Παρασκευή 11 Ιούλη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τα σχολεία έκλεισαν, ο αγώνας για τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών συνεχίζεται!

Κινητοποίηση στη Διεύθυνση ΠΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης για το ζήτημα της μετακίνησης των μαθητών
Κινητοποίηση στη Διεύθυνση ΠΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης για το ζήτημα της μετακίνησης των μαθητών
Μπορεί τα σχολεία να έχουν κλείσει, όμως Σωματεία Εκπαιδευτικών, Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων στη Θεσσαλονίκη δεν «κατεβάζουν ρολά». Συνεχίζουν τον αγώνα και μέσα στο καλοκαίρι για να αποτρέψουν τους αντιεκπαιδευτικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης, διεκδικώντας ένα καλύτερο σχολείο για τους μαθητές, όπως έκαναν όλη τη φετινή χρονιά.

Αυτοί οι κοινοί αγώνες, κόντρα στην πολιτική που αντιμετωπίζει τη μόρφωση των παιδιών ως «κόστος», αντίθετα με κριτήριο τις μορφωτικές τους ανάγκες, ήταν που οδήγησαν σε νίκες, όπως: Η αποτροπή της προσπάθειας συγχώνευσης τμημάτων και κατάργησης ολιγομελών τμημάτων κατεύθυνσης και προσανατολισμού στους δήμους Θεσσαλονίκης, Ευόσμου κ.α., η μη λειτουργία του 3ου ΓΕΛ και του 6ου Γυμνασίου Ευόσμου ως Ωνάσειων για την επόμενη χρονιά, η συνέχιση λειτουργίας του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου - Λυκείου Ανατολικής Θεσσαλονίκης, η εύρεση σχολικού κτιρίου για το ΕΕΕΕΚ Ευόσμου - Κορδελιού, το να βρίσκεται σε τροχιά επίλυσης το κτιριακό του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη.

Μέσα σ' αυτό το περιβάλλον, μια σειρά ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ, Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων με παρεμβάσεις τους στους δήμους και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης διεκδικούν να αξιοποιηθεί ο χρόνος του καλοκαιριού για να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις των σχολικών κτιρίων, να παρθούν όλα τα μέτρα ώστε να προσληφθεί όλο το αναγκαίο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό από 1η Σεπτέμβρη, να αυξηθεί η χρηματοδότηση των σχολείων και να εγκριθούν έγκαιρα τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη, ασφαλής και δωρεάν μεταφορά όλων των μαθητών από και προς το σχολείο κ.ά.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Παιδείας και οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης αντί να λύσουν τα υφιστάμενα προβλήματα δημιουργούν νέα, με την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, που οδηγεί στην παραπέρα εμπορευματοποίηση, κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση της Εκπαίδευσης.

Οργάνωση της αγωνιστικής δράσης κόντρα στην αντιμετώπιση των μαθητών ως «αριθμών»

Από τη σύσκεψη στην Κλεάνθους για το ΙΒ
Από τη σύσκεψη στην Κλεάνθους για το ΙΒ
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση με τις εγγραφές στην Α' Δημοτικού στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, όπου για να εξοικονομηθούν τμήματα και εκπαιδευτικοί τα πρωτάκια μετακινούνται σε σχολεία πέρα από αυτά της γειτονιάς τους, με σκοπό να μη δημιουργηθούν 15άρια τμήματα αλλά να εξαντλείται ο ανώτατος αριθμός στα 25άρια. Η αδιαλλαξία της διοίκησης φάνηκε μάλιστα όταν στη δεύτερη κινητοποίηση του Δ' ΣΕΠΕ και της Ενωσης Γονέων Δ' Διαμερίσματος, στα τέλη Ιούνη, κλήθηκε η αστυνομία για να «ενημερώσει» ότι ο διευθυντής Εκπαίδευσης θα δεχτεί μόνο μία ολιγομελή αντιπροσωπεία στο γραφείο του. Βέβαια, η στάση αυτή δεν τους πτόησε και οργάνωσαν μέσα στη βδομάδα σύσκεψη για το θέμα, σχεδιάζοντας τα επόμενα βήματά τους.

Παρόμοια προβλήματα με την αναγκαστική μετακίνηση μαθητών δημιουργούνται λόγω έλλειψης σχολικής στέγης, όπως και από την εφαρμογή του ΙΒ (Διεθνούς Απολυτηρίου) σε ορισμένα σχολεία.

Συγκεκριμένα:

Στο 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, στην Τούμπα, θα λειτουργήσει ΙΒ την επόμενη χρονιά, όμως δεν πληροί τις κτιριακές προδιαγραφές. Γι' αυτό αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθούν 6 αίθουσες του 20ού ΓΕΛ και του 2ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά του 1ου ΓΕΛ να φοιτούν σε τρία διαφορετικά σχολικά κτίρια για τις ανάγκες του ΙΒ, και την ίδια στιγμή μαθητές της περιοχής που θα έπρεπε να φοιτήσουν στο 20ό ΓΕΛ και στο 2ο Γυμνάσιο να μη «χωράνε» και να αναγκάζονται είτε να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία, είτε να κάνουν μάθημα σε αίθουσες που πριν ήταν αποθήκες. Μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση, η Ενωση Γονέων Δ' Διαμερίσματος και η Δ' ΕΛΜΕ πραγματοποίησαν σύσκεψη με τη συμμετοχή δεκάδων γονιών και εκπαιδευτικών, για να αναδείξουν το ζήτημα και να οργανώσουν τη συνέχεια των κινητοποιήσεών τους, με επόμενο σταθμό παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Αντίστοιχα, με πρωτοβουλία της Δ' ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Γονέων πραγματοποιήθηκαν σύσκεψη στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο Πυλαίας - Χορτιάτη, που και σε αυτό με τη δέσμευση αιθουσών για την εφαρμογή του ΙΒ διαμορφώνεται ασφυκτική κατάσταση με τη σχολική στέγη. Ηδη άλλωστε το τμήμα ένταξης λειτουργεί στο εστιατόριο, ενώ για ορισμένα μαθήματα χρησιμοποιούνται η βιβλιοθήκη και το ένα γραφείο καθηγητών!

Στον δήμο Καλαμαριάς, η «λύση» που δίνεται τα τελευταία χρόνια για να «χωρέσουν» κάπου οι μαθητές είναι να τους μετακινούν από σχολείο σε σχολείο. Με βάση τον μαθητικό πληθυσμό και τα υπάρχοντα τμήματα (4.200 μαθητές Γυμνασίου - Λυκείου φοιτούν σε 180 τμήματα), η πλειοψηφία των τμημάτων έχουν 25 με 27 μαθητές. Λόγω δε της μετατροπής του 2ου Γυμνασίου και του 2ου ΓΕΛ σε Πειραματικά, περίπου 100 μαθητές που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία προέρχονται από άλλους Δήμους, με αποτέλεσμα τα παιδιά της γειτονιάς να αναγκάζονται να μετακινούνται σε άλλα σχολεία. Ετσι, και φέτος προέκυψε το πρόβλημα να ζητείται από μαθητές να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία, όπως η περίπτωση του 3ου ΓΕΛ Καλαμαριάς, στους οποίους μπαίνει το δίλημμα ή να μετακινηθούν σε άλλο σχολείο ή, για να μείνουν, να καταργηθούν αίθουσες εργαστηρίων ώστε να γίνουν τάξεις. Αυτό που απαιτείται και μπορεί να λύσει σήμερα το πρόβλημα είναι η κατασκευή τριών νέων σχολείων (του 8ου ΓΕΛ, για το οποίο υπάρχει ήδη χαρακτηρισμένος χώρος, και 2 Γυμνασίων), ώστε τα τμήματα να έχουν λιγότερους από 20 μαθητές και τα παιδιά να μη διανύουν τεράστιες αποστάσεις. Σ' αυτήν την κατεύθυνση, δεκάδες γονείς πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμαριάς την προηγούμενη βδομάδα και συνεχίζουν τον αγώνα τους, διεκδικώντας να μη μετακινηθεί κανένας μαθητής και να κατασκευαστούν νέα σχολεία.

Μέσα στο καλοκαίρι επιχειρείται να περάσει το σχέδιο «εξοικονόμησης πόρων» με κατάργηση τμημάτων

Ταυτόχρονα παραμένουν ανοιχτά κι άλλα μέτωπα που αναδεικνύουν η Α' ΕΛΜΕ και η Ενωση Γονέων Δ' Διαμερίσματος, όπως η περίπτωση του Διαπολιτισμικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, που ενώ αποτράπηκε η βίαιη μετακίνησή του σε ήδη επιβαρυμένα σχολικά κτίρια του δήμου, χάρη στις παρεμβάσεις εκπαιδευτικών και γονιών, τώρα γίνεται και πάλι προσπάθεια να μεταστεγαστεί και να λειτουργεί μόνο σε απογευματινή βάρδια εν έτει 2025 (!), καθώς σε μια περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης προτεραιότητα για το κράτος και τη δημοτική αρχή είναι η τουριστική ανάπτυξη και η ανέγερση πολυτελών ξενοδοχείων, και όχι σχολείων.

Ανάλογες προσπάθειες να εξοικονομηθούν πόροι μέσω της συγχώνευσης τμημάτων και σχολείων συνεχίζονται και αλλού, όπως στην περίπτωση του 13ου Γυμνασίου και του 17ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, που ενώ σταμάτησε η συγχώνευσή τους πέρυσι, μετά από δυναμικές κινητοποιήσεις, φέτος η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης επιδιώκει με την αλλαγή των ορίων να φέρει «από την πίσω πόρτα» το λουκέτο τμημάτων και τη βαθμιαία συρρίκνωση των σχολείων, οδηγώντας τα στο κλείσιμο.

Τα παραπάνω παραδείγματα αποτελούν μόνο κάποιες περιπτώσεις από το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για περικοπές, κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση της Εκπαίδευσης. Γι' αυτό, ενώ στη Θεσσαλονίκη με διάφορα τερτίπια επιδιώκεται να κλείσουν τμήματα, στην επαρχία και στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας αξιοποιείται η μείωση του μαθητικού πληθυσμού για συγχωνεύσεις, υποβαθμίσεις και κλείσιμο σχολείων μέσα στο καλοκαίρι. Ετσι, αντί να λειτουργήσουν ολιγομελή τμήματα, αναβαθμίζοντας την παρεχόμενη εκπαίδευση, τα λουκέτα θα οδηγήσουν σε 25άρια τμήματα και μετακινήσεις μαθητών, με άμεσες επιπτώσεις στη μόρφωσή τους.

Χαρακτηριστικό επίσης των σκοπών της κυβέρνησης είναι ότι την ώρα που συμβαίνουν τα παραπάνω, συνεχίζονται οι διώξεις εκπαιδευτικών, όσων αντιστέκονται στην αντιεκπαιδευτική πολιτική και συμμετέχουν στην απεργία - αποχή από την «αξιολόγηση», και στέλνονται νέες κλήσεις σε πειθαρχικά, ακόμα και μετά το κλείσιμο των σχολείων, σε Θεσσαλονίκη και Σέρρες.

Οι αγώνες δεν σηκώνουν αναβολή

Ολες αυτές οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με ένα κράτος που ενώ είναι ικανότατο και γαλαντόμο να δαπανά το 5% του ΑΕΠ για πολεμικούς εξοπλισμούς και να αδειάζει τις τσέπες των εργατικών - λαϊκών οικογενειών με την αβάσταχτη φορολογία (11,4 δισ. ευρώ ήταν το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024), είναι επιλεκτικά ανίκανο και «τσιγκούνικο» στο να εξασφαλίσει σύγχρονη και ασφαλή σχολική στέγη, το απαραίτητο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, να αυξήσει τη χρηματοδότηση των σχολείων κ.ά.

Το σίγουρο είναι ότι αυτή η πολιτική, σε περίοδο πολεμικής οικονομίας, που θέλει περικοπές σε Παιδεία, Υγεία και Πρόνοια για να εξασφαλιστούν πολεμικοί εξοπλισμοί και η κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων, που θέλει «τα κεφάλια μέσα» και να μη διαμαρτύρεται κανείς, μια πολιτική που στηρίζεται όχι μόνο από την κυβέρνηση της ΝΔ αλλά και από τα υπόλοιπα αστικά κόμματα και η οποία έχει τη σφραγίδα της ΕΕ, δεν είναι μονόδρομος.

Οι κοινοί αγώνες εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών το προηγούμενο διάστημα, με επίκεντρο τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες και τα δικαιώματα των παιδιών, δείχνουν ότι υπάρχει δρόμος για να μπλοκαριστεί η αντιεκπαιδευτική πολιτική, να σπάσει στην πράξη ο φόβος, να υπάρξουν νίκες. Αυτό είναι που χρειάζεται να δυναμώσει και μέσα στο καλοκαίρι, χωρίς καμία αναμονή, με τη συσπείρωση περισσότερων εκπαιδευτικών στα σωματεία τους, γονιών στους Συλλόγους τους, μαθητών στα Συμβούλιά τους. Γιατί όπως η αντιεκπαιδευτική πολιτική δεν κάνει διακοπές, έτσι και οι αγώνες δεν σηκώνουν αναβολή!

ΣΕΡΡΕΣ
Κινητοποίηση ενάντια στις διώξεις εκπαιδευτικών

Μαζική κινητοποίηση αλληλεγγύης και συμπαράστασης στις 5 διωκόμενες πρωτοδιόριστες εκπαιδευτικούς, που οδηγούνται στο πειθαρχικό επειδή άσκησαν το δικαίωμά τους στην απεργία - αποχή από την «αξιολόγηση», πραγματοποίησαν χθες σωματεία και φορείς του νομού Σερρών.

Οι 5 εκπαιδευτικοί είχαν στο πλευρό τους συναδέλφους τους, εκπροσώπους της ΔΟΕ, σωματείων εκπαιδευτικών και δεκάδες εργαζόμενους άλλων κλάδων, που απαίτησαν να σταματήσει η δίωξη και να δοθούν οι διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης.

Προκλητικός ήταν ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας, που υπερασπίστηκε την πολιτική της κυβέρνησης και παρέδωσε στις εκπαιδευτικούς τις παραπομπές στο πειθαρχικό.

Σωματεία και φορείς δήλωσαν ότι στηρίζουν το δικαίωμα των εκπαιδευτικών στην απεργία - αποχή από την «αξιολόγηση». Καλούν το υπουργείο Παιδείας να καλύψει τώρα τις ανάγκες των σχολείων σε προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τον Αύγουστο οι διορισμοί

Το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου αναμένεται σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας η Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα αφορά τον καθορισμό των κενών θέσεων εκπαιδευτικών για διορισμό ανά κλάδο, ειδικότητα και μουσική ειδίκευση. Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει λόγο για 10.000 διορισμούς.

Οπως ενημερώνει το υπουργείο, από τις 11 έως και τις 18 Αυγούστου αναμένεται να οριστεί η προθεσμία υποβολής αιτήσεων διορισμού από τους ενδιαφερόμενους και εντός 5 ημερών οι διοριζόμενοι υποχρεούνται να προσέλθουν για ανάληψη υπηρεσίας.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ζητά συνάντηση με το υπουργείο Παιδείας

Αίτημα για συνάντηση με την υπουργό Παιδείας διατυπώνει το ΔΣ της ΔΟΕ, «με δεδομένο ότι πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε μία από τις πιο δύσκολες σχολικές χρονιές των τελευταίων ετών και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο εκπαιδευτικός κόσμος δεν αντέχει άλλο ένα καθεστώς πλήρους εργασιακής και παιδαγωγικής απαξίωσης», όπως αναφέρει.

Μετά και την ολοκλήρωση της 94ης Γενικής Συνέλευσης της Ομοσπονδίας και τις αποφάσεις που έλαβε, το ΔΣ θέτει προς την ηγεσία του υπουργείου μια σειρά ζητήματα, όπως αυτά της τρίμηνης άδειας με αποδοχές στους εκπαιδευτικούς που αποκτούν 3ο, 4ο ή και επιπλέον τέκνο. Επίσης, για τα ζητήματα: Της επαναφοράς του δικαιώματος των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στις διαδικασίες κινητικότητας του Δημοσίου. Του δικαιώματος μετάθεσης σε όλους/ες ανεξαιρέτως τους/τις νεοδιόριστους/ες που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες. Της αναμόρφωσης του νομοθετικού πλαισίου πραγματοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών. Το δικαίωμα στην άδεια άνευ αποδοχών σε υπαλλήλους με οικογενειακές υποχρεώσεις κ.ά. Μεταξύ άλλων η ΔΟΕ θέτει τα ζητήματα του Νέου Πειθαρχικού και της παρουσίας αιρετών εκπροσώπων στα πειθαρχικά συμβούλια.

«Δυστυχώς» - επισημαίνει η ΔΟΕ - «όλο αυτό το διάστημα παραμένουν σε εκκρεμότητα πολλά και μεγάλα ζητήματα και, αντί να αντιμετωπιστούν, βλέπουμε να συνεχίζεται η ίδια αδιέξοδη τακτική από την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας: Απαξίωση των συνδικάτων, απουσία διαλόγου, εμμονή στη στοχοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης με νέες διώξεις και παραπομπές σε πειθαρχικά συμβούλια».

Απάντηση στις διαγραφές από τις σχολές και στην πολύμορφη ένταση της καταστολής

Κατακαλόκαιρο οι αντιδραστικές ρυθμίσεις για διαγραφές και ένταση της καταστολής | Κινητοποίηση σήμερα το μεσημέρι στη Σύνοδο των Πρυτάνεων

Με κινητοποίηση στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, σήμερα στις 12 το μεσημέρι, φοιτητές και φοιτήτριες δίνουν απάντηση στις πέρα για πέρα αντιδραστικές ρυθμίσεις που η κυβέρνηση φέρνει για νομοθέτηση μέσα στο καλοκαίρι. Το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών καλεί στην κινητοποίηση και σε ένταση του αγώνα απέναντι στα ήδη καταδικασμένα μέσα από αγώνες μέτρα.

«Εχουμε ανάγκη ένα σύγχρονο, αποκλειστικά δημόσιο και πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο, πτυχία με αξία για δουλειά με δικαιώματα. Για ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό, της μάθησης, της επιστήμης, της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας, της ουσιαστικής ακαδημαϊκής ελευθερίας, της συζήτησης και του προβληματισμού και όχι καταστολής και αυταρχισμού». Μέσα από αυτό το πρίσμα, των πραγματικών σύγχρονων αναγκών, φοιτητικοί σύλλογοι από όλη τη χώρα έχουν απορρίψει ήδη συλλογικά, αγωνιστικά, τις ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν για διαγραφές και ένταση της καταστολής στα πανεπιστήμια.

«Είναι ψέμα ότι η κυβέρνηση θέλει να "βάλει τάξη" και να κάνει μια "εκκαθάριση" των καταλόγων των ΑΕΙ από φοιτητές που εισήχθησαν περασμένες δεκαετίες. Αν ήθελε αυτό θα αρκούσε μια οδηγία, αντίθετα επιβάλλει τη θηλιά του "ανώτατου ορίου φοίτησης". Οι διαγραφές απειλούν ενεργούς φοιτητές που παλεύουν να πάρουν το πτυχίο τους σε αντίξοες συνθήκες, όπως για παράδειγμα φοιτητές που εισήχθησαν στα πανεπιστήμια ακόμα και το ακαδημαϊκό έτος 2017 - 2018 ή και μετά μέσα στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας και είναι 23 και 24 χρόνων! Είναι, εξάλλου, ενδεικτικό ότι περισσότεροι από το 50% των αποφοίτων του 2023 δεν θα είχαν προλάβει να πάρουν πτυχίο αν είχε εφαρμοστεί ο νόμος που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση», τονίζουν οι φοιτητές. «Για την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των σπουδών δεν φταίει η "τεμπελιά" των φοιτητών αλλά η κυβερνητική πολιτική που καθημερινά δημιουργεί νέα εμπόδια. Αυτό επιβεβαιώνουν και έρευνες που αποτυπώνουν ότι οι κοινωνικές - οικονομικές δυσκολίες έχουν κεντρικό ρόλο στη δυσκολία αποφοίτησης, ότι οι παράγοντες καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των σπουδών εκφράζονται από τα πρώτα έτη σπουδών, επιβεβαιώνοντας την έλλειψη ουσιαστικής μέριμνας και στήριξης με ευθύνη των ιδρυμάτων», σημειώνουν.

Τα μέτρα καταστολής που φέρνει η κυβέρνηση έχουν απορριφθεί από τους φοιτητές που ξεκαθαρίζουν πως «την πραγματική "βία και ανομία" τη δημιουργεί η κυβέρνηση με την πολιτική της». Στερώντας το δικαίωμα στις σπουδές για χιλιάδες καθώς το κόστος τους όλο αυξάνεται, γεμίζοντάς τους «ανασφάλεια» στις επικίνδυνες και απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις. Με πραγματική «διατάραξη της ακαδημαϊκής ομαλότητας» να συνιστά η τεράστια υποχρηματοδότηση, που ξεπερνά το 50% τα τελευταία 15 χρόνια και «ανομία» το ξεσάλωμα των μεγαλοεπιχειρηματιών μέσα και έξω από τις σχολές.

Με το σχέδιο νόμου, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 22 Ιούλη, η κυβέρνηση έρχεται να επεκτείνει προβλέψεις του απαράδεκτου νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη. Με ποινές, πειθαρχικά, ένα συνολικά αυταρχικό πλαίσιο να εξασφαλίσει την εφαρμογή τους, αφού προφανώς δεν μπορεί αλλιώς να πείσει την ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία ότι πρόκειται για μέτρα προς όφελος των πανεπιστημίων.

Σε ταξική κατεύθυνση οι διαγραφές

Σε ό,τι αφορά το σκέλος που αφορά τις διαγραφές, το απαράδεκτο αυτό ταξικό μέτρο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως θα διαγράφονται όσοι έχουν ξεπεράσει το ανώτατο χρονικό όριο σπουδών και η διαγραφή θα γίνεται δύο μήνες αφού εκδοθούν τα αποτελέσματα της εξεταστικής του Σεπτέμβρη. Εξαιρεί μία μικρή κατηγορία ενεργών φοιτητών που έχουν περάσει το 75% του προγράμματος, έχουν περάσει σε δύο εξεταστικές τα τελευταία δύο χρόνια και δίνει δυνατότητα μερικής φοίτησης σε ορισμένες κατηγορίες.

Εχοντας προφανώς συναίσθηση ότι θα συναντήσει δυσκολίες στην προσπάθεια να πετάξει εκτός σχολών και τμημάτων ενεργούς φοιτητές, που λόγω αντικειμενικών δυσκολιών και ελλείψεων καθυστερούν τη φοίτησή τους, εισάγει «ποινές» στη χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια, που δεν θα εφαρμόσουν τις διατάξεις και πειθαρχικές κυρώσεις στις διοικήσεις τους! Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχέδιο νόμου για την εφαρμογή των διαγραφών, «πράξεις ή παραλείψεις των ακαδημαϊκών και διοικητικών οργάνων του Ιδρύματος οι οποίες κατατείνουν στη μη εφαρμογή ή την πλημμελή εφαρμογή του παρόντος, συνιστούν πειθαρχικό παράπτωμα και λαμβάνονται υπόψη για την έκδοση της απόφασης κατανομής της τακτικής δημόσιας επιχορήγησης (...) Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού διενεργεί έλεγχο νομιμότητας για την τήρηση των διατάξεων του παρόντος, προκειμένου να ανακληθούν, εντός ευλόγου χρόνου, τυχόν παράνομες πράξεις, συμπεριλαμβανομένων των τίτλων, πιστοποιητικών ή βεβαιώσεων σπουδών που έχουν εκδοθεί κατά παράβαση των κανόνων για την ανώτατη διάρκεια φοίτησης ή να προβούν τα αρμόδια όργανα του Ιδρύματος στις τυχόν οφειλόμενες ενέργειες. Τα σχετικά ευρήματα διαβιβάζονται στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών».

Κλίμα καταστολής στα πανεπιστήμια

Υπό τον τίτλο «ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα» και με βάση τις ψηφισμένες διατάξεις του νόμου του 2022, εξειδικεύονται ζητήματα που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας (μέχρι και drones προβλέπονται) στα δημόσια πανεπιστήμια, αλλά και τις τιμωρίες σε φοιτητές και φοιτήτριες που υποπίπτουν σε πειθαρχικά παραπτώματα. Μεταξύ αυτών των παραπτωμάτων, κάτω από πολύ γενικές «ομπρέλες», περιλαμβάνονται «παρεμπόδιση της εύρυθμης λειτουργίας του ΑΕΙ, συμπεριλαμβανομένων τόσο της εκπαιδευτικής, ερευνητικής ή διοικητικής λειτουργίας του όσο και της λειτουργίας των μονομελών και συλλογικών οργάνων και των υπηρεσιών του καθώς και της χρήσης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του», «χρήση των στεγασμένων ή ανοιχτών χώρων, των εγκαταστάσεων, των υποδομών και του εξοπλισμού του ΑΕΙ χωρίς την άδεια των αρμόδιων οργάνων του», «υπαίτια και με οποιονδήποτε τρόπο ρύπανση των στεγασμένων ή ανοιχτών χώρων του Ιδρύματος, συμπεριλαμβανόμενης και της ηχορύπανσης»... Οι ποινές ξεκινούν από τη διαγραφή χωρίς καν το τεκμήριο της αθωότητας και φτάνουν στην κάθειρξη 10 ετών. Νέο στοιχείο αποτελεί η πίεση στις διοικήσεις να εφαρμόσουν τα όσα προβλέπονται, με ρήτρα θεσμικής ευθύνης για τα διοικητικά όργανα που αδρανούν - μέχρι και παύση από το αξίωμα!

Σύμφωνα με τα όσα δήλωνε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, «το σχέδιο νόμου έρχεται να βελτιώσει συγκεκριμένες δυσλειτουργίες που σημειώθηκαν στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, αντιμετωπίζοντας έτσι χρόνιες παθογένειες στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και θεμελιώνοντας ένα συνεκτικό πλαίσιο άμεσης και αποτελεσματικής δράσης απέναντι στη βία και την παραβατικότητα, αλλά και αυστηρής λογοδοσίας, επ' ωφελεία της φοιτητικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας».

Περιέγραψε ως κεντρικούς άξονες, μεταξύ άλλων: «Την ενίσχυση του ποινικού οπλοστασίου, την καθιέρωση μηχανισμού άμεσης αντίδρασης», «τον εξορθολογισμό της πειθαρχικής διαδικασίας και τη διασφάλιση λογοδοσίας», «την αξιοποίηση τεχνικών μέσων ελεγχόμενης πρόσβασης και ταυτοποίησης». Θύμισε, τέλος, τι είναι τελικά αυτό που απασχολεί την κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι «ενισχύουμε τη διαφάνεια και αξιοπιστία, την αξιολόγηση και εξωστρέφεια των ελληνικών ΑΕΙ, αλλά και την προσέλκυση συνεργασιών με διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα». Αυτό, δηλαδή, που ωθεί στις περαιτέρω αντιδραστικές αλλαγές, συνδέεται με τον ρόλο της ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας στο καπιταλιστικό σύστημα και ιδιαίτερα σε συνθήκες πολεμικής οικονομίας, με τα ιδρύματα να ωθούνται σε συνεργασία με επιχειρήσεις (αλλά και να λειτουργήσουν με τους όρους τους), με το ΝΑΤΟ, με οπλοβιομηχανίες. Τελικά, αυτό απέναντι στο οποίο «θωρακίζονται» είναι οι διεκδικήσεις για σπουδές και πτυχία με αξία, για επιστήμη στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ