Αυτοφωτογραφία (συνένωση 62 φωτογραφιών από την κάμερα του ρομποτικού βραχίονα) του ρόβερ «Perseverance» με το ελικοπτεράκι «Ingenuity» 4 μέτρα μακριά του, ανάμεσα στα ίχνη από τις ρόδες του οχήματος, που το εναπόθεσε στην επιφάνεια του κόκκινου πλανήτη |
Το «Ingenuity», που έχει αποσυνδεθεί από το «Perseverance» και έχει αναπτύξει επιτυχώς τα πτερύγιά του (κατά την προσεδάφιση ήταν διπλωμένα), επρόκειτο να κάνει την πρώτη του πτήση στις 11 Απρίλη, αλλά τεχνικά προβλήματα την εμπόδισαν. Το ίδιο έγινε ξανά τις μέρες που ακολούθησαν. Η μικρή συσκευή είναι σε καλή λειτουργική κατάσταση όσον αφορά την τροφοδοσία της με ηλεκτρική ενέργεια, την τηλεπικοινωνία της με το ρόβερ και τη διατήρηση της θερμοκρασίας της σε επίπεδο κατάλληλο για να μην παγώσει. Παρ' όλ' αυτά, στη δοκιμή περιστροφής σε υψηλή ταχύτητα των ελίκων της στις 9 Απρίλη παρουσιάστηκαν προβλήματα «ακολουθίας οδηγιών», όπως τα περιέγραψε η NASA. Οι πολλαπλές λύσεις που δοκιμάστηκαν το επόμενο διήμερο δεν απέδωσαν και έτσι η ομάδα ελέγχου του ελικοπτέρου αποφάσισε ότι η καλύτερη λύση είναι η ελαφρά τροποποίηση του λογισμικού του «Ingenuity», που αφορά τον έλεγχο της πτήσης και η επανεγκατάστασή του, αφού προηγηθούν δοκιμές στη Γη και βρεθούν λύσεις για όλα τα βήματα της διαδικασίας. Η αναβάθμιση του λογισμικού θα τροποποιήσει τη διαδικασία ενεργοποίησης των δύο συστημάτων ελέγχου πτήσης του ελικοπτέρου, επιτρέποντας στο υλικό και το λογισμικό να μεταβούν με ασφάλεια σε κατάσταση πτήσης. Από αυτήν την περιγραφή του προβλήματος που δίνει η αμερικανική αεροναυτική υπηρεσία φαίνεται ότι το πρόβλημα δεν δημιουργήθηκε από κάποια ατυχία στον Αρη, ή απρόσμενες συνθήκες, αλλά από ατέλειες σχεδίασης.
Το «Ingenuity» με τα πτερύγια πλήρως ανεπτυγμένα, αναμένει την αναβάθμιση του λογισμικού του για να μπορέσει να πετάξει |
Χάρη στα επίγεια τηλεσκόπια και στα σκάφη που έχουν τεθεί σε τροχιά γύρω από τον Αρη, οι επιστήμονες μπορούν να κατανοήσουν το κλίμα του κόκκινου πλανήτη, ακόμη και να κάνουν κάποιες προβλέψεις για το μέγεθος των θυελλών σκόνης κατά τη διάρκεια του αρειανού έτους (διάρκειας δύο γήινων ετών). Ωστόσο, η πρόβλεψη της ποσότητας σκόνης και της έκτασης της διασποράς της, αλλά και η ανακάλυψη του τρόπου, που μικρές θύελλες εξελίσσονται σε μεγάλες, οι οποίες καλύπτουν ολόκληρο τον πλανήτη, θα βοηθήσουν μελλοντικές επιστημονικές και εξερευνητικές αποστολές στον πλανήτη. Τα λεπτομερή, τοπικά, μετεωρολογικά δεδομένα, που θα συλλέξουν οι τρεις διαστημοσυσκευές αναμένεται να συμβάλλουν σημαντικά στην κατεύθυνση αυτή.
Κυριότερη αποστολή του «Perseverance» είναι η αστροβιολογία και ειδικότερα η ανεύρεση ενδείξεων αρχαίας μικροβιακής ζωής. Για το σκοπό αυτό θα συλλέξει δείγματα εδάφους από ενδιαφέροντα σημεία και τα δοχεία με τα δείγματα θα τα στοιβάξει σε σημείο, από το οποίο θα τα περισυλλέξει μελλοντική αποστολή σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA), για να τα μεταφέρει τελικά στη Γη προς εξονυχιστική μελέτη.
Πλήθος κόσμου υποδέχτηκε με ζητωκραυγές τον Γιούρι Γκαγκάριν στο αεροδρόμιο του Ελληνικού τον Φλεβάρη του 1962, ο οποίος ανταποδίδει χειροκροτώντας (τρίτος από αριστερά στην πρώτη σειρά). Χιλιάδες άνθρωποι περίμεναν υπομονετικά στο πλάι του δρόμου να περάσει το αυτοκίνητο που τον μετέφερε στο κέντρο της Αθήνας, για να δουν για μια στιγμή και να χαιρετήσουν το ζωντανό σύμβολο των επιτευγμάτων του ανθρώπου και του σοσιαλισμού |
Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου του Γκαγκάριν σε αθηναϊκό ξενοδοχείο |
Valentin Sobolev/TASS |
Κατά τη διεθνή περιοδεία του, τον Ιούλη του 1961, ο Γιούρι Γκαγκάριν συναντήθηκε στην Αβάνα και με τον Τσε Γκεβάρα |
Alexei Stuzhin/TASS |
Το 1961, ο ψυχρός πόλεμος κατά της Σοβιετικής Ενωσης και των άλλων σοσιαλιστικών χωρών είχε προ πολλού εδραιωθεί. Ο σοσιαλισμός κατηγορούνταν ως καθυστέρηση και απανθρωπιά. Ο νεαρός γελαστός αξιωματικός του Κόκκινου Στρατού δεν ταίριαζε σε αυτή την καρικατούρα. Με λαϊκή απαίτηση και παρά την ψυχρολουσία από τη νέα πρωτιά της ΕΣΣΔ στο Διάστημα, οι καπιταλιστικές χώρες αναγκάστηκαν να υποδεχτούν τον Γκαγκάριν και να του αποδώσουν τιμές. Εδώ η αυτοκινητοπομπή στους δρόμους του Λονδίνου |