Κυριακή 3 Γενάρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΠΤΩΣΗ ΒΡΑΧΩΝ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Ρίσκαραν ανθρώπινες ζωές για να μη χάσουν τα «πακέτα»

Η ιδιωτική πολυεθνική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» τρέναρε όσο μπορούσε τα έργα πρόληψης των κατολισθήσεων στην περιοχή των Τεμπών, ρισκάροντας τη ζωή ανθρώπων, γιατί αυτό την συνέφερε ώστε να πετύχει τη βασική της επιδίωξη: Οσο το δυνατόν μεγαλύτερο κέρδος. Και αυτό έγινε με την ανοχή των κρατικών υπηρεσιών, που, επίσης, γνώριζαν πολύ καλά ότι δεν έχουν γίνει τέτοια έργα προστασίας.

Οι μεγαλοεργολάβοι δεν ήθελαν να καθυστερήσει για κανένα λόγο η κατασκευή της σήραγγας. Ηθελαν να την παραδώσουν στην κυκλοφορία όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αφού το συγκεκριμένο τμήμα θα έχει τα πιο ακριβά διόδια από όλες τις συμβάσεις παραχώρησης (5 λεπτά το χιλιόμετρο, με τιμές 2003 και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ). Δεν ήθελαν, λοιπόν, να διακόψουν την κυκλοφορία στο σημείο αυτό, επειδή θα σταματούσαν οι εισπράξεις των διοδίων. Υπάρχει όμως κι ένας δεύτερος λόγος: Επειδή η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο (278 εκατ. ευρώ συνολικά) δίνεται σε τρεις δόσεις, ανάλογα με την πορεία εκτέλεσης των εργασιών. Επομένως, οποιαδήποτε καθυστέρηση θα επέφερε καθυστέρηση και στη ροή του «ζεστού» χρήματος που θα εισέρρεαν στα ταμεία της.

Σοβαρές ευθύνες, βέβαια, υπάρχουν στις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που συνέταξαν και ψήφισαν τη σύμβαση παραχώρησης (όπως και όλες τις υπόλοιπες) και για την ταλαιπωρία που υφίστανται χιλιάδες διερχόμενοι πλέον οδηγοί από τους υποβαθμισμένους και άθλιους εναλλακτικούς δρόμους. Μια ταλαιπωρία, που, όπως παραδέχτηκε και ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας, μπορεί να κρατήσει ακόμη και τέσσερις μήνες! Κι αυτό γιατί η σύμβαση παραχώρησης απαγορεύει ουσιαστικά την αναβάθμιση οποιουδήποτε άλλου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργήσει ανταγωνιστικά ως προς αυτόν και θα τους μειώνει τα έσοδα! Τέτοιου είδους αναβάθμιση «ανταγωνιστικών» δρόμων και μετατροπή τους σε κανονικούς και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους, μπορεί να γίνει με ευθύνη του κράτους, μόνο αν δοθούν οι σχετικές αποζημιώσεις στους μεγαλοεργολάβους. Πρόκειται για άλλη μια απόδειξη ότι τα (κατά τα άλλα) δημόσια έργα από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού δεν κατασκευάζονται με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, αλλά αποκλειστικά με βάση τις ανάγκες των μονοπωλιακών κατασκευαστικών ομίλων για υψηλή κερδοφορία...

Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι μεγαλοεργολάβοι ήδη έλαβαν και ...«πανωπροίκι»! Ειδικότερα, τον περασμένο Αύγουστο, η προηγούμενη κυβέρνηση ενέκρινε συμπληρωματική σύμβαση, με την οποία αυξήθηκε το κόστος κατασκευής των σηράγγων των Τεμπών κατά 173 εκατ. ευρώ για την πρόσθετη κατασκευή λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση. Και βέβαια το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, δηλαδή τον ελληνικό λαό, και όχι την ιδιωτική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου».

Θέλουν να πληρώσει τα σπασμένα ο λαός

Η κοινοπραξία, παρά τις βαρύτατες ευθύνες που έχει επειδή δεν εκτέλεσε τα απαραίτητα έργα για να αποτραπεί η θανατηφόρα πτώση των βράχων στα Τέμπη, τώρα ζητά και τα ...ρέστα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ζητά όχι μόνο να πληρώσει το Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, το κόστος των έργων για την άρση της επικινδυνότητας, που υπολογίζονται σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, αλλά και τα ...διαφυγόντα κέρδη της για το διάστημα που η εθνική οδός παραμένει κλειστή και επομένως δεν εισπράττει τα χαράτσια από δύο σταθμούς διοδίων!

Η προκλητική, βέβαια, αυτή στάση της ιδιωτικής κοινοπραξίας απορρέει από την πολιτική των κυβερνήσεων τόσο της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ, που προετοίμασαν, υπέγραψαν και ψήφισαν την περιβόητη «σύμβαση παραχώρησης», αναθέτοντας στους μεγαλοεργολάβους και τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, αλλά και επειδή, εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, έκαναν «τα στραβά μάτια» αφήνοντας ανεξέλεγκτη την κοινοπραξία χωρίς να κάνει τα απαραίτητα έργα άρσης της επικινδυνότητας, όπως είχε υποχρέωση.

Οι μεγαλοεργολάβοι, προκειμένου να ρίξουν τις ευθύνες και το κόστος των έργων άρσης της επικινδυνότητας, επικαλούνται συγκεκριμένο άρθρο της σύμβασης παραχώρησης για την κατανομή των κινδύνων μεταξύ αυτών και του Δημοσίου. Συγκεκριμένα, στο άρθρο αυτό αναφέρεται ότι: «Το Δημόσιο αναλαμβάνει κυρίως μόνο τους κινδύνους από απρόβλεπτα γεωλογικά φαινόμενα της ευρύτερης περιοχής διέλευσης του έργου, που έχουν επίπτωση στα δομικά στοιχεία ή στην ασφάλεια λειτουργίας του έργου».

Γι' αυτό και κάνουν προσπάθεια να αποδείξουν ότι η πτώση των βράχων δεν οφείλεται ούτε στα φουρνέλα για τη διάνοιξη της σήραγγας, ούτε σε άλλο μη απρόβλεπτο γεγονός. Και προσπαθούν να πετύχουν κάτι τέτοιο, ενώ στην ίδια τη σύμβαση υπάρχει μια εξαίρεση για τα «απρόβλεπτα αυτά γεωλογικά φαινόμενα», τον κίνδυνο των οποίων αναλαμβάνει το Δημόσιο: Είναι ακριβώς αυτά «των τοπικών κατολισθήσεων στην περιοχή του έργου»...

Επρεπε να πάρουν μέτρα από το Μάρτη του 2009

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη «σύμβαση παραχώρησης» η ιδιωτική κοινοπραξία έχει την ευθύνη για την κατασκευή, συντήρηση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση και του υφιστάμενου οδικού τμήματος διέλευσης της κοιλάδας των Τεμπών, η οποία μετά την ολοκλήρωση της σήραγγας «θα λειτουργήσει ως οδός ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας, στην οποία για λόγους ασφάλειας θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν τριαξονικά φορτηγά και άνω».

Σύμφωνα επίσης με τη σύμβαση παραχώρησης, ο ιδιωτικός όμιλος θα έπρεπε μέχρι το Μάρτη του 2009 να είχε πάρει τα απαραίτητα μέτρα (βαρείς αποβραχισμούς, τοποθέτηση πλεγμάτων κ.ά.), ύστερα βέβαια από την εκπόνηση σχετικών μελετών, για να αποτρέψει μια σειρά από κινδύνους που αφορούν την «ευστάθεια των πρανών». Ωστόσο, ενώ οι μεγαλοεργολάβοι τηρούσαν με θρησκευτική ευλάβεια τη σύμβαση ως προς την είσπραξη των - αυξημένων μάλιστα - διοδίων, δεν έκαναν κανένα ουσιαστικό έργο άρσης της επικινδυνότητας, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή των οδηγών που διέσχιζαν όλο αυτό το διάστημα οδικά την κοιλάδα των Τεμπών.

Τα συμπεράσματα, επομένως, από όλη αυτήν την ιστορία προκύπτουν αβίαστα: Αποτελούν μύθο όλα αυτά τα επιχειρήματα ότι δήθεν η ιδιωτικοποίηση των οδικών αξόνων θα εξασφαλίσει την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και θα προσφέρει ασφάλεια. Το μόνο που προσφέρει, όπως αποδεικνύεται, είναι περισσότερη κερδοφορία στα μονοπώλια και περισσότερα χαράτσια στο λαό. Μόνη λύση για το λαό είναι επομένως να παλέψει για την ανατροπή αυτής της πολιτικής που υποτάσσει τα πάντα στην κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, που μεταβάλλει ακόμη και τα δημόσια έργα σε ιδιωτικές κερδοφόρες επιχειρήσεις.


Ν. Π.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κατασκευάζεται με μεροκάματα πείνας και γεμάτος χαράτσια(2013-05-15 00:00:00.0)
Νέο κύμα αυξήσεων στα χαράτσια από τις αρχές του 2010(2009-12-30 00:00:00.0)
Μεγάλα προβλήματα στην κυκλοφορία(2009-12-29 00:00:00.0)
Στη Βουλή η αποικιοκρατική σύμβαση(2007-07-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ