Σάββατο 13 Γενάρη 2024 - Κυριακή 14 Γενάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τι δρομολογούν οι κυβερνήσεις ΗΠΑ και Ελλάδας για τη Σούδα

Στον απόηχο της συνάντησης Μητσοτάκη - Μπλίνκεν, ο «Ριζοσπάστης» δημοσιοποιεί τα σχέδια για εκτεταμένα έργα σε τουλάχιστον 5 σημεία, ενταγμένα σε ένα πυκνό δίκτυο ΝΑΤΟικών υποδομών στην Κρήτη

ΝΑΤΟικό γράφημα με στρατιωτικές και πολιτικές υποδομές στη διάθεσή τους στην ευρύτερη περιοχή της Σούδας
ΝΑΤΟικό γράφημα με στρατιωτικές και πολιτικές υποδομές στη διάθεσή τους στην ευρύτερη περιοχή της Σούδας
Την αναβάθμιση της εμπλοκής της Ελλάδας στους επικίνδυνους σχεδιασμούς των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ, με τη Σούδα «κορωνίδα» τους στην υποστήριξη των αμερικανοΝΑΤΟικών Ενόπλων Δυνάμεων που αναπτύσσονται στην ευρύτερη περιοχή, σφράγισε η συνάντηση που είχαν, το περασμένο Σάββατο, ο Ελληνας πρωθυπουργός με τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών.

Θυμίζουμε ότι στη συνάντηση Μητσοτάκη - Μπλίνκεν τέθηκε όλη η επικίνδυνη για τον ελληνικό λαό και τους λαούς της Ανατολικής Μεσογείου ατζέντα στο πλαίσιο της περιοδείας του Αμερικανού σε χώρες της περιοχής, ενώ, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, «επιβεβαιώθηκε ότι στο πλαίσιο του εξαιρετικού επιπέδου των διμερών σχέσεων θα υπάρξουν κατά το επόμενο χρονικό διάστημα περαιτέρω θετικά βήματα στον τομέα της αμυντικής συνεργασίας».

Ο ίδιος ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ικανοποιημένος ότι «στεκόμαστε ενωμένοι, αντιμετωπίζοντας ορισμένες από τις ισχυρές προκλήσεις που έχουμε συναντήσει», προσθέτοντας πως «αυτό αποτελεί τεράστια πηγή δύναμης και διαβεβαίωσης για τις ΗΠΑ», αφού με καλυμμένες τις πλάτες από Κρήτη, Αλεξανδρούπολη και αλλού μπορούν να συνεχίσουν τις ιμπεριαλιστικές τους αποστολές, από την Ουκρανία έως τη Μέση Ανατολή.

Εστίασε, άλλωστε, στην «αξιοσημείωτη δουλειά που έχει γίνει εδώ στον Κόλπο της Σούδας για να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε μια ισχυρή πλατφόρμα, για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε, όπως χρειάζεται, να αποτρέψουμε την επιθετικότητα σε όλο τον κόσμο», δίνοντας το στίγμα της αναβάθμισης των υποδομών με οδηγό την ανανεωμένη Συμφωνία για τις βάσεις ώστε αυτή να παίζει τον ρόλο βασικού αμερικανοΝΑΤΟικού ορμητηρίου «για όλο τον κόσμο».


Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση και με τη σύμφωνη γνώμη των άλλων αστικών κομμάτων, οι Αμερικανοί βάζουν μπρος ένα εκτεταμένο πρόγραμμα έργων συντήρησης, αποκατάστασης, εκσυγχρονισμού και επεκτάσεων τόσο στο ναυτικό όσο και στο αεροπορικό σκέλος της βάσης τους στη Σούδα, ενώ μπόλικο «χέρι» θα βάλουν και σε ό,τι λογίζεται ως «εθνικές» εγκαταστάσεις, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι όλα είναι στη διάθεση και χρήση των ΑμερικανοΝΑΤΟικών για σκοπούς που καμία σχέση δεν έχουν με την Αμυνα της Ελλάδας.

Χαρακτηριστικά, τα έργα θα απλωθούν στα εξής σημεία, όπως τα κατονομάζουν οι ίδιοι οι Αμερικανοί σε σχετικά τους έγγραφα:

-- «Naval Support Activity Souda Bay» («Αμερικανική Ευκολία Σούδας»). Η ναυτική βάση τους στη Σούδα, με το περίφημο κρηπίδωμα Κ-14, τη μοναδική προβλήτα στη Μεσόγειο όπου μπορεί να δέσει αεροπλανοφόρο, για υποστήριξη του πλοίου και ξεκούραση του πληρώματος, όπως κάνουν συνεχώς οι Αμερικανοί, τους τελευταίους μήνες.

-- «Malaxa Communication Site». Θέση με αναμεταδότες τους στη Μαλάξα Χανίων.

-- «Marathi Greek Navy Base». Ο Ναύσταθμος Κρήτης (ΝΚ) του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Βρίσκεται σε άλλο σημείο του Κόλπου στο Μαράθι, από εκεί που είναι οι Αμερικανοί.

Το σχέδιο των ελληνικών κυβερνήσεων ήδη από την εποχή των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ήταν να αναβαθμιστούν οι εγκαταστάσεις του με επέκταση υφιστάμενων προβλητών και δημιουργία νέων κρηπιδωμάτων, ανέγερση κατοικιών για τα πληρώματα των πλοίων που θα βρίσκονται ελλιμενισμένα στον ΝΚ συν δημιουργία επισκευαστικών υποδομών που αυτήν τη στιγμή υφίστανται μόνο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Π.χ. σήμερα στον ΝΚ τα συνεργεία διενεργούν μόνο «μικρής έκτασης», όπως λέγεται αρμοδίως, ναυτικές κατασκευές και ναυπηγικές εργασίες.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος τους είναι να μετακινηθούν εκεί σε συχνότερη ή και μόνιμη βάση πυραυλάκατοι, φρεγάτες, υποβρύχια. Οι Αμερικανοί σπεύδουν να βάλουν πλάτη ώστε ελληνικά πλοία με βάση τους την Κρήτη να αναπτύσσονται ταχύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο ή και ακόμα παραπέρα αναλαμβάνοντας επιπλέον αποστολές στον ευρωατλαντικό σχεδιασμό, όπως προωθείται και τώρα, με την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα για την «ασφάλεια της ναυσιπλοΐας».

-- «North Atlantic Treaty Organization (NATO) Hellenic Navy Ammunition Command Sites». Υπάγονται στη Διεύθυνση Ναυτικών Οπλων Ναυστάθμου Κρήτης. Οι λεγόμενες εθνικές εγκαταστάσεις άρχισαν να κατασκευάζονται το 1952 ενώ οι εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ το 1955. Η κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους των εγκαταστάσεων ολοκληρώθηκε το 1959 και η σχετική διακρατική συμφωνία (MOU) μεταξύ Ελλάδας - ΗΠΑ υπογράφτηκε το 1961. Ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ναυτικών Οπλων, εκτός από τις κοινές αρμοδιότητες των διευθυντών Διευθύνσεων, έχει αρμοδιότητα και σε θέματα:

Εξασφάλισης της ορθής διακίνησης και εφοδιασμού των πολεμικών πλοίων και ναυτικών υπηρεσιών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς επίσης και των πολεμικών πλοίων άλλων κρατών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διακρατικές συμφωνίες, με όπλα, πυρομαχικά και συναφές υλικό υποστήριξης. Επίσης, εξασφάλισης της φύλαξης, συντήρησης, λειτουργικότητας και ετοιμότητας των αποθηκών πυρομαχικών του ΝΑΤΟ.

-- Τέλος, έργα θα γίνουν και στο «NATO POL Depot Marathi». Είναι οι εγκαταστάσεις πετρελαίου, λαδιού μηχανής και λιπαντικών (POL) του NATO στον λιμένα της Σούδας, αυξάνοντας χωρητικότητες, ώστε να εξυπηρετούνται ακόμα περισσότερα πλοία. Αλλωστε, στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Καυσίμων του ΝΚ περιλαμβάνεται και αυτή της «Διαχείρισης των καυσίμων έτερων χωρών στις οποίες βάσει διμερών συμφωνιών έχει χορηγηθεί από το ΠΝ η δυνατότητα αποθήκευσης καυσίμων στις υπόγειες δεξαμενές των εγκαταστάσεων της Διεύθυνσης», όπως και της «εξασφάλισης του έγκαιρου ανεφοδιασμού σε καύσιμα και λιπαντικά» των «συμμαχικών πλοίων και των εγκαταστάσεων της Αμερικανικής Ευκολίας Σούδας».

Για όλα τα παραπάνω έργα προϋπολογίζονται αρχικά από 45 έως 75 εκατομμύρια δολάρια. Κάθε έργο που θα μπαίνει μπροστά θα πληρώνεται στις κατασκευαστικές από 500.000 έως 5 εκατ. δολάρια. Η εκτέλεσή τους προβλέπεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και να διαρκέσει έως και πεντέμισι χρόνια.

Βούλιαξε ο τόπος από υποδομές του ΝΑΤΟ

Ολα τα παραπάνω θα «τρέξουν» σε συνδυασμό με την εντατική (στην όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών) λειτουργία των λοιπών ΝΑΤΟικών υποδομών στο ακρωτήρι, που νομοτελειακά το βάζουν στο στόχαστρο αντίπαλων κέντρων. Θυμίζουμε ότι εδρεύουν επίσης εκεί:

-- Η Forward Logistics Site Souda Bay (FLS Souda Bay). Ως προκεχωρημένη βάση υποστήριξης, επισήμως, προβάλλει ως υπηρεσία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που διοικείται πλήρως από τον διοικητή του Ναυστάθμου Κρήτης, στελεχωμένη και χρηματοδοτούμενη από το ΠΝ. Ωστόσο υποστηρίζει εκτενώς τα πλοία του ΝΑΤΟ που περιπολούν στην Ανατολική Μεσόγειο στο πλαίσιο της επιχείρησης «Sea Guardian» (OSG). Σύμφωνα, άλλωστε, με την υπογεγραμμένη «Τεχνική Συμφωνία», αποστολή του Souda Bay FLS είναι: «Παροχή υποστήριξης σε ναυτικές και αερομεταφερόμενες μονάδες σχετικά με θέματα ανεφοδιασμού, συντήρησης, οργάνωσης μεταφοράς προσωπικού - αλληλογραφίας (PMC) και ιατρικής διακομιδής (MEDAVAC), προκειμένου να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή ικανότητα των συμμαχικών ναυτικών μονάδων που συμμετέχουν στην OSG».

-- Σταθμός FOR.A.C.S. (ΝΑΤΟ Forces Sensor And Weapon Accuracy Check Sites). Ως Σταθμός Ελέγχου Ακριβείας Συστημάτων (ΣΕΑΣ) ενταγμένος στη ΝΑΤΟική δομή μετρά την ακρίβεια των διοπτεύσεων - αποστάσεων - πορειών - θέσεων των αισθητήρων των συστημάτων διεύθυνσης βολής / μάχης, εντοπισμού και θέσης, τα οποία είναι εγκατεστημένα σε πολεμικά πλοία, υποβρύχια και ελικόπτερα της λυκοσυμμαχίας. Μεταξύ άλλων διεξάγονται εκεί προσομοιώσεις «ASMD» (Anti-Ship Missile Defence), όπως και δοκιμές αποδοχής νεοεγκατασταθέντων συστημάτων. Στο πλαίσιο των ΝΑΤΟ FORACS ο ελληνικός σταθμός αποκαλείται ΝΑΤΟ FORACS GREECE (NFG). Για τη λειτουργία του έχει υπογραφεί διακρατική συμφωνία (ΜΟU) μεταξύ 8 κρατών (Ελλάδα, Ιταλία, Δανία, Νορβηγία, Γερμανία, Καναδάς, ΗΠΑ και Βρετανία). Με τη συμφωνία αυτή τα υπογράφοντα κράτη αποφάσισαν τη δημιουργία, λειτουργία και κοινή χρηματοδότηση τριών τέτοιων σταθμών ελέγχου, ένας εκ των οποίων είναι ο NFG ενώ οι άλλοι δύο είναι σε Νορβηγία και ΗΠΑ.

-- Το Πεδίο Βολής Κρήτης (NATO Missile Firing Installation, NAMFI), πολυεθνικό κέντρο εκπαίδευσης σε βολές με πυραύλους, το οποίο κατασκευάστηκε με κονδύλια του ΝΑΤΟ.

-- Το Κέντρο Αριστείας Ενοποιημένης Αντιαεροπορικής και Αντιπυραυλικής Αμυνας (Integrated Air and Missile Defence Centre of Excellence - IAMD CoΕ) του ΝΑΤΟ. Στον ευρωατλαντικό καταμερισμό η ντόπια αστική τάξη το πλασάρει ότι ενισχύει την αποτελεσματικότητα του ολοκληρωμένου συστήματος αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας του ΝΑΤΟ.

-- Τέλος, το Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής (NATO Maritime Interdiction Operational Training Center). Ενα από τα «διαμάντια», όπως το έχουν χαρακτηρίσει κορυφαίοι ΝΑΤΟικοί αξιωματούχοι στην παροχή τέτοιας εκπαίδευσης (νηοψίες, προστασία ενεργειακών υποδομών στη θάλασσα κ.λπ.).

Εργα και στο αεροπορικό σκέλος

Να καταγραφεί, τέλος, ότι ταυτόχρονα με τις εργασίες στο ναυτικό σκέλος, έργα προχωρούν και στο αεροπορικό σκέλος της βάσης των Αμερικανών στη Σούδα.

Συγκεκριμένα, όπως έχει αποκαλύψει σε προηγούμενα φύλλα του ο «Ριζοσπάστης», προχωρούν οι διαπραγματεύσεις των Αμερικανών με κατασκευαστικές για το φαραωνικό Ενιαίο Κέντρο Διαχείρισης Μεταφορών («Joint Mobility Center at NSA Souda Bay, Greece» - κωδικός υποδομής P-903) που θέλουν να στήσουν εκεί με στόχο να μπορούν να μετασταθμεύσουν εκεί περισσότερα μεταγωγικά τους αεροσκάφη, ιπτάμενα τάνκερ, κατασκοπευτικά.

Από τα σχέδιά τους προκύπτει ένα νέο, διώροφο κτίριο 8.970,26 τ.μ. που «θα ενοποιήσει τις βασικές λειτουργίες αεροπορικών επιχειρήσεων και αεροπορικών μεταφορών της εγκατάστασης, ώστε να υποστηρίξει την αύξηση της κυκλοφορίας», όπως αναφέρουν τα σχετικά έγγραφα, σε άλλο ένα δείγμα της ακόμα εντατικότερης χρήσης της βάσης από τις αμερικανικές Ενοπλες Δυνάμεις. Εξάλλου, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η νέα εγκατάσταση θα «πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται τουλάχιστον 30.000 επιβάτες ετησίως», διευρύνοντας παραπέρα τις δυνατότητες της βάσης.

Διόλου τυχαία, στα σχέδιά τους εμφανίζουν τουλάχιστον 12 μεταγωγικά σταθμευμένα μπροστά στο σχεδιαζόμενο κτίριο P-903, όπου δίνεται και ο χώρος μιας «προτεινόμενης επέκτασης του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών», με κωδικό εγκατάστασης P-911 («Proposed P-911 apron expansion project»).


Θ. Μπ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ