αναπτύξουν σε μόνιμη βάση εδώ το ελληνικό απόσπασμα («Greece Detachment») του 839 Τάγματος Μεταφορών του US Army (με χώρες ευθύνης Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία) με την ευθύνη συντονισμού διεκπεραιώσεων προσωπικού, μέσων και πολεμοφοδίων.
Πτυχές ενός σχεδιασμού που βάζει τη χώρα στο επίκεντρο ανταγωνισμών και τον λαό στο στόχαστρο αντίπαλων κέντρων...
Φωτογραφίες από το εσωτερικό της βάσης. Η άδεια φωτογράφισης εγκρίνεται από το Τμήμα Ασφαλείας της 115 Πτέρυγας Μάχης, σε άλλο ένα δείγμα στοίχισης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στις λειτουργίες και τα σχέδια των Αμερικανών |
Την αποστολή ελληνικών F-16 στο FIR Βουκουρεστίου, μια ανάσα από τη συνοριογραμμή με τη Ρωσία στη Μαύρη Θάλασσα, στο πλαίσιο ΝΑΤΟικής αποστολής, «συζητά» η κυβέρνηση, αναζητώντας ολοένα και πιο ενεργό ρόλο στον ευρωατλαντικό καταμερισμό. Με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται βέβαια αυτό για τον λαό, ειδικά σε μια φάση που ισχυρά ευρωπαϊκά κράτη ανεβάζουν παραπέρα τους τόνους απέναντι στη Μόσχα, εντείνοντας την πολεμική προπαρασκευή.
Το επιβεβαίωσε την Πέμπτη και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του «Ριζοσπάστη» και έχοντας ενημέρωση από το υπουργείο Αμυνας ότι «έχει υποβληθεί αίτημα του ΝΑΤΟ στο πλαίσιο δραστηριοτήτων ειρηνικής περιόδου, όπως εναέρια αστυνόμευση και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για μεταστάθμευση 8 μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας για 4 μήνες στη Ρουμανία. Επί του παρόντος δεν υπάρχει ειλημμένη απόφαση. Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία η οποία προβλέπεται, σύμφωνα με την οποία θα υπάρξει εισήγηση του Συμβουλίου των αρχηγών Γενικών Επιτελείων επί του αιτήματος και απόφαση του ΚΥΣΕΑ. Οταν υπάρχει κάποια απόφαση θα σας ενημερώσουμε».
Θυμίζουμε ότι όπως αποκάλυψε ο «Ριζοσπάστης» την προηγούμενη βδομάδα το σχέδιο αφορά την αποστολή 8 F-16 Block 30 της 330 Μοίρας της 111 Πτέρυγας Μάχης (εδρεύει στη Νέα Αγχίαλο), ενώ θα μετακινηθούν και 16 χειριστές, συν περίπου 70 άτομα τεχνικό προσωπικό για την υποστήριξη και εξυπηρέτηση των μαχητικών και ομάδα ασφαλείας, για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών, από 1/8 έως 30/11.
Η μεταστάθμευση θα αφορά την ανάληψη αποστολής ενισχυμένης αεροπορικής αστυνόμευσης (eAP: enhanced Air Policing) του ΝΑΤΟ στη Ρουμανία. Η eAP διεξάγεται υπό την επίβλεψη της εδρεύουσας στο Ράμσταϊν της Γερμανίας Διοίκησης Αεροπορικών Δυνάμεων του ΝΑΤΟ (Allied Air Command - AIRCOM).
Σύμφωνα δε με υψηλόβαθμες πηγές στο ΓΕΑ, η ελληνική πλευρά έχει «δηλώσει» ήδη τη «μη δεσμευτική πρόθεσή» της (όπως «κομψά» βαφτίζουν την ετοιμότητά τους) για την αποστολή των 8 μαχητικών, από τα οποία 2 θα αναλαμβάνουν υπηρεσίες αεροσκαφών επιφυλακής, με ένα 3ο ως εφεδρικό, ενώ τα υπόλοιπα 5 θα συμμετέχουν σε κοινές «εκπαιδευτικές δραστηριότητες» με την αεροπορία της Ρουμανίας και τις αεροπορικές δυνάμεις άλλων χωρών της λυκοσυμμαχίας.
Λέγεται επίσης πως δεδομένου ότι τα ελληνικά μαχητικά θα επιχειρούν εκεί οπλισμένα (δηλαδή θα απαιτηθεί και η ανάπτυξη όπλων όπως κατευθυνόμενοι πύραυλοι αέρος - αέρος), η δύναμη του προσωπικού που θα αναπτυχθεί σε πρώτη φάση κρίνεται οριακή, οπότε εκτιμάται ότι σε επόμενο χρόνο θα αναπτυχθεί και επιπλέον προσωπικό (οπλουργοί κ.λπ.).
Στο μεταξύ, καθώς στις 21/5 η πρώτη ελληνική φρεγάτα τύπου FDI με την ονομασία «Κίμων» ξεκίνησε επίσημα τις πρώτες της θαλάσσιες δοκιμές (από το ναυπηγείο του Λοριάν στη Γαλλία ανοίγεται στον Ατλαντικό - η παράδοσή της στο ΠΝ αναμένεται στα τέλη του χρόνου), γράφτηκε στον Τύπο («Καθημερινή») ότι η κυβέρνηση «επιθυμεί» η πρώτη μεγάλη αποστολή της να είναι στον Ειρηνικό, στο πλαίσιο της RIMPAC, της τεράστιας άσκησης που διεξάγεται υπό την Αμερικανική Διοίκηση Ινδο-Ειρηνικού (US Indopacom), τη μεγαλύτερη ενοποιημένη διοίκηση μάχης των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, «αρκετοί στην Αθήνα ευελπιστούν ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2026, οπότε ξεκινά η RIMPAC 2026, η νέα φρεγάτα θα μπορεί να μεταφέρει την ελληνική σημαία στον Ειρηνικό Ωκεανό και να συμμετάσχει σε σενάρια που θα περιλαμβάνουν όλων των ειδών τις βολές», ενώ παρουσιάζεται περίπου ως βέβαιο ότι «θα ενταχθεί σε ομάδα συνοδείας κάποιου από τα αεροπλανοφόρα του αμερικανικού Ναυτικού, με αποστολή, μεταξύ άλλων, και την παροχή αντιαεροπορικής προστασίας».
Ηδη μάλιστα «οι συγκεκριμένες σκέψεις έχουν φτάσει και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και έχουν γίνει δεκτές με ιδιαίτερη ικανοποίηση, καθώς αποτελεί εκδηλωμένο στόχο της Ουάσιγκτον να φέρει τους Ευρωπαίους εταίρους στο ΝΑΤΟ σε επαφή με το επιχειρησιακό πεδίο του Ειρηνικού», έχοντας «ως στόχο και τη δοκιμή των αντανακλαστικών των Ναυτικών τους σε μια πιθανή κρίση στην άλλη άκρη του κόσμου», σε ευθεία αντιπαράθεση φυσικά με την Κίνα.
Αλλη μια απόδειξη ότι πανάκριβοι εξοπλισμοί πληρωμένοι χρυσάφι από τον ελληνικό λαό δεν αξιοποιούνται για την Αμυνα της πατρίδας, αλλά σε πολεμικές αποστολές όπου Γης για τα συμφέροντα ΝΑΤΟ και κεφαλαίου.