Πέμπτη 18 Σεπτέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Ευτυχώς που υπάρχουν εναλλακτικές...

...όπως το Φεστιβάλ της ΚΝΕ και ο Μπουνιουέλ αυτή τη βδομάδα που μέχρι και «Η Μπάρμπι στο μυστικό βασίλειο» (2014) που βγαίνει απόψε, ηχεί κάπως διαφορετικά στο πλαίσιο των συμβατικών βδομαδιάτικων «εξόδων» όπου περιλαμβάνονται μόνο δύο, ασήμαντες ουσιαστικά, πρεμιέρες. Κατά τ' άλλα, η γενικότερη κινηματογραφική φόρτιση της βδομάδας αναγνωρίζεται από τις αισθητές δονήσεις μιας που σήμερα, ξεκινά το 20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, για το οποίο όμως δεν μπορούμε να πούμε τίποτα, αν δεν το ζήσουμε... Γιατί ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ δεν κρίνεται από τις διακηρύξεις του «στο χαρτί», αλλά από την κατεύθυνση και το χαρακτήρα των επιλογών του σε επίπεδο περιεχομένου, καθώς επίσης την οργάνωση και διαχείριση του συνόλου του υλικού του, ώστε το στοιχείο της κοσμικότητας να μην επισκιάσει το όποιο καλλιτεχνικό...

Ας επανέλθουμε όμως στις αποψινές πρεμιέρες: Η νεανική ταινία «Ο λαβύρινθος» (2014) π.χ. προβληματίζει για την ιδεολογική της λειτουργία σε προβολή στο χρόνο. Κινηματογραφική και πολεμική βιομηχανία, μοιάζει να προετοιμάζουν τις νεανικές συνειδήσεις για μελλούμενες αναμετρήσεις με ασύμμετρες απειλές που θα βρεθούν στο διάβα των συμφερόντων τους. Ειδολογικά η αμερικάνικη ταινία εμφανίζεται σαν ρηχή παραδοσιακή και δυστοπική saga, βασισμένη στην ομότιτλη σειρά των μπεστ σέλερ του Τζέιμς Ντάσνερ. Το φιλμ επιστημονικής φαντασίας σε σκηνοθεσία Γουές Μπολ, ανήκει στο υποείδος που αγκαλιάζει τους «ανήλικους/ενήλικους». Πνιγμένη σε φωτεινούς εφιάλτες, χωρίς λυκάνθρωπους, χωρίς ερωτικά τρίγωνα, χωρίς θανατηφόρα βλέμματα, εστιάζει στο ένστικτο επιβίωσης και στη δυναμική της ομάδας εναντίον μιας απολυταρχικής, μυστικής δύναμης που συνιστά την κυρίαρχη απειλή. Μια ωραία πρωία, ένας νεαρός ξυπνά με μνήμη κενή, σε στρατόπεδο περιτριγυρισμένο από πανύψηλα τείχη - μέρος ενός γιγαντιαίου λαβύρινθου που ανοιγοκλείνει. Ο Τόμας δε θυμάται ούτε ποιος είναι, ούτε πώς βρέθηκε εκεί, το ίδιο συμβαίνει με όλα τα αγόρια που βρίσκονται σ' αυτόν τον «ομογενοποιημένο» παράδεισο. Ο νεαρός θα προσπαθήσει να βρει απαντήσεις στο μυστήριο του Λαβύρινθου και να δραπετεύσει... Παρελθόν, Μνήμη, Ιστορία συνιστούν άγραφο χαρτί. Πολύ βολικό, να παρουσιάζεται η ζωή αποσπασματικά και αποκομμένη από κάθε γνώση, εμπειρία και λογική...

Δεύτερη πρεμιέρα η «Αμνησία» (2014). Ενα θρίλερ παλαιάς κοπής, πνιγμένο στο ψυχολογικό μυστήριο και τους ξηρούς τόνους των επαναλήψεων. Συμπαραγωγή ΗΠΑ, Βρετανίας, Γαλλίας και Σουηδίας με την μέγασταρ Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της ανυπεράσπιστης και πανικόβλητης Κριστίν που μετά από δυστύχημα πάσχει από αμνησία, που η μνήμη της σβήνει όταν πέφτει να κοιμηθεί, που εξαρτάται ολοκληρωτικά από τους άλλους, αλλά αδυνατεί να εμπιστευθεί οποιονδήποτε... Μια αρχετυπική χιτσκοκική ηρωίδα, με ένα τραυματικό γεγονός από το παρελθόν να κρατά το μυστικό της κατάστασής της, στριμωγμένη στη γωνία. Συμπρωταγωνιστής ο άλλος μέγασταρ Κόλιν Φερθ στο ρόλο του υπομονετικού, ανήσυχου και τρυφερού συζύγου που φεύγει κάθε πρωί να διδάξει, αφήνοντας την Κριστίν μόνη, σε ένα απομονωμένο σπίτι στην αγγλική εξοχή. Εκείνη ένα πρωινό δέχεται ένα τηλεφώνημα από τον γιατρό που της λέει ότι δεν τραυματίστηκε σε αυτοκινητικό δυστύχημα αλλά... Η «Αμνησία» βασισμένη στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Στίβεν Τζ. Γουάτσον μεταφέρθηκε στο σινεμά σε σκηνοθεσία Ρόουαν Τζόφε, που βέβαια δεν είναι Χίτσκοκ. Μπορεί το μικρό του θρίλερ με την αρκετή σουσπάνς να κρατά το θεατή σε εγρήγορση, να παράγει τραντάγματα και ρίγη σε τακτά διαστήματα, να τοποθετεί το κοινό στην ίδια θέση με την ηρωίδα η οποία δεν γνωρίζει τίποτα περισσότερο απ' αυτό, αλλά δεν απογειώνει την ταινία που συναγωνίζεται με τον μέσο όρο ενός τηλεοπτικού αστυνομικού δράματος...

Το παρήγορο είναι ότι παράλληλα κυκλοφορούν, σε επανέκδοση και με καινούργιες κόπιες, δυο σημαντικές ταινίες του μεγάλου Ισπανού αιρετικού Λουίς Μπουνιουέλ. «Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο Ντε λα Κρουζ» (1955), σημαντικό φιλμ από την μεξικάνικη περίοδο του δημιουργού, προβάλλεται για δεύτερη βδομάδα στον κινηματογράφο «Αστυ» και, «Η ωραία της ημέρας» (1966), από τη γαλλική του περίοδο, ταινία που ξαναβγαίνει από τη «New Star», απόψε στο θερινό Ζέφυρο με την Κατρίν Ντενέβ, τον Μισέλ Πικολί, τον Πιέρ Κλεμαντί και άλλους πρωταγωνιστές εκείνων των δεκαετιών.

Αφού ακούσατε πώς έχει η κατάσταση, προτείνουμε να δώσετε προτεραιότητα στο 40ό Φεστιβάλ της ΚΝΕ που ξεκινά απόψε και δίνει την ευκαιρία να γεμίσει κανείς τις μπαταρίες του με δύναμη και αισιοδοξία για το μέλλον που επιθυμούμε, εκεί που και ο κινηματογράφος, που σκύβει στον άνθρωπο και την καθημερινότητά του, θα έχει περίοπτη θέση... Και από την Κυριακή μπορείτε να πάτε να απολαύσετε τη μαεστρία του μεγάλου Μπουνιουέλ...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ