Πέμπτη 3 Ιούλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΑΤΓΙΑΤΖΙΤ ΡΕΪ
Μοναχική σύζυγος

Ο Σατγιατζίτ Ρέι (1921 - 1992), βγαίνοντας, το 1949, από σινεμά του Λονδίνου όπου είδε το «Κλέφτης ποδηλάτων» (1948) του Ντε Σίκα, αποφάσισε ν' ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Από τους γνωστότερους σκηνοθέτες της Ινδίας - ο πιο Ευρωπαίος - και σπουδαιότερους διεθνώς, από το 1955 δημιουργεί ταινίες σπάνιας απλότητας και φινέτσας που όμως, πέραν των φεστιβαλικών προβολών, δεν έφταναν στο ευρύ κοινό της Δύσης, αλλά ούτε και στο πλατύ κοινό της χώρας του, το χειραγωγημένο από τη «βιομηχανία ονείρων» της Βομβάης και Μαδράς ν' αποζητά «θέαμα» και «μελόδραμα». Ο «νεορεαλιστής» Ρέι από τα τέλη του '60 είναι ήδη θρύλος σεβαστός, αλλά και αμφιλεγόμενος, μια που κάποιοι τον κατηγορούν ότι «εξάγει φτώχεια» και άλλοι ότι δεν αναδεικνύει τις αιτίες πίσω από την καταπίεση των λαϊκών στρωμάτων.

Καίτοι δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για ποίηση και θέατρο, ο κινηματογράφος του χαρακτηρίζεται από βαθύ λυρισμό υποδόριας συνθετότητας, κριτικό ουμανιστικό πνεύμα και οικουμενικότητα. Ο Ρέι, δεμένος με την παράδοση, αποφεύγει τις παρεμβάσεις και κρατά αποστάσεις από τον «εκσυγχρονισμό», τις μόδες που εναλλάσσονται, την «αγορά» που εμπορεύεται τα πάντα και το σκοταδισμό. Τη γραφή και αφήγησή του χαρακτηρίζει διακριτικότητα - προτιμά τον υπαινιγμό από το κραυγαλέο - αλλά και πουριτανισμός... Υπάρχουν καταγεγραμμένες απόψεις του που εκφράζουν σκεπτικισμό ή αποστροφή για τις ερωτικές αναπαραστάσεις και το γυμνό, ειδικά στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Η ταινία που ίσως αποτυπώνει αρτιότερα τη στιλιστική και αφηγηματική ιδιαιτερότητα του Ρέι είναι «Η μοναχική σύζυγος» (1964) που πρωτοκυκλοφορεί απόψε αποκατεστημένη ψηφιακά.

Παίζουν: Σουμίτρα Τσατερτζί, Μαντχαμπί Μουκχερτζί, Σαϊλέν Μουκχερτζί κ.ά.

Παραγωγή: ΙΝΔΙΑ (1964)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ