ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Ιούλη 2009
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΙ
Βαθύτερη πρόσδεση της εκπαίδευσης με το κεφάλαιο

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

Με την εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ΤΕΙ, θα ενταθεί η υποβάθμιση των σπουδών, θα χειροτερέψουν τα πράγματα για τους αποφοίτους
Με την εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ΤΕΙ, θα ενταθεί η υποβάθμιση των σπουδών, θα χειροτερέψουν τα πράγματα για τους αποφοίτους
Σε ανακοίνωσή του, για το σχέδιο νόμου, «Ρύθμιση θεμάτων του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, επισημαίνει:

«Το νομοσχέδιο κατατίθεται σε μια περίοδο όπου η απαίτηση του κεφαλαίου για βαθύτερη προσαρμογή της εκπαίδευσης στις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, με το νέο στοιχείο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, γίνεται εντονότερη και πιο σχεδιασμένη. Βασική κατεύθυνση είναι να προσαρμοστεί η εκπαίδευση στο εργασιακό μοντέλο των πολλών και διαφοροποιημένων σχέσεων εργασίας, των ευέλικτων μορφών "απασχόλησης", στοιχείο που το πετυχαίνει με τα πολλά και διαβαθμισμένα πτυχία, που θα προκύπτουν από μια "σούπα" μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το νομοσχέδιο είναι συνέχεια του αντιδραστικού νόμου - πλαισίου, του νόμου για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, της αναγνώρισης των ΚΕΣ, των εξαγγελιών για τη δήθεν αναβάθμιση του σχολείου.

Σε αυτό το πλαίσιο, αξιοποιείται η λεγόμενη αξιολόγηση ως αναγκαίος μοχλός του αστικού συστήματος και των αστικών κομμάτων, για να περάσει η διαβάθμιση των ανώτατων ιδρυμάτων, η ταξική διαφοροποίηση του σχολείου, η είσοδος των επιχειρήσεων στο περιεχόμενο και την κατεύθυνση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, επιχειρώντας παράλληλα να παραπλανήσουν και να ενσωματώσουν στους σχεδιασμούς τους λαϊκές μάζες και νεολαία.

Με το νομοσχέδιο ενισχύονται πτυχές της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ, όπως η κινητικότητα και η κατάρτιση, προετοιμάζεται το έδαφος για τη λεγόμενη απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων, την πιστοποίηση του επαγγέλματος μέσω της αγοράς και της κατάρτισης.

Αξιοποιούνται και τα ΤΕΙ για τη σύνδεση της έρευνας με το κεφάλαιο, εξωθούνται ιδιαίτερα τα περιφερειακά ΤΕΙ, αν θέλουν να επιβιώσουν, να αναζητήσουν γνωστικό αντικείμενο, με βάση τις ανάγκες της αγοράς, να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στη βάση της αγοράς και της χρηματοδότησης από αυτή.

Χωρίς να αναβαθμίζονται τα ΤΕΙ σε υπάρχον διδακτικό προσωπικό (στη συντριπτική πλειοψηφία έκτακτο), σε υποδομή και εξοπλισμό, σε επίπεδο προπτυχιακών προγραμμάτων, χωρίς να τίθενται κριτήρια πραγματικού επιστημονικού αντικειμένου, δίνεται η δυνατότητα να συγχωνεύονται ή να μετονομάζονται, να ιδρύουν ερευνητικά εργαστήρια - εταιρείες, ώστε απλά να αποτελούν δομές απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων και βαθύτερης πρόσδεσης της εκπαίδευσης με το κεφάλαιο και τους τρόπους που αυτό σχεδιάζει την αύξηση της κερδοφορίας του.

Καμιά κρατική οικονομική ενίσχυση των υποδομών και της ακαδημαϊκής δραστηριότητας των ΤΕΙ δεν προβλέπεται, αντίθετα τα εξωθούν προς την αναζήτηση ιδιωτικών πόρων, πιο βαθιά προς την εμπορευματική - επιχειρηματική λειτουργία. Ολες δε οι δραστηριότητες, από την πρόσληψη και εξέλιξη προσωπικού μέχρι τη διαχείριση κονδυλίων, παραπέμπονται στον τετραετή ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό προγραμματισμό του ιδρύματος, που σηματοδοτεί την πίεση για εφαρμογή του νόμου - πλαισίου. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια o ασφυκτικότερος έλεγχος των συλλογικών αποφάσεων, το χτύπημα της όποιας δημοκρατικής λειτουργίας έχει απομείνει σήμερα στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, είναι ο δρόμος για να θωρακιστεί η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία τους.

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν ευθύνες, γιατί όλο το προηγούμενο διάστημα ίδρυαν τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, κυρίως στην περιφέρεια, χωρίς επιστημονικό αντικείμενο, χωρίς διδακτικό προσωπικό και προσωπικό στήριξης, χωρίς υποδομές σπουδών και στέγασης, με στόχο τις περισσότερες φορές να ικανοποιήσουν τοπικές πελατειακές ανάγκες τους.

Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης σήμερα, όπως και ο νόμος του ΠΑΣΟΚ παλιότερα, διατηρούν και διαιωνίζουν τον αντιεπιστημονικό διαχωρισμό ΑΕΙ - ΤΕΙ και οξύνουν τα αδιέξοδα των σπουδαστών που είναι στην πλειοψηφία τους παιδιά της λαϊκής οικογένειας και που κατά 60% εργάζονται.

Εξίσου μεγάλη ευθύνη έχουν και τα υπόλοιπα κόμματα του "ευρωμονόδρομου" που, μαζί με ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, συναινούν στις κατευθύνσεις της ΕΕ, της Μπολόνια, για την αξιολόγηση, τον τετραετή προγραμματισμό, δεν αμφισβητούν την επιχειρηματική λειτουργία στο χώρο της Παιδείας.

Οι σπουδαστές και οι οικογένειές τους δεν πρέπει να παραπλανηθούν, να μην ενδώσουν σε συντεχνιακές αντιπαραθέσεις. Η λύση βρίσκεται στην οργάνωση της πάλης για δημόσια δωρεάν ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, ανυπακοή στην πολιτική της ΕΕ, πάλη για να μην υλοποιηθούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και στην Παιδεία, να μην εφαρμοστεί η οδηγία 36/05 της ΕΕ.

Το ΚΚΕ καλεί τη νεολαία, την εργατική τάξη, τους φοιτητές και τους σπουδαστές να παλέψουν σήμερα για:

  • Γενναία χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποσαφήνιση των επιστημονικών αντικειμένων, άρση της ταξικής διάκρισης ΑΕΙ - ΤΕΙ, ενάντια στην ύπαρξη των ΤΕΙ σαν β' κατηγορίας τεχνολογική "ανώτατη" αλλά μη πανεπιστημιακή εκπαίδευση, πλάι σε άλλα ανώτατα τεχνολογικού χαρακτήρα Ιδρύματα (όπως τα Πολυτεχνεία), τα οποία όμως είναι πανεπιστημιακά.
  • Την άρση του αντιεπιστημονικού, ταξικού, διαχωρισμού των προπτυχιακών σπουδών από την επιστημονική ειδίκευση και τη διάσπασή τους σε κύκλους.
  • Την αντιμετώπιση ζητημάτων υποδομής και διδακτικού προσωπικού, αφού σε πολύ μεγάλο ποσοστό η διδασκαλία σε αυτά καλύπτεται από έκτακτο προσωπικό (περίπου 80% σήμερα είναι έκτακτοι στα ΤΕΙ), ή προσωπικό που δε διαθέτει τα απαιτούμενα προσόντα για την ιδιότητα του πανεπιστημιακού.

Η πάλη αυτή πρέπει να ενταχθεί στην προοπτική της αναγκαίας αναμόρφωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσής, για το 12χρονο ενιαίο βασικό σχολείο, τις δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές που δεν μπορούν να έρθουν χωρίς σύγκρουση με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τα κόμματα που την υπηρετούν. Το ζήτημα της Παιδείας θα λύνεται στο βαθμό που θα δυναμώνει η κοινωνική πολιτική πάλη, για να αλλάξει η τάξη που είναι στην εξουσία, να ανοίξει ο δρόμος της λαϊκής εξουσίας, της λαϊκής οικονομίας».


ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ
Αντιδράσεις στη ρότα της συγκάλυψης

Σπέρνοντας αυταπάτες ότι δήθεν το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, που κατατέθηκε προχτές στη Βουλή, εξισώνει τα ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων δηλώνουν ότι θίγονται τα πανεπιστήμια από διατάξεις του νομοσχεδίου και ζητούν αναβολή της ψήφισής του μέχρι τον Σεπτέμβρη, για να καταθέσουν τεκμηριωμένες προτάσεις. Αυτό αποφάσισαν χτες ομόφωνα οι Πρυτάνεις των πανεπιστημίων σε έκτακτη Σύνοδό τους για το θέμα. Νωρίτερα, είχαν συνέλθει σε κοινή σύσκεψη οι διοικήσεις Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών μαζί με το ΤΕΕ, προκειμένου να «υπερασπιστούν» τα κεκτημένα τους, δηλαδή τη σαφή οριοθέτηση του ρόλου των πολυτεχνείων και των ΤΕΙ, και το ρόλο του ΤΕΕ στην πιστοποίηση των πτυχίων ανώτατης εκπαίδευσης.

Οι πρυτάνεις σπέρνουν αυταπάτες ότι δήθεν προωθείται η εξίσωση των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, τη στιγμή που το νομοσχέδιο ικανοποιεί μεν κάποια συντεχνιακά αιτήματα των εκπαιδευτικών και των Διοικήσεων των ΤΕΙ, ωστόσο όχι μόνο δεν αναβαθμίζει τα ΤΕΙ αλλά είναι ενταγμένο μέχρι το μεδούλι στην πολιτική εμβάθυνσης της διαδικασίας της Μπολόνια, στην πολιτική δημιουργίας μιας κοινής αγοράς ανώτατης εκπαίδευσης με πληθώρα διαβαθμισμένων - κατηγοριοποιημένων πτυχίων και ιδρυμάτων. Αλλωστε, στόχος της εφαρμοζόμενης πολιτικής είναι η δημιουργία μιας μικρής ελίτ ιδρυμάτων που θα παράγουν επιστήμονες και ενός πλήθους υποβαθμισμένων πανεπιστημίων, Τμημάτων και ΤΕΙ που θα «παράγουν» αποφοίτους ευέλικτους και μισοκαταρτισμένους, των οποίων τα «προσόντα» δεν θα αναγνωρίζονται από το πτυχίο τους, αλλά μέσα από πιστοποίηση που θα κάνουν οι επαγγελματικοί φορείς και σε τελική ανάλυση οι ίδιοι οι εργοδότες. Στο πλαίσιο αυτό, ο αναχρονιστικός διαχωρισμός επιστημονικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης - που δεν αναιρείται στο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ - αποτελεί και την καρδιά της τοποθέτησης των Πρυτάνεων, που διαμηνύουν σε αυστηρό τόνο ότι «οι ρόλοι των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι διακριτοί». Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της κοινής σύσκεψης των Διοικήσεων των Πολυτεχνείων και του ΤΕΕ, «τα μεν πανεπιστήμια έχουν ως στόχο την επιστημονική έρευνα με παραγωγή νέας γνώσης και την εκπαίδευση επιστημόνων, τα δε ΤΕΙ έχουν ως στόχο την εκπαίδευση τεχνολόγων και τεχνιτών».

Στο ίδιο μήκος κύματος με τους πρυτάνεις κινήθηκε και η γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ, Ευγενία Μπουρνόβα, η οποία συμμετείχε στη Σύνοδο και στο πνεύμα του «διαλόγου» και της συναίνεσης, στην εφαρμογή των αναδιαρθρώσεων, σημείωσε ότι «χωρίς τη συζήτηση αυτή και χωρίς πρότερη αξιολόγηση, δεν μπορούμε να προβούμε σε αλλαγές που ουσιαστικά αυτό που κάνουν είναι να βγάζουν από το χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης το τεχνολογικό κομμάτι της εκπαίδευσης». Και ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννης Γεροθανάσης, διευκρίνισε ότι «η Σύνοδος Πρυτάνεων δεν αποτελεί αντιπολίτευση. Η Σύνοδος Πρυτάνεων αποτελεί εκείνο το όργανο το οποίο παίρνει θέσεις κριτικές, οι οποίες αποσκοπούν στην αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου».

Η Σύνοδος ασχολήθηκε ακόμη με τον ορισμό αντιπροσώπου στο «διάλογο» για την αναμόρφωση του Λυκείου και του εξεταστικού, καθώς και με τον ορισμό επιτροπών που θα ασχοληθούν με το χωροταξικό σχεδιασμό της ανώτατης εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ