Κυριακή 16 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τροχοί
Ακατάρριπτο ρεκόρ πωλήσεων

261.717 αυτοκίνητα το 1999

Παγωμένος Δεκέμβρης ήταν ο φετινός, αφού οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν υπολείπονται αυτών του 1998. Αυτό βέβαια δεν εμπόδισε από το να κλείσει η αγορά με ρεκόρ όλων των εποχών. Συγκεκριμένα, οι «φτωχές» 16.827 πωλήσεις του Δεκέμβρη 1999 (6,6% λιγότερες του 1998), ανέβασαν το σύνολο στις 261.717, που αντιπροσωπεύει αύξηση 45% σε σχέση με το 1998 που είχαν πωληθεί 180.540 αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με όσα μας δήλωσε ο καθηγητής Θωμάς Χόνδρος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων - Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, οι σημαντικότεροι παράγοντες γι' αυτή την τεράστια αύξηση ήταν:

α) Οι δύο διαδοχικές μειώσεις φόρων, με αποτέλεσμα την ουσιαστική πτώση των τιμών.

β) Οι ιδιαίτερα ευνοϊκοί όροι χρηματοδότησης των πωλήσεων από τις εταιρίες.

Σύμφωνα με τον Θ. Χόνδρο, σημαντικό ρόλο στο να γίνει το αυτοκίνητο τόσο δημοφιλές, έχουν παίξει οι μακροχρόνιες εγγυήσεις που δίνουν ένα αίσθημα ασφάλειας στον αγοραστή, καθώς και οι επισκέψεις στα συνεργεία που είναι πλέον πολύ λιγότερες αφού έχουν αυξηθεί τα διαστήματα που χρειάζονται ανάμεσα στα σέρβις.

Παρότι είναι σαφές ότι η καταναλωτική στάση των Ελλήνων έχει αλλάξει και είναι σαφής η προτίμηση για το καινούριο αυτοκίνητο, το πρόβλημα της αντικατάστασης των παλαιών ΙΧ παραμένει, αφού ο ρυθμός απόσυρσής τους είναι, σχεδόν, μηδενικός. Αυτός είναι και ο λόγος που το αίτημα για θέσπιση κινήτρων απόσυρσης, ειδικά με διακοπή διάθεσης σούπερ βενζίνης, μοιάζει ως η μόνη λύση. Αν συνυπολογιστεί και το χρονικό ορόσημο του 2004 λόγω της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, εκτός εάν η κυβέρνηση αντιμετωπίσει με πλήρη απάθεια τους 1.300.000 ιδιοκτήτες των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ.


Στη μάχη των εταιριών για την πρωτιά η ΤΟΥΟΤΑ τα κατάφερε και μάλιστα με μια σαφή διαφορά. Η επί έτη σωστή στάση απέναντι στους αγοραστές, η κορυφαία μετά την πώληση προσφορά υπηρεσιών και η αξιοπιστία των αυτοκινήτων της επιβραβεύτηκαν από 27.253 Ελληνες, κάτι που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξης του 44,3% σε σχέση με το 1998 που είχαν πουληθεί 18.882 Toyota και που και πάλι η ιαπωνική εταιρία κατείχε τα σκήπτρα των πωλήσεων.

Στη δεύτερη θέση συναντάμε την Opel, όπου και ανέβηκε από την πέμπτη θέση. Η αύξηση που πέτυχε σε ποσοστό είναι 98,4% δηλαδή σχεδόν διπλασιασμός, κάτι που σε απόλυτους αριθμούς μεταφράζεται σε 23.371 πωλήσεις. Η Opel Hellas αποτελεί από μόνη της απάντηση στα όποια ερωτηματικά υπάρχουν για αυτή την αλματώδη άνοδο, αφού πρόκειται για μια νέα εταιρία, με νέους ανθρώπους, με ανταγωνιστικά προϊόντα και με φιλοσοφία καθαρών σχέσεων με τους πελάτες, τους οποίους θεωρούν κάτι ως μέλος μιας οικογένειας.

Στην τρίτη θέση, η Hyundai που πρωταγωνιστεί σταθερά στην ελληνική αγορά. Η κορεάτικη εταιρία θεωρεί την εδώ αντιπροσωπεία πρότυπο, και έχει δίκιο. Η διαρκής ανάπτυξη, αλλά και η κορυφαία σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής καθιέρωσαν την Hyundai στη χώρα μας, που αποτελούσε για τη μητρική εταιρία τον «πιλότο» για την ευρωπαϊκή αγορά. Η οργάνωση της εταιρίας αλλά και το συγκεκριμένο επιχειρηματικό πνεύμα, ίσως, απεικονίζονται καλύτερα από μια άλλη κορεάτικη εταιρία που πήρε υπό τη σκέπη της η «Π. και Ρ. Δάβαρης». Η ΚΙΑ που ήταν μια σχεδόν ανύπαρκτη φίρμα στη χώρα μας ανέβηκε στη 14η θέση, πέτυχε αύξηση 213,9% το Δεκέμβρη και 139,1% σε ετήσια βάση. Ο σεβασμός στον αγοραστή είναι μεγάλο πράγμα και ανταμείβεται.

Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι; Fiat (+22,2%), Citroen (+23,3%), Volkswagen (+84,8%), Nissan (+48,5%) Peugeot (+56,9%), Renualt (+72,0%) και Seat (+53%).


Η προσεκτική ανάγνωση των στατιστικών στοιχείων του έτους 1999, δείχνει ότι ανάμεσα στους 30 πρώτους, μόνο η Rover που βρίσκεται 20ή έχει πουλήσει κατά 7,6% λιγότερα αυτοκίνητα, όπως και η Lancia που έχει πέσει στην 25η και έχει πτώση κατά 28,5%. Και οι δύο εταιρίες πέρασαν μέσα στη χρονιά σε άλλα χέρια και θεωρείται βέβαιο ότι η μελλοντική τους πορεία θα είναι πολύ καλύτερη.

Ανατρέχοντας στα στοιχεία του παρελθόντος πρέπει να φθάσουμε στο 1992 για να βρούμε το ρεκόρ που καταρρίφτηκε φέτος. Το '92, χρονιά απόσυρσης είχαν πουληθεί 199.004 αυτοκίνητα, και η αμέσως καλύτερη χρονιά ήταν το 1998 με 180,540 πωλήσεις. Μαύρη χρονιά της δεκαετίας του '90 το 1994 με 112.567 αυτοκίνητα. Με βάση τα σημερινά δεδομένα οι προβλέψεις του Συνδέσμου Εισαγωγέων για το 2000 είναι για 230.000 μονάδες, και για το 2001 για 220.000 πωλήσεις. Η πτωτική τάση σύμφωνα με την πρόβλεψη έχει να κάνει κυρίως με τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής αγοράς, με φυσιολογικούς ρυθμούς αντικατάστασης παλαιών ΙΧ, και κανονικούς ρυθμούς αύξησης πρέπει να κινείται λίγο πάνω από τις 200.000 αυτοκίνητα. Οι προβλέψεις βέβαια δεν έχουν συμπεριλάβει αστάθμητους παράγοντες όπως θέσπιση κινήτρων για αντικατάσταση παλαιών ΙΧ, φορολογικές αλλαγές κλπ.

Τα διαρκή σκαμπανεβάσματα κατά τη δεκαετία, οφείλονται εν πολλοίς κυρίως σε πολιτικές αποφάσεις, και όχι σε αποτελεσματικές ή αναποτελεσματικές εμπορικές πολιτικές, και γι' αυτό οι όποιες επιφυλάξεις εκφράζονται από όσους καλούνται να εκτιμήσουν το τι μέλλει γενέσθαι είναι απόλυτα κατανοητές.

Ασφαλέστερες είναι βέβαια οι εκτιμήσεις στα ήδη πεπραγμένα. Αν επιχειρηθεί μια ανάλυση καταναλωτικής συμπεριφοράς με βάση τους αριθμούς, αυτή θα κατέληγε στο ότι η πλειοψηφία εκτιμά την καλή τιμή (όχι απλώς τη φτηνή τιμή), την αξιοπιστία ενώ δε λέει όχι και σε ελκυστικά χρηματοδοτικά προγράμματα. Την ίδια ώρα υπάρχει και μια μειοψηφία που αγοράζει και για να διαφέρει από τους πολλούς, και είναι έτοιμη να δαπανήσει μεγάλα ποσά για αυτή τη διαφοροποίηση, αν κρίνει κανείς από την αύξηση στις πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων, που σε ποσοστιαία βάση είναι τεράστια (Jaguar +127,8%, GM 220%, Porsche 100%). Πάντως αν συμπεριλάβει κανείς τις Mercedes και BMW, σε αυτές τις αγορές θα παρατηρήσει ότι σε απόλυτους αριθμούς αυτές οι πωλήσεις δεν ξεπερνούν τις 50.000 αλλά σε δραχμικό κόστος αντιστοιχούν σε πολλαπλάσιο αριθμό «καθημερινών» αυτοκινήτων.

Οι πρωταθλητές ανά κατηγορία είναι ίσως οι καλύτεροι «δείκτες» για το πώς επιλέγουν οι Ελληνες αγοραστές. Στην κατηγορία mini η πεντάδα του 1999 ήταν κατά σειρά προτιμήσεως η εξής: Fiat Ceisento, Hyundai Atos, Daewoo Matiz, Suzuki, Alto και Renault Twingo.

Στη δημοφιλέστατη κατηγορία Β ή super mini, το Citroen Saxo καθαρά πρώτο, παρότι το Toyota Yaris φόρτσαρε από την έλευσή του και μετά παίρνοντας μηνιαίως πρωτιές και κατακτώντας τη δεύτερη θέση στην ετήσια κατάταξη. Ακολούθησαν Fiat Punto, Peugeot 206 και VW Polo.

Στην επίσης δημοφιλή κατηγορία C, τον πόλεμο κέρδισε το Opel Astra, ενώ τις τελευταίες μάχες το Hyundai Accent, το οποίο αν συνεχίσει έτσι θα είναι ασυναγώνιστο το 2000. Σταθερές αξίες όπως η Toyota Corolla, το Nissan Almera και το VW Golf συμπλήρωσαν την πεντάδα. Καθαρά πρώτο το Toyota Avensis στα οικογενειακά, με το ανανεωμένο Opel Vectra να ακολουθεί. Η σειρά 3 της BMW, η Alfa 156 και το VW Passat συμπληρώνουν τις πρώτες πέντε επιλογές των αγοραστών.

Απόλυτη η κυριαρχία της Suzuki στην όλο και δημοφιλέστερη κατηγορία των 4Χ4. Τα Jimmy, Vitara και Grand Vitara ανέβηκαν στο βάθρο με τα Daihatsu Terrios και Honda CRV να ακολουθούν. Στη νεότευκτο αλλά πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία των πολυμορφικών έλαμψε το αστέρι της Mercedes. Το Α class που αμφισβητήθηκε έντονα πριν κυκλοφορήσει βρήκε τη δικαίωσή του στους ελληνικούς δρόμους. Το Renault Scenic σταθερά ψηλά, το Opel Zafira με την επταθέσια καμπίνα, το ξεχωριστό Multipla και το Nissan Serena ήταν τα πέντε best sellers

Στις ακριβές κατηγορίες, οι πρωτιές της Mercedes είναι συνεχείς με τις σειρές C, E, CLK, S ενώ BMW, Alfa Romeo, Audi, Saab, Lexus, Jaguar και Chrysler. Στα cambrio που ταιριάζουν στη χώρα μας αλλά που οι τιμές τους δεν ταιριάζουν στους πολίτες της, η Renault με το Megane κυριάρχησε, έχοντας πίσω του την άλλη γαλλική πρόταση της Peugeot, το 306.

Το VW Golf Cabrio, το Punto και το BMW-3 ακολούθησαν. Στα coupe το Hyundai για μια ακόμη χρονιά πρώτευσε, το Renault Megane, το Audi ΤΤ, το Opel Tigra και το Alfa Romeo GTV συμπλήρωσαν τη γρήγορη πεντάδα. Στα Roadster το Mazda MX-5 δεν αμφισβητήθηκε ούτε το 1999. Το Mercedes SLK, το BMW Z3, το Alfa Romeo Spider και το MGF ολοκλήρωσαν τη «γοητευτικότερη» πεντάδα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ