Πέμπτη 8 Μάη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΕΡ ΦΛΙ
Βαλς για τη Μόνικα

Η Σουηδή τραγουδίστρια τζαζ Monica Zetterlund συνιστά εθνική εικόνα για τη χώρα της. Υπήρξε πρωτοπόρα στο να βάλει στην τζαζ σουηδικό και όχι αγγλικό στίχο, δημιουργώντας ενδιαφέρουσες, σύγχρονες «κλασικές» συνθέσεις όπως π.χ. το «Sakta vi ga genom stan». Στα χέρια του Περ Φλι η βιογραφία της γίνεται ένα, συμβατικής γραφής, αλλά ιδιαίτερα καλοφτιαγμένο, κομψό και βαθιά σουηδικό φιλμ, που κινείται στο πνεύμα και το κλίμα αντίστοιχων θεματικά ταινιών. Ως Μόνικα Ζέτερλουντ, εμφανίζεται - για πρώτη φορά στο σινεμά - η ηθοποιός / τραγουδίστρια Εντα Μάγκνασον που μοιάζει πλασμένη για το ρόλο, όχι μόνο λόγω εκπληκτικής φυσικής ομοιότητας, αλλά κυρίως γιατί φυλάκισε το «είναι» της Μόνικα Ζ. Σημειωτέον ότι η Μάγκνασον ερμηνεύει όλα τα τραγούδια που ακούγονται. Ταυτόχρονα, η καλαίσθητη ταινία του Φλι αποδίδει το κλίμα της μεταπολεμικής σουηδικής σοσιαλδημοκρατίας με τις λουθηρανές καταβολές και τη θεωρία του «μικρού ανθρωπάκου» που δεν μπορεί να τα βάλει με τη μοίρα του...

Η Μάγκνασον δούλεψε να μπει στο πετσί του ρόλου που ερμηνεύει. Προσάρμοσε τη μιμητική της, τη γλώσσα του σώματος, υιοθέτησε την εμπάθεια, το πικρόχολο χιούμορ, το σωστό τόνο, όχι μόνο στα τραγούδια, αλλά στην εκφορά και επιλογή των λέξεων, των φράσεων που χρησιμοποιούσε η Μόνικα Ζ. όταν μιλούσε... Τα στοιχεία αυτά συνιστούν άξονες ερμηνευτικής ισορροπίας μεταξύ της πραγματικής και μυθοπλαστικής Μόνικα Ζ. και η δεύτερη είναι αυθεντική, όχι μασκαρεμένη. Ωστόσο, πολύ κοντά στο μασκάρεμα βρίσκονται οι εκπρόσωποι της καλλιτεχνικής ελίτ της εποχής. Σώζονται όσοι κάνουν εμφανίσεις καμέο αλλά ο Βίλγκοτ Σιέμαν ο σκηνοθέτης των γνωστών «Είμαι περίεργη κίτρινη» και «Είμαι περίεργη μπλε», ως σύζυγος της Μόνικα Ζ. παρουσιάζεται αρκετά γελοίος. Η ταινία οπτικοποιεί τη ζωή της Μόνικα Ζ. το τόξο από τη θλιβερή σουηδική κωμόπολη στην πρωτεύουσα και το διεθνές στερέωμα. Την επιτυχία της, η ίδια επιδείκνυε με περηφάνια, μέσα από ένα λαμπερό στιλ ζωής, όμως η ίδια συνθλιβόταν κάτω από το κόστος της. Η αγέρωχη πρόσοψη έκρυβε μια ανικανοποίητη, δυστυχή ανύπαντρη μητέρα γεμάτη τύψεις για την κόρη της που μεγαλώνουν οι γονείς της, μια γυναίκα που δεν μπορεί να βρει ευτυχία στον έρωτα. Είναι περίεργο πώς, ενώ η Μόνικα Ζ. βγάζει δίσκους, εμφανίζεται σε σόου, ταξιδεύει στην Αμερική, προλαβαίνει να πετύχει και να γίνει αλκοολική η κόρη της παραμένει στην ίδια ηλικία. Τέλος πάντων... Τα άγρια πάρτι, η κατάχρηση αλκοόλ θα την οδηγήσουν αργά ή γρήγορα στην πτώση.

Είναι θετικό ότι η ταινία επικεντρώνεται σε καθοριστικά χρόνια της ζωής της και παρά την αίσθηση ότι τα θραύσματα που είδαμε σερβιρίστηκαν συμπεπυκνωμένα, πείθουν. Ο τρόπος διαχείρισης του χρόνου που αποφεύγει τη συνήθη «δουλική» παράταξη των σημαντικών γεγονότων από την κούνια στον τάφο, συχνά, δεν αφήνει χώρο να αναπτυχθεί κάποιο δυναμικό δράμα. Εδώ αναπτύσσονται διάφορα, επιμέρους, με κεντρικό εκείνο της μικρής κόρης που υποφέρει από βασανιστική εσωτερική σύγκρουση ως προς τη δήλωση πίστης, στη μαμά ή στον παππού; Ενδιαφέρουσα... κομψή...

Παίζουν: Εντα Μάγκασον, Σιελ Μπέργκκβιστ, Οσκαρ Τούνμπεργκ, Σβέριρ Γκούντνασον, κ.α.

Παραγωγή: Σουηδία (2013)


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ