Σάββατο 18 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μοιραίοι άνθρωποι

Κλέβει την τηλεοπτική παράσταση και πάλι η ΕΤ - 2 με το αφιέρωμα: "100 και μία νύχτες του κινηματογράφου",που παρουσιάζει κάθε Σάββατο στις 23.30. Απόψε η βραδιά είναι αφιερωμένη στην "ασπρόμαυρη γοητεία των κατασκόπων". Γι' αυτό και ξεκινά με τη "Μάτα Χάρι" του Τζιόρτζ Φιτζμόρις. Πρόκειται για τη ζωή της θρυλικής κατασκόπου του Α Παγκόσμιου Πολέμου, που αναστάτωσε χώρες, κυβερνήσεις, γυναίκες και άνδρες που είχαν την τύχη να τη συναντήσουν. Η θρυλική Μάτα Χάρι από μια κυρία γεμάτη χάρη, ερμηνευμένη ιδανικά από την ιδανική, τη θρυλική, τη γοητευτική Γκρέτα Γκάρμπο. Αμέσως έπειτα, θα προβληθεί το αριστούργημα του Ορσον Γουέλς "Ο τρίτος άνθρωπος",βασισμένο στο ομώνυμο εξαιρετικό μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκριν. Πρόκειται για μια ταινία που καταγράφει με ακρίβεια την ένδεια που αφήνει πίσω του ο πόλεμος, την πτώση των αξιών που ακολουθούν, το φόβο, τη φτώχεια, την αισχροκέρδεια, τη φιλία, τον έρωτα, την προδοσία. Και ο συγγραφέας του έργου βάζει τον αναγνώστη αλλά και τον θεατή σε δίλημμα. Προδίδεις τον άνθρωπο που αγάπησες, έστω κι αν διαπιστώσεις ότι εκείνος δεν πρόδωσε μόνον εσένα αλλά το σύνολο, ή δεν τον προδίδεις; Οταν μάθεις και πειστείς ότι εκείνος που αγάπησες φιλικά ή ερωτικά ήταν ένας αδίστακτος εγκληματίας που δε δίστασε να δολοφονήσει, με έμμεσο τρόπο, αθώες παιδικές ζωές, νοθεύοντας την πενικιλίνη, τότε τι κάνεις; Ο ήρωας μετά από πολλή σκέψη αποφασίζει να τον απαρνηθεί και λέει: ναι, τον καταδίδεις. Δε σ' αφορά πια ένας κοινός απατεώνας, ένας στυγνός δολοφόνος. Η ηρωίδα όμως, έχει εντελώς διαφορετική άποψη και φωνάζει: ΟΧΙ. Ισχυρίζεται ότι: η αγάπη δε δίνεται ως βραβείο ηθικής. Η νέα γυναίκα δεν έχει τίποτε άλλο εκτός από τις αναμνήσεις μιας αγάπης. Δεν έχει διαβατήριο, δεν έχει χρήματα, δεν έχει ταυτότητα, δεν έχει θέση στη σκιά, αλλά ούτε στον ήλιο. Ομως, παραμένει μόνη, πιστή και αφοσιωμένη. Ακλόνητη μένει. Τον αγάπησε. Πάει τέλειωσε. Δεν τον εξωραϊζει, δεν κλείνει τα μάτια της στην πραγματικότητα, απλώς σέβεται τα αισθήματά της και όχι το αντικείμενό τους. Αυτό της αρκεί για να γυρίσει αδιάφορα και περιφρονητικά τις πλάτες της σε εκείνον τον άλλον που της προσφέρει το χέρι του και την καρδιά του. Σε κάποιον που θα μπορούσε να τη σώσει. Κι αυτό, γιατί τον θεωρεί προδότη, γιατί κατέδωσε στην αστυνομία τον παλιό του φίλο του. Ο "Τρίτος άνθρωπος" είναι μια από τις ωραιότερες ταινίες που έχουν ποτέ γυριστεί. Και μια και μιλήσαμε για προδοσία οφείλουμε να πούμε ότι ο Γουέλς δεν πρόδωσε τον Γκριν. Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι σεβάστηκε απόλυτα το κείμενο του μεγάλου Αγγλου συγγραφέα και με το δικό του κινηματογραφικό μοναδικό ύφος έδωσε μια τέλεια ταινία. Μια ταινία ατμοσφαιρική, ερωτική, κατασκοπική, εξαιρετική, συγκλονιστική. Θα βρεθούμε στη Βιέννη. Τα τραύματα του Β Παγκόσμιου Πολέμου που μόλις έχει τελειώσει στάζουν ακόμη αίμα... Ενας συγγραφέας φτηνών μυθιστορημάτων προσκαλείται στη χώρα του βαλς από τον παλιό καλό του φίλο. Ομως, μόλις φτάνει εκεί μαθαίνει ότι ο φίλος του έπεσε θύμα αυτοκινητικού δυστυχήματος. Δυο άνθρωποι τον βεβαιώνουν ότι ήταν μπροστά στο δυστύχημα και τον είδαν κάτω από τις ρόδες να πέφτει νεκρός... Ξαφνικά "εμφανίζεται" η σκιά ενός τρίτου. Είναι ο μοιραίος "τρίτος άνθρωπος", που παρασύρει τον ταξιδιώτη - συγγραφέα σε μια τρομερή περιπέτεια. Η ταινία τιμήθηκε με το Χρυσό Φοίνικα των Καννών το 1949. Με τις εξαιρετικές ερμηνείες των Ορσον Γουέλς, Τζόζεφ Κότεν και Αλίντα Βάλι, αλλά και με μια αλησμόνητη μουσική υπόκρουση.

Και, αμέσως μετά τον "Τρίτο άνθρωπο" θα προβληθεί η ταινία "Ερωτικό παιχνίδι" του Κάρολι Μα. Πρόκειται για μια παράδοξη ερωτική τραγωδία στη Βουδαπέστη του 1950.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ