Παρασκευή 27 Σεπτέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΖΕΪΜΣ ΓΟΥΑΝ
Το κάλεσμα

Ταινία τρόμου με εξορκισμούς, τηλεπάθειες, αντίχριστους κλπ... Ενα «παστίς» - κομψή έκφραση για τον αχταρμά - που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα βασισμένα στο βιβλίο«The Amity ville Horror» και διαφημίζεται ως ελκυστικό. Ο σκηνοθέτης Τζέιμς ΓουάνSAW» 2004) κινείται στο είδος του, αλλά μοιάζει να μην μπορεί να αποφασίσει προς ακριβώς ποια πλευρά να στρέψει «ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ». Σούμα: μια σούπερ ρηχή (όχι ότι αναμενόταν κάτι διαφορετικό), στρεβλή και παράφωνη επιθανάτια εμπειρία. Μετά από μια, κατά τι, υποβλητική εισαγωγή εξελίσσεται το όλον, σε απροσδόκητη απόδραση τύπου «GHOST BUSTERS» και καταλήγει σε έναν άγριο εξορκισμό στο υπόγειο...

Βρισκόμαστε στο 1971 και η ειδυλλιακή οικογένεια Πέρον με τις 5 κόρες, μετακομίζει σε μια μεγάλη, παλιά, ξύλινη βίλα στα περίχωρα της Νέας Υόρκης. Με το που τα μέλη της οικογένειας πατούν το πόδι τους, διαλέγουν δωμάτια, βάζουν καινούργιες ταπετσαρίες στους τοίχους και «ξύνουν» τα φθαρμένα ξύλινα πατώματα... Βρίσκονται έτσι μπροστά σε μια άσχημη, αντιπαθέστατη κούκλα - που διακατέχεται από κακό πνεύμα - που μουτζουρώνει με κόκκινο κραγιόνι τοίχους, πόρτες και τραπέζια ενώ, αρχίζουν να εμφανίζονται περίεργοι μώλωπες στα σώματα των ενοίκων... Κι όλα αυτά, μαζί με πόρτες που ανοιγοκλείνουν με πάταγο από μόνες τους, με τα ρολόγια του σπιτιού να σταματούν κάθε νύχτα στις 3.07 και με μια κόρη, να μιλά για κάποια «Ρόρι», η μορφή της οποίας εμφανίζεται στο καθρεφτάκι του μουσικού κουτιού... Σε γενικές γραμμές, η παρουσία εχθρικών δυνάμεων - δαιμόνων, γίνεται παραπάνω από αισθητή... Αντί λοιπόν, όπως θα έκανε κάθε λογικός οικογενειάρχης, να μαζέψει τη φαμίλια και να του δίνουν άρον άρον από το στοιχειωμένο ερείπιο (ειδικά μετά την επίθεση ενός δαίμονα σε μια κόρη), οι γονείς, αναζητούν βοήθεια σε ζευγάρι δαιμονολόγων/ μέντιουμ, του Εντ και της Λορέν Γουόρεν, που ειδικεύονται στον τομέα των «παρα - και - μεταφυσικών» δραστηριοτήτων. Οι Γουόρεν διαθέτουν το χάρισμα - ή μάλλον το ανάθεμα - να οσμίζονται και να αισθάνονται την ύπαρξη σκοτεινών δυνάμεων... Οι Γουόρεν λοιπόν ρίχνονται με τα μούτρα στη διερεύνηση του φαινομένου, επεξηγώντας παράλληλα με παιδαγωγική έμφαση, το πώς λειτουργεί η διαδικασία απομάκρυνσης του κακού... ίδιοι χριστιανοί ιεραπόστολοι, που πάση θυσία, προσπαθούν να διαδώσουν την πίστη τους...

Με γωνίες λήψης που κουρδίζουν τον τρόμο, με φωτισμό βασισμένο στα «κοντράστ», με «τρομαχτικά», υπόκωφα κι εκκωφαντικά, ηχητικά εφέ και με γεύση από χιτσκοκικό κληροδότημα - όρα «ΠΟΥΛΙΑ» και «ΨΥΧΩ» - η ενίοτε στατική, συνήθως όμως ηδονοβλεπτική κάμερα, γλιστρά εν μέσω στοιχείων μελοδραματικών και ενός διαλόγου ανόητου, «ερασιτεχνικού», που δίνει την αίσθηση του βιαστικού και του αυτοσχέδιου και, ξεφεύγει εντελώς όταν μπαίνει στη «βιογραφία» των Γουόρεν και τη μακρά τους εμπειρία στο πεδίο των φαντασμάτων...Περισσότερο σοφιστικέ δεν εμφανίστηκε ποτέ το δαιμονικό στοιχείο, είναι όμως τόσο «κουφό» που κάνει την όποια, τυχόν, γοητεία να εξατμίζεται... Στο σύνολό τους οι ιδέες της ταινίας είναι κατασκονισμένες, τετριμμένες και υπερβολικής διάρκειας...

Το ηθικό δίδαγμα της ταινίας έχει παραλήπτες τους επίδοξους αγοραστές - μέσα από τραπεζικούς πλειστηριασμούς - ή μάλλον καταπατητές της λαϊκής περιουσίας της προερχόμενης από κατασχέσεις: Το στοιχειωμένο σπίτι, οι Πέρον το αγόρασαν από πλειστηριασμό τραπέζης... Προσοχή λοιπόν!

Παίζουν: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, Λίλι Τέιλορ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ