Πέμπτη 13 Οχτώβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΠ 2014 - 2020
Προτάσεις φτώχειας και ξεκληρίσματος της αγροτιάς

Η ΕΕ ενισχύει περαιτέρω την πολιτική πλήρους κυριαρχίας των μεγάλων αγροτικών εκμεταλλεύσεων και τη συγκέντρωση γης και επιδοτήσεων στα χέρια λίγων

Ενταση της πολιτικής φτώχειας και ξεκληρίσματος της μικρομεσαίας αγροτιάς σημαίνει η νέα πρόταση της Κομισιόν για την αναθεώρηση της ΚΑΠ μετά το 2013, που ανακοίνωσε χτες ο επίτροπος Γεωργίας της ΕΕ. Τα «φτιασιδώματα» της Κομισιόν ότι τάχα στηρίζονται οι μικροί παραγωγοί δεν μπορούν να κρύψουν τη σταθερή κατεύθυνση της ΕΕ στο πλαίσιο της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και η οποία είναι η ενίσχυση της πλήρους κυριαρχίας των μεγάλων αγροτικών εκμεταλλεύσεων και η συγκέντρωση γης και επιδοτήσεων στα χέρια λίγων. Οι όποιες επιδοτήσεις δοθούν αποδεσμεύονται ακόμα περισσότερο από την παραγωγή και μετατρέπονται σε «μετοχές» ανά εκτάριο γης ή, με άλλα λόγια, «περιφερειοποιούνται».

Οι πόροι για τη γεωργία σε επίπεδο ΕΕ μειώνονται για την περίοδο 2014 - 2020 στο 37,7% του κοινοτικού προϋπολογισμού και ενδέχεται να μειωθούν ακόμα περισσότερο, από το 41,7% της περιόδου 2007 - 2013. Οσον αφορά στην Ελλάδα το ποσό που δίνεται για άμεσες ενισχύσεις είναι 2,217 δισ. ευρώ για το 2013, το οποίο προτείνεται να μειωθεί σε 2,1 δισ. ευρώ το 2014 (μείωση 5,3%) και να διαμορφωθεί στα 2,015 δισ. ευρώ το 2019 (μείωση 9,1%). Τα ποσοστά αυτά μπορούν ν' αλλάξουν προφανώς προς το χειρότερο. Η χρηματοδότηση της ΚΑΠ μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναθεωρηθεί λόγω των οικονομικών εξελίξεων και της δημοσιονομικής κατάστασης της ΕΕ. Δηλαδή, μπορεί να κοπούν κονδύλια από την ΚΑΠ και να δοθούν στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και να πληρώσει η αγροτιά ακόμα πιο ακριβά την καπιταλιστική κρίση.

Με βάση τα όσα προτείνονται, τα δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης που έχουν οι αγροτοκτηνοτρόφοι μετά την αναθεώρηση της ΚΑΠ το 2003 και τα οποία προέκυψαν με βάση το μέσο όρο των επιδοτήσεων που έπαιρναν το διάστημα 2000 - 2002, δε θα ισχύουν από το 2014.

Μοντέλο ...περιφερειακό

Επιβάλλεται, πλέον, το περιφερειακό μοντέλο, όπου όλα τα δικαιώματα θα είναι ίσης αξίας με βάση την επιλέξιμη γη ή τους βοσκότοπους της περιφέρειας. Η επιδότηση που θα δίνεται θα λέγεται πλέον «βασική ενίσχυση» και θα μπορεί από το 2014 να περιφερειοποιηθεί σε ποσοστό από 40% μέχρι 100%. Δηλαδή, το 2014 και μέχρι το 2018 θα μπορεί να δίνεται 40% ως περιφερειοποιημένη ενίσχυση και 60% ως ενίσχυση με βάση τα ιστορικά δικαιώματα του 2000 - 2002. Πάντως, μέχρι το 2019 θα πρέπει να έχει γίνει περιφερειοποίηση σε ποσοστό 100%. Κι όπως φαίνεται, η βασική ενίσχυση θα αποτελεί το 50% περίπου της επιδότησης όπως την ήξεραν οι αγροτοκτηνοτρόφοι με βάση την ενιαία ενίσχυση. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι τώρα το μέσο δικαίωμα σε επίπεδο χώρας είναι 52 ευρώ το στρέμμα περίπου και από το 2014 θα γίνει 38 ευρώ το στρέμμα περίπου, ποσό που θα προκύψει στην πράξη ακόμα μικρότερο.

Και αυτό γιατί καταρχάς προτείνεται να καθιερωθεί η λεγόμενη «πράσινη ενίσχυση», η οποία θα απορροφά το 30% των χρημάτων που θα προορίζονται για τις άμεσες ενισχύσεις. Για να δοθούν αυτές οι ενισχύσεις θα πρέπει να γίνεται υποχρεωτική αγρανάπαυση, αμειψισπορά, να αφήνεται ακαλλιέργητο περιθώριο κ.ά. Προτείνεται η αγρανάπαυση να είναι 7%, ενώ ο κάθε αγρότης θα πρέπει να καλλιεργεί τουλάχιστον τρία είδη όπου η βασική καλλιέργεια δε θα πρέπει να ξεπερνάει το 70% των χωραφιών και η μικρότερη δε θα πρέπει να είναι μικρότερη από το 5%. Το μέτρο αυτό βασικά είναι υπέρ των μεγαλοαγροτών, ενώ επίσης προτείνεται οι αγρότες που έχουν λιγότερα από 30 στρέμματα να μην υπόκεινται σ' αυτό το μέτρο. Ομως, τους αγρότες κάτω από 30 στρέμματα η ΕΕ τους έχει ξεγράψει.

Επίσης, προτείνονται προαιρετικές ενισχύσεις στις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές σε ποσοστό επί του συνολικού ποσού των επιδοτήσεων έως 5%, ενίσχυση για νέους αγρότες έως 2% και συνδεδεμένες στρεμματικές ενισχύσεις έως 5%, το οποίο μπορεί να γίνει και μεγαλύτερο με την έγκριση της Κομισιόν. Ακόμα, δε θα δίνονται επιδοτήσεις κάτω από 400 ευρώ ή τέσσερα στρέμματα, ενώ οι αγρότες θα μπορούν να λαμβάνουν ενισχύσεις από 500 έως 1.000 ευρώ κατ' αποκοπή. Αυτό γίνεται για γραφειοκρατική διευκόλυνση μιας και αυτοί οι αγρότες θεωρούνται στην πράξη ξεγραμμένοι.

Ταυτόχρονα, εισάγεται η έννοια του «ενεργού αγρότη», χωρίς να δίνεται ο ορισμός του, και αναφέρεται πως οι επιδοτήσεις θα καταβάλλονται σε φυσικά και νομικά πρόσωπα των οποίων οι εισπράξεις από τη γεωργική δραστηριότητα θα είναι πάνω από 5%. Εξαιρούνται οι γεωργοί που εισπράττουν επιδοτήσεις κάτω από 5.000 ευρώ. Αλλά και σ' αυτήν την περίπτωση οι μικροί αγρότες ξεγραμμένοι θεωρούνται.

Κατά τ' άλλα η Κομισιόν επιχειρεί να εμφανίσει ότι κόβονται οι επιδοτήσεις από τους μεγαλοαγρότες, αφού προτείνει να μειωθούν οι ενισχύσεις: 20% για ποσά από 150.000 έως 200.000 ευρώ. 40% για ποσά από 200.000 έως 250.000 ευρώ. 70% για ποσά από 250.000 έως 300.000 ευρώ και 100% για ποσά άνω των 300.000 ευρώ. Ακόμα κι αν γίνει πράξη αυτό, μπορούν κάλλιστα να «σπάσουν» τα δικαιώματα των επιδοτήσεων οι μεγαλοδικαιούχοι και να λαμβάνουν κανονικά τις ενισχύσεις τους.

Η απάντηση μπροστά σε αυτές τις αρνητικές προτάσεις βρίσκεται στην ενίσχυση των γραμμών του αγώνα μέσα από το συνεπές αγροτικό κίνημα που συσπειρώνεται στην ΠΑΣΥ. Να δημιουργηθούν παντού εστίες οργανωμένης αντίστασης και αντεπίθεσης μέσα από οποιαδήποτε μορφή που βοηθάει στην οργάνωση της φτωχομεσαίας αγροτιάς και στην κατεύθυνση να πάρουν πιο μαζικά χαρακτηριστικά οι επερχόμενοι αγώνες και συλλαλητήρια. Μόνο η μαζική αντίσταση και ο κοινός αγώνας για την ανατροπή της ΚΑΠ, για την ανατροπή της ακολουθούμενης αντιαγροτικής - αντιλαϊκής πολιτικής μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ