Την έγκριση για χρηματοδότηση 118 προτάσεων για μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για μια ακόμα κίνηση προετοιμασίας για τον ερχομό του νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, το οποίο ουσιαστικά έρχεται να αμφισβητήσει άμεσα το επιστημονικό κύρος και την ισχύ του προπτυχιακού κύκλου, μεταφέροντας στα μεταπτυχιακά, τα οποία δεν μπορούν να παρακολουθήσουν όλοι οι φοιτητές, γνώσεις που θα έπρεπε να παρέχονται μέσα στο πτυχίο.
Ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε χτες στο πλαίσιο ημερίδας για το Διαπανεπιστημιακό Δίκτυο Τηλεδιάσκεψης ότι τα 118 μεταπτυχιακά που εγκρίθηκαν ανάμεσα σε 155 προτάσεις, θα χρηματοδοτηθούν με 23.500 ευρώ το καθένα, όμως μέσα σε προθεσμία που αφορά τα ακαδημαϊκά έτη 2001-2002 και 2002-2004. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι στις επόμενες εβδομάδες πρόκειται να προχωρήσει η χρηματοδότηση από το ΕΠΕΑΕΚ 2 των προτάσεων ίδρυσης και λειτουργίας 25-30 νέων μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Ο υπουργός Παιδείας συμπλήρωσε τις παραπάνω ανακοινώσεις με δηλώσεις στο πνεύμα της Μπολόνια, λέγοντας ότι δικαίως το ελληνικό πανεπιστήμιο προσέρχεται στον «κοινό ευρωπαϊκό χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης».
Κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με το ΕΜΠ, όπου συνεδρίαζε η Σύνοδος Προέδρων Επιτροπών Ερευνών των ΑΕΙ, ο αντιπρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης εξέφρασε την αντίθεση των πανεπιστημιακών στην απόφαση για ένταξη στον τακτικό προϋπολογισμό των ιδρυμάτων των ειδικών λογαριασμών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι αν δεν ανακληθεί η σχετική εγκύκλιος άμεσα, τα πανεπιστήμια θα αδυνατούν να λειτουργήσουν. Ο υπουργός Παιδείας από την πλευρά του απέδωσε την απόφαση στο υπουργείο Οικονομικών και δήλωσε ότι το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει το αίτημα για ανάκληση της εγκυκλίου.
Η αρχή έγινε πέρσι και φέτος η συνέχεια δόθηκε με μεγαλύτερη επιτυχία. Ο λόγος για το 2ο Μαθητικό Πολιτιστικό Διήμερο της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο.
Τις αίθουσες διδασκαλίας τους οι μαθητές τις μεταμόρφωσαν σε αίθουσες ενημέρωσης, διασκέδασης, αλλά και σάτιρας. Τη μία απ' αυτές τη διακοσμούσαν πανό και σκίτσα αφιερωμένα στην Ειρήνη. Μια γωνιά απ' αυτές ήταν αφιερωμένη στα... τηλεσκουπίδια, τα οποία διακωμωδούσαν με ένα πανό, στο οποίο είχαν ζωγραφίσει ένα σκουπιδοτενεκέ και μέσα σε αυτό το... μάτι «του μεγάλου αδερφού».
Αλλη μια γωνιά ήταν αφιερωμένη στην κυρία Μεταρρύθμιση, που τους έχει εξοντώσει. Μάλιστα, σε αυτή υπήρχε και ένα χαρτόνι το οποίο φιλοξένησε μηνύματα των μαθητών προς τον υπουργό Παιδείας: «Μας έχετε μεταρρυθμίσει τη ζωή μας», «Μας έχετε καταστρέψει», «Η ζωή μας ένα σπίτι και ένα φροντιστήριο», ήταν μερικά από αυτά.
Σε μια άλλη αίθουσα υπήρχε αφιέρωμα στους ΕΠΟΝίτες μαθητές Ιωνιδείου, στον καθηγητή μαθηματικό Γ. Κότσιρα, που δολοφονήθηκε από τους φασίστες, καθώς επίσης και στην Εθνική Αντίσταση.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλάμβανε, επίσης, και τις δύο μέρες θεατρικό από μαθητές του σχολείου και συναυλίες από μαθητικά ερασιτεχνικά συγκροτήματα. Μάλιστα τη δεύτερη μέρα, την Κυριακή, πραγματοποιήθηκαν και αγώνες μπάσκετ. Στο χώρο του σχολείου λειτούργησε έκθεση βιβλίου, ενώ οι μαθητές μάζευαν, επίσης, χρήματα για τα παιδιά της Παλαιστίνης.
Ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται στις 8 Μάη η προθεσμία υποβολής αιτήσεων - δηλώσεων για πρόσληψη ωρομίσθιων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Οπως ανακοινώνει το υπουργείο Παιδείας, οι αιτήσεις υποβάλλονται αυτοπροσώπως ή με εξουσιοδοτημένο πρόσωπο στην πλησιέστερη του τόπου διαμονής Διεύθυνση ή Γραφείο Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντίστοιχα.
Μια αξιέπαινη πρωτοβουλία, μέσα από έκθεση φωτογραφίας για την εργατούπολη του Περιστεριού
Χαρακτηριστικές φωτογραφίες απο την έκθεση( πορεία ειρήνης '63, δεκαετία '30, Ελασίτες της πόλης) |
Για δύο μέρες, οι Περιστεριώτες είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν ένα φωτογραφικό ...σεργιάνι στις γειτονιές, όπου βασίλευε το ...σκουπίδι και τα ξύλινα παραπήγματα, στα εργοστάσια, στους δρόμους, στη φτώχεια, αλλά και στο όνειρο χιλιάδων ανθρώπων να χτίσουν από την αρχή, μια καλύτερη ζωή! Και αυτό το σεργιάνι ξεδιπλώθηκε σε 15 ταμπλό, που επιμελήθηκαν οι μαθητές, με συντονιστή τον καθηγητή τους Θοδωρή Αυγέρο.
Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται από τα χρόνια της προσφυγιάς: Προσφυγικά γλέντια. Χάραμα στο δρόμο για το κλωστοϋφαντουργείο του «Λαναρά» το 1938. Βόλτα με το ...γαϊδουράκι.
Πιο κει ταμπλό, γεμάτο φωτογραφίες από την περίοδο 1950 - '60, με τον αγωνιστή δήμαρχο του Περιστερίου Δ. Φωλόπουλο και το έργο του. Φωτογραφίες, που απεικόνιζαν τα ήθη, τα έθιμα, τον πολιτισμό. Το πρώτο λεωφορείο της γραμμής Αθήνα - Περιστέρι τη δεκαετία του '50. Την περίοδο που σιγά σιγά το Περιστέρι γιγαντώνεται, δημιουργείται. Φωτογραφίες από τους αγώνες του λαού. Τους αγώνες για την ειρήνη, τη ζωή, την ελευθερία.
Φυσικά, από το αφιέρωμα στην εργατούπολη δεν έλειψαν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, οι αγώνες τους, η σκληρή δουλιά τους, οι μαρμαράδες του Α. Βασιλείου, οι βιοτεχνίες κατεργασίας λευκοσίδηρου του Αλσους, οι εργάτες της εξηλεκτρικής (εταιρία παραγωγής ρεύματος πριν τη ΔΕΗ).
Οι θέσεις του ΚΚΕ για την Παιδεία παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που διοργάνωσε, την περασμένη Κυριακή, η Νομαρχιακή Επιτροπή Καρδίτσας του Κόμματος.
Η ημερίδα αυτή - όπως υπογράμμισε ο Αστ. Χαλάτσης, μέλος της ΝΕ Καρδίτσας του ΚΚΕ - είναι μια ακόμη από τις πολλές παρεμβάσεις της Οργάνωσης Καρδίτσας του ΚΚΕ για τα μεγάλα προβλήματα της Παιδείας στην Καρδίτσα και γενικότερα στη χώρα μας.
Πολλοί οι ομιλητές στην ημερίδα και σημαντικές οι τοποθετήσεις και οι παρεμβάσεις που έγιναν.
Τη θέση του Kόμματος για το «Ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο», ανέλυσε ο Γ. Χαρίτος, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της Θεσσαλίας του ΚΚΕ, που σημείωσε: «Οι αλλαγές που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης οφείλονται στην προσπάθεια που κάνει το μεγάλο κεφάλαιο να προσαρμόσει την εκπαίδευση στους νόμους και τις ανάγκες της αγοράς, έτσι ώστε να παράγεται ένα φτηνό απασχολήσιμο εργατικό δυναμικό, ικανό να συσσωρεύει κέρδη, να διευκολύνει τη συγκέντρωση του κεφαλαίου, να είναι προσαρμοσμένο στις ανατροπές των εργασιακών σχέσεων που συντελούνται».
«Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, τόνισε, η εργατική τάξη, η νεολαία, η αγροτιά, το λαϊκό κίνημα πρέπει να ορθώσει ένα Μέτωπο Αντίστασης και διεκδίκησης, διεκδικώντας μια εκπαίδευση και ένα σχολείο που θα απαντά στις σύγχρονες λαϊκές μορφωτικές ανάγκες, σχολείο κοινωνικής διαπαιδαγώγησης, αληθινής γνώσης, που θα προετοιμάζει το μαθητή ν' αποκτά μια γενική θεώρηση της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας και να κατανοεί τη θέση και το ρόλο του μέσα σε αυτή. Σχολείο δημόσιο και δωρεάν για όλους, χωρίς καμιά διάκριση».
Στην ομιλία της με θέμα «Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση», η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας, υπογράμμισε ότι «χωρίς την πρόθεση κινδυνολογίας που συνηθίζουν να προσάπτουν στο Kόμμα μας οι πολιτικοί του αντίπαλοι, επειδή δεν κρύβουμε την αλήθεια, προειδοποιούμε πως τούτη την περίοδο στην ανώτατη εκπαίδευση κρίνονται τεράστιας σημασίας θέματα. Κρίνεται η διατήρηση της όποιας έως σήμερα κοινωνικής αποστολής της επιστήμης και της ανώτατης εκπαίδευσης».
Και συνέχισε τονίζοντας: «Ποιος λογικά σκεπτόμενος άνθρωπος πιστεύει ότι η προσαρμογή της ανώτατης εκπαίδευσης στις "ανάγκες της αγοράς" θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της ανεργίας των αποφοίτων; Αφού η διατήρηση και η διεύρυνση της στρατιάς των ανέργων είναι νόμος για τους καπιταλιστές, ώστε να μπορούν να κατεβάζουν τις απαιτήσεις των εργαζομένων στα σημερινά εξευτελιστικά επίπεδα». «Τα πανεπιστήμια, συμπλήρωσε, τροφοδοτούν ιδεολογικά ό,τι βλαβερό, αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό διδάσκεται στις χαμηλότερες βαθμίδες. Τα πανεπιστήμια πρωτοστατούν σε εκατοντάδες, πολλαπλάσια σε σχέση με το παρελθόν, συμπόσια, ημερίδες και σεμινάρια που παρουσιάζουν σαν φυσική αναγκαιότητα, σαν νομοτέλεια, την αντιδραστική "μεταρρύθμιση" της εκπαίδευσης». Και εξήγησε: «Τα πανεπιστήμια οδηγούνται σταθερά να σκέφτονται πριν από τους καπιταλιστές, για τους καπιταλιστές. Για να ολοκληρωθεί όμως μια τέτοια πορεία, χρειάζεται να λειτουργήσουν με τον ίδιο τρόπο που και εκείνοι λειτουργούν, με επιχειρηματικά δηλαδή κριτήρια. Σε αυτό ακριβώς αποσκοπεί η οικονομική τους εξαθλίωση και η ολοένα και μεγαλύτερη εξάρτηση της επιβίωσής τους από τους λογής χρηματοδότες τους (προγράμματα της ΕΕ, στρατιωτικών οργανώσεων, όπως το ΝΑΤΟ, ή επιχειρήσεων)».
Καταλήγοντας η Ελένη Μηλιαρονικολάκη επισήμανε ότι «η προάσπιση και διεύρυνση του επιστημονικού επιπέδου των πανεπιστημίων μας αποτελεί βασικό στόχο της πολιτικής παρέμβασης του Κόμματός μας, που αναπτύσσεται γύρω από την πρότασή του για δημόσια και δωρεάν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση. Μια ανώτατη εκπαίδευση χωρίς τις αναχρονιστικές, ταξικές διακρίσεις σε πανεπιστημιακή και τεχνολογική, που αναπαράγουν την ανισοτιμία ΑΕΙ και ΤΕΙ, χωρίς κατηγοριοποιήσεις ανάμεσα σε σχολές, τμήματα, διδακτικό προσωπικό και αποφοίτους, χωρίς τη διάσπαση των προπτυχιακών σπουδών σε κύκλους, με σκοπό το διαχωρισμό της σύγχρονης πνευματικής χειρωναξίας από τους λίγους που θα χρησιμοποιούν τη γνώση για να μας εξουσιάζουν».
Παρεμβάσεις στην ημερίδα έκαναν ο Μ. Τσίπρας, εκπρόσωπος του Δήμου Καρδίτσας με θέμα «Παιδεία και Τοπική Αυτοδιοίκηση», ο Γ. Γαλάνης, εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ Καρδίτσας, με θέμα «Προβλήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Νομό Καρδίτσας», ο Κ. Τσιάκος, εκπρόσωπος του Συλλόγου Δασκάλων, με θέμα «Ολοήμερο σχολείο ή σχολείο διευρυμένου ωραρίου;», ο Ηλ. Μπόρλας, εκπρόσωπος της Ενωσης Γονέων, με θέμα «Προβλήματα υποδομής στην Καρδίτσα», η Αργυρώ Χαλάτση, εκπρόσωπος του Συλλόγου Γυναικών Καρδίτσας, με θέμα «Το Παιδικό Κέντρο, μια σύγχρονη αναγκαιότητα», ο Τ. Πέτσας, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, με θέμα «Ζητήματα Ειδικής Αγωγής στο Νομό Καρδίτσας».
Στην ημερίδα, ανάμεσα στους άλλους, παραβρέθηκαν ο Χρ. Τέγος, δήμαρχος Καρδίτσας, ο Απ. Πίτσαβος, πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Β. Μπούτας πρόεδρος της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Καρδίτσας κ.ά.
Από παλιότερη κινητοποίηση των εκπαιδευτικών |
Με αφορμή τη συμμετοχή 17 ΕΛΜΕ και Συλλόγων στην κινητοποίηση, το συντονιστικό σημειώνει ότι «αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι συμβιβασμένες πλειοψηφίες στην ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ δεν είναι σε θέση να βάλουν στο "γύψο" τους εκπαιδευτικούς, ότι η δράση "από τα κάτω" αποτελεί τη διέξοδο στο συμβιβασμό και την υποταγή». Το Συντονιστικό απευθύνει κάλεσμα στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να το ενισχύσουν και να το διευρύνουν. «Η διεύρυνση του Συντονιστικού με νέες ΕΛΜΕ και Συλλόγους ΠΕ, με αποφάσεις ΔΣ και ΓΣ, με Επιτροπές αγώνα και συνδικαλιστές, αποτελεί σημαντική ενίσχυση της ταξικής γραμμής στο συνδικαλιστικό κίνημα και σοβαρό χτύπημα στη γραμμή της υποταγής», τονίζει. Νέα σύσκεψη Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΛΜΕ, Επιτροπών Αγώνα και συνδικαλιστών διοργανώνει το Συντονιστικό την Πέμπτη 16 Μάη 2002 με θέμα την πορεία υλοποίησης των αποφάσεών τους και τη συνέχιση του αγώνα.
Το Συντονιστικό απαιτεί από την ΑΔΕΔΥ, τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ να κλιμακώσουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων στο δεύτερο 15ήμερο του Μάη, σε συντονισμό με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και παράλληλα καταδικάζει τη νέα φοροεπέλαση που επιχειρεί η κυβέρνηση σε βάρος των εργαζομένων και απαιτεί από την ΑΔΕΔΥ ν' αποχωρήσει τώρα από το νέο «κοινωνικό διάλογο» της απάτης. Επίσης καλεί τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν μαζικά στον ταξικό γιορτασμό της 1ης Μάη.
Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης, οι ΕΛΜΕ, οι Σύλλογοι και οι συνδικαλιστές που έλαβαν μέρος στη σύσκεψη του συντονιστικού, αποφάσισαν από κοινού να αναλάβουν πρωτοβουλία έκφρασης και αποτύπωσης της αντίθεσης των εκπαιδευτικών στο νόμο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, ξεκινώντας καμπάνια συγκέντρωσης υπογραφών ενάντια στο Ν. 2986/2002 και καλώντας όλες τις ΕΛΜΕ και τους Συλλόγους ΠΕ της χώρας να αποφασίσουν μέτρα για την κατάργησή του στην πράξη. Επίσης, το αμέσως επόμενο διάστημα και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, το Συντονιστικό αναλαμβάνει πρωτοβουλία ενημέρωσης, συζήτησης και διαμόρφωσης προϋποθέσεων κοινής δράσης εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και εργαζομένων συνολικότερα. Με ανοιχτή επιστολή, το Συντονιστικό θα απευθυνθεί σε όλα τα σχολεία, σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, στους εργατικούς και λαϊκούς φορείς. Απαιτούν να μην απολυθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς κανένας αναπληρωτής και να παραταθούν όλες οι συμβάσεις, διεκδικώντας παράλληλα 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και 8.000 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τώρα, από την επετηρίδα, κατάργηση του θεσμού των ωρομισθίων και κάλυψη με αναπληρωτές μόνο των πραγματικών αναγκών αναπλήρωσης, πλήρη εργασιακά δικαιώματα για τους αναπληρωτές όλους τους μήνες του χρόνου.