ΝΕΟΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ - ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ 2»
Οψεις του ίδιου αντιδραστικού νομίσματος
Κυριακή 1 Νοέμβρη 2009

Γρηγοριάδης Κώστας

Δύο από τις βασικότερες μεταρρυθμίσεις που σκοπεύει να προωθήσει άμεσα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είναι η ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου, στα πρότυπα του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου και η διοικητική μεταρρύθμιση, η επονομαζόμενη και «Καποδίστριας 2». Πρόκειται για δυο θεμελιακές νομοθετικές παρεμβάσεις, αλληλοσυνδεόμενες, που στόχο έχουν, από τη μια, τον παραπέρα αστικό εκσυγχρονισμό του κράτους, και, από την άλλη, τη θωράκιση του αστικού πολιτικού συστήματος, σε αντίθεση με όσα δημαγωγικά διακηρύσσει η κυβέρνηση.

Οι δύο μεταρρυθμίσεις είναι συμπληρωματικές η μία της άλλης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την πρεμούρα της κυβέρνησης να ολοκληρωθεί ο «Καποδίστριας 2» μέχρι τις τοπικοαυτοδιοικητικές εκλογές του 2010 και οι επόμενες εθνικές εκλογές να γίνουν με το νέο εκλογικό νόμο.

Καλπονοθεία και ληστεία ψήφων

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου εκλογικού νόμου, σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί έως σήμερα, είναι τα παρακάτω:

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι με το νέο εκλογικό νόμο, τα εκβιαστικά διλήμματα και η δικομματική πολιτικο-ιδεολογική τρομοκρατία στις λαϊκές συνειδήσεις θα ενταθεί, στο όνομα της εκλογής του φιλολαϊκότερου δήθεν διαχειριστή, της «χαμένης ψήφου» αν πάει στο ΚΚΕ, της ακυβερνησίας κλπ. Παράλληλα, η μικρή εκλογική περιφέρεια ενισχύει τους ρουσφετολογικούς μηχανισμούς.

Ταυτόχρονα, με τη λίστα - αν και θα έπρεπε να είναι ο μοναδικός τρόπος εκλογής, μόνο που σ' αυτήν την περίπτωση δεν ωθούνται όλοι οι υποψήφιοι των αστικών κομμάτων να κυνηγούν ψήφους για να εκλεγούν, άρα και για να φέρουν ψήφους στο κόμμα τους - επιδιώκεται η ανάδειξη αστών πολιτικών, που θα κάνουν επιμελώς, με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα, τη δουλειά του κεφαλαίου. Θα είναι δηλαδή ελεγχόμενοι, κάτι που δεν είναι απόλυτα εφικτό με το σύστημα του σταυρού. Για το ΚΚΕ, άλλωστε, η εκλογή βουλευτή είναι ένας καταμερισμός στα καθήκοντα των στελεχών και έτσι την αντιμετωπίζει. Γι' αυτό είναι υπέρ της λίστας, με εκλογικό σύστημα την απλή αναλογική.

Επιπλέον, η δημιουργία πολλών μονοεδρικών περιφερειών ιδιαίτερα σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση εργατικών και λαϊκών στρωμάτων, στοχεύει στο να δυσκολέψει το ΚΚΕ να εκλέξει βουλευτές σ' αυτές τις περιοχές. Είναι δεδομένο ότι με το νέο εκλογικό σύστημα το ΚΚΕ θα εκλέγει αντικειμενικά λιγότερους βουλευτές σε εργατοσυνοικίες που σήμερα δίνουν πανελλαδικά από τα μεγαλύτερα ποσοστά στο Κόμμα, όπως για παράδειγμα η Β' Αθήνας.

Η άλλη πλευρά

Αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Για να γίνει αντιληπτή στο σύνολό της η στόχευση της διπλής μεταρρύθμισης (εκλογικός νόμος και «Καποδίστριας 2») αρκεί να ανατρέξει κανείς στα βασικά χαρακτηριστικά και την προπαγάνδα που συνοδεύει τη διοικητική μεταρρύθμιση. Σύμφωνα με τις διαρροές και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, η διοικητική μεταρρύθμιση θα περιλαμβάνει:

Οι νέοι τοπικοαυτοδιοικητικοί σχηματισμοί θα αποκτήσουν νέες αυξημένες αρμοδιότητες και θα αποτελέσουν μηχανισμό επιβολής της αντιλαϊκής πολιτικής της εκάστοτε κυβέρνησης, σαν τμήμα οργανικά ενσωματωμένο στην κεντρική εξουσία. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα σχέδια, οι φορείς της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης:

Διπλός στόχος

Οπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω, ο στόχος της κυβέρνησης και συνολικά του αστικού πολιτικού συστήματος (οι δύο μεταρρυθμίσεις έχουν τη στήριξη τουλάχιστον της ΝΔ) είναι διττός:

Μεγαλώνουν διαπλοκή και εκβιασμοί

Με άλλα λόγια, σε μια τοπική κοινωνία των 60.000 κατοίκων - αν μιλάμε για μεγάλες εκλογικές και διοικητικές περιφέρειες - οι υποψήφιοι βουλευτές των κομμάτων εκείνων που διεκδικούν την κυβερνητική εξουσία, αλλά και εκείνων που ξερογλείφονται για ένα κομμάτι της, θα έχουν κάθε δυνατότητα, με το δέλεαρ της παροχής ανταλλαγμάτων από μια ελεγχόμενη απόλυτα, τοπική και κεντρική κυβέρνηση, να εκβιάζουν και να αποσπούν ψήφους. Αυτή η δυνατότητα, σε συνδυασμό με το ότι πλέον μικραίνει πληθυσμιακά το ακροατήριο, στο οποίο θα απευθύνεται ο κάθε υποψήφιος βουλευτής, ανοίγει το δρόμο ώστε ο εκάστοτε πολιτευτής, κύρια του δικομματισμού, μ' έναν ισχυρό εκλογικό μηχανισμό να ελέγχει σε μεγάλο βαθμό το εκλογικό σώμα.

Εξίσου εκβιαστικά πρόκειται να λειτουργήσει και το επιχείρημα της χαμένης ψήφου στις μονοεδρικές περιφέρειες. Με δεδομένο ότι ο πρώτος τα παίρνει όλα, οι υποψήφιοι του δικομματισμού θα αξιοποιούν όλα τα μέσα για να οξύνεται η δικομματική πόλωση, στη λογική ότι η ψήφος στα μικρότερα κόμματα δεν μπορεί να πιάσει τόπο, αφού δεν πρόκειται να εκλέξουν τοπικό βουλευτή ανεξάρτητα από το ποσοστό που θα πάρουν.

Ολα τα παραπάνω στοιχεία καταρρίπτουν τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι ο νέος εκλογικός νόμος θα χτυπήσει δήθεν τη διαφθορά, το «μαύρο πολιτικό χρήμα» και την εξάρτηση των βουλευτών από τα «ισχυρά οικονομικά συμφέροντα». Αποκαλύπτουν τον προσχηματικό χαρακτήρα του επιχειρήματος που λέει ότι οι υποψήφιοι βουλευτές δε θα έχουν την ανάγκη μεγάλης προεκλογικής προβολής στις μικρές εκλογικές περιφέρειες και ως εκ τούτου θα περιοριστούν «δραστικά οι εκλογικές τους δαπάνες» και άρα η αναζήτηση οικονομικών πόρων από τους επιχειρηματίες.

Η πραγματικότητα είναι εντελώς αντίθετη, αφού επί της ουσίας, με τη διοικητική μεταρρύθμιση αυξάνεται ο ρόλος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων σε τοπικό επίπεδο, την ώρα που η τοπική και κεντρική εξουσία καλούνται εκ των πραγμάτων να αναπτύξουν ισχυρότερους δεσμούς και εξαρτήσεις από τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.


Περ. Κ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Συγκεντρωτικά αποτελέσματα από τις 13 διοικητικές περιφέρειες όλης της χώρας (2019-07-09 00:00:00.0)
Τι προβλέπει το Πρόγραμμα (2010-01-19 00:00:00.0)
Μπροστά σε νέα προεκλογική περίοδο (2007-12-05 00:00:00.0)
Μελετούν νέες αντιδραστικές αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση (2002-06-06 00:00:00.0)
Σχέδια εισαγωγής του πλειοψηφικού (2001-11-20 00:00:00.0)
Απλή αναλογική για την αρμονική αντιστοιχία ψήφων-εδρών (2001-02-09 00:00:00.0)