Πέμπτη 17 Απρίλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΠΑΪΚ ΛΙ
Oldboy

Ο Σπάικ Λι αμερικανοποιεί, εν προκειμένω κακοποιεί, το νοτιοκορεάτικο καταξιωμένο «κόσμημα» του Παρκ Τσαν γουκ το οποίο, για την ποιητική του, την ενέργεια και την κομψότητα που το διακρίνει χαρακτηρίστηκε συγκρίσιμο με τραγωδία του Ευριπίδη και έφυγε από τις Κάννες το 2003 με το μέγα βραβείο της κριτικής επιτροπής. Ο Σπάικ Λι επιστρέφει στο «manga» των Garon Tsuchiya και Nobuak Minegishi το οποίο ενέπνευσε αυτό το δεύτερο κεφάλαιο της επονομαζόμενης «τριλογίας της εκδίκησης», προδίδοντας το «πνεύμα» και τη «φύση» του πρωτότυπου, λόγω της παντελούς απουσίας της ποίησης και του αντι-μανιχεϊσμού, στοιχεία που έκαναν αξέχαστη την κορεάτικη παραγωγή. Στην αμερικάνικη εκδοχή, βρισκόμαστε ενώπιον μιας προσέγγισης ηθικολογικής χροιάς δοσμένης με αφήγηση μπαρόκ που ενδιαφέρεται λιγότερο για τα αντίποινα και την τιμωρία και περισσότερο για τη μελοδραματική θεματική της σχετικότητας του χρόνου. Το φιλμ αρχίζει με παραλήρημα μέθης - στοιχείο επαναληπτικό που προκαλεί σύγχυση - συνεχίζει με κρεσέντο την αφήγηση της φυλάκισης και καταλήγει σε γιγαντιαία διακωμώδηση της μοίρας, που αναμειγνύει και μολύνει παρελθόν και παρόν.

Ενας αλκοολικός διαφημιστής, που ήδη έχει πάρει την κάτω βόλτα, απάγεται μυστηριωδώς μια νύχτα και κρατείται φυλακισμένος σε δωμάτιο ξενοδοχείου για 20 ολόκληρα χρόνια. Σε αυτή την περίοδο, κατηγορείται για τη δολοφονία της γυναίκας του... και αναζητώντας στο παρελθόν του να ανακαλύψει ποιος θα μπορούσε να τον μισεί σε σημείο που να του στήσει τέτοια πλεκτάνη, γράφει εκατοντάδες επιστολές στην κόρη του. Ακόμα κι όταν απελευθερώνεται δεν ξεφεύγει από τον εκβιασμό του απαγωγέα, που τον βάζει στο δίλημμα της ύστατης δοκιμασίας, με αντάλλαγμα τη λύση του αινίγματος που συνδέεται με την ταυτότητά του... Ο Σπάικ Λι φτιάχνει μια πυκνή και αποπροσανατολιστική ταινία που δεν χρησιμοποιεί τη βία ως μέσο εστίασης της προσοχής του θεατή, αλλά ως εργαλείο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της αποξένωσης, μετά από 20 χρόνια φυλακής - παραμένοντας προσκολλημένος σε δυτικά πρότυπα (πτώση, ανέλκυση, εξαγορά και μετά, αυτοί έζησαν καλά κι εμείς καλύτερα). Ο πρωταγωνιστής δεν αποζητά πια την ελευθερία παρά μόνο την κόρη του και για να το κατορθώσει αυτό, είναι διατεθειμένος να σεβαστεί όποιον διεστραμμένο κανόνα του επιβάλλει ο στερεοτυπικά κακός του φιλμ.

Στο εσπευσμένο φινάλε - πρόθεση του Σπάικ Λι ήταν να φθάσει γρήγορα στο τέλος παραμερίζοντας το πάθος, κάτι που συνιστούσε ουσιαστικό συστατικό του πρωτότυπου - εκεί μπορούν να καταμετρηθούν οι πιο φανερές επεμβάσεις του σκηνοθέτη. Μια μόνο απορία: Γιατί τόσοι πολλοί χαρακτήρες φοράνε σταυρό και γιατί ο σταυρός κάνει την εμφάνισή του στα πιο διαφορετικά περιβάλλοντα; Η ταινία πάντως θυμίζει άσκηση με χυδαία και ασυνάρτητη βία που τείνει να συνιστά αυτοσκοπό... χωρίς λόγο ύπαρξης.

Παίζουν: Τζος Μπρολίν, Ελίζαμπεθ Ολσεν, Γκρέι Ντέιμον, Χάνα Σιμόν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ