Κυριακή 8 Αυγούστου 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ετοιμο το σχέδιο ξεπουλήματος

Τις επόμενες μέρες αναμένεται να παρουσιάσει η κυβέρνηση τους άξονες της «εξυγίανσης»

Οι ταξικές δυνάμεις έχουν πρωτοστατήσει στην αποκάλυψη των συνεπειών που θα έχει η «απελευθέρωση» των μεταφορών συνολικά για το λαό (φωτ. από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ στο Σταθμό Λαρίσης)
Οι ταξικές δυνάμεις έχουν πρωτοστατήσει στην αποκάλυψη των συνεπειών που θα έχει η «απελευθέρωση» των μεταφορών συνολικά για το λαό (φωτ. από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ στο Σταθμό Λαρίσης)
Ταχύτατες διαδικασίες ξεπουλήματος και για τον ΟΣΕ δρομολογεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αφού ελάχιστες μέρες απομένουν μέχρι τις τελικές ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων - αυτή τη βδομάδα ενδέχεται να παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο - γύρω από το σχέδιο... «εξυγίανσης» του Οργανισμού. «Πολιορκητικό κριό» της κυβερνητικής προπαγάνδας και των αστικών ΜΜΕ για την οριστική παράδοση του δημόσιου σιδηρόδρομου και των υποδομών του στο μεγάλο, ντόπιο και ξένο, κεφάλαιο, αποτελούν τα «συσσωρευμένα χρέη» του ΟΣΕ, που πλέον φτάνουν περίπου τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το σχέδιο «εξυγίανσης», σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας μέχρι σήμερα, προβλέπει μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ και περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων. Είσοδο «στρατηγικού επενδυτή» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ - εδώ η κυβέρνηση φαίνεται να προτιμά επενδυτές «εκ Παρισίων» - με παραχώρηση του μάνατζμεντ και πλήρη δυνατότητα «αξιοποίησης» της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού, με άμεση πώληση του 49% της εταιρείας, αφού προηγουμένως θα έχει «απαλλαχθεί» από τα σημερινά της χρέη, ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα και με όσα δήλωσε την περασμένη βδομάδα ο υπουργός Μεταφορών, Δ. Ρέππας, ειδικά για τις θέσεις εργασίας αναμένεται από τους περίπου 6.500 εργαζόμενους που απασχολούνται σήμερα στον ΟΣΕ, να παραμείνουν 4.000, με τους υπόλοιπους 2.500 να χαρακτηρίζονται «πλεονάζον προσωπικό». Από αυτούς που «περισσεύουν» η κυβέρνηση επιλέγει για τους 1.500 να τους «σπρώξει» προς τη συνταξιοδότηση, μέχρι το 2011 - 2012, ενώ για τους υπόλοιπους 1.000 γίνεται συζήτηση το αν θα απολυθούν ή θα μεταφερθούν σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, με τα μισθολόγια φυσικά εκείνων των υπηρεσιών.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να ρίξει το βάρος της ευθύνης για την «υπερχρέωση» του ΟΣΕ στους ίδιους τους εργαζόμενους, αφού τα κυβερνητικά στελέχη, με πρώτη και καλύτερη την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, διαδίδουν ότι «το μισθολογικό κόστος του Οργανισμού είναι πάρα πολύ μεγάλο» (συνέντευξη Ρέππα στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ, 5/8/2010) και ότι «αυτό ακριβώς δείχνει πως δεν υπήρξε καλή διαχείριση». Σε δεύτερο πλάνο όμως περνάει το γεγονός ότι η κρατική επιχορήγηση το 2000 κάλυψε μόλις το 30% των ελλειμμάτων, ενώ μετά το 2002 μηδενίστηκε πλήρως, υποχρεώνοντας τον ΟΣΕ να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του μέσω δανεισμού με την εγγύηση του δημοσίου. Ετσι, οι «ζημίες» το 2000 είχαν φθάσει τα 400 εκατ. ευρώ, το 2003 τα 473 εκατ. ευρώ και το 2004 τα 576 εκατ. ευρώ, για να φτάσουμε στα σημερινά δυσθεώρητα ύψη. Σε αυτά περιλαμβάνονται και τα ποσά των τόκων εξυπηρέτησης του χρέους, σε ποσοστό 60% της ετήσιας ζημιάς. Ετσι, τα ελλείμματα του ΟΣΕ αφορούν σε συντριπτικό ποσοστό (περίπου 60%) τόκους που πληρώνει σε τράπεζες. Το υπόλοιπο 40% αφορά κατά κύριο λόγο σε χρέη που προέκυψαν από τη λειτουργία του ΟΣΕ ήδη με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σε συνθήκες εγκατάλειψης και «κακοδιαχείρισης», εδώ και χρόνια, από τις κυβερνήσεις του κεφαλαίου, ώστε να λένε σήμερα πως το ξεπούλημά του θα «απαλλάξει» το λαό από ένα μεγάλο βάρος.

Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα

Σε μια στιγμή που αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής που υπολείπονται και έχουν γίνει με χρήματα του ελληνικού λαού, ο ΟΣΕ παραδίδεται ως ένα «εκσυγχρονισμένο δωράκι» στο μεγάλο κεφάλαιο. Η εξέλιξη αυτή - που μπαίνει και ως όρος στο μνημόνιο - δε σχετίζεται με τα χρέη και τα ελλείμματα του ΟΣΕ, τα οποία άλλωστε το ίδιο το καπιταλιστικό κράτος προκάλεσε. Είναι ζήτημα στρατηγικής σημασίας για την αναπαραγωγή του κεφαλαίου σε συνθήκες οξυμένου ανταγωνισμού. Ετσι, η κυβέρνηση «βγάζει στο σφυρί» κάθε δραστηριότητα του ομίλου εταιρειών όπου ο ΟΣΕ είναι επικεφαλής:

  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Είναι η εταιρεία του ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνη για τα δρομολόγια. Το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα δοθεί σε επενδυτή και θα παραχωρηθεί επίσης το μάνατζμεντ. Ενδέχεται και ο προαστιακός να παραχωρηθεί σε ιδιωτικά κεφάλαια μέσω ΣΔΙΤ. Με την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών δίνεται η δυνατότητα σε οποιαδήποτε εταιρεία να δρομολογεί δικά της τρένα.
  • ΓΕΑΟΣΕ: «Αποστολή» της είναι να εκποιήσει την ακίνητη περιουσία του Οργανισμού, η οποία υπολογίζεται στα περίπου 8 δισ. ευρώ. Στην ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ περιλαμβάνονται αποθήκες, σταθμοί, οικόπεδα σχεδόν σε όλες τις πόλεις της χώρας, πάρκα, μηχανοστάσια κλπ. Για παράδειγμα, στο Σταθμό Λαρίσης ετοιμάζεται να γίνει ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο. Στο Θριάσιο συζητιέται η κατασκευή εμπορευματικού κέντρου, το οποίο θα παραδοθεί σε ιδιώτες για 40 χρόνια. Για το έργο υπάρχει ενδιαφέρον από τον ΟΛΠ, που έχει συστήσει θυγατρική εταιρεία «Συνδυασμένων Μεταφορών και Εμπορευμάτων». Στο κοινοπρακτικό σχήμα, εκτός των κατασκευαστικών εταιρειών, ενδιαφέρονται να μετάσχουν τόσο η «Cosco» όσο και ελληνικές μεταφορικές εταιρείες.
  • ΕΡΓΟΣΕ: Είναι η εταιρεία του ΟΣΕ, που είναι αρμόδια για τα έργα των σιδηροδρομικών υποδομών. Σήμερα αναθέτει μόνο σε ιδιώτες εργολάβους τα έργα που χρειάζονται.
  • ΕΔΙΣΥ: Παραμένει η εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρομικής υποδομής, αλλά δεν έχει προσωπικό, ούτε ουσιαστικές αρμοδιότητες. Το κόστος συντήρησης των υποδομών μετακυλίεται στον ελληνικό λαό και η εκμετάλλευσή τους θα γίνεται από τους μεγαλοεπιχειρηματίες.

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ