Πέμπτη 25 Ιούνη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
«Σχέδιο» μετατροπής τους σε πανάκριβο εμπόρευμα
  • Αυξάνονται κατά 135% τα εισιτήρια του ΟΣΕ. Πρώτη δόση 33% την 1η Αυγούστου
  • Απολύουν το μισό προσωπικό, περικόπτουν δρομολόγια, μπάζουν ιδιώτες παντού

Στην πλήρη εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση του ελληνικού σιδηρόδρομου, με υπερδιπλασιασμό των εισιτηρίων, απολύσεις εργαζομένων, και συγχωνεύσεις - περικοπές δρομολογίων, προχωρά η κυβέρνηση, ενόψει της πλήρους «απελευθέρωσης» των σιδηροδρομικών μεταφορών από το 2011, όπως προβλέπει ρητά οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το οριστικό σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ, που παρουσίασε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Ευρ. Στυλιανίδης, περιέχει ένα πλέγμα αυταρχικών, αντιλαϊκών και αντεργατικών μέτρων, τα οποία πλήττουν συνολικά τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση, με το σχέδιο που θέτει σε άμεση εφαρμογή από την 1η Αυγούστου 2009, προχωρά στην απόλυση σχεδόν του μισού προσωπικού, μέσω του «προγράμματος μισθωτής εφεδρείας» και πλήττει κεκτημένα εργασιακά δικαιώματα. Ουσιαστικά, εκείνο που επιδιώκει η κυβέρνηση - σε εφαρμογή ειλημμένων αποφάσεων στις Βρυξέλλες, με τη σύμφωνη γνώμη των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ - είναι η μετατροπή των σιδηροδρομικών μεταφορών σε πανάκριβο εμπόρευμα. Ολα αυτά προωθούνται με πρόσχημα την «εξυγίανση» και την «ανάπτυξη» του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στην ουσία, όμως, πρόκειται για την εφαρμογή της πολιτικής της πλήρους ιδιωτικοποίησης και των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επιτάσσει το ευρωενωσιακό κεφάλαιο.

Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, το οποίο τελεί υπό την τυπική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

  • Από την 1η Αυγούστου, επιβάλλονται ανατιμήσεις στα εισιτήρια όλων των σιδηροδρομικών μετακινήσεων κατά 33%, εκτός από το δρομολόγια ΙΝΕΡΣΙΤΙ, όπου η αύξηση θα είναι 13%.
  • Οι ανατιμήσεις θα κλιμακωθούν τα επόμενα δύο 8μηνα, με αποτέλεσμα τον Οκτώβρη του 2010 οι ανατιμήσεις να φτάσουν το 135%.
  • Ανάλογες αυξήσεις επιβάλλει η κυβέρνηση και στους ναύλους των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, ενισχύοντας ουσιαστικά έτσι τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
  • Σχεδόν το μισό προσωπικό του ΟΣΕ (3.000 εργαζόμενοι) εντάσσεται μέσα στο 2009, σε «Πρόγραμμα Μισθωτής Εφεδρείας» (ΠΜΕ), το οποίο θα διαχειριστεί ο ΟΑΕΔ. Ουσιαστικά πρόκειται για απολύσεις εργαζομένων, καθώς προβλέπεται η υποχρεωτική αποχώρηση εργαζομένων με προϋπηρεσία 35 ετών και άνω, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας και εργαζομένων ηλικίας 55 ετών και άνω ανεξαρτήτως ετών προϋπηρεσίας. Οι απολυμένοι θα πάρουν το 70% του βασικού τους μισθού και το 50% του εφάπαξ, έως ότου θεμελιώσουν πλήρες συνταξιοδοτικό δικαίωμα, οπότε και θα εισπράξουν το υπόλοιπο 50% του εφάπαξ.
  • Οι απολυμένοι θα παραμένουν στη διάθεση του ΟΣΕ, ο οποίος θα μπορεί να τους ανακαλεί στην εργασία, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή επί έργω.
  • Από την 1 Αυγούστου 2009, επίσης, θα υπάρξουν και δραστικές περικοπές - συρρικνώσεις δρομολογίων που κρίνονται «ζημιογόνα», ενώ αντίστοιχα θα υπάρξει αύξηση δρομολογίων όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση. Λειτουργία δηλαδή με καθαρά εμπορικά κριτήρια και όχι με βάση την κάλυψη των πραγματικών αναγκών.
  • Προωθείται η συνεργασία με ιδιώτες, σε κάθε εν δυνάμει κερδοφόρα σιδηροδρομική και μη δραστηριότητα, μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ). Στα ιδιωτικά κεφάλαια στρέφεται η κυβέρνηση τόσο για την κατασκευή βασικών και συμπληρωματικών έργων υποδομής, ενώ σε ιδιωτικά κεφάλαια εκχωρεί και την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 12 δισ. ευρώ. Για να διευκολύνει μάλιστα τους ιδιώτες η κυβέρνηση, προωθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση που θα απλουστεύει τις διαδικασίες χρήσεων γης και όρων δόμησης στις εκτάσεις ιδιοκτησίας του ΟΣΕ καθώς και τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών, ώστε να εξασφαλιστούν τα ιδιωτικά υπερκέρδη με τις γνωστές συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης δημόσιας περιουσίας, την οποία εκμεταλλεύονται ιδιώτες.
  • Το κυβερνητικό σχέδιο, τέλος, προβλέπει, τον εταιρικό μετασχηματισμό του ΟΣΕ, με βάση τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στο πλαίσιο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαχωρίζεται από τον ΟΣΕ και αποτελεί ανεξάρτητη εταιρεία, ενώ μειώνονται από πέντε σε τρεις οι θυγατρικές, με τη συγχώνευση της ΕΔΥΣΙ στον ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ στην ΕΡΓΟΣΕ.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ