Ενας αιώνας από τη γέννηση του κορυφαίου χαράκτη
Το εξώφυλλο του εικονογραφημένου από τον Α. Τάσσο, λευκώματος του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ που κυκλοφόρησε στις 25 Μάρτη 1943 |
Φτωχοαγρότες οι γονείς του, δεν διανοούνταν καν ότι ο Τάσσος τους θα γίνει καλλιτέχνης και ότι δεκαεννιά χρόνια αργότερα, εμπνευσμένος από την 25η Μαρτίου του 1821 θα εικονογραφούσε το παράνομο, κοινό λεύκωμα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, «Από τους αγώνες του ελληνικού λαού», που κυκλοφόρησε στις 25 Μάρτη του 1943, παράλληλα με τη Διακήρυξη - Κάλεσμα της ΚΕ του ΕΑΜ για παλλαϊκή συμμετοχή στη μεγάλη διαδήλωση που έγινε την ίδια μέρα στην Αθήνα, ενάντια στην τριπλή φασιστική κατοχή. Δεν φαντάζονταν οι γονείς ότι ο γιος τους θα δημιουργούσε ένα τεράστιας αξίας, πολύτιμο για το λαό, τον τόπο και το σύγχρονο πολιτισμό μας εικαστικό έργο. Οτι θα γινόταν αυτό που πολλά χρόνια αργότερα, σχολίαζε ένας αντίθετος ιδεολογικά συγχωριανός και συμμαθητής του: «Ο Τάσσος είναι καταπληκτικός. Χαράζει παραστάσεις πάνω σε ξύλο από ελιά και τις τυπώνει. Αλλά τι να το κάνεις; Είναι κομμουνιστής».
Καθώς μεθαύριο συμπληρώνεται ένας αιώνας από τη γέννηση (25/3/1014) του μέγιστου Ελληνα χαράκτη - ζωγράφου Τάσσου Αλεβίζου, γνωστού ως «Α. Τάσσος» (ψευδώνυμο με το οποίο υπέγραψε ένα σπουδαστικό σχέδιό του), που ανέβηκε στο «βάθρο» των αθανάτων δημιουργών του 20ού αιώνα, στις 13 Οκτώβρη του 1983, ο «Ριζοσπάστης» θεωρεί «χρέος» του να αποτίσει αυτόν τον ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη και την αγωνιστική, εικαστική και ευρύτερα πολιτιστική προσφορά του. Προσφορά μοναδική και ανεκτίμητη, που ομοψυχούσε κι έκφραζε τα δίκια, τους πόθους, τα οράματα, τους αγώνες και τα πάθη του λαού μας. Γιατί, όπως ο ίδιος έλεγε: «Το χέρι το δικό μου ξεκινάει από την καρδιά».
«Ο τρελός». Γι' αυτό το συμβολικό έργο συνελήφθη από τους Γερμανούς και φυλακίστηκε στου Αβέρωφ, ο χαράκτης |
Μαθητής ακόμα δραστηριοποιείται στην Εργατική Λέσχη Δουργουτίου. Παραμονές της Πρωτομαγιάς του 1930, ο Τάσσος συλλαμβάνεται από την αστυνομία «προληπτικά», μαζί με άλλους απεργούς. Μετά από μιάμιση μέρα παραδίδεται στον πατέρα του, με τη σύσταση να συμμορφωθεί. «Και συμμορφώθηκα. Την άλλη μέρα κιόλας έγινα μέλος της ΟΚΝΕ...», θυμόταν ο Τάσσος. Τελειώνοντας το Γυμνάσιο, κόντρα στον πατέρα του, δίνει εξετάσεις και εισάγεται στη Σχολή Καλών Τεχνών. Μαθαίνει ζωγραφική από τον Παρθένη και χαρακτική από τον μαρξιστή και αισθητικά ριζοσπαστικό Γιώργο Κεφαλληνό, ο οποίος, με μια μικρή ομάδα σπουδαστών του, οδήγησε σε μεγάλη άνθιση τη χαρακτική στα χρόνια 1935 - 1960. Από «ταπεινή» τεχνική την ανέδειξε σε υψηλή τέχνη.
Πριν τελειώσει τις σπουδές του, το Μάρτη του 1936, ο Α. Τάσσος παρουσιάζει στο βιβλιοπωλείο «Ελευθερουδάκη» την πρώτη του ατομική έκθεση που εντυπωσιάζει, γιατί η «γλώσσα» των έργων του «κοινωνούσε» τους ανθρώπους με το καλό και το ωραίο. Την ίδια χρονιά η έκθεση αυτή παρουσιάζεται στην Πράγα και στο Κόζιτσε.
Επιβάλλεται το καθεστώς της 4ης Αυγούστου. Κινδυνεύοντας από τη μεταξική δικτατορία, λόγω της πολιτικής και καλλιτεχνικής του δράσης, ο Α. Τάσσος φεύγει στο εξωτερικό. Για δύο χρόνια σπουδάζει στο Παρίσι, στη Ρώμη και τη Φλωρεντία. Στο εξωτερικό αποκτά ευρεία εικαστική γνώση, αλλά επηρεάζεται από τις πιο προοδευτικές αισθητικές τάσεις της χαρακτικής, όπως των Κ. Κόλβιτς, Ε. Μουνκ και των Γερμανών εξπρεσιονιστών. Το 1938 επιστρέφει στην Αθήνα και παρουσιάζει 6 μεγάλου μεγέθους ξυλογραφίες στην Πανελλήνια Εκθεση Κλασικών Τεχνών. Αποσπά το Α' Βραβείο Χαρακτικής, αλλά και συλλαμβάνεται από τη μεταξική δικτατορία, που τον «περιποιείται» δεόντως...
Α. Τάσσος |
Το 1940 ο καλλιτέχνης εκθέτει νέα έργα του και αποσπά το Α' Κρατικό Βραβείο Χαρακτικής. Κηρύσσεται ο ελληνοαλβανικός πόλεμος. Επιστρατεύεται. Ταλαιπωρείται εξαιτίας της ιδεολογίας του. Κι όμως, με το αίσθημα ευθύνης που πάντα τον διέκρινε, πάει στο επιστρατευμένο, από τη δικτατορία, εργαστήρι του Κεφαλληνού και φιλοτεχνεί αφίσες για την ενίσχυση του αγώνα στο Αλβανικό Μέτωπο. Μια μέρα ο Μεταξάς επισκέπτεται το εργαστήρι για να διαλέξει αφίσες για την ενίσχυση του Μετώπου. Διαλέγει και μία αφίσα του Α. Τάσσου, που εικόνιζε έναν τσολιά, με τεντωμένο το δείχτη του χεριού, να ρωτά: «Εσύ τι έδωσες;». Λίγους μήνες μετά πέθανε ο δικτάτορας. Η αφίσα αυτή βρέθηκε στον τάφο του δικτάτορα... σαν να τον ρωτούσε: «Εσύ τι έδωσες;». Η Ασφάλεια, μην ξέροντας ποιος έβαλε την αφίσα στον τάφο του Μεταξά, ξαναπεριποιήθηκε... τον Α. Τάσσο.
Χωριάτικος γάμος, 1947, 43χ 54,5 εκ. |
Αμέτρητα - δυσεύρετα ή χαμένα - μικρών και μεγάλων διαστάσεων χαρακτικά, τοιχογραφίες και πανό φιλοτέχνησε ο Α. Τάσσος σ' αυτά τα χρόνια, για λογαριασμό του ΕΑΜ. Αταλάντευτος κομμουνιστής, ακούραστος εργάτης της Τέχνης, με την καθοδήγηση της μαρτυρικής ηρωίδας Ηλέκτρας Αποστόλου φιλοτεχνούσε ακατάπαυστα χαρακτικά για τις ΕΑΜογενείς οργανώσεις και τη Διαφωτιστική Επιτροπή του ΚΚΕ.
Αγρότες της Μεσσηνίας, 1957, 57χ35εκ. |
Τόσο γερά ριζωμένο ήταν το ΕΑΜ Εικαστικών, που ο βασικός πυρήνας των μελών του έδρασε και μετά την απελευθέρωση, συμβάλλοντας στην εικονογράφηση του βιβλίου της Μέλπως Αξιώτη «Αθήνα», που εκδόθηκε το 1945.
Ο Α. Τάσσος συνεχίζοντας την ΕΑΜική πολιτιστική παράδοση, το 1950, κόντρα σε μύριες δυσκολίες και προβλήματα, ιδρύει την ομάδα «Στάθμη». Η ομάδα με εκθέσεις, κυρίως στην επαρχία, προσπαθεί να αναζωογονήσει τις «τραυματισμένες» στα χρόνια του εμφυλίου σχέσεις της Τέχνης με το λαό.
Στις επόμενες τρεις δεκαετίες ο Α. Τάσσος, κατέχοντας πλέρια όλες τις τεχνικές της χαρακτικής, με το θαυματουργό χέρι του οδηγημένο από την καρδιά του, μεγαλουργεί, με πληθώρα μικρών, μεσαίων και μνημειακών διαστάσεων έργα. Παντοτινή «πηγή» έμπνευσής του, οι μόχθοι, οι πόθοι, οι καημοί των «ταπεινών και καταφρονεμένων» ανθρώπων του τόπου μας και οι ήρωες - μάρτυρες του αγωνιστή λαού.
Στη διάρκεια της φασιστικής χούντας, αυτοεξόριστος, κατά κάποιον τρόπο, στο σπίτι - εργαστήρι του στο Πεταλίδι Μεσσηνίας, «ξαναγυρνά» στα χρόνια των απελευθερωτικών αγώνων. Σε σκληρά κομμάτια ξύλου - από σφενδάμι και κελεμπέκι (ξύλα που συνήθως χρησιμοποιούσε) χαράζει μορφές και σύνολα από τα βιώματά του - ιστορικά βιώματα του λαού. Η Εθνική Αντίσταση, το Πολυτεχνείο, ο ηρωικός λαός του Βιετνάμ, η μαρτυρική Κύπρος συναντιούνται και κυριεύουν θεματικά τη δουλειά του αυτών των χρόνων. Αγιες μαρτυρικές μορφές και μνήμες αρχαγγέλων με πολυβόλα, ζωσμένων με τα φυσεκλίκια του ΕΛΑΣίτη αντάρτη χαραγμένες λες όχι από το χέρι του αλλά από την ψυχή του, με το απαράμιλλο δωρικό κάλλος τους, την εσωτερική τους δύναμη και την αρμονία της φόρμας τους μετουσιώνουν τα «οράματα και θάματα» του λαού και ως άγρυπνοι κι ανίκητοι «φρουροί» τους. Τα «πλάσματα» του Α. Τάσσου έρχονται από το «σκοτάδι» στο «φως». Από το θάνατο στην αθανασία. «Πλάσματα» γήινα και ταυτόχρονα «μυθικά». Μορφές - σύμβολα που μνημειώνουν τους ιερότερους αγώνες του λαού μας, ακόμα κι αν οι διαστάσεις τους είναι λίγα εκατοστά.
Χειμώνας, 1959, 64,5χ35εκ. |
Είναι εξαιρετικά δύσκολο να καταμετρηθεί το εικαστικό έργο του Α. Τάσσου. Περισσότερα από 100 βιβλία έχουν εικονογραφηθεί από το μαστορικό χέρι του. Πάνω από 120 ελληνικά γραμματόσημα φιλοτέχνησε, αποσπώντας βραβεία και διακρίσεις για 90 απ' αυτά. Χάραξε ουκ ολίγα μετάλλια. Εργο του οι αγιογραφίες στο ναό Αγίας Βαρβάρας στο Δαφνί. Εργο του και οι μελέτες για τα σύμβολα και τις γραφές των λαών. Εργο του και οι τέσσερις μεγάλων διαστάσεων ξυλογραφίες που κοσμούν το ισόγειο του δημαρχείου Βόλου. Εργο του - προσφορά του στο Κόμμα - και το τεράστιο ψηφιδωτό που κοσμεί το φουαγιέ της κτιριακής έδρας της ΚΕ του ΚΚΕ, στον Περισσό.
Ο Α. Τάσσος ανήκει στη χορεία των κορυφαίων δημιουργών. Εκείνων που περνούν στην «αθανασία» χάρη στο διαχρονικής αξίας και ομορφιάς έργο τους. Το έργο του Α. Τάσσου, με τη μορφή και το περιεχόμενό του, έγινε εκφραστής των πιο μεγάλων και ηρωικών αγώνων και ονείρων του λαού μας στον 20ό αιώνα. Αγώνων και ονείρων που παραμένουν μέγιστη «κληρονομιά» του λαού και για τον 21ο αιώνα.
Μνήμη Τσε Γκεβάρα: Ο αρχάγγελος με το πολυβόλο Β΄,140χ56εκ. |
Η αρχόντισσα της Κοκκινιάς, 135 χ 25εκ |