Παρασκευή 1 Αυγούστου 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Το ΚΚΕ θα δώσει όλες του τις δυνάμεις για να μείνει στα χαρτιά

Αποσπάσματα από την παρέμβαση του ΓΓ της ΚΕ για το νομοσχέδιο

INTIME NEWS

Για ένα νομοσχέδιο που αφορά την πλειοψηφία της νεολαίας και του λαού μας, που όμως δεν βρέθηκε ούτε ένας φορέας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να το υπερασπιστεί, έκανε λόγο ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, τονίζοντας μεταξύ άλλων προς την κυβέρνηση:

«Ούτε θέλετε, ούτε μπορείτε να χτυπήσετε την όποια ανομία μέσα στα πανεπιστήμια και τις αιτίες της, κυρίως. Γιατί εσείς βλέπετε σαν εχθρούς αυτούς που διεκδικούν, που αγωνίζονται, που ορθώνουν δράση και σκέψη για να καλυτερεύσει η ζωή, οι σπουδές και ο κόσμος.

Να είστε όμως σίγουροι ότι αυτοί θα γίνουν ακόμα πολύ περισσότεροι. Γι' αυτό άλλωστε παίρνετε και αυτά τα μέτρα.

Ούτε θέλετε, ούτε μπορείτε να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο της παράτασης των σπουδών. Ισα - ίσα. Τιμωρείτε αυτές και αυτούς που τα παλεύουν. Κόντρα στις ταξικές δυσκολίες που εσείς και το σύστημα που εκπροσωπείτε ορθώνετε.

Κι αφού είστε μειοψηφία - τι πιο σύνηθες; - το φέρνετε το νομοσχέδιό σας μέσα στο κατακαλόκαιρο. Μήπως και "πιάσετε στον ύπνο" τις φοιτήτριες, τους φοιτητές, τους πανεπιστημιακούς τους δασκάλους. Δεν πήγε όμως πολύ καλά κι αυτό. Ακόμα και σήμερα (σ.σ. χθες) βρέθηκαν εδώ, αυτοί που βρέθηκαν, έξω από τη Βουλή και απαίτησαν να πάρετε πίσω αυτό το έκτρωμα! (...)


INTIME NEWS

Αυτό που θέλετε να προστατεύσετε είναι την επιχειρηματική δράση, και στα πανεπιστήμια και στα γήπεδα. (...)

Η αλήθεια είναι ότι "ασφαλίζετε" τη λειτουργία των πανεπιστημίων προς σκοπούς ξένους και εχθρικούς για πραγματικές κοινωνικές ανάγκες, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες, πολεμικής εμπλοκής στα αρρωστημένα σχέδια του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, που με των λαών το αίμα ξαναμοιράζουν τη Γη».

Ο Δ. Κουτσούμπας χαρακτήρισε πρόκληση να θεσπίζουν διαγραφές φοιτητών μιλώντας για «τελευταία ευκαιρία» σε παιδιά 24 και 25 χρονών, που είναι στην άνοιξη της ζωής τους, και ξεκαθάρισε: «Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές δεν είναι ούτε εγκληματίες, ούτε τεμπέληδες.

Παρά το ότι σήμερα η κυβερνητική πλειοψηφία - και διάφοροι άλλοι ίσως πρόθυμοι - θα ψηφίσουν αυτό το τερατούργημα, το ΚΚΕ, και μέσα και κυρίως έξω από τη Βουλή, θα δώσει όλες του τις δυνάμεις για να μείνει στα χαρτιά και τελικά να πεταχτεί κι αυτό, όπως τόσοι άλλοι αντιλαϊκοί νόμοι, στον σκουπιδοτενεκέ της Ιστορίας!».

Παράλληλα αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, σημειώνοντας: «Την ώρα που προβλέπετε, σε αυτό εδώ το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, ότι μπορούν να λειτουργούν χωρίς σύστημα πυρασφάλειας στις σχολές οι έμποροι πτυχίων, μην τυχόν και καθυστερήσει η έναρξη του επιχειρηματικού τους κύκλου από Σεπτέμβρη, με το "άλλο χέρι" αξιοποιείτε ως πρόσχημα την "ασφάλεια" στα πανεπιστήμια για να φιμώσετε τους φοιτητές και τους πανεπιστημιακούς δασκάλους!».

Και αυτό το νομοθέτημα θα συναντήσει σοβαρές αντιστάσεις

Για το θέμα του πειθαρχικού και των ποινών επισήμανε μεταξύ άλλων: «Γνωρίζετε πολύ καλά ότι και αυτό το νομοθέτημα θα συναντήσει σοβαρές αντιστάσεις. Γι' αυτό προβλέπετε πειθαρχικές ποινές για να εφαρμοστεί αυτό το άδικο και ταξικό μέτρο, αυτός ο νέος "κόφτης" από τα δημόσια πανεπιστήμια. (...)

Εχετε φτιάξει ένα αφήγημα, προσπαθείτε να παρουσιάσετε μια εικονική πραγματικότητα μέσα στα πανεπιστήμια, για να κουκουλώσετε τις πραγματικές σας προθέσεις.

Ούτε τα δικά σας στοιχεία δεν συμφωνούν με τα σενάρια γουέστερν που φτιάχνετε εδώ. Γι' αυτό αξιοποιείτε μεμονωμένα, καταδικαστέα σκηνικά, τα "φουσκώνετε" για να πείσετε την κοινωνία. Καμία σχέση όμως δεν έχουν όλα αυτά με την καθημερινότητα των πανεπιστημίων.

Αντίθετα, οι διάφοροι "φραπέδες", "χασάπηδες" και άλλα κατακάθια που υπάρχουν και στα πανεπιστήμια δεν "παίζουν πρώτο θέμα", γιατί αποδεικνύουν ότι ο διαφθορέας και μέσα στα πανεπιστήμια είναι η πολιτική του κέρδους, είναι η πολιτική της ΕΕ των λόμπι. (...)

Και δεν μπορείτε, επίσης, να χωνέψετε ότι "τρώει πόρτα" η πολιτική σας στα πανεπιστήμια.

Οτι η πολυδιαφημισμένη πανεπιστημιακή αστυνομία, για παράδειγμα, εξελίχθηκε σε ιλαροτραγωδία, με την αποφασιστική παρέμβαση των φοιτητών και των εργαζομένων στα πανεπιστήμια.

Οτι ακυρώνονται στην πράξη οι αντιδραστικοί νόμοι που ψηφίζονται με ευρείες πλειοψηφίες εδώ μέσα.

Οτι ο μεγαλειώδης αγώνας του κόσμου των πανεπιστημίων πέρυσι, ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αποκάλυψε τις πραγματικές σας στοχεύσεις, ξεσκέπασε τα ψέματά σας, ανάγκασε και τα κόμματα του "ναι μεν αλλά" να καταψηφίσουν.

Οτι δυο χρόνια τώρα, δεκάδες χιλιάδες φοιτητές σε όλη τη χώρα καταγγέλλουν αυτήν την εγκληματική πολιτική και στον σιδηρόδρομο, σας εμποδίζουν μαζί με όλο τον λαό να συγκαλύψετε το έγκλημα των Τεμπών.

Οτι δεκάδες χιλιάδες φοιτητές, επίσης, διαδηλώνουν για το δικαίωμα του παλαιστινιακού λαού να έχει πατρίδα, απαιτούν οι ΝΑΤΟικοί φονιάδες που βάζουν χέρι στην Ερευνα να βγουν έξω από τα πανεπιστήμια.

Αυτά είναι που σας ενοχλούν».

Ποινικοποιείτε ακόμα και την έκφραση διαφορετικής άποψης

Τόνισε ακόμα ότι κύριος στόχος του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση μηχανισμών καταστολής και παρακολούθησης, και πρόσθεσε: «Ποινικοποιείτε ακόμα και την έκφραση διαφορετικής άποψης, αν κριθεί ότι αυτή είναι δήθεν "διχαστική"! Μιλάτε για ποινές φυλάκισης αν οποιοσδήποτε - φοιτητής ή εργαζόμενος - "τολμήσει" να μπει σε κτίριο της διοίκησης ή του ΕΛΚΕ. Μιλάτε για ποινές που φτάνουν έως και τη διαγραφή φοιτητών αν κάποιος "διακόψει" κάποια ακαδημαϊκή λειτουργία ή κάποιο όργανο, και μάλιστα αυτοδίκαια, καταργώντας ακόμα και το τεκμήριο της αθωότητας! Μάλιστα προβλέπετε βαρύτερες ποινές, αν δύο ή περισσότερα άτομα έχουν οργανωθεί».

Και κατέληξε: «Η πολιτική σας τσακίζει τα πανεπιστήμια, πνίγει την Ερευνα, καθηλώνει την επιστήμη, γιατί δεν θέλει τον νέο κριτικό, δημιουργικό νου, που θα αμφισβητεί, θα αποκαθηλώνει το παλιό, το κατεστημένο και θα φέρνει νέες, πραγματικά καινοτόμες ιδέες, θα απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον μόχθο, αλλά και από ανορθολογικές και αντιεπιστημονικές θεωρίες.

Το πανεπιστήμιο μπορεί και πρέπει να είναι χώρος ανοιχτός στις νέες ιδέες, στον διάλογο, στη ζύμωση και τη διαπάλη. Χώρος ανοιχτός στη μάθηση, χωρίς ταξικούς περιορισμούς, που στηρίζει την Ερευνα χωρίς "αποδείξεις σκοπιμότητας", δηλαδή κερδοφορίας.

Το νέο, το πραγματικά προοδευτικό, είναι αυτό που αντιστρατεύεται την αδικία σήμερα. Εχετε διαλέξει πλευρά, και έχουμε επιλέξει κι εμείς. Είμαστε με τους φοιτητές, τους πανεπιστημιακούς που παλεύουν και σήμερα ενάντια στο νομοσχέδιό σας, και είστε με το "κυνήγι μαγισσών", μια "ιερά εξέταση" στον 21ο αιώνα».

  • Ολόκληρη η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα θα δημοσιευτεί στον «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου».
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΤΑ ΑΕΙ

Συνεχίζεται σήμερα και ψηφίζεται στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ένταση της καταστολής και τις διαγραφές φοιτητών στα πανεπιστήμια. Ειδικά για αυτά τα απαράδεκτα μέρη και τα άρθρα του νομοσχεδίου, θα διεξαχθεί ονομαστική ψηφοφορία μετά από αίτημα του ΚΚΕ.

Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης, αναπτύχθηκε αντιπαράθεση για τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις της προηγούμενης μέρας στη συζήτηση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ αρκετές επισημάνσεις έγιναν για τη σύσταση νομικού προσώπου για τη Μονή Σινά (που έδωσε και τον τίτλο του νομοσχεδίου), που όπως σημείωσε το ΚΚΕ στην τοποθέτησή του «δεν είναι άσχετη με τις διμερείς σχέσεις της Ελλάδας και της Αιγύπτου και την προώθηση των ευρωατλαντικών σχεδιασμών σε αυτή την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».

Για την «καρδιά» του νομοσχεδίου, το μέρος Γ' που αφορά τις πειθαρχικές διαδικασίες στα ΑΕΙ, την αυστηροποίηση ποινών και γενικότερα την ένταση της καταστολής, καθώς και το θέμα των διαγραφών των φοιτητών, αποκαλυπτική ήταν η στάση και οι τοποθετήσεις των υπόλοιπων (πέραν του κυβερνητικού) αστικών κομμάτων. Το ΠΑΣΟΚ ουσιαστικά πανηγύρισε για την επιβολή ανώτατου ορίου φοίτησης που οδηγεί στις διαγραφές και προσπάθησε να καρπωθεί την πατρότητα των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, με τις οποίες η κυβέρνηση τροποποιεί τον προηγούμενο δικό της νόμο. Οσο για το θέμα της έντασης της καταστολής η «κριτική» του ΠΑΣΟΚ ήταν ότι... οι ρυθμίσεις θα αποτύχουν ουσιαστικά γιατί τα ΑΕΙ δεν έχουν την απαιτούμενη αυτονομία!

Για το θέμα της καταστολής η κυβέρνηση βρήκε πλήρη στήριξη και συμμαχία στην Ελληνική Λύση, η αγορήτρια της οποίας υιοθέτησε πλήρως τη ρητορική περί μειοψηφιών που λυμαίνονται τα πανεπιστήμια, καθηγητές που ξυλοκοπούνται, εργαστήρια που λεηλατούνται και ζήτησε να καταργηθούν οι κομματικές παρατάξεις και να οδηγηθούμε σε ένα πανεπιστήμιο «πειθαρχίας»!

Την αντίθεση τους σε αυτές τις πλευρές του νομοσχεδίου εξέφρασαν ο ΣΥΡΙΖΑ και η Νέα Αριστερά, λέγοντας ότι δεν είναι αυτή η εικόνα των πανεπιστημίων, μην τολμώντας όμως να συνδέσουν αυτή την ένταση της καταστολής με τον πραγματικό στόχο της, δηλαδή τη θωράκιση της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων, πόσο μάλλον σε μια περίοδο που αυτά εμπλέκονται όλο και περισσότερο στην πολεμική οικονομία. Η Νέα Αριστερά είχε δηλώσει από τη συζήτηση ακόμα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να ξεκαθαρίσει τη στάση του στη σημερινή ψηφοφορία.

Η Πλεύση Ελευθερίας εξέφρασε ενστάσεις στο Γ' μέρος του νομοσχεδίου σημειώνοντας ότι καταργείται το τεκμήριο της αθωότητας, χωρίς να ζητήσει ωστόσο την απόσυρσή του, αλλά ζητώντας... φραστικές βελτιώσεις. Αντίστοιχη «σανίδα σωτηρίας» έδωσε στην κυβέρνηση και για το θέμα των διαγραφών φοιτητών, ζητώντας αυτές να γίνονται... μετά από ακρόαση καθώς και να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα που να ζητούν οι φοιτητές παράταση σπουδών (αφήνοντας ανοιχτό το αν και πώς θα την παίρνουν).

Τέλος, η Νίκη είπε ότι η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται ουσιαστικά να λύσει το πρόβλημα της βίας, αλλά να ενισχύσει τον ποινικό κλοιό στα πανεπιστήμια, ενώ ο πρόεδρος του κόμματος έκανε ακόμα μια ομιλία ζητώντας αλλαγές στα σχολικά βιβλία με έντονη οσμή εθνικισμού και θρησκευτικής κατήχησης.

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΚΤΕΝΑ
Δεν σέβεστε τους κόπους των φοιτητών και των οικογενειών τους

INTIME NEWS

Καμία διάταξη του νομοσχεδίου δεν αναφέρεται στα πραγματικά προβλήματα των πανεπιστημίων, που προκαλούν η χρόνια υποχρηματοδότηση και η αναζήτηση πόρων από τα ίδια με οποιοδήποτε κόστος, τόνισε μεταξύ άλλων στην παρέμβασή της η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά.

Οπως είπε, με αυτό το νομοσχέδιο διαμορφώνεται ένα πραγματικά επικίνδυνο πλαίσιο καταστολής. «Οι φοιτητές δεν είναι εγκληματίες. Επίσης, δεν είναι ούτε "φραπέδες" ούτε "χασάπηδες", που περιμένουν να τους βολέψει ο κολλητός στο υπουργείο. Εχουν μάθει να κερδίζουν τη ζωή τους και όχι να τσιμπολογάνε ό,τι τους πετάνε από το τραπέζι. Ο βασικός στόχος για μας είναι καθαρός. Είναι η φίμωση της άλλης άποψης. Η επιβολή σιγής νεκροταφείου», ανέφερε, κάνοντας αναφορά στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την έρευνα για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ και της πολεμικής οικονομίας.

«Θέλετε να προστατεύσετε την επιχειρηματική δράση. Αυτή διασφαλίζετε. Που σε καιρούς πολεμικής οικονομίας γίνεται εγκληματική δράση», συμπλήρωσε, καταγγέλλοντας ότι τσουβαλιάζονται μια σειρά παραπτώματα με μορφές πάλης και δραστηριότητες που επιλέγουν οι φοιτητικοί σύλλογοι, ανοίγοντας δρόμο για διώξεις κατά το δοκούν μέσω γενικόλογων διατάξεων. Στηλιτεύοντας μια σειρά επικίνδυνες έννοιες όπως είναι το σύγχρονο Ιδιώνυμο για διατάραξη της λειτουργίας υπηρεσίας ή διέγερση σε διάπραξη εγκλημάτων ή διχόνοια, υπογράμμισε πως παραβιάζεται ακόμα και το τεκμήριο της αθωότητας με τη χρήση του όρου περί πανεπιστημιακών εγκλημάτων.

«Θέλετε να μιλήσουμε για διατάραξη της ακαδημαϊκής λειτουργίας; Να μιλήσουμε για την υποστελέχωση που οδηγεί τα μαθήματα να ξεκινούν στα μισά του εξαμήνου», ανέφερε, υπενθυμίζοντας πως πριν δύο μέρες ξέσπασε πυρκαγιά μέσα στην Πολυτεχνειούπολη στου Ζωγράφου που αποκάλυψε τα σοβαρά κενά στην πυρασφάλεια.

Και μεταξύ άλλων, στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των διαγραφών των φοιτητών για το οποίο επισήμανε:

«Μια ακαδημαϊκή λειτουργία όπως η τυπική διάρκεια ενός προγράμματος σπουδών - δηλαδή η διάρθρωσή του σε εξάμηνα - γίνεται διοικητικό μέτρο και ταυτίζεται εντελώς αντιεπιστημονικά με το νεόκοπο "ανώτατο όριο φοίτησης", με τον απαράδεκτο διαχωρισμό φοιτητών σε ενεργούς και ανενεργούς, ώστε να γίνουν διαγραφές!

Δεν σέβεστε τους κόπους τους και τους κόπους των οικογενειών τους, που είναι οι μόνοι που επωμίζονται το κόστος από οποιαδήποτε επιμήκυνση των σπουδών, γιατί οι σπουδές κοστίζουν ακριβά, κύριε πρωθυπουργέ, μόνο δίδακτρα δεν έχουν ακόμα, αλλά δωρεάν δεν είναι όπως ισχυριστήκατε με θράσος. Μιλήσατε για "τελευταία ευκαιρία". Σε ποιους δίνετε τελευταία ευκαιρία; Σ' αυτούς που τώρα ξεκινάνε;

Αποκαλείτε τους φοιτητές τεμπέληδες και δεν τους ακούτε τόσους μήνες που λένε ότι έχουν πραγματικά προβλήματα και θέλουν στήριξη και όχι διαγραφές, 150 σύλλογοι φοιτητών σας το φωνάζουν - καταθέτω στα πρακτικά τον κατάλογο.

Το επιτελικό σας κράτος δεν βλέπει τις ανάγκες των πανεπιστημίων για τα πραγματικά, μεγάλα προβλήματα, αλλά νομοθετεί για να ανακαλεί τίτλους σπουδών και βεβαιώσεις αν αυτοί έχουν αποκτηθεί μετά το πέρας του ανώτατου ορίου φοίτησης!

Λέτε ψέματα και πρέπει να το μάθει αυτό ο ελληνικός λαός. Λέτε ψέματα όταν λέτε ότι διαγράφετε πεθαμένους και υπερήλικες που έχουν εγγραφεί δεκαετίες πριν. Τα στοιχεία σάς διαψεύδουν. Μερικές μόνο δεκάδες είναι οι εγγεγραμμένοι του '50 και του '60.

Ξέρετε πολύ καλά ότι με αυτόν τον νόμο διαγράφονται ενεργότατοι φοιτητές, νέα παιδιά που, με ευθύνη δική σας και όχι δική τους, έχουν καθυστερήσει τις σπουδές τους.

Δώστε την κατανομή ανά έτος - όπου φαίνεται πόσοι είναι οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει το 2, 3, 4, 5 χρόνια, για να καταλάβει ο κόσμος τι κάνετε.

Η μόνη λύση, δεν είναι ούτε κι άλλες εξαιρέσεις, ούτε αλλαγή ορίων, ούτε η τροπολογία του ΠΑΣΟΚ που δέχεται το διοικητικό μέτρο του "ανώτατου ορίου".

Πάρτε πίσω κάθε διάταξη σχετικά με "ανώτατα όρια φοίτησης" διαγραφές!», τόνισε.

Τέλος, ανέδειξε πως την ίδια στιγμή που έρχονται όλα αυτά, η κυβέρνηση στρώνει το έδαφος για «νέα Τέμπη», αφού αφαιρεί μία - μία τις προδιαγραφές για την αδειοδότηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, ακόμα και το πιστοποιητικό πυρασφάλειας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ
Καταργείτε την τελευταία δυνατότητα μείωσης του μέγιστου αριθμού παιδιών στην τάξη

«Με το νομοσχέδιο το τωρινό, καταργείτε και την τελευταία δυνατότητα μείωσης του μέγιστου αριθμού παιδιών στην τάξη, όταν υπάρχουν παιδιά με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», κατήγγειλε στην τοποθέτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, εξηγώντας πως «δεν θα γίνεται καμία μείωση του μέγιστου αριθμού των 25 μαθητών, αν στο σχολείο υπάρχει ΤΕ ή στο τμήμα εκπαιδευτικός παράλληλης.

Ομολογείτε δηλαδή έτσι ότι η πολιτική σας τις ανάγκες των μαθητών τις θεωρεί κόστος!

Κι αντί σήμερα να συζητάμε για την αναγκαία αποφασιστική μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα εσείς κάνετε το αντίθετο... καταργείτε και την τελευταία δυνατότητα για λιγότερους μαθητές ανά τμήμα.

Ετοιμάζετε, καθώς φαίνεται, το νέο κύμα των συμπτύξεων και συγχωνεύσεων που θα εξαπολύσετε από Σεπτέμβρη!», εκτίμησε.

Δεν θα μπορούσε βέβαια να μην αναφερθεί και στο θέμα που κυριαρχεί στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δεν είναι άλλο από τη γενικευμένη καταστολή και τις χιλιάδες διώξεις εκπαιδευτικών από την κυβέρνηση. «Εχετε εξαπολύσει ένα κύμα τρομοκρατίας, εκφοβισμού και εκβιασμού στα σχολεία της χώρας κι αυτό ξέρετε όχι απλώς δεν βοηθά την εκπαιδευτική διαδικασία, μα την υπονομεύει», είπε θυμίζοντας τις χιλιάδες παραπομπές εκπαιδευτικών σε πειθαρχικά συμβούλια. «Δηλαδή, τι νομίζετε; Θα πέφτουν ταβάνια πάνω στους μαθητές τους και οι εκπαιδευτικοί δεν θα μιλάνε; Κι όταν μιλάνε θα τους αξιολογείτε και θα τους παραπέμπετε στο πειθαρχικό; Θα φωνάζουν για τα κενά, τις ελλείψεις και τα προβλήματα των σχολείων, θα μιλάνε στους μαθητές τους για την αλήθεια, για την ειρήνη και για τη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού και θα τους στέλνετε στα πειθαρχικά; Και νομίζετε ότι έτσι θα τους σταματήσετε; Κούνια που σας κούναγε!», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Σχολίασε επίσης τη νέα πλατφόρμα που θα συγκεντρώνει όλες τις υπηρεσίες του υπουργείου, ως μια ακόμα ευκαιρία για μπίζνες που δίνεται σε εργολάβους, ενώ πιο αναλυτικά στάθηκε στα άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν τη μουσουλμανική μειονότητα. Εθεσε προβληματισμούς και ερωτήματα για τα άρθρα 26, 34 και 35, θυμίζοντας τη θέση του ΚΚΕ όπως κατατέθηκε στο Πόρισμά του για τη Θράκη το 2021: «Η κατάργηση των "πολιτικών εξουσιών" του Μουφτή χρειάζεται να γίνει με καμπάνια διαφώτισης της μειονότητας, με παράλληλη εφαρμογή του δικαιώματος η μειονότητα να επιλέγει τους θρησκευτικούς της εκπροσώπους, που δεν θα έχουν όμως καμία πολιτική (δικαστική ή διοικητική) αρμοδιότητα. Στο ζήτημα της εκλογής του Μουφτή μπορεί να υπάρχει ένα εκλεκτορικό σώμα με τους αντίστοιχους θρησκευτικούς εκπροσώπους κατά περιοχή που θα τους καθορίζει η ίδια η μειονότητα».

Ακολούθως, αναφέρθηκε στα άρθρα 49 έως 64 για τους Μπεκτασήδες Αλεβίτες Μουσουλμάνους της Θράκης που η θρησκευτική τους κοινότητα αναγνωρίζεται ως θρησκευτικό νομικό πρόσωπο και σημείωσε: «Ως ΚΚΕ δηλώνουμε τον απόλυτο σεβασμό και την υποστήριξή μας στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των Μπεκτασήδων Αλεβιτών, δικαιωμάτων που αφορούν, φυσικά, και στην ποιότητα της καθημερινότητά τους και τις δυσκολίες που αυτοί οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν στα χωριά που μένουν, στο πεπαλαιωμένο και επικίνδυνο οδικό δίκτυο, στην υγειονομική τους φροντίδα και τόσα άλλα», που όπως είπε το ΚΚΕ συνεχώς φέρνει τα προβλήματα αυτά στη Βουλή με ερωτήσεις του.

Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο σε Καθεστώς Επιτήρησης: Από την Κριτική Σκέψη στη Βία της Πειθάρχησης

Κατά την τελευταία πενταετία, η δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο μιας αναδιάρθρωσης πρωτοφανούς σε ένταση, έκταση και ιδεολογική φόρτιση. Πίσω από τα αφηγήματα περί «αριστείας» και «λογοδοσίας» υποκρύπτεται μια συνειδητή στρατηγική μετατροπής των πανεπιστημίων σε χώρους εμπορικά ευέλικτους, οικονομικά ανταποδοτικούς και πολιτικά πειθαρχημένους.

Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η αφομοίωση εργαλείων διοίκησης και λειτουργίας που αντλούνται από τα αγγλοσαξονικά πανεπιστημιακά μοντέλα, κυρίως της Μεγάλης Βρετανίας. Ωστόσο, ακόμα και με τεχνοκρατικούς όρους αυτά τα μοντέλα βρίσκονται σήμερα σε βαθιά κρίση: Μαζικές απολύσεις, υποχρηματοδότηση, αύξηση διδάκτρων και επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων αποτελούν τον κανόνα. Σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού συνδικάτου πανεπιστημιακών UCU, πάνω από 5.000 ακαδημαϊκές θέσεις βρίσκονται υπό απειλή μέσα στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος, με πιθανές συνολικές απώλειες έως 10.000 θέσεις, λόγω του σχεδιασμού περικοπών σε πάνω από 90 πανεπιστήμια1. Το συνολικό ποσό των απαιτούμενων περικοπών ξεπερνά τα 238 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας. Ακόμα και τα κορυφαία και πολυδιαφημισμένα πανεπιστήμια του Russell Group δεν έμειναν ανεπηρέαστα από την κρίση, καθώς περισσότερα από δέκα πανεπιστήμια της ομάδας αυτής «ελίτ πανεπιστημίων» (περίπου το 1/4) έχουν προχωρήσει σε περικοπές προσωπικού ή εθελούσιες αποχωρήσεις2. Ενώ λοιπόν το αγγλοσαξονικό μοντέλο βρίσκεται σε μια πρωτοφανή στην Ιστορία του κρίση, τα εργαλεία που οδήγησαν σε αυτά τα αδιέξοδα εξιδανικεύονται και εισάγονται ως «λύση αριστείας» στον ελληνικό χώρο.

Το αποτέλεσμα είναι η διαμόρφωση ενός ιδιότυπου μοντέλου - καρικατούρα. Αφενός, το πανεπιστήμιο έχει απολέσει και τα τελευταία ψήγματα αυτοδιοίκητου, με το υπουργείο να παρεμβαίνει διαρκώς - ακόμα και σε απλά ζητήματα εσωτερικής λειτουργίας. Αφετέρου, οι πανεπιστημιακές υπηρεσίες κατακλύζονται από τιμωρητική γραφειοκρατία: Κενές περιεχομένου πιστοποιήσεις, συνεχείς απογραφές και αλληλεπικαλυπτόμενοι μηχανισμοί ελέγχου, που οδηγούν σε διοικητική συμφόρηση και φθορά. Η αποτυχία του θεσμικού αυτού πλαισίου είναι εμφανής. Ο λεγόμενος «νόμος Κεραμέως» (Ν. 4957/2022), που προωθήθηκε ως τομή στην οργάνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ανέδειξε τη βαθιά ασυμβατότητα ανάμεσα στην ιδεοληπτική ρητορική και στην πανεπιστημιακή πραγματικότητα. Η ακραιφνής του ιδεολογικοποίηση και η έμφασή του σε έναν παρωχημένο και «εισαγόμενο» διοικητισμό δεν εγγυώνται την απρόσκοπτη υλοποίησή του. Μην ξεχνάμε πως η εφαρμογή του νέου συστήματος εκλογής μελών ΔΕΠ έχει ήδη ανασταλεί πολλαπλά, ενώ απαιτούνται συνεχείς ερμηνείες του νόμου από το υπουργείο και τα γνωμοδοτικά όργανα, ώστε να μην παραλύσει η λειτουργία του πανεπιστημίου.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η θεσμοθέτηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Ενώ παρουσιάστηκε ως εργαλείο «ενδυνάμωσης» φοιτητών και Τμημάτων, στην πράξη λειτούργησε ως μηχανισμός αποκλεισμού. Η τεχνητή άνοδος των βάσεων και ο «πληθωρισμός μορίων» βασίστηκαν στον αποκλεισμό δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων. Η σκοπιμότητα γίνεται προφανής αν αναλογιστεί κανείς τη ζέση της κυβέρνησης υπέρ των ιδιωτικών κολεγίων, τα οποία επαναβαπτίζονται ως «πανεπιστήμια» με συνοπτικές διαδικασίες.

Τελευταίο κρίκο αυτής της αλυσίδας αποτελούν και τα μέτρα που αφορούν τις διαγραφές και τις πειθαρχικές διώξεις φοιτητών. Η δημιουργία επιπλέον μηχανισμών αποκλεισμού φοιτητών από την Εκπαίδευση, η εμπέδωση της αστυνομικής παρουσίας στα πανεπιστήμια και η ποινικοποίηση της φοιτητικής συμμετοχής δεν προάγουν την «ευταξία», όπως διακηρύσσεται. Αντίθετα, αποσκοπούν στην πειθάρχηση, στην αποπολιτικοποίηση και τη μετατροπή του πανεπιστημίου σε έναν χώρο αποκομμένο από τις κοινωνικές του ρίζες και υποχρεώσεις. Η συγκυρία είναι κρίσιμη. Εν μέσω συνθηκών εργασιακής επισφάλειας και διευρυμένων ανισοτήτων, το πανεπιστήμιο παύει να αντιμετωπίζεται ως θεσμός κοινωνικής κινητικότητας και μετατρέπεται σε αντικείμενο κοινωνικού ελέγχου και εργαλείο κερδοφορίας.

Και εδώ τα παραδείγματα από τις αγγλοσαξονικές μητροπόλεις του καπιταλισμού, «φάρους έμπνευσης» για το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα, είναι ενδεικτικά. Σύμφωνα με έρευνα αποτύπωσης της εμπειρίας καθηγητών αμερικανικών πανεπιστημίων (με δείγμα 6.269 συμμετεχόντων), ποσοστό 14% δήλωσε πως είτε διώχθηκε είτε απειλήθηκε με πειθαρχική διαδικασία εξαιτίας της πολιτικής διάστασης της δημόσιου λόγου του. Αν ο προφανής στόχος του νέου αυτού αυταρχισμού είναι η πολιτική πειθάρχηση, ο λιγότερο ορατός - και σίγουρα πιο κρίσιμος - είναι αυτός της επιστημονικής αυτολογοκρισίας. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 35% των καθηγητών αμερικανικών πανεπιστημίων παραδέχτηκε πως περιόρισε ή μετρίασε την κοινωνικοπολιτική διάσταση της επιστημονικής του δραστηριότητας, υπό τον φόβο αντιδράσεων ή αμφιλεγόμενων ερμηνειών. Το ποσοστό αυτό, υπογραμμίζει η έκθεση, είναι σημαντικά υψηλότερο και από την αντίστοιχη απογραφή που είχε πραγματοποιηθεί κατά τη διαβόητη εποχή Μακάρθι3.

Η κοινωνία και η πανεπιστημιακή κοινότητα οφείλουν να δουν λοιπόν τη συνολική εικόνα. Η κρίση δεν είναι τεχνοκρατική ή διοικητική. Δεν είναι κρίση αδυναμίας υιοθέτησης διεθνών «καλών πρακτικών». Το διακύβευμα είναι πρώτιστα πολιτικό. Πρόκειται για μια στρατηγική αποδόμησης του δημόσιου και δημοκρατικού χαρακτήρα του πανεπιστημίου. Και απέναντι σε αυτήν τη συντονισμένη επίθεση απαιτείται μια συλλογική, δημοκρατική και ανυποχώρητη απάντηση.

Σε περιόδους αυταρχισμού και κοινωνικής έντασης τα πανεπιστήμια στοχοποιούνται πρώτα - και αυτό δεν είναι τυχαίο. Ιστορικά, αποτελούν θεσμούς με εγγενή ικανότητα να παράγουν κριτική σκέψη, να καλλιεργούν συλλογικότητα και να αρθρώνουν λόγο που δεν υποτάσσεται άκριτα στην εξουσία. Γι' αυτό ακριβώς η υπεράσπισή τους δεν είναι δευτερεύον ζήτημα. Το δημόσιο πανεπιστήμιο βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπο με μία από τις σοβαρότερες υπαρξιακές απειλές της Ιστορίας του.

Αν επιτρέψουμε την υπονόμευση της αποστολής του, θα χαθεί κάτι πολύ πιο ουσιαστικό από έναν θεσμό: Θα διαρραγεί ένας από τους ελάχιστους χώρους όπου η κοινωνία μπορεί ακόμη να στοχάζεται συλλογικά, να παράγει ρηξικέλευθη γνώση, να αμφισβητεί δημιουργικά και, τελικά, να οραματίζεται μια δικαιότερη κοινωνία.

Παραπομπές:

1. https://www.ucu.org.uk/article/13935/University-crisis-will-see-over-10000-staff-lose-their-jobs-fears-UCU?utm_source=chatgpt.com

2. https://www.theguardian.com/education/2025/feb/01/quarter-of-leading-uk-universities-cutting-staff-due-to-budget-shortfalls?utm_source=chatgpt.com

3. https://www.thefire.org/facultyreport?utm_source=chatgpt.com


Βασίλης ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ
Καθηγητής, πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και επίτροπος Παιδείας της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κοινωνικών Λειτουργών

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ - ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Οι αντιδραστικές ρυθμίσεις θα μείνουν στα χαρτιά

«Και να το ψηφίσουν στη Βουλή, δεν θα επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση να εφαρμοστεί!» ήταν το μήνυμα που έστειλαν χτες το πρωί Φοιτητικοί Σύλλογοι που μαζί με εργαζόμενους βρίσκονταν στο Σύνταγμα την ώρα που ξεκινούσε στη Βουλή η συζήτηση του νομοσχεδίου με τις απαράδεκτες διατάξεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Με την κυβέρνηση να φέρνει στην καρδιά του καλοκαιριού για ψήφιση το νομοσχέδιο «σκούπα» με το άδικο ταξικό μέτρο των διαγραφών φοιτητών και τα αδιανόητα μέτρα καταστολής στα πανεπιστήμια, έδειξαν ότι βρίσκονται και οι ίδιοι παρόντες για να μεταφέρουν το μήνυμα «απορρίπτεται» που εκφράζουν πάνω από 140 Φοιτητικοί Σύλλογοι και δεκάδες σωματεία εργαζομένων. Και τόνισαν ότι θα δίνουν αγωνιστικό παρών για να μην γίνουν πράξη οι αντιδραστικές διατάξεις, όπως έχει άλλωστε γίνει και με άλλους καταδικασμένους νόμους.

«Παρόντες» μέσα από τις πικέτες που κρατούσαν διαδηλωτές, δήλωσαν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες 23, 24, 25 ετών που εργάζονται, που καθυστέρησε η πρακτική τους, που εισήχθησαν στην περίοδο της πανδημίας, που για διάφορους λόγους διαγράφονται σύμφωνα με το νομοσχέδιο γιατί πέρασαν το «ανώτατο όριο» σπουδών. «Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, στήριξη ζητάμε και όχι διαγραφές», «Σύγχρονες σπουδές ζητούν οι φοιτητές, όχι υποβάθμιση και διαγραφές» τονίστηκε και χτες, με τους φοιτητές όχι μόνο να απορρίπτουν το άδικο ταξικό μέτρο αλλά να διεκδικούν, ακόμα πιο επιτακτικά, μέτρα στήριξης.


«Δεν είναι εγκληματίες οι φοιτητές», ξεκαθαρίστηκε για μία ακόμα φορά, απέναντι στις διατάξεις που επιφυλάσσουν ποινές και πειθαρχικά, που φέρνουν συστήματα ασφάλειας οχυρώνοντας το επιχειρηματικό «ανταγωνιστικό» πανεπιστήμιο. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ξεσκέπασαν και μέσα από τα συνθήματά τους ότι τα μέτρα αυτά στοχεύουν όσους αμφισβητούν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα - οποιαδήποτε φωνή δεν βάζει πλάτη σε αυτή την πολιτική, ότι ο καταλογισμός ευθυνών σε φοιτητές, διδάσκοντες, εργαζόμενους και διοικήσεις έρχεται εν μέσω προσπάθειας συγκάλυψης και απαλλαγής για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. «Κούλη - Ζαχαράκη ακούστε το καλά - Στον ΟΠΕΚΕΠΕ βάλτε πειθαρχικά» και «Στον ΟΠΕΚΕΠΕ βάλτε διαγραφές - Δεν είναι εγκληματίες οι φοιτητές!», ήταν χαρακτηριστικά συνθήματα.

Στο πλευρό των φοιτητών βρέθηκαν εκπρόσωποι της Γραμματείας του ΠΑΜΕ, εκπρόσωποι Ομοσπονδιών, εργαζόμενοι στα Πανεπιστήμια. Τη στήριξή τους στα αιτήματά τους εξέφρασαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Αφρ. Κτενά, Μ. Κομνηνάκα και Ν. Εξαρχος.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες πραγματοποίησαν πορεία στην πολυσύχναστη οδό Ερμού, διατρανώνοντας το αίτημα να μην εφαρμοστούν τα μέτρα του νομοσχεδίου και τις διεκδικήσεις τους για τις σπουδές που έχουν ανάγκη. Ολοκληρώνοντας την κινητοποίηση διαμήνυσαν: «Θα τους κάνουμε ξεκάθαρο, θα τα βρουν σκούρα από τον Σεπτέμβρη. Δεν θα αφήσουμε να διαγραφούν χιλιάδες φοιτητές που παλεύουν χωρίς καμία στήριξη να πάρουν το πτυχίο τους, δεν θα τους αφήσουμε να απειλούν και να αντιμετωπίζουν σαν εγκληματίες εμάς, που δεν παραιτούμαστε από τα δικαιώματά μας στη γνώση, από το να πάρουμε ένα πτυχίο που να έχει πραγματική αξία, από τους αγώνες μέσα από τους οποίους διεκδικούμε σύγχρονες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές».




Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ