Πέμπτη 5 Σεπτέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΖΙΟΥΖΕΠΕ ΤΟΡΝΑΤΟΡΕ
Το τέλειο χτύπημα

Η «τεχνικές αποπλάνησης»... Η τελευταία ταινία του Τορνατόρε - καίτοι δεν φέρνει πάνω της στοιχεία αναγνωρισιμότητας του δημιουργού με την πρώτη ματιά, ήτοι, την «σικελικότητα» την εγγεγραμμένη στα κύτταρα του έργου του Σικελού - είναι ένα αναμφισβήτητο αριστούργημα. Παρά την ύπαρξη όποιου προβλέψιμου, όποιας υπερβολής και σκονισμένου κλασικισμού γοητεύει βαθιά, και κάπου φέρνει στο μυαλό το θρίλερ του σκηνοθέτη «ΤΥΠΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ» (1994) με τον Ντεπαρντιέ, τον Πολάνσκι και τον Ρουμπινί. Αυτός ο Τορνατόρε, επιδεικνύει εκλεκτικές συγγένειες με τον Πολάνσκι...

Σπουδή πάνω στις σχέσεις αλήθειας / απομίμησης, πραγματικότητας και προσομοίωσής της... Παιχνίδι με την «κατασκευή» και την «παράσταση», με το αληθινό και το ψεύτικο. «Μέσα σε καθετί ψεύτικο, κρύβεται πάντα κάτι το αυθεντικό...» φράση κλειδί, ακρογωνιαίος λίθος σε αυτή τη φιλόδοξη και άκρως ποιοτική δουλειά. Στο επίκεντρο η τραγωδία του έρωτα του Βίρτζιλ Ολντμαν, ενός κομψευόμενου διεθνούς φήμης εκτιμητή έργων τέχνης και δημοπράτη, που έχει καταψύξει βαθιά την ύπαρξή του σε ένα μουσειακό κενό αέρος γεμάτο από αυθεντικούς πίνακες ζωγραφικής με γυναικεία πορτρέτα, εξιδανίκευση του θηλυκού στοιχείου. Ο νευρωτικός δημοπράτης ζει στην πολυτέλεια και τη μοναξιά, φοράει πάντα γάντια γιατί φοβάται παθολογικά τη φυσική επαφή. Με γυμνά χέρια αγγίζει μόνο τις γυναίκες που απεικονίζονται στην τεράστια συλλογή έργων ζωγραφικής. Δεν είχε ποτέ γυναίκα στο πλευρό του και διοχετεύει το πάθος του στην τέχνη. Μέχρι που τηλεφωνικά, μια νεαρή κληρονόμος τού αναθέτει την εκτίμηση των πολύτιμων αντικών που βρίσκονται στη βίλα των πεθαμένων γονιών της. Η νεαρή Κλερ πάσχει από μια μορφή χρόνιας αγοραφοβικής νεύρωσης και δεν εμφανίζεται στα ραντεβού δυσχεραίνοντας την επιχείρηση εκτίμησης και πλειστηριασμού των αντικειμένων. Το ότι αποκλείει κάθε προσωπική επαφή με τον έξω κόσμο, προκαλεί στον Βίρτζιλ - που ταράζεται και έλκεται από τη συμπεριφορά της - πρωτόγνωρο ερωτικό ερεθισμό που αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο και τον υποχρεώνει να μπει σε μονοπάτια περίεργα, να κάνει χρήση της «ακοής» και όχι της «όρασης» όπως μέχρι τότε συνήθιζε, για να ανακαλύψει το μυστικό της ...

Στο γκρίζο σαν την ψυχρότητα των χαρακτήρων φιλμ του Τορνατόρε, πέραν της γραμμικότητας, η αυστηρότητα και η ακρίβεια της αφήγησης παίρνουν το πάνω χέρι, αποκλείοντας τον κίνδυνο της έμφασης και του πλεονασμού που πάντα ελλοχεύει. Το νήμα της αφήγησης, υφασμένο τέλεια, ξεκινά από νουάρ υψηλότατου επιπέδου, αποσυνδέεται κάπως στην αρχή του δεύτερου μέρους, αλλά κλείνει με ένα φινάλε θαυμάσιο! Η ταινία είναι κατασκευή σε επίπεδα, σύνθετης συναρμολόγησης, σαν τα κομμάτια του παλιού μηχανισμού, που συνιστούν το σκελετό της ταινίας, της πιο «θεωρητικής» από όλες τις δουλειές του σκηνοθέτη. Στο παιχνίδι, μεταξύ αλήθειας και «κατασκευής», αυτού που φαίνεται και αυτού που όντως είναι, δομείται η ιστορία και σε αυτήν την αφηγηματική βάση ο Τορνατόρε εμπλέκει μια ενδιαφέρουσα θεωρητική παρέμβαση. Ετσι όπως, κομμάτι το κομμάτι, βρίσκει τη θέση του στον παλιό μηχανισμό, με αντίστοιχο τρόπο, o σκηνοθέτης αρθρώνει το φιλμικό του θέμα (discours), καθαρίζοντάς το από τυχόν «σκουριές» που έχουν ήδη υπάρξει αντικείμενο πειραματισμού από προηγούμενους δημιουργούς.

Κι ο έρωτας σαν τεντωμένη χορδή ανάμεσα σ' αυτό που ζει η ψυχή και την αναπαράσταση ενός παιγνιδιού που ξεπερνά τις προθέσεις των παικτών... ανάμεσα στην αλήθεια των παικτών και την προσομοίωση, που υπαγορεύουν ρόλοι και καταστάσεις. Η ταινία αναπτύσσει το θέμα με τρόπο λεπτομερή και με άψογη φόρμα.

Το ουσιώδες είναι να ξέρεις να αξιολογείς, να ζυγιάζεις και να αναβάλλεις την «αποκάλυψη» όπως κάνει η Κλερ. Το να κάνεις σινεμά - κατά βάθος - λέει ο Τορνατόρε μοιάζει με τη σχέση με μια γυναίκα: «Το να ζεις με μια γυναίκα είναι σαν να παίρνεις μέρος σε μια δημοπρασία. Ποτέ δεν γνωρίζεις αν η δική σου προσφορά είναι η καλύτερη»... Μην τη χάσετε!

Παίζουν: Τζιμ Στάρτζες, Σίλβια Χοκς, Τζέφρι Ρας, Ντόναλντ Σάδερλαντ, κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία (2013).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ