Πέμπτη 7 Αυγούστου 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ
Fear and Desire (Φόβος και Επιθυμία)

Η παρθενική ταινία μεγάλου μήκους και μινιμαλιστικής διαύγειας του Κιούμπρικ, αντισυμβατική και πολύ τολμηρή για τα στάνταρντ της εποχής της, υπήρξε εξαφανισμένη και αόρατη για δεκαετίες, αποτέλεσμα της θέλησης του δημιουργού της που τη θεωρούσε περισσότερο άσκηση πάνω στις έννοιες του «φόβου» και της «επιθυμίας», παρά ολοκληρωμένη δουλειά. Μετά το θάνατο του Κιούμπρικ στις 7 Μάρτη 1999, η ταινία άρχισε να κυκλοφορεί παράνομα έως ότου βρήκε διακίνηση, κύρια σε μορφή Blu-Ray. Ισως σήμερα να μην εκπλήσσει το γεγονός ότι ο πόλεμος και ο παραλογισμός του πολέμου συνθέτουν τις κύριες θεματικές της πρώτης ταινίας του σκηνοθέτη, που μετουσίωσε τη στρατιωτική εποποιία σε θεμέλιο λίθο της, ετερογενούς, φιλμογραφίας του.

Στην ταινία, που ταλαντεύεται αναποφάσιστη σε διάφορα θέματα, που εμφανίζει ευρήματα λειτουργικά, ωστόσο δεν διαχειρίζεται με ευκολία αφηγηματικούς χρόνους και ισορροπίες, κατατίθενται ήδη οι περισσότερες ιδέες που σχετίζονται με την πολεμική σύγκρουση αλλά και την υπαρξιακή ατμόσφαιρα που, εκείνη την εποχή, δέσποζε στα πολεμικά φιλμ. Κι ας μη ρέει το μοντάζ, κι ας παραπέμπει το καδράρισμα σε φωτογραφίες (με τα υποκείμενα συχνά ακίνητα). Η ταινία καταφέρνει να εστιάσει το ενδιαφέρον στην ικανότητα του Κιούμπρικ να συλλαμβάνει εικόνες που «μιλάνε», χωρίς ιδιαίτερη επιτήδευση και με ξεκάθαρο όραμα. Παράδειγμα, η τολμηρή σεκάνς με την αιχμάλωτη κοπέλα και τον τρελό στρατιώτη, σκηνές απύθμενης έντασης που κολυμπούν στην αναποφασιστικότητα μέχρι που έρχεται η οπτική ιδέα της απόλυτης λύσης. Υπάρχουν σκηνοθετικές κινήσεις και φιλμικές ιδέες πολύπλοκες, εφευρετικές και καθόλου κοινότοπες όχι όμως επαρκείς για να στηρίξουν μια ταινία αδύνατη σε δομή και αφήγηση.

Τέσσερις στρατιώτες με όπλα παραπέμπουν σε κατάσταση πολέμου μ' έναν εχθρό απτό αλλά σχεδόν αόρατο. Δεν αναφέρονται ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για τη μια ή την άλλη πλευρά. Η αγγλική γλώσσα είναι απλά μια σύμβαση. Οι 4, από λάθος, πέρασαν στο έδαφος του εχθρού και πρέπει να επιστρέψουν στις γραμμές τους. Για να το κατορθώσουν αιχμαλωτίζουν την κοπέλα που τους ανακάλυψε, χωρίζονται, διασχίζουν με σχεδία τον ποταμό και σκοτώνουν έναν αξιωματικό του εχθρού. Η τρέλα συνιστά μέρος οργανικό της νοοτροπίας των στρατιωτών και η βία συσχετίζεται με περίεργο τρόπο με τη σεξουαλικότητα...

Με τους: Φρανκ Σιλβέρα, Κένεθ Χαρπ, Πολ Μαζούρσκι, Βιρτζίνια Λιθ, Στίβεν Κόιτ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1953)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ