Παρασκευή 3 Ιούνη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ρυθμίσεις ενίσχυσης των εμπορικών αλυσίδων

Ενισχύουμε τις επενδύσεις - κερδοφορία των επιχειρήσεων, λένε οι αρμόδιοι, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις των ρυθμίσεων στις τιμές της αγοράς

Στην παράδοση ακόμα και του βρεφικού γάλακτος στην ασυδοσία της κερδοσκοπικής δράσης των μονοπωλίων προχωρά η κυβέρνηση, ενώ παράλληλα προωθεί την κατάργηση, αφ' ενός, ακόμα και των υποτυπωδών διατάξεων που αφορούν τα ποσοστά κέρδους σε οπωροκηπευτικά προϊόντα και, αφ' ετέρου, την τυπική υποβολή κοστολογικών στοιχείων από τις επιχειρήσεις στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου. Τα παραπάνω ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μιλώντας για «νέο μοντέλο για την οικονομία».

Βέβαια, αυτό το «νέο μοντέλο», όπως κυνικά εξήγησε ο Μ. Χρυσοχοΐδης, είναι αναγκαίο για «να απελευθερώσουμε τις υγιείς δυνάμεις της επιχειρηματικότητας από τα δεσμά του κράτους, και να αφήσουμε επιτέλους τις επιχειρήσεις να "κολυμπήσουν" στα βαθιά νερά της κρίσης χωρίς βαρίδια στα πόδια». Με δυο λόγια, πρόκειται για ρυθμίσεις που σκοπό έχουν να ευνοήσουν τις επιχειρήσεις και μάλιστα τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους που μπορούν να αντέξουν στις πιέσεις που δέχονται από την κρίση, ενώ είναι ολοφάνερο ότι η κυβέρνηση αδιαφορεί πλήρως τόσο για τις τιμές των προϊόντων που διακινούνται στην αγορά, όσο και για την ποιότητα - καταλληλότητά τους, μια και είναι γνωστό ότι οι μεγάλες πολυεθνικές δε σταματούν μπροστά σε τίποτα, προκειμένου να κυριαρχήσουν στην αγορά.

Ο υπουργός, στην προσπάθειά του να δείξει με ποιανού το μέρος είναι, ξεκαθάρισε ότι οι μηχανισμοί ελέγχου των τιμών στην αγορά «περιορίζουν και στρεβλώνουν την ελεύθερη οικονομία, πνίγουν την επιχειρηματική δημιουργικότητα και συνθλίβουν τη βούληση των επιχειρήσεων να επενδύσουν και να αναπτυχθούν». Αρα, για να μην πνιγούν οι επιχειρήσεις, για να μπορούν οι επιχειρηματίες να εκδηλώνουν τη δημιουργικότητά τους και για να έχουν κίνητρο να κάνουν επενδύσεις, η κυβέρνηση κρίνει ότι πρέπει να εξασφαλίσει τα κέρδη τους και μέσα από την κατάργηση των ελάχιστων υποχρεώσεων που είχαν κάποιες επιχειρήσεις να δικαιολογούν, έστω στα χαρτιά, τις συνεχείς ανατιμήσεις που επιβάλλουν στα είδη πλατιάς κατανάλωσης.

Τα μέτρα πάντως που ανακοινώθηκαν χτες, όπως και να διαβαστούν, στην πραγματικότητα στόχο έχουν να ικανοποιήσουν αξιώσεις των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, ενισχύοντας παραπέρα τις προϋποθέσεις κερδοφορίας τους. Παράλληλα, διευκολύνουν τις διαδικασίες συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης, αφού όπως αποδεικνύεται στην πράξη, ειδικά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, κάθε βήμα στην κατεύθυνση της «απελευθέρωσης» της αγοράς, είναι και βήμα ενίσχυσης των μεγάλων εμπορικών μεγαθηρίων που λυμαίνονται παραγωγούς και καταναλωτές, ενώ οδηγούν στο κλείσιμο χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους στο χώρο του εμπορίου.

Με τις αποφάσεις που ανακοινώθηκαν χτες:

Πρώτον: Καταργούνται από τις 2 του Ιούλη τα περιθώρια χονδρεμπορικού και λιανεμπορικού κέρδους στα οπωροκηπευτικά. Ακόμη, με βάση σχετική οδηγία της ΕΕ, αίρεται η απαγόρευση ανασυσκευασίας των συγκεκριμένων προϊόντων. Με τη ρύθμιση λύνονται εντελώς τα χέρια του κυκλώματος που διαμορφώνουν τις τιμές των οπωροκηπευτικών που κατακλέβει ταυτόχρονα παραγωγούς και καταναλωτές. Με το δεύτερο μέρος της διάταξης, διευκολύνονται τα μεγάλα πολυκαταστήματα των πολυεθνικών και τα σούπερ μάρκετ να τροποποιούν και να εμφανίζουν με τρόπους που εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα, διάφορα προϊόντα που έχουν αποκτήσει με μορφή συγκεκριμένης συσκευασίας. Για παράδειγμα, μπορούν να εισάγουν είδη σε ξενόγλωσσες συσκευασίες, να τα αναμειγνύουν με ελληνικά προϊόντα και να τα προωθούν με δική τους συσκευασία.

Δεύτερον: Επίσης, από τις 2 Ιούλη, «απελευθερώνεται» η διάθεση βρεφικού γάλακτος που στο εξής θα πωλείται, εκτός από τα φαρμακεία, σε όλα τα σημεία λιανικής πώλησης (παντοπωλεία, σούπερ μάρκετ κ.λπ.) Η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα υπάρξει μείωση της τιμής του βρεφικού γάλακτος κατά 20% . Στην πραγματικότητα, το μόνο βέβαιο είναι ότι θα ενισχύσει την κερδοφορία των σούπερ μάρκετ, ενώ δημιουργούνται ερωτηματικά γύρω από τη διασφάλιση της ποιότητας και της ασφάλειας ενός τόσο ευαίσθητου προϊόντος, η πιθανότητα προώθησης βρεφικού γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας. Και μην ξεχνάμε το παράδειγμα επιχείρησης που στην Κίνα διέθετε τέτοιο γάλα κατά πολύ φτηνότερο, στην πορεία όμως αποδείχθηκε θανατηφόρο για τα βρέφη.

Τρίτον: Καταργείται η υποχρέωση υποβολής κοστολογικών στοιχείων από τις επιχειρήσεις, η υποχρέωση υποβολής των ετήσιων συμφωνιών μεταξύ επιχειρήσεων για παροχή εκπτώσεων και άλλων οικονομικών παροχών και μειώνεται κατά 45% ο αριθμός των επιχειρήσεων που υποχρεούνταν να υποβάλλουν τιμοκαταλόγους, καθώς αυξάνεται από τα 5 εκατ. ευρώ σε 10 εκατ. ευρώ ο τζίρος των επιχειρήσεων που εμπίπτουν στη σχετική ρύθμιση. Ακόμη, μειώνεται από 20 σε 10 μέρες το διάστημα πριν την επιβολή των ανατιμήσεων που πρέπει να υποβληθούν οι τιμοκατάλογοι και μειώνονται τα σχετικά πρόστιμα.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ