Πέμπτη 26 Ιούλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΛΙΟ ΜΑΚ ΚΑΡΕΪ
Διαζύγιο με προθεσμία

Σε επανέκδοση προβάλλεται η χαριτωμένη ερωτική κωμωδία του Λίο Μακ Κάρεϊ, του σκηνοθέτη που έμεινε στην ιστορία του σινεμά σαν δημιουργός μάλλον, «μεγάλων στιγμών» παρά «μεγάλων ταινιών». Ενισχυτική της άποψης η πληροφορία - για όσους αγνοούν - ότι ο Μακ Κάρεϊ σκηνοθέτησε τόσο το δίδυμο Σταν Λόρελ - Ολιβερ Χάρντι (Χονδρός-Λιγνός), όσο και τους αδελφούς Μαρξ, τη θρυλική τους μάλιστα κωμωδία «DUCK SOUP». Ο Λίο Μακ Κάρεϊ εκπέμπει δίχως άλλο εξαιρετική λάμψη που εδράζεται στο ταλέντο του αναφορικά με τον αυτοσχεδιασμό, την πηγή των «μεγάλων» του στιγμών. Ωστόσο, το ταλέντο αυτό καθαυτό μπορεί να λειτουργεί και ως στοιχείο περιοριστικό. Γιατί ο αυτοσχεδιασμός, ενώ δύναται να δημιουργήσει «μεγάλες στιγμές», σπάνια αποδεικνύεται ικανός, να στηρίξει, από μόνος του, ολόκληρες «μεγάλες ταινίες»...

Το κλειδί για την ανάγνωση και την κατανόηση του έργου του Μακ Κάρεϊ περικλείεται σε κάτι που ο ίδιος κάποτε δήλωσε: «Κάθε ταινία, πρέπει να έχει κάτι από παραμύθι... Εγώ, αφήνω στους άλλους την κινηματογράφηση της ασχήμιας του κόσμου... και τολμώ μάλιστα να αποκαλώ κλοπή το να υπενθυμίζεις στο κοινό, πόσο άθλια είναι τα πράγματα... κι αυτό, να το βαφτίζεις διασκέδαση!». Με αυτήν τη διατύπωση ο Μακ Κάρεϊ τοποθετεί τον εαυτό του μεταξύ των συγγραφέων της δεκαετίας του '20 και του '30, την εποχή του μεγάλου κραχ, που υιοθέτησαν τη θέση «φαντασία της καλής θέλησης», θέση που θεμελιώνεται στη βάση που υπόθεση εργασίας έχει ότι, τα προβλήματα της χώρας θα μπορούσαν κάλλιστα να λυθούν εάν οι άνθρωποι γίνονταν λίγο πιο καλοί, ο ένας απέναντι στον άλλο. Βέβαια αυτό συνιστά την άλλη πλευρά του «Λαϊκισμού» (σαν κίνημα ιδεολογικό και πολιτικό της εποχής). Συνιστά την ανίσχυρη αντίδραση των μεσαίων στρωμάτων που απέρριπταν τη «New Deal» και εξέφραζαν απλώς συναισθήματα και ευχολόγια ότι με λίγο περισσότερη καλή θέληση η Αμερική θα μπορούσε να τα καταφέρει να βγει από την τρομερή καπιταλιστική κρίση και την «Depression» που η κρίση εγκατέστησε. Ο Μακ Κάρεϊ εκφράζει το «Λαϊκισμό» στην παρακμή του, όταν στρέφεται προς τα παραμύθια και τη φαντασία χωρίς κεντρικό πυρήνα ιδεών για την παλινόρθωση. Χαρακτηριστική ένδειξη είναι και το όνομα που ο ίδιος επέλεξε για την εταιρεία του παραγωγής «Rainbow Productions», όνομα που παράγει συνειρμούς για μια χώρα, κάπου πέρα από το ουράνιο τόξο, όπου στο τέλος της διαδρομής μπορεί κανείς ακόμα να βρει ένα δοχείο με χρυσάφι...

Ο Μακ Κάρεϊ βραβεύτηκε το 1938 με Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας για την Screwball φαρσοκωμωδία του «ΔΙΑΖΥΓΙΟ ΜΕ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ» που, όλο και δυναμώνει σε ένταση και ρυθμό, όσο προχωράει η πλοκή. Η ταινία πραγματεύεται τις ατυχείς περιπέτειες, τους τρόπους και τη συμπεριφορά του -άρτι χωρισμένου- ζεύγους Γουάρινερ, με τους πρωταγωνιστικούς ρόλους να υποδύονται οι λαμπεροί Κάρι Γκραντ και Αϊρίν Ντιουν. Οι νιόπαντροι Τζέρι και Λούσι, κατέθεσαν, για ένα καπρίτσιο, αίτηση διαζυγίου. Μετανοιωμένοι αμφότεροι, πασχίζουν να «μπαλώσουν» την ανοησία που έκαναν, με κάθε μέσο. Εξέχουσα η βοήθεια που έρχεται από τον συναρπαστικό τους σκύλο, τον «Μίστερ Σμιθ», ο οποίος διαθέτει σχεδόν «ανθρώπινες» ιδιότητες. Η ασπρόμαυρη αυτή κωμωδία, στη λογική της «φαντασίας της καλής θέλησης» δομείται πάνω σε ουσιαστικά στοιχεία παραμυθιού και καταλήγει μη πραγματική, εύθραυστη και ταυτόχρονα ιδιαζόντως ευχάριστη σε σημεία, σχεδόν γοητευτική... Εντονη η αντιπαράθεση μεταξύ των αντιθέτων. Ζωή και νοοτροπία μεγαλούπολης/ επαρχίας, σοφιστικέ αστής/ απλοϊκής νεαρής επαρχιώτισσας, λεπτοί τρόποι των ανθρώπων του άστεως/ χοντροειδείς του πλούσιου επαρχιώτη. Αυτή η ταινία του Μακ Κάρεϊ παραμένει ακόμα, παρά την ηλικία της, μια από τις καλύτερες κωμωδίες που κινούνται στις παρυφές της προαναφερθείσας κατηγορίας.

Παίζουν: Κάρι Γκραντ, Αϊρίν Ντιουν, Ραλφ Μπέλαμι, Αλεξάντερ Ντ' Αρσί, Σεσίλ Κάνινγκχαμ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1937).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ