Τετάρτη 23 Απρίλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΔΙΕΘΝΗ
ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ
Πολλά ερωτήματα για κρίσιμα θέματα

Οι αλλαγές που προωθούνται διεθνώς στην ακτοπλοΐα αυξάνουν τους κινδύνους για ναυτεργάτες και επιβάτες, πέρα από τα ανθρώπινα λάθη

Από τις προσπάθειες των συνεργείων να ανασύρουν τα άψυχα κορμιά των επιβατών, μεταξύ τους δεκάδες μαθητές
Από τις προσπάθειες των συνεργείων να ανασύρουν τα άψυχα κορμιά των επιβατών, μεταξύ τους δεκάδες μαθητές
ΤΖΙΝΤΟ.--

Με τον αριθμό των θυμάτων να ανεβαίνει δραματικά, ώρα με την ώρα, συνεχίζονται οι έρευνες στο βυθισμένο πλοίο «Σεουόλ», μια βδομάδα μετά τη ναυτική τραγωδία που σημειώθηκε 2,5 σχεδόν ώρες πριν αυτό φτάσει στο νησί Τζεζού μεταφέροντας 476 ανθρώπους, ανάμεσά τους 325 μαθητές λυκείου.

Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, οι νεκροί ήταν 121 και οι αγνοούμενοι ξεπερνούσαν τους 180.

Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι απαγγέλθηκαν κατηγορίες για αμέλεια σε πέντε μέλη του πληρώματος, ανάμεσά τους και ο πλοίαρχος, ο οποίος φέρεται να εγκατέλειψε το πλοίο από τους πρώτους, επιλογή απαράδεκτη για κάθε ναυτικό. Επιπλέον, ο καπετάνιος φαίνεται ότι δεν έδωσε (ή έδωσε πολύ καθυστερημένα) εντολή για εκκένωση του πλοίου. Τέσσερα ακόμα μέλη του πληρώματος είχαν συλληφθεί. Η Πρόεδρος της χώρας, Πάρκερ Γουέν-χι, έκανε λόγο για συμπεριφορά που «μοιάζει με φόνο».

Τηρήθηκαν οι προδιαγραφές ασφαλείας;

Με δεδομένο ότι επίσημες ανακοινώσεις δεν υπάρχουν, τα σενάρια για τα αίτια της τραγωδίας «φουντώνουν». Σε αυτά συγκαταλέγεται και το ενδεχόμενο η ανατροπή να έγινε από τη μετατόπιση του φορτίου που προκάλεσε η αλλαγή στην πορεία του πλοίου (που δεν αποκλείεται να συνδέεται με εντολή της πλοιοκτήτριας εταιρείας για να κερδηθεί ο χρόνος που χάθηκε από την καθυστερημένη αποχώρηση λόγω ομίχλης).

Τα ΜΜΕ έσπευσαν να αξιοποιήσουν λανθασμένους χειρισμούς μελών του πληρώματος για να τραβήξουν τα φώτα της δημοσιότητας μακριά από κρίσιμα ζητήματα, ενώ σε αντίστοιχη κατεύθυνση φαίνεται να πηγαίνουν και οι έρευνες των αρμόδιων αρχών. Το «Ρόιτερς» μετέδιδε χτες πως ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστωθεί αν η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Chonghaejin Marine Co» είναι ένοχη για φοροδιαφυγή ή οικονομικές ατασθαλίες. Την ίδια στιγμή, βέβαια, αναπάντητα μένουν μια σειρά από ερωτήματα, όπως: Το 24μελές πλήρωμα και συνολικά η οργανική σύνθεση του πλοίου ήταν κατάλληλη για να ολοκληρωθεί με ασφάλεια η εκκένωση του πλοίου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (και με δεδομένο ότι τυπικά αυτό προβλεπόταν να μεταφέρει 920 επιβάτες, 180 οχήματα και 152 εμπορευματοκιβώτια); Είχε γίνει σωστή εκπαίδευση για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων; Το πλοίο πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας; Γιατί χρησιμοποιήθηκαν μόνο δύο από τις 46 λέμβους;

Τα τελευταία χρόνια προωθούνται διεθνώς αλλαγές που σμπαραλιάζουν και την οργανική σύνθεση και συνολικά τα μέτρα ασφαλείας στα πλοία, γιγαντώνοντας τους κινδύνους για την ασφάλεια ναυτεργατών και επιβατών. Επιπλέον, συνηθισμένη τακτική πολλών εφοπλιστών είναι, π.χ., να γεμίζουν καμπίνες όλο το πλοίο και να μη διατηρούν τη στεγανή υποδιαίρεση, με συνέπεια σε περίπτωση ατυχήματος τα νερά να κατακλύζουν ραγδαία ένα πλοίο.

Πάντως, η νοτιοκορεατική εφημερίδα «Κορέα Τάιμς» (Korea Times) αναφέρει ότι όταν πριν δυο χρόνια η εταιρεία αγόρασε το πλοίο το ανακαίνισε για να φιλοξενεί ακόμα 150 επιβάτες και 240 τόνους φορτίου. Εκτός από το ενδεχόμενο η σταθερότητα του πλοίου να χάθηκε επειδή προστέθηκαν νέες καμπίνες, δημοσιεύματα έκαναν λόγο για πιθανότητα μηχανικής βλάβης στο πηδάλιο, αλλά και για μια σύντομη διακοπή ρεύματος που ίσως αποδείχθηκε καταλυτική.

Ειδικοί επισημαίνουν ότι η επιχείρηση ανέλκυσης του πλοίου πρέπει να ξεκινήσει σύντομα (ήδη υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 30 μέρες), πριν αυτό «κολλήσει» στον πυθμένα και εκτοξευτεί ο απαιτούμενος χρόνος.

Οπως έγινε γνωστό, το Σαββατοκύριακο αυτοκτόνησε ο υποδιευθυντής του σχολείου όπου φοιτούσαν οι μαθητές που επέβαιναν στο πλοίο.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ