Πέμπτη 23 Ιούνη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΑΟΛΟ και ΒΙΤΟΡΙΟ ΤΑΒΙΑΝΙ
Εκλεκτικές συγγένειες

Σε ηλικία 60 ετών, το 1809, ο Γκαίτε συνέγραψε το ομώνυμο μυθιστόρημα που πραγματεύεται τη σύγκρουση λογικής και πάθους, τυχαίου και μοιραίου στο σταυροδρόμι δύο ζευγαριών. Συνομήλικοι του Γκαίτε το 1996 οι Ταβιάνι, συνέπτυξαν τις εκατοντάδες σελίδες του βιβλίου σε 100 λεπτά της ώρας και γύρισαν το πρώτο φιλμ στην ιστορία τους πάνω στον έρωτα, φθάνοντας στην τελειότητα του δικού τους στυλ, τόσο συνεπούς, τόσο ουσιαστικού, τόσο ξεκαθαρισμένου από κάθε είδους βάρος, με μετατροπές καθόλου πιστές στο πρωτότυπο. Οι «Εκλεκτικές Συγγένειες» είναι οι χημικές συνθέσεις που δημιουργούν την έλξη, κατόπιν αφήνεται στο λογικό να ακολουθήσει τον καλύτερο δρόμο.

Υπό τους τόνους της αφήγησης του Τζιανκάρλο Τζιανίνι κι έχοντας υπόψη πάντα την προαναφερθείσα αρχή, το ζεύγος των βαρώνων Εντοάρντο και Καρλότα προσκαλούν στη βίλα τους, κάπου στην Τοσκάνη, τον αρχιτέκτονα Οτόνε και τη 18χρονη βαφτισιμιά της Καρλότα, Οτίλια. Ο ερχομός της Οτίλια και του Οτόνε δημιουργούν σοβαρούς τριγμούς στο γάμο της Καρλότα και του Εντοάρντο, καθώς ο Εντοάρντο έλκεται από την Οτίλια και η Καρλότα από τον Οτόνε. Κι ενώ το μυθιστόρημα τοποθετείται σε απροσδιόριστο χρόνο τον 18ο αιώνα και σε ακαθόριστο τόπο στη Γερμανία, το φιλμ εκτυλίσσεται την πρώτη δεκαετία των αρχών του 1800, την εποχή του Ναπολέοντα, στο Μεγάλο Δουκάτο της Τοσκάνης. Ενώ οι ήρωες στο μυθιστόρημα είναι τρεις πενηντάρηδες και μια νεαρή κοπέλα, στο φιλμ όλοι είναι νέοι. Οι Ταβιάνι εδώ συνοδεύουν το συγκινησιακό χώρο των χαρακτήρων, ο οποίος οριοθετείται από το ερωτικό κυρίως συναίσθημα κι όχι από τα κοινωνικά τεκταινόμενα, τα οποία η ταινία αγνοεί, με τον ίδιο τρόπο που αγνοεί και το κοινωνικό φρέσκο που δεσπόζει στο λογοτεχνικό κείμενο, επικεντρώνοντας στα γεγονότα που άπτονται του έρωτα. Ως και το φινάλε διαφοροποιείται. Ενώ ο Γκαίτε κλείνει, ολοκληρώνει, τον αφηγηματικό του κύκλο, οι Ταβιάνι αφήνουν ανοιχτό το συμπερασματικό σκέλος «γιατί ο έρωτας πάντα εκφράζεται με τρόπους διαφορετικούς από αυτούς που είχαμε φανταστεί». Οι Ταβιάνι κάνουν ένα φιλμ που εξελίσσεται σαν τραγωδία του Ρακίνα, έχει τη λάμψη και την παγωνιά ενός πολύτιμου πετραδιού, τη χρωματική και τη σκηνογραφική φινέτσα του ροκοκό και συνδυάζει τη νεοκλασική σαφήνεια με τις πρώιμες ανατριχίλες του ρομαντισμού. Να το δείτε ... (Επιλογή από το Ταινιόραμα του «ΑΣΤΥ», θα προβληθεί σήμερα).

Παίζουν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο, Ζαν Υγκ Ανγκλάντ, Μαρί Γκιλέν, Τζιανκάρλο Τζιανίνι, Μάσιμο Ποπολίτσιο, κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία (1996).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ