Πέμπτη 24 Οχτώβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΟΛ ΓΚΡΙΝΓΚΡΑΣ
Captain Phillips

Ο Πολ Γκρίνγκρας, με παρελθόν δημοσιογράφου και ντοκουμενταρίστα, κάνει ακόμα μια ταινία βασισμένη σε ένα πραγματικό γεγονός. Μια ταινία - που το τέλος της «α πριόρι» γνωρίζουμε. Μια ταινία δείγμα της αφηγηματικής ικανότητας του σκηνοθέτη που, κύριος της τέχνης της δραματοποίησης των ιστοριών που αφηγείται, κατορθώνει να τις μεταδίδει αξιόπιστα, προσδίδοντας πάνω απ' όλα, σαφήνεια στην αφήγηση, παρά το γεγονός ότι συχνά οι ιστορίες αυτές εμπλέκουν στη ροή τους ένα ευρύ φάσμα χαρακτήρων και ρόλων. Στο «CAPTAIN PHILLIPS» ο Γκρίνγκρας επιστρέφει με την κάμερα στο χέρι, σε ένα παιχνίδι γάτας και ποντικού που διαδραματίζεται στα βαθιά και επικίνδυνα νερά έξω από τις ακτές της Σομαλίας. Ο σκηνοθέτης διαχειρίζεται την ιστορία του με θαυμαστή ακρίβεια και αφήγηση απλή, μεθοδική και με αίσθηση του αυτονόητου. Τίποτα δε φαντάζει επίκτητο τόσο σε επίπεδο οπτικών λεπτομερειών όσο και ψυχολογίας χαρακτήρων. Στα 134 λεπτά της ταινίας, η αφήγηση που εστιάζει στις αποικιακές δομές, αποτελεί ταυτόχρονα ένα οδυνηρό και αγωνιώδες δράμα με ομήρους...

Μια γεύση πάνω στο θέμα πήραμε στις αρχές του χρόνου μα τη βραβευμένη στη Θεσσαλονίκη «ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ» του Δανού Τομπίας Λίντχολμ.

Η ταινία του Γκρίνγκρας βασίστηκε στο βιβλίο «A Captain's Duty: Somali Pirates,Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea» των Richard Phillips και Stephan Tatty που διηγείται, το «αδιανόητο» που συνέβη 200 χρόνια μετά την τελευταία πειρατεία σε αμερικάνικο πλοίο...

Το γεγονός στο οποίο στηρίζεται η μυθοπλασία έλαβε χώρα το 2009, σε πλοίο της πολυεθνικής Maersk που μετέφερε φορτίο από την Αλαμπάμα των ΗΠΑ στην Κένυα. Ο καπετάνιος και το πλήρωμα συνελήφθησαν από τέσσερις οπλισμένους, ξυπόλητους Σομαλούς που ξανοίχτηκαν στο πέλαγος αποφασισμένοι για προσοδοφόρες επιχειρήσεις... Η επίθεση πραγματοποιείται λίγο μετά την έναρξη του φιλμ χωρίς όμως να εμποδίζει και το υπόλοιπο της ταινίας να είναι γεμάτο αγωνία. Το φιλμ διέπεται από μια αφήγηση «παντογνώστη» που δεν αναμένει παρά την έφοδο των πειρατών ώστε να αρχίσει να υφαίνει μαζί τις πολλές, διαφορετικές ιστορίες στην επιφάνεια του τεράστιου πλεούμενου που ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί σαν λαβύρινθο, με ένα σχεδιασμό όπου τα πάντα επιτρέπονται, σε μια κατάσταση καθαρής απόγνωσης... Γιατί, με το που το πλοίο αφήνει το λιμάνι του Ομάν, γνωρίζουμε καλά, ότι τα πάντα θα πάνε στραβά...

Η κάμερα πλανάται σε ένα μαγεμένο τοπίο από κοντέινερ και γερανούς... Μηχανήματα και μέταλλο και σχεδόν αισθάνεσαι την αλατισμένη γεύση του πετρελαίου. Η απειλή όλο και πλησιάζει στο αδυσώπητο φως της μέρας... Οι Σομαλοί είναι φτωχοί και ταπεινωμένοι... Μέσα σε απόλυτη απόγνωση καταφέρνουν να καταλάβουν το γιγαντιαίο πλοίο και βρίσκονται πρόσωπο με πρόσωπο με τον καπετάνιο Ρίτσαρντ Φίλιπς. Απ' αυτό το σημείο και για τις επόμενες δυο ώρες μπαίνουμε στο σκοτεινό τούνελ του σασπένς. Για να αλλάξει η ταινία τόνο στα μισά της διαδρομής ώστε ο «μάτσο» μιλιταρισμός τελικά να εφάπτεται με το όριο του αποδεκτού από το χειραγωγημένο κοινό.

«Μας παίρνετε όλα τα ψάρια. Τι απομένει σε μας;» ρωτά ένας πειρατής όταν η σύγκρουση χτυπά κόκκινο, η απάντηση βέβαια είναι σιωπή... Ο Γκρίνγκρας προσπαθεί να παραθέσει κάποια "θέση" μέσα από ρητορική Δαβίδ και Γολιάθ, για τις ΗΠΑ ως ύστατη υπερδύναμη, ως αστυνόμου της οικουμένης που, σε βάρος των άλλων, αποφασίζει και διατάζει για το δικαίωμα ιδιοκτησίας, κλπ... Ο Τομ Χανκς ερμηνεύει μοναδικά το σπασμωδικό πορτρέτο ενός πανικόβλητου άνδρα, του ακέραιου καπετάνιου Ρίτσαρντ Φίλιπς που έχει υποστεί θανάσιμη ψυχολογική πίεση αλλά είναι δυνατός και βρυχάται ακόμα... Λέγεται ότι ίσως πρόκειται για τον καλύτερο ρόλο της καριέρας του, κάτι που μυρίζει υποψηφιότητα για Οσκαρ...

Παίζουν: Τομ Χανκς, Κάθριν Κίνερ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ