ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Σεπτέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
32ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
«Κατανόηση» ... ζητά το κράτος από τους δημιουργούς

Αποκαλυπτικός για τον αντιδραστικό προσανατολισμό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, με ευθύνη και επιλογή όλων των κυβερνήσεων του δικομματισμού ήταν ο αντιπρόεδρος του ΕΚΚ

«Και εγώ για μένα» του Τζώρτζη Γρηγοράκη (1ο Μυθοπλασίας)
«Και εγώ για μένα» του Τζώρτζη Γρηγοράκη (1ο Μυθοπλασίας)
Με κάθε τρόπο «προτρέπει» το αστικό κράτος και οι θεσμοί του τους νέους κινηματογραφιστές ...να «στραφούν» στην «αγορά» (δηλαδή στα «νύχια» των εταιρειών παραγωγής) αν θέλουν να κάνουν ταινίες!

Αυτό ουσιαστικά είπε στους «μικρομηκάδες», στο Φεστιβάλ Δράμας, ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Δημήτρης Σοφιανόπουλος. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του φεστιβάλ, είπε ότι «πολλές φορές μπορεί ένα σενάριο να μη σε βοηθήσει (σ.σ. εννοεί το ΕΚΚ) να αντιληφθείς την αξία που μπορεί να έχει ή όχι μια ταινία. Ετσι, αρχίζει σιγά - σιγά να δυναμώνει η αντίληψη ότι πρέπει να ενισχύεται κάποιος που παίρνει τα ρίσκα του να βγει μόνος του στην αγορά, να φτιάξει την ταινία του και να την παρουσιάσει ολοκληρωμένη, χωρίς να τα περιμένει όλα από το κράτος»!

Επέμεινε στα περί «προσωπικής πρωτοβουλίας», με «χαριτωμενιές», προκειμένου να κρύψει το «βγάλτε τα πέρα μόνοι σας»: «Στη δική μου γενιά δεν υπήρχε ΕΚΚ, αλλά παλεύαμε να κάνουμε ταινίες. Μπορεί να ακούγομαι σαν τη μάνα μας που γκρινιάζει, αλλά πιστεύω ότι χρειάζεται να κινηθεί ο καθένας και μόνος του. Χρειάζεται και εσείς μεταξύ σας οι μικρομηκάδες να φτιάξετε πυρήνες δημιουργίας. Να προβάλλετε τη δουλειά σας μέσα από μια συλλογική προσπάθεια»!

Κατέστησε σαφές στους νέους δημιουργούς ότι από το ΕΚΚ, και την πολιτεία ευρύτερα, «δεν υπάρχουν δυνατότητες μεγάλης χρηματοδότησης». Γι' αυτό ζήτησε για ακόμη μια φορά την «κατανόηση» των μικρομηκάδων «για τα λίγα χρήματα ή όσα καθυστερημένα δίνουμε ως Κέντρο. Περνάμε μια δύσκολη περίοδο, είναι η αλήθεια»! Αφησε, μάλιστα, να εννοηθεί ότι οι «μικρομηκάδες», λόγω κόστους, ούτε σε dvd μπορεί να ελπίζουν να δουν τις ταινίες τους(!). Εξέφρασε συγκεκριμένα την «επιθυμία του ΕΚΚ» να κυκλοφορήσει σε dvd όλες τις ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας, αφού πρώτα - όπως συμπλήρωσε - «υπολογιστεί το κόστος μιας τέτοιας δράσης»!

Η αλήθεια, όμως, που ξέρουν πολύ καλά οι «μικρομηκάδες» είναι πως πρόκειται για ...«δύσκολη περίοδο» που κρατά χρόνια, εξαιτίας, ακριβώς, της συνειδητής πολιτικής ενίσχυσης της καπιταλιστικής αγοράς του οπτικοακουστικού από το κράτος, σε βάρος των δημιουργών και του κοινού. Καμιά «κατανόηση», λοιπόν, δεν οφείλουν οι δημιουργοί μπροστά στην καταπάτηση του δικαιώματός τους να τους στηρίζει το κράτος σε όλα τα στάδια της δημιουργίας τους, μέχρι και τις αίθουσες!

Τα βραβεία

Το φεστιβάλ έληξε με την απονομή των εξής βραβείων: 1ο βραβείο μυθοπλασίας: «Και εγώ για μένα» του Τζώρτζη Γρηγοράκη. Βραβείο υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης: «Γάτα εξ' ουρανού» της Δήμητρας Νικολακοπούλου. «Νέο Ταλέντο fnac»: «Οσίκι» του Γιάννη Βεσλεμέ. 1ο Σπουδαστικό: «Πυρετός», του Γιώργου Μπουγιούκου.

«Ελληνες του Κόσμου»: «Blackwater» του Κωνσταντίνου Φραγκόπουλου. Βραβείο «Τώνια Μαρκετάκη»: «Νανούρισμα» της Γιάννας Αμερικάνου. Τρία ισότιμα ειδικά βραβεία: «Mesecina» της Σοφίας Εξάρχου, «Ο σκύλος» του Νίκου Labot, «Το νόημα της ζωής» των Γιάννη Ζιόγκα - Ιριδας Ζιόγκα.

Βραβείο Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου: «Mesecina» της Σοφίας Εξάρχου.

Ειδικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη «Ντίνος Κατσουρίδης»: «Μια νύχτα μαζί» της Ελευθερίας Αστρινάκη.

Τιμητικές Διακρίσεις: Φωτογραφίας: Αβραμήδης Νίκος (για την ταινία «Hellmets» του Γιώργου Κουκουμά). Σεναρίου: Κέρρα Διόνη, Δήμητρα Νικολακοπούλου, Κατερίνα Γιαννάκου («Γάτα εξ' ουρανού»). Μοντάζ: Θόδωρος Αρμάος («Και εγώ για μένα»). Καλύτερης γυναικείας ερμηνείας: Βάσω Καβαλιεράτου («Γάτα εξ' ουρανού»). Καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Θέμης Πάνου («Μια νύχτα μαζί»). Υποσχόμενοι σκηνοθέτες: Αλέξανδρος Χαντζής («Κατάληψη»), Γαβριήλ Τζάφκας («Λήθη»). Μουσικής: Φίλιππος Τσαλαχούρης («Μετά τον χαρακτηριστικό ήχο» του Αχιλλέα Κυριακίδη). Ηχου: Αρης Αθανασόπουλος («Ο άλτης και ο πεπονόκηπος» της Νανάς Λούκου). Σχεδιασμού ήχου: Kenan Akkawai («Και εγώ για μένα»). Κοστούμια: Μαριλίζα Παρτζίλη («Hellmets»). Σκηνικών: Πηνελόπη Βαλτή («Οσίκι»).

Εύφημος μνεία: Περικλής Μπουγιουκλής για την παρουσία του στη «Λήθη», Ζένια Καπλάν για την ερμηνεία της στο «Νανούρισμα».

Εκφραστής του εξπρεσιονισμού

Το σύνολο της χαρακτικής δημιουργίας ενός σπουδαίου εκπροσώπου του φλαμανδικού και γενικότερα του ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού, του Τζέημς Ενσορ (1860 - 1949) θα παρουσιάσει το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), από 30/9 - 29/11/2009, σε επιμέλεια των Ξαβιέ Τρικό - Μάρθας Χαλικιά. Η έκθεση (έχει παρουσιαστεί στην Πόλη του Μεξικού, όπου βραβεύθηκε, στην Ιταλία, Ν. Υόρκη, ενώ μετά την Αθήνα έπεται το Παρίσι) περιλαμβάνει 113 οξυγραφίες, χαλκογραφίες μαλακού βερνικιού και βελονογραφίες, καθώς και 2 άλμπουμ με λιθογραφίες - 31 από τη σειρά «Σκηνές από τη ζωή του Χριστού» και 21 από το μπαλέτο - παντομίμα «La gamme d'amour», του οποίου τη μουσική, το σενάριο, τα σκηνικά και κοστούμια δούλεψε από το 1906 έως το 1911.

Η χαρακτική του Βέλγου καλλιτέχνη, όπως και η ζωγραφική του, αφορά σε τοπία, πορτρέτα, αυτοπροσωπογραφίες, νεκρές φύσεις, σε αλλόκοτα και φανταστικά θέματα. Ο Ενσορ χαρακτήριζε τη χαρακτική «τέχνη του σκαλίσματος, μετουσιωμένη με μυστήριο, πικάντικη τέχνη αλχημείας, τέχνη διαβολική που μοσχοβολά θειάφι και υδράργυρο, (...) τέχνη άυλων αποσταγμάτων, αντι-ακαδημαϊκή, τέχνη των ευγενών και ανδρείων στην καρδιά και τις αισθήσεις, τέχνη των "παλαβών"».

  • Σε άλλο εκθεσιακό χώρο του κτιρίου, το Μουσείο Μπενάκη θα παρουσιάσει, επίσης (29/9 - 1/11), έκθεση αρχιτεκτονικών έργων - και όχι μόνον - του καθηγητή Αρχιτεκτονικής Δημήτρη Α. Φατούρου, σε επιμέλεια Λόη Παπαδόπουλου - Σοφίας Τσιτιρίδου. Η έκθεση περιλαμβάνει εκτός από αρχιτεκτονικά σχέδια, και εκθέματα από το θεωρητικό, εκπαιδευτικό, εικαστικό και ποιητικό έργο του Δ. Φατούρου.
Με εκθέματα απο το μουσείο του Λούβρου

Τη στροφή από το καλλιτεχνικό ύφος του ροκοκό στο νεοκλασικισμό, παρουσιάζει, μέσα από 150 σπάνια έργα, η έκθεση «Le gout a la grecque - Οταν η Ελλάδα έγινε μόδα. Η γέννηση του νεοκλασικισμού στη γαλλική τέχνη», που φιλοξενείται (έως 11/1/2010), στην Εθνική Πινακοθήκη. Ζωγραφική, γλυπτική, έπιπλα, ταπισερί και άλλα πολύτιμα αντικείμενα (βάζα, ρολόγια, κηροπήγια κ.ά.), συνθέτουν καλλιτεχνικά την τελευταία περίοδο της βασιλείας του Λουδοβίκου ΧV (τρίτο τέταρτο 18ου αιώνα). Σ' αυτή τη σύντομη περίοδο συντελείται η μετάβαση από την τεχνοτροπία του ροκοκό, με τον παιγνιώδη και έντονα διακοσμητικό χαρακτήρα, στο αυστηρό ύφος του νεοκλασικισμού, που εμπνέεται από την αρχαιότητα.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η διευθύντρια της Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, «το ιδεολογικό και αισθητικό πλαίσιο του νέου ύφους ήταν ο διαφωτισμός, ενώ ρόλο - καταλύτη αποτέλεσαν οι ανασκαφές στη Νότια Ιταλία, στην Ηράκλεια και στην Πομπηία, καθώς και τα ταξίδια των περιηγητών». Το περισσότερα εκθέματα προέρχονται από το Μουσείο του Λούβρου, ενώ η έκθεση φιλοξενείται στην Αθήνα εμπλουτισμένη και ανασυγκροτημένη, μετά την παρουσίασή της σε Μαδρίτη και Λισαβόνα.

Αληθινή ιστορία

Το θέατρο «Σημείο» θα παρουσιάσει το έργο της Μαργκερίτ Ντυράς «L'amante anglaise». Το έργο (1968) παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η Μαργκερίτ Ντυράς εμπνεύστηκε το έργο από ένα γεγονός που συγκλόνισε τη Γαλλία το 1949. Μια γυναίκα που ζει στην επαρχία της Γαλλίας μια ήσυχη ζωή, σκοτώνει τον άντρα της χωρίς κανένα λόγο. Τον τεμαχίζει και στέλνει τα κομμάτια του, με τρένα που περνούν από το χωριό της, σε όλη τη Γαλλία. Η συγγραφέας συγκλονισμένη, με το έργο της προσπαθεί να βρει τους λόγους που οδήγησαν μια ήσυχη γυναίκα, μια γυναίκα της διπλανής πόρτας, ένα συνηθισμένο πρόσωπο, μια γυναίκα που περνούσε ώρες καθισμένη, σιωπηλή, μέσα στον κήπο της, σ' αυτή τη σκληρή πράξη. Ενα ποιητικό έργο που εξετάζει τη συνηθισμένη πλευρά ενός εγκλήματος. Η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Διαμαντή. Τη γυναίκα υποδύεται η Ιωάννα Μακρή. Επίσης, το «Σημείο» θα παρουσιάσει (από τον Οκτώβρη) το έργο της Σάρα Κέιν «Ψύχωσις 4.48».

Μετάκληση, με Μότσαρτ

Ο αμερικανικός καλλιτεχνικός οργανισμός «Bay Area Classical Harmonies» κάλεσε την Ελληνίδα σκηνοθέτιδα Τζένη Αρσένη να σκηνοθετήσει την όπερα του Μότσαρτ «Οι γάμοι του Φίγκαρο», της οποίας η πρεμιέρα δόθηκε (24/9) στην Καλιφόρνια. Η νέα σκηνοθέτρια, γνωστή και από σημαντικές παραστάσεις της στην πειραματική σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το 2007, συνεργάστηκε με το Κέντρο Οπερας του Σαν Φραντσίσκο, σκηνοθετώντας για το γιορτασμό των 50 χρόνων του την παράσταση «Grand Finale», αποσπώντας κριτικούς επαίνους. Την παράσταση εκείνη παρακολούθησε ο μαέστρος - καλλιτεχνικός διευθυντής του «Bay Area Classical Harmonies», Αντριου Τσανγκ, ο οποίος τής ανέθεσε να σκηνοθετήσει τη μοτσερτική όπερα, που ανεβάστηκε ολόκληρη, χωρίς καμιά περικοπή, όπως συνήθως συμβαίνει.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ