Κυρίαρχο χαρακτήρα απειλεί να προσλάβει η ιδιωτική ασφάλιση σε βάρος της δημόσιας και κοινωνικής, σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο
Συνολικά η φιλοσοφία των αντιασφαλιστικών μέτρων της κυβέρνησης κινείται στη λογική της διοχέτευσης πόρων από την Κοινωνική Ασφάλιση στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Στο πλαίσιο αυτό το νομοσχέδιο επιφυλάσσει μια ιδιαίτερη μεταχείριση στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης, διαμόρφωση ενός ιδανικού σκηνικού, ώστε η ιδιωτική ασφάλιση να κυριαρχήσει υπονομεύοντας την κοινωνική.
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ουσιαστικά πραγματώνουν τη ρήση του πρωθυπουργού το Μάρτη του 1997, ότι στο μέλλον ο νέος εργαζόμενος θα πρέπει «να αναλάβει περισσότερο ο ίδιος τις ευθύνες για την ασφάλισή του, τη στέγαση και την υγειονομική του περίθαλψη, με αντίστοιχη μείωση των ευθυνών του κράτους»!
Στο νομοσχέδιο γίνεται λόγος για τον «τρίτο πυλώνα» του συστήματος, την ιδιωτική ασφάλιση, η οποία εδώ και χρόνια προσπαθεί να καλλιεργήσει το μύθο ότι προσφέρει πολλά περισσότερα απ' ό,τι η δημόσια ασφάλιση και με λιγότερα χρήματα. Η πραγματικότητα των «ψιλών γραμμάτων» στα συμβόλαια και η δικαιολογημένη ανυπαρξία επενδύσεων σε απαραίτητες υποδομές, κατέρριψαν τα μυθεύματα αυτού του είδους, ωστόσο οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών δεν έπαψαν ποτέ να αξιώνουν όλο και πιο ευνοϊκή μεταχείριση. Σήμερα βρίσκονται πολύ κοντά στο χτύπημα του ισχυρού «ανταγωνισμού» της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ο υπουργός Εργασίας, Δ. Ρέππας, είχε τονίσει ότι η ιδιωτική ασφάλιση θα είναι συμπληρωματική και προαιρετική. Οταν όμως οι συντάξεις υπονομεύονται, οι παροχές μένουν στάσιμες, η Υγεία και η Πρόνοια περνούν στα χέρια του κεφαλαίου, τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης αυξάνονται και, από την άλλη, καθορίζεται ένα καθεστώς λειτουργίας που επιτρέπει στην ιδιωτική ασφάλιση να πάρει τη θέση της κοινωνικής, τα υπόλοιπα είναι απλώς θέμα «μάρκετινγκ».
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η λεγόμενη και «επαγγελματική ασφάλιση» έχει λειτουργήσει με δυο τρόπους: Με την αγορά «ασφαλιστικών πακέτων» από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες ή με την απευθείας ανάθεση σε τέτοιες εταιρίες της διαχείρισης της περιουσίας των Ταμείων.
Σε κάθε περίπτωση, το εύκολο μέρος είναι η διαμόρφωση ελκυστικών προτάσεων ασφάλισης από τους ιδιώτες, ώστε οι εργαζόμενοι να πειστούν πως οι παροχές θα είναι μεγαλύτερες εάν εγκαταλείψουν το επικουρικό ταμείο τους.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στην ωρίμανση των απαιτήσεων των ασφαλισμένων. Το αν θα υπάρχουν χρήματα στο «ταμείο» του Ταμείου ή ποιοι όροι θα έχουν διαμορφωθεί στην πορεία, μετά την κατάρρευση του «ανταγωνιστικού» επικουρικού ταμείου που λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου...