Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΑΝΙ ΜΟΡΕΤΙ
Εχουμε πάπα!

πΕνας νεοεκλεγείς Πάπας σε υπαρξιακή κρίση! Ενας πάπας που δεν μπορεί να βρει τη δύναμη να εμφανιστεί στο κεντρικό μπαλκόνι της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου για να ευλογήσει τους πιστούς! Η τελευταία και πιο ώριμη κινηματογραφικά ταινία του Νάνι Μορέτι ξεκινά με το θάνατο ενός πάπα και τη διαδικασία εκλογής ενός νέου, με το κονκλάβιο, τη σύνοδο των καρδιναλίων να απομονώνεται στην Καπέλα Σιξτίνα όπου οι συμμετέχοντες, στο σύνολό τους, απεύχονται πιθανή εκλογή τους... Να συνδράμει στην επίλυση του ψυχολογικού κωλύματος του νεοεκλεγέντα καλείται ο κορυφαίος, στη Ρώμη, ψυχαναλυτής, ο οποίος με την σειρά του, παραπέμπει τη δύσκολη περίπτωση στην ψυχαναλύτρια, πρώην σύζυγό του, ως ειδική σε τέτοιες περιπτώσεις.

Ο νέος πάπας, με πολιτικό ένδυμα και εκτός των τειχών του Βατικανού (ένας μεγαλειώδης Μισέλ Πικολί) το σκάει στα στενά σοκάκια της Ρώμης, σπρωγμένος από την εσωτερική του ανάγκη για απολογισμό ζωής μέσα στον, άγνωστο γι' αυτόν, πραγματικό κόσμο.

Μόνο η πρώτη μέρα προβολής της εναγωνίως αναμενόμενης ταινίας του Μορέτι, σε 380 αίθουσες σε όλη την Ιταλία, απέφερε εισπράξεις 227.132 ευρώ και δίχασε την κοινή γνώμη. Η μεγαλόσχημα φιλόδοξη αυτή ταινία - ένα φιλμ πανέξυπνο και πανέμορφο, «ανοιχτό» προς πάσα δυνατή και πιθανή ερμηνεία - δεν έχει να κάνει με την Εκκλησία αλλά με τους θεσμούς, η κρίση συνείδησης του νεοεκλεγέντα πάπα που επιμένει στην άρνηση ανάληψης του ρόλου στο συγκεκριμένο «θεατρικό» θέαμα, δεν είναι αδυναμία, είναι τόλμη! Η αφήγηση αριστουργηματικά ρευστή, σε τόνους ήπιου legato, με υφασμένη μια ισορροπία τρόμου ανάμεσα σε κωμωδία και δράμα, με γεύση σαρδόνιας ειρωνείας, ασέβειας και αποκάλυψης. Η ταινία ανήκει σε κείνη την αλληγορική, την τυπικά λατινική, παράδοση που υιοθετήθηκε από μαέστρους σαν τον Μπουνιουέλ, για παράδειγμα, που στην ταινία του «Βιριδιάνα» (σε επανέκδοση αυτή τη βδομάδα) η αλληγορική παραβολή στηρίζεται και τρέφεται από μια ακατάπαυστη ειρωνεία.

Ο εκλεπτυσμένος, ειρωνικός αλλά ουδέποτε κοινότυπος Νάνι Μορέτι - ο οποίος για πληθώρα λόγων μπορεί να χαρακτηριστεί ιδρυτής του Νέου Ιταλικού Κινηματογράφου - μας έχει δώσει αποστασιοποιημένες αυτοβιογραφικές κωμωδίες, θυμωμένες, γεμάτες επιθετικότητα και διάχυτο σαρκασμό και αυτοσαρκασμό. Οι ταινίες του αυτές συνιστούν όχημα εξορκισμού αυτού, που οι ίδιες οι ταινίες αναπαριστούν! Με την αναγωγή του χιούμορ σε δομική αρχή και «ποιητική» της φιλμογραφίας του, ο Μορέτι επιχειρεί να σχεδιάσει το προφίλ μιας ολόκληρης γενιάς, διερευνώντας την ύπαρξη νέων κατευθύνσεων που η γενιά αυτή θα μπορούσε να πάρει...

Παίζουν: Μισέλ Πικολί, Νάνι Μορέτι, Μαργκερίτα Μπούι, Ρενάτο Σκάρπα, Γέρζι Στουρ, Ενρίκο Ιανέλο, Φράνκο Γκρατσιόζι κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία (2011).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ