Τρίτη 25 Φλεβάρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΚΚΕ - ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΚΝΕ
Σεμινάριο για το σύγχρονο ρόλο της Τέχνης και του καλλιτέχνη

Αποσπάσματα από την ομιλία της Ελένης Μηλιαρονικολάκη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνης του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ

«

Ο κοινωνικός ρόλος της Τέχνης», ήταν το θέμα του πρώτου σεμιναρίου, που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, με πρωτοβουλία της ΤΟ Καλλιτεχνών της ΚΟΑ του ΚΚΕ και της Επιτροπής Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», στο πλαίσιο της πρόσκλησης για δημιουργία πρωτότυπου καλλιτεχνικού έργου. Θυμίζουμε ότι όσοι ενδιαφέρονται είτε για να καταθέσουν ήδη έτοιμο έργο είτε με πρόθεση να δημιουργήσουν μπορούν να επικοινωνούν με τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ (στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου texniapofasi39@gmail.com.) είτε να στέλνουν τα έργα τους ηλεκτρονικά στην ίδια διεύθυνση. Το επόμενο σεμινάριο έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο, 22 Μάρτη.

Ξεκινώντας με το ερώτημα τι είναι Τέχνη και ποιος ο ρόλος της, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ, υπογράμμισε:

«Αν (...) ανοίξουμε ένα μαρξιστικό εγχειρίδιο θα διαβάσουμε ότι η Τέχνη είναι μια μορφή κοινωνικής συνείδησης, μια ιδιαίτερη μορφή υποκειμενικής αντανάκλασης της πραγματικότητας από τον καλλιτέχνη και τον άνθρωπο γενικότερα. Αν όμως ψάξουμε βαθύτερα, θα ανακαλύψουμε ότι πριν απ' αυτό και πριν από κάθε τι άλλο η Τέχνη είναι μια μορφή εργασίας. Ενας ξεχωριστός, δηλαδή, τρόπος με τον οποίο ο άνθρωπος προσπαθεί να αφομοιώσει την πραγματικότητα, φυσική και κοινωνική, για να μπορέσει να την ελέγξει, να κυριαρχήσει σ' αυτήν, δίπλα στους άλλους δύο τρόπους εργασίας, την πρακτική - τεχνική και την επιστημονική.

Αληθινή, μεγάλη, πρωτοπόρα Τέχνη είναι αυτή που καλλιεργεί στον άνθρωπο τη βαθύτερη συνείδηση της ανθρωπιάς του, της δύναμής του να υποτάξει τη φύση και την κοινωνία στις ανάγκες του», σημείωσε μεταξύ άλλων η Ελ. Μηλιαρονικολάκη
Αληθινή, μεγάλη, πρωτοπόρα Τέχνη είναι αυτή που καλλιεργεί στον άνθρωπο τη βαθύτερη συνείδηση της ανθρωπιάς του, της δύναμής του να υποτάξει τη φύση και την κοινωνία στις ανάγκες του», σημείωσε μεταξύ άλλων η Ελ. Μηλιαρονικολάκη
Και τονίζουμε αυτό το πριν από οτιδήποτε άλλο γιατί η εργασία διαμόρφωσε τον άνθρωπο. Μέσα από την εργασία το μπροστινό πόδι του πιθήκου μετεξελίχθηκε στην πορεία κάποιων αιώνων σε χέρι του Ραφαήλ, όπως γράφει ο Ενγκελς στο εξαιρετικό έργο του "Ο ρόλος της εργασίας για την εξανθρώπιση του πιθήκου", η συνειδητή εργασία είναι το ειδοποιό χαρακτηριστικό του ανθρώπου, αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει από τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου. Και αφού η εργασία μάς διαμόρφωσε ως είδος και εξακολουθεί να μας διαμορφώνει, μαζί διαμορφώνει και την κοινωνική μας συνείδηση. Ο αληθινός σκοπός της Τέχνης δεν είναι να μας εφησυχάζει απέναντι στη ζωή (...). Η πραγματική λειτουργία της δεν είναι να τρέχει πίσω από το κοινό της, αλλά να το καθοδηγεί (...) προς την κατεύθυνση της "ελευθερίας", της απαλλαγής του ανθρώπου από τους φυσικούς, κοινωνικούς και πνευματικούς καταναγκασμούς».

Απαντώντας στο ερώτημα ποιος είναι ο σύγχρονος ρόλος των καλλιτεχνών δημιουργών, σημείωσε ότι πρέπει να γίνουν καλλιτεχνικοί κήρυκες της ιστορικά χρήσιμης αλήθειας, της αλήθειας που βοηθά τους "κάτω", τους ανθρώπους του λαού, να καταλάβουν πώς πρέπει να συμπεριφερθούν για να εξανθρωπίσουν τη ζωή, να αποτελέσουν ένα είδος συνδιοργανωτών της δράσης των καταπιεσμένων. «Η στράτευσή τους, είπε, σ' αυτόν το σκοπό είναι άλλωστε βασική προϋπόθεση για την καταξίωση του έργου τους, αντίθετα με τους ισχυρισμούς των κάθε λογής στρατευμένων στην ψευτιά και τη διαιώνιση της εκμετάλλευσης θεωρητικών και φιλολογικών εκπροσώπων της αστικής τάξης, που κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να μην αποκτήσει η εργατική τάξη τους δικούς της (...). Η Τέχνη δεν μπορεί να είναι "καθαρή"».

Τέσσερα σημεία για τους νέους δημιουργούς

Αναφερόμενη σε ζητήματα που πρέπει να προσέξουν οι δημιουργοί, η Ελ. Μηλιαρονικολάκη επισήμανε, μεταξύ άλλων:

  • Οσο ανούσια και φτωχή είναι η υποτιθέμενη μη στρατευμένη τέχνη, η τέχνη που εξαιρεί από το πεδίο των ενδιαφερόντων της τα βασικά στοιχεία που καθορίζουν την κοινωνική ζωή, όπως η οικονομία και η πολιτική, άλλο τόσο είναι και η τέχνη που βασίζεται σε έτοιμα προκατασκευασμένα σχήματα (...) Η τέχνη που δεν αντιμετωπίζεται από τον ίδιο το δημιουργό ως μορφή εργασίας, ως πράξη δημιουργική που αναζητά με τόλμη να δώσει κάτι παραπάνω απ' αυτά που ήδη ξέρουμε, δεν εκπληρώνει την αποστολή της. Τι εννοούμε όμως καινούριο; (...) Να υποστηρίξει το νέο στην πάλη του με το παλιό σε συνθήκες που διαρκώς μεταβάλλονται, σε συνθήκες όπου υπάρχουν αντιφάσεις, αντιθέσεις, κίνηση.
  • Στον αγώνα του αυτό θα πρέπει να προκαλεί τη συμμετοχή του κοινού του. Σε αντίθεση με την εμπορική, αγοραία πρακτική που τσακίζεται να μας γλιτώσει από τον κόπο να σκεφτόμαστε, ο πραγματικός δημιουργός πρέπει να μη δίνει έτοιμη μασημένη τροφή και στο πιάτο τις λύσεις.
  • Να προσεχτεί και να διαφυλαχτεί η ενότητα ανάμεσα στη μορφή και το περιεχόμενο. Αν ο δημιουργός δώσει την έμφασή του στη μορφή, σύμφωνα μάλιστα και με τις επιταγές της αστικής αισθητικής, τότε το έργο του θα ξεπέσει στο φορμαλισμό, μπορεί προσωρινά να προκαλέσει κάποια αισθήματα, αλλά τελικά θα είναι στείρο και νεκρό (...). Μορφή και περιεχόμενο είναι διαλεκτικό ζεύγος.
  • Χρειάζεται να κατέχει κανείς καλά τα μέσα του για να μπορεί να εκφράζει νέα πράγματα με τρόπο αισθητικό (...). Οι σημερινοί καλλιτέχνες - δημιουργοί διαθέτουν ένα σπουδαίο εργαλείο για να ανταποκριθούν στο σύγχρονο κοινωνικό ρόλο τους, το σοσιαλιστικό ρεαλισμό, που αν θέλουμε να τον ορίσουμε σύντομα είναι η τέχνη που εκφράζει την αναγκαιότητα του σοσιαλισμού - κομμουνισμού.

Η ουσία είναι ότι υπάρχουν δύο δρόμοι μπροστά σας, όπως και στον κάθε άνθρωπο: Ο ένας είναι να αφήσετε τα πράγματα όπως τα βρήκατε κι ο άλλος να τα αλλάξετε. Ο δεύτερος είναι δρόμος δύσβατος με πολλά αγκάθια. Αλλά μην ξεχνάτε, αυτόν το δρόμο και μόνον αυτόν σέβεται ο χρόνος. Οι πιο μεγάλες, οι πρωτοπόρες μορφές στο χώρο της τέχνης της εποχής μας, όχι τυχαία, ανήκαν στο στρατόπεδο της ιδεολογικής, πολιτικής και κοινωνικής πρωτοπορίας, στο στρατόπεδο του κομμουνισμού».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Biennale Eclipse: Τι κρατάμε και τι να αφήσουμε(2021-11-20 00:00:00.0)
Ενδιαφέρουσες εικαστικές εκθέσεις(2018-05-25 00:00:00.0)
Η Τέχνη ως εργαλείο ανάλυσης, κατανόησης και παρέμβασης στην πραγματικότητα(2014-03-09 00:00:00.0)
Για Τέχνη που συμβάλλει στην αλλαγή του κόσμου(2013-06-01 00:00:00.0)
Η δική μας Τέχνη δεν αρκείται στην αναγνώριση της πραγματικότητας(2012-09-23 00:00:00.0)
Ανθρωπος αυτός ο Γίγας(2006-04-02 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 20243
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ