Πέμπτη 17 Ιούλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΡΟΜΠΕΡ ΓΚΕΝΤΙΓΚΙΑΝ
Ο Μίτος της Αριάδνης

Το σινεμά του συμπαθέστατου δημιουργού (auteur) Ρομπέρ Γκεντιγκιάν από τη Μασσαλία, αντιστέκεται 34 ολόκληρα χρόνια στην αδιέξοδη αστική ομφαλοσκόπηση. Ο Γκεντιγκιάν είναι δημιουργός «μικρών» έργων. Ενας από τους άξιους «μικρούς» που προλειαίνουν το έδαφος για την εμφάνιση μελλοντικών «ιδιοφυιών». Η τελευταία του «φαντασία» (έτσι χαρακτηρίζει ο ίδιος την ταινία του) συνιστά άσκηση έξω από νόρμες. Ο σκηνοθέτης, με τη συμβολή της Αριάν Ασκαρίντ - μούσα, ακρογωνιαίο λίθο των ταινιών του και σύζυγό του για πάνω από 34 χρόνια - και μιας παρέας πιστών συνεργατών του, υπογράφει την πιο ταλαντευόμενη, αλλά και πιο ποιητική του ταινία. Κωμωδία ελαφριά, σεμνή, «ήσσονος» σημασίας - η ταινία το γνωρίζει και πλασάρεται ως τέτοια - ώριμο τέκνο, όχι της ανάγκης, αλλά της επιθυμίας του δημιουργού να αποτίσει φόρο τιμής σε όλους εκείνους που τον «σημάδεψαν», τον γοήτευσαν και τον κατέκτησαν, που τον συνόδευσαν στη συγκροτημένη και ολοκληρωμένη μακρά καλλιτεχνική του πορεία. Ονειροπόληση με μάτια ανοιχτά αυτή η «φαντασία», ξανοίγεται στα βαθιά σαν βάρκα μικρή που ταλαντεύεται χωρίς μπούσουλα και που κάποιες φορές «απογειώνεται» με χάρη και ξαναπέφτει και ρισκάρει να εκτεθεί στον κίνδυνο του γκροτέσκου... αλλά βγαίνει πάντα νικήτρια από τα κύματα!

Πρόκειται για την ιστορία της Αριάν (... Ασκαρίντ - η 18η ταινία που κάνει με τον Γκεντιγκιάν). Ανήμερα που κλείνει τα 50, «βλέπει» τους αγαπημένους της καλεσμένους, ο ένας μετά τον άλλο, να δικαιολογούνται που δεν θα μπορέσουν να παραστούν στο πάρτι που εκείνη ετοιμάζει. Απογοητευμένη στο έπακρο, μπαίνει στο αυτοκίνητό της και χωρίς σκοπό αρχίζει να περιπλανιέται στις γειτονιές της Μασσαλίας, ανοιχτή σε όποια τυχαία συνάντηση. Η γκαλερί των ρεαλιστικών και ανθρώπινων εκκεντρικών πορτρέτων και οι εκπλήξεις που γεννιούνται απ' αυτές τις συναντήσεις, συνθέτουν τον καμβά του φαντασιακού κόσμου του Γκεντιγκιάν σε μια ταινία που διατηρεί εμφανή ομφάλιο λώρο με το γαλλικό ποιητικό ρεαλισμό και ιδιαίτερα εκλεκτικές συγγένειες με στοιχεία, ατμόσφαιρα και κλίμα από το «Λιμάνι των Απόκληρων» (Le quai des brumes) (1938), του Μαρσέλ Καρνέ. Από τη λαϊκότητα του μελοποιημένου και τραγουδισμένου από τον Ζαν Φερά Αραγκόν που νανουρίζει λυρικά την ταινία, πάμε στις νότες του Κουρτ Βάιλ και τους στίχους του Μπρεχτ, που σπρώχνουν να χωθούν στην ηχητική μπάντα της ταινίας, αλλά βρίσκουν το χώρο τους μόνο πάνω στη σκηνή του ανοιχτού θεάτρου. Η ταινία, άνιση και χύμα σε σημεία και σπαρμένη αναφορές, κλείνει πονηρά το μάτι στον Φελίνι, στη Φοντάνα ντι Τρέβι της «Ντόλτσε Βίτα» και στον Μπουνιουέλ, μέσα από το οδοιπορικό των προσκυνητών στο «Γαλαξία». Μόνο που εδώ οι πιστοί πορεύονται προς το ιερό της τέχνης - το θέατρο. Ο Γκεντιγκιάν έχει αγγίξει θέματα και θέματα: Το παραμύθι, την τραγωδία, την πολιτική, την ιστορία, την κοινωνία - θυμάστε το τελευταίο του «Tα χιόνια του Κιλιμάντζαρο» (2011), κι όσο και αν τον καταδίωξε η αστική νοοτροπία και αξίες, εκείνος δεν ενέδωσε, δεν κατάληξε γέρος με μυαλό κουρκούτι. Αυτή η α-τυπική «φαντασία» του Γκεντιγκιάν λειτουργεί σαν βάλσαμο, κύρια για τους μυημένους στο κομμάτι αυτό του γαλλικού πολιτισμού... Βεβαίως, υπάρχουν και πολλοί αλλεργικοί σε αυτό το είδος φιλμικών κειμένων... Συγκινεί, πάντως, η φρεσκάδα της νοσταλγίας και η απόλαυση εκείνης της ξεχασμένης γεύσης, που ξαναγυρίζει και πλημμυρίζει όλες τις αισθήσεις και σε αναγκάζει, γι' ακόμα μια φορά, να ξανακάνεις τους λογαριασμούς με τον εαυτό σου... Εγώ πάντως τη ζήλεψα αυτήν την παρέα...

Με τους: Αριάν Ασκαρίντ, Ζεράρ Μεϊλάν, Ζαν - Πιέρ Νταρουσέν, Ζακ Μπουντέ κ. ά.

Παραγωγή: ΓΑΛΛΙΑ (2014).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ