Τρίτη 3 Αυγούστου 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΑΡΑΤΤΕ

Η ίδια η μυθολογία γύρω από τη γέννηση των Αγώνων πιστοποιεί ότι η ύστερη εξιδανίκευσή τους, λίγη σχέση έχει με την πραγματικότητα. Οι Αγώνες δεν ήταν μόνο στέφανοι και κότινοι, δεν ήταν μόνο κλέη και αρετή ψυχής μέσα σε ρωμαλέα σώματα. Ηταν και εξαγορές, ήταν και δολιοφθορές, ήταν και απάτες, ήταν και δωροδοκίες, ήταν και ντόπινγκ...

***

Από τη γέννησή τους, κιόλας, οι Ολυμπιακοί Αγώνες εμφανίζονται συνυφασμένοι με το δόλο. Οι αξεπέραστοι «παραμυθάδες» Ελληνες φρόντισαν να ενσωματώσουν στο μύθο για τη γέννηση των Αγώνων τη δολιότητα. Ετσι ο Πέλοπας, ο ιδρυτής των Αγώνων, αναδείχτηκε μέγας ηγεμόνας της Πελοποννήσου, αφού πρώτα εξόντωσε τον Οινόμαο με όχι και τόσο έντιμο τρόπο: Δωροδόκησε τον ιπποκόμο του Οινόμαου, τον Μυρτίλο και ο τελευταίος αφαίρεσε τους ήλους από τους τροχούς του άρματος του Οινόμαου. Στην αρματοδρομία ο Οινόμαος σκοτώθηκε και ο νικητής πια Πέλοπας, αφού νυμφεύτηκε την κόρη του Οινόμαου, την Ιπποδάμεια, αναδιοργάνωσε τους Αγώνες προς ...τιμήν του πεθερού του. Προηγουμένως, όπως είπαμε, τον είχε δολοφονήσει...

***

Δύσκολα θα βρει κανείς στους Ολυμπιακούς Αγώνες νικητές «ταπεινούς το γένος». Ο Κόροιβος, πρώτος Ολυμπιονίκης στο στίβο, ένας απλός μάγειρος από την Ηλεία, είναι μάλλον η εξαίρεση, αφού οι Ολυμπιακοί Αγώνες των πρώτων αιώνων της κλασικής Ελλάδας ήταν περισσότερο υπόθεση των αριστοκρατών. Επρεπε να είσαι εύπορος, για να μπορείς να επωμιστείς την πολυήμερη μετάβαση στην Ολυμπία, να προπονηθείς και να επιστρέψεις στην πόλη σου, αν δεν είχες εξασφαλίσει τα προς το ζην. Λίγοι είχαν αυτή τη δυνατότητα και όχι φυσικά οι φτωχοί. Ο Κόροιβος ήταν τυχερός λόγω εντοπιότητας...

***

Η νίκη στην Ολυμπία δεν παρείχε μόνο δόξα. Ηταν και το εφαλτήριο για «άγη». Οπως το «Κυλώνειον άγος», από το όνομα του Ολυμπιονίκη Κύλωνα, που ξιπασμένος από τη νίκη του στην Ολυμπία, θα επιχειρήσει να καταλάβει την Αθήνα και να αναδειχτεί τύραννος. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες, δε, δεν προσέδιδαν μόνο τιμή και αναγνώριση. Προσέδιδαν και περιφρόνηση. Η συμμετοχή στους Αγώνες δεν ήταν πάντα το παν. Ο Πίνδαρος καταγράφει ότι οι ηττημένοι απέφευγαν κατά την επιστροφή τους στις πόλεις τους τις δημόσιες εμφανίσεις, καθώς οι ειρωνείες των συντοπιτών τους ήταν αβάσταχτες.

***

Οσο για το «ευ αγωνίζεσθαι» είναι πολύ ωραίο, για να είναι αληθινό. Κατ' αρχήν, στις αρματοδρομίες νικητές αναδεικνύονταν οι ιδιοκτήτες των αλόγων και όχι οι αναβάτες - δούλοι. Επίσης, έδιναν και έπαιρναν οι εξαγορές διακεκριμένων αθλητών, για να αποσκιρτήσουν από την πατρίδα τους και να αγωνιστούν ως εκπρόσωποι άλλων πόλεων. Ούτε οι δωροδοκίες έλειπαν, όπως του Κάλλιππου, που πλήρωσε τους αντιπάλους του και αναδείχτηκε νικητής. Και φυσικά τα περί «εκεχειρίας», για αγώνες που ουσιαστικά συνιστούσαν προπαρασκευή στρατιωτών, δεν αναιρούν τις αγριότητες που συντελούνταν. Σε σημείο που μέχρι και νόμο αναγκάστηκαν να εισαγάγουν οι Αθηναίοι, για να μη διώκονται όσοι αθλητές φόνευαν αντιπάλους τους στην πάλη ή στο παγκράτιο.

***

Στους Ολυμπιακούς της αρχαιότητας συνυπήρχε, λοιπόν, το «ωραίο» και «αγαθό» με το «ευτελές» και την «ύβρι». Ο κανόνας «κλέψε αρκεί να μη σε δουν» ίσχυε και κει. Εκεί είναι και η μέγιστη διαφορά τους με το σήμερα. Οτι σήμερα οι σφετεριστές του περίφημου ολυμπιακού πνεύματος δεν ενδιαφέρονται καν αν τους βλέπουν να «κλέβουν».


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ
Οι δρόμοι των δισεκατομμυρίων...

Eurokinissi

Υπερβάσεις και προχειρότητες παρατηρούνται και στα λεγόμενα οδικά έργα για την εξυπηρέτηση των Ολυμπιακών Αγώνων, που επίσης εκτελέστηκαν με ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Είναι ήδη γνωστό ότι, μετά την κήρυξη ως έκπτωτης της τεχνικής εταιρίας «Ευρωπαϊκή Τεχνική», τμήμα της Μαραθώνιας Διαδρομής εκτελέστηκε εσπευσμένα από άλλη εταιρία που είχε δώσει «αρνητική έκπτωση», δηλαδή αυξημένη τιμή σε σχέση με τον προϋπολογισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εργολαβία αυτή από 32,6 εκατ. ευρώ έφτασε τελικά τα 49,5 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 26,5 έχουν πληρωθεί στην έκπτωτη εταιρία!

Επίσης, είναι γνωστό ότι μετά τις πλημμύρες στον Κηφισό και την αναδιαμόρφωση της μελέτης, το τελευταίο τμήμα της κάλυψής του στοίχισε περί τα 40 δισ. δρχ. παραπάνω. Επίσης, αρκετά χρήματα στοίχισε η μελέτη για το στέγαστρο Καλατράβα στον κόμβο του μετρό και του προαστιακού στη διασταύρωση της Αττικής Οδού - Νεραντζιώτισσας, το οποίο τελικά ούτε καν κατασκευάστηκε...

Αξίζει να αναφέρουμε όμως ότι σε αρκετά από τα έργα αυτά - ή και άλλα - λόγω καθυστερήσεων και του εσπευσμένου χαρακτήρα εκτέλεσής τους θα χρειαστεί, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, να γίνουν κατασκευαστικές αλλαγές ή συμπληρώσεις και διάφορες «θεραπείες» των κακοτεχνιών, που θα στοιχίσουν τεράστια κονδύλια στον ελληνικό λαό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα «ράβε - ξήλωνε» αποτελεί η λεωφόρος Βάρης - Κορωπίου, η οποία παραδόθηκε πρόσφατα όπως όπως, χωρίς να περιληφθούν όλα τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, ενώ πολλά από τα κράσπεδα του δρόμου είναι «άνω-κάτω». Και με υπερβάσεις που έφτασαν τα 12 εκατ. ευρώ.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ «Ρ» ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ
«Κούρσα» αφαίμαξης του λαϊκού εισοδήματος
  • Ο «Ρ» συνεχίζει σήμερα το αφιέρωμα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες
  • Τα λεγόμενα μεταφορικά έργα και έργα υποδομής, που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, κοστίζουν πανάκριβα στους Ελληνες εργαζόμενους. Οι προχειρότητες - σε πολλά από αυτά - και οι υπερβάσεις του κόστους, είναι τα βασικά τους χαρακτηριστικά!

Εκτός από καμπανάκι, το τραμ κατασκευάστηκε και με «καπελάκι» 60 εκατ. ευρώ...

Eurokinissi

Εκτός από καμπανάκι, το τραμ κατασκευάστηκε και με «καπελάκι» 60 εκατ. ευρώ...
Οι κορδέλες που κόβονται από στελέχη της κυβέρνησης το τελευταίο διάστημα στο Μετρό, το Τραμ, τον Προαστιακό, σε τμήματα της Αττικής Οδού και όσες ακόμα κοπούν τις επόμενες μέρες σε άλλα έργα, όπως τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, έχουν κοστίσει πανάκριβα στους Ελληνες εργαζόμενους. Κατ' αρχήν πλήρωσαν το υπέρογκο κόστος κατασκευής των έργων, ενώ τώρα καλούνται να πληρώσουν και τη χρήση του έργου, μιας και με τις συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με τις κατασκευαστικές εταιρίες, λεηλατείται, στην κυριολεξία, το λαϊκό εισόδημα.

Οι κυβερνητικές φιέστες για τα έργα μεταφοράς που το τελευταίο διάστημα εξελίσσονται σε Ολυμπιακό αγώνισμα, δεν είναι σε θέση να κρύψουν τις σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και γενικότερα στις μετακινήσεις των κατοίκων του Λεκανοπεδίου.

Οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου σήμερα πληρώνουν:

  • Διόδια 2 ευρώ για κάθε διέλευση από την Αττική Οδό, τιμή που, σύμφωνα με δηλώσεις των μεγαλοεργολάβων που την εκμεταλλεύονται, θα αγγίξει τα 3 ευρώ μετά το τέλος των Αγώνων.
  • Εισιτήριο 8 ευρώ για τη διαδρομή Μοναστηράκι - Αεροδρόμιο Σπάτων με το μετρό, έναντι 70 λεπτών που κοστίζει μια συνηθισμένη διαδρομή με το ίδιο μέσο, δηλαδή έχουμε μια αύξηση 1.100% και πάνω!
  • Εισιτήριο 8 ευρώ για τη διαδρομή Αθήνα - Αεροδρόμιο Σπάτων με τον προαστιακό, 7 ευρώ από Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι Αεροδρόμιο και 5 ευρώ από Κορωπί μέχρι Αεροδρόμιο με το ίδιο μέσο.
  • Εισιτήριο 30 έως 60 λεπτά για το Τραμ.

Από τα εγκαίνια του προαστιακού σιδηροδρόμου

ICON

Από τα εγκαίνια του προαστιακού σιδηροδρόμου
Αξίζει να αναφέρουμε ότι, όπως ανακοίνωσαν χτες οι εκπρόσωποι της ιδιωτικής γαλλοελληνικής κοινοπραξίας που κατασκευάζει τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, τσουχτερά διόδια, 9,70 ευρώ, για τα ΙΧ θα πληρώνουν από τις 12 Αυγούστου οι οδηγοί τους για κάθε διέλευση της γέφυρας. Διόδια - «φωτιά» θα πληρώνουν οι οδηγοί φορτηγών (από 15 ευρώ για φορτηγά δύο αξόνων έως 44 ευρώ για φορτηγά πέντε αξόνων), αλλά και των λεωφορείων (από 23,50 ευρώ για όσα έχουν μέχρι 20 θέσεις έως 51 ευρώ για όσα έχουν 40 θέσεις και πάνω).

Το μπαράζ αυτών των αυξήσεων αναμένεται να παγιωθεί ή ακόμη και να κορυφωθεί το επόμενο διάστημα μετά το τέλος της διοργάνωσης των Αγώνων. Και βέβαια θα κορυφωθούν αν υλοποιηθούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για την καθιέρωση της μεθόδου των «συμβάσεων παραχώρησης» και στα μικρότερα έργα.

Οι ληστρικές συμβάσεις

Πολλά έργα, όπως η Αττική Οδός και το Ρίο - Αντίρριο, που κατασκευάστηκαν με τη ληστρικού τύπου μέθοδο των «συμβάσεων παραχώρησης», ο ελληνικός λαός καλείται τώρα να τα χρυσοπληρώνει για δεκαετίες και για τη χρήση τους, προκειμένου να αποκομίσουν υπερκέρδη οι μεγαλοκατασκευαστές και οι τράπεζες, ενώ ήδη τα έχει πληρώσει μια φορά για την κατασκευή.

Ο ελληνικός λαός, όμως, καλείται να πληρώσει πανάκριβα και τα υπόλοιπα έργα, που εκτελέστηκαν με την «κλασική» μέθοδο, όπως το μετρό ή ο προαστιακός. Κι αυτό όχι μόνο επειδή το κόστος τους έφτασε σε δυσθεώρητα ύψη από τις υπερβάσεις και τα «πανωπροίκια» προς τους εργολάβους ή επειδή η κυβέρνηση προσπαθεί να καθιερώσει για πάντα την αρχή της...«ανταποδοτικότητας», αλλά και καθώς στο «βάθος του τούνελ» των σχεδιασμών της βρίσκεται η ιδιωτικοποίηση και των μέσων αυτών.

Η περίπτωση του τραμ

Εκτός από καμπανάκι το τραμ έχει και...«καπελάκι». Και μάλιστα ιδιαίτερα υψηλό αφού το έργο κόστισε τελικά 60 εκατ. ευρώ πάνω από την αρχική εκτίμηση. Πρόσφατα η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επιδόθηκαν σε μια ακόμα «κοκορομαχία» για το ποιος τελικά φταίει γι' αυτό. Είναι γεγονός πάντως ότι το έργο κόστισε 380 εκατ. ευρώ, έναντι 320 εκατ. ευρώ, που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός.


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:
Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

2004 ΑΜΑΡΤΙΕΣ
Το κατιτίς...

Λίγες ανάσες πριν την τελετή έναρξης και ακόμα υπάρχουν εργολάβοι που «πέφτει» - όπως λέγεται στη γλώσσα των μηχανικών - ο ένας πάνω στον άλλο και δεν μπορούν να ολοκληρωθούν τα έργα των Ολυμπιακών προσαρμογών στα στάδια. Συγκεκριμένα, ο «χ» εργολάβος έχει τελειώσει, αλλά έχει παρατήσει το εργοτάξιο ως έχει και δε φεύγει. Συνεπώς, ο επόμενος «ψ» εργολάβος δεν μπορεί να εγκατασταθεί. Οι αρμόδιοι της Ν. Ιωνίας πάντως, κάνουν φιλότιμες προσπάθειες... Δίνουν και το κατιτίς στους εργολάβους και όλα λύνονται. Αυτοί πληρώνουν άλλωστε;

Ξεραΐλα

Θυμάστε που πριν λίγα χρόνια έλεγαν όλοι τι ωραία που θα γίνουν τα έργα με τα 100.000 δέντρα - που έλεγε και ο Κ. Λαλιώτης - τα οποία θα φύτευαν στους περιβάλλοντες χώρους; Τώρα, ανακάλυψαν ότι όσα δέντρα και να φυτέψουν αυτά θα ξεραθούν. Γεωπόνοι έλεγαν στις «2004 αμαρτίες» ότι στο ΟΑΚΑ δεν μπορεί να μπει ούτε δεντράκι πλέον, αφού οι αρμόδιοι άργησαν πάρα πολύ. Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι μόλις 80 δεντράκια φυτεύτηκαν και μέσα σε λίγες μέρες ξεράθηκαν... Ολυμπιακή ξεραϊλα.

Βουκολικά...

Τι αμαρτίες να πληρώνει άραγε ο βοσκός που πρέπει να φύγει άρον άρον από το ΟΑΚΑ για να γίνουν οι αγώνες; Το περιστατικό έχει ως εξής: εσχάτως οι αρμόδιοι ανακάλυψαν ότι πέριξ του ΟΑΚΑ βόσκουν πρόβατα. Και φοβήθηκαν ότι μπορεί μαζί με τις λίμνες και τις φωτιές της τελετής έναρξης, να έχουμε και έφοδο αιγοπροβάτων, αν δε βρεθεί τρόπος να απομακρυνθεί από εκεί. Εκαναν τα πάντα αλλά τελικά έπρεπε να υπάρξει υπουργική παρέμβαση... Μαθαίνουμε μάλιστα ότι πρέπει να τον πήρε τηλέφωνο η ίδια η υπουργός για να τον πείσει...

Οι λωρίδες της ταλαιπωρίας

Στα «βαθιά» έπεσαν οι οδηγοί που κινούνται στους δρόμους της Αθήνας, τη δεύτερη μόλις μέρα των μέτρων για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων λόγω των Ολυμπιακών λωρίδων. Τα προβλήματα φάνηκαν για άλλη μία φορά κυρίως στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας, όπου τα νεύρα των οδηγών κτυπούσαν «κόκκινο» καθώς σχηματίστηκαν ουρές χιλιομέτρων τόσο από τα φανάρια της Κηφισιάς όσο και στη στροφή για το Ολυμπιακό Χωριό.

Από την άλλη, παρόμοια προβλήματα αντιμετώπισαν και οι οδηγοί που κινήθηκαν στον κόμβο των Αμπελοκήπων αλλά και στη Δουκίσσης Πλακεντίας, στους σταθμούς του μετρό και του προαστιακού λόγω των παρκαρισμένων αυτοκινήτων επάνω στη Λεωφόρο.

Πάντως, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, Παναγιώτης Αδαμίδης, δήλωσε χτες στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ», πως αν «και είναι η δεύτερη μέρα εφαρμογής του μέτρου βλέπουμε ότι υπάρχει σεβασμός» για το μέτρο. Παράλληλα, ξεκαθάρισε πως αν και τώρα ο «σκοπός είναι να είμαστε χαλαροί» σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα, «κάθε μέρα που περνάει θα είμαστε πιο αυστηροί».

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι τα μέτρα στην κυκλοφορία αλλά και στη στάθμευση των αυτοκινήτων θα ισχύσουν μέχρι το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, καθημερινά, από τις 06:30 το πρωί έως τις 12:00 τα μεσάνυχτα. Το μέτρο για τον Πειραιά θα τεθεί σε εφαρμογή στις 9 Αυγούστου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ