ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Οχτώβρη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η αυτοβιογραφία και το αρχείο του Αλέκου Ξένου

Η έκδοση του Μουσείου Μπενάκη «Η αυτοβιογραφία και το αρχείο του Αλέκου Ξένου» θα παρουσιαστεί την Τρίτη 7 Οκτωβρίου, στις 7:30 μ.μ., στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1 και Βασιλίσης Σοφίας, τηλ. 210.3671.000). Για τον Αλέκο Ξένο και το έργο του θα μιλήσουν: Αγγελος Δεληβορριάς, Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Νικίας Λούντζης, Δικηγόρος - Συγγραφέας, Λευτέρης Ξανθόπουλος, Ποιητής - Σκηνοθέτης, Νίκος Τσούχλος, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών - Καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Αλέξανδρος Χαρκιολάκης, Διευθυντής της Μουσικής Βιβλιοθήκης Erol Ucer και διδάσκων στο ΜΙΑΜ - Istanbul Technical University, επιμελητής της έκδοσης. Συντονιστής: Δημήτρης Αρβανιτάκης, υπεύθυνος εκδόσεων του Μουσείου Μπενάκη. Θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Ξανθόπουλου «Η εποχή των Κενταύρων - Ο Μουσουργός Αλέκος Ξένος» (διάρκεια: 51', έτος παραγωγής: 2009).

Η έκδοση φιλοδοξεί να αποτελέσει μία πολυεπίπεδη αφετηρία για την επαφή του αναγνωστικού κοινού με το έργο του Αλέκου Ξένου. Αφορμή και βασικό υλικό της αποτελεί το Αρχείο του συνθέτη που απόκειται στο Τμήμα των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη.

Ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να ακούσει την αυθεντική φωνή και να παρακολουθήσει τη συναρπαστική ζωή του συνθέτη μέσα από το κείμενο της «Αυτοβιογραφίας» του (σχολιασμένης από τον επιμελητή του τόμου Αλέξανδρο Χαρκιολάκη). Το «Χρονολόγιο» της ζωής του (συνταγμένο από τον Διονύση Σέρρα), αφενός, καλύπτει τα κενά που μένουν από την αυτοβιογραφική αφήγηση και, αφετέρου, δίνει τη δυνατότητα να ενταχθεί η ατομική του πορεία μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο.

Το έργο του αναδεικνύεται μέσω της αναλυτικής καταγραφής του προσωπικού του Αρχείου του (συνταγμένης από τη Βαλεντίνη Τσελίκα), την Εργογραφία του (σχολιασμένη από τον Διονύση Μπουκουβάλα) και τη δισκογραφική του παραγωγή (από τον Θωμά Ταμβάκο). Ακόμη, και ίσως σημαντικότερο απ' όλα, ο αναγνώστης μπορεί να έρθει σε επαφή με την ίδια τη μουσική του Αλέκου Ξένου μέσα από το δίσκο ακτίνας (CD) που εντάσσεται στην έκδοση και περιλαμβάνει τρία έργα του: τη Συμφωνία αρ.1 της Αντίστασης, τον Σπάρτακο και το Ο Διγενής δεν πέθανε.

Το γλαφυρό ύφος της «Αυτοβιογραφίας» του «συνθέτη της Αντίστασης» λειτουργεί με τρόπο γοητευτικό, όταν περιγράφει εικόνες από τους διάφορους σταθμούς της ζωής του. Η αξία, όμως, ενός τέτοιου κειμένου πολλαπλασιάζεται, δεδομένου ότι ο Αλέκος Ξένος υπήρξε ένας από τους συνδιαμορφωτές της ιστορικής πραγματικότητας μιας εξαιρετικά κρίσιμης για την Ελλάδα εποχής. Αλλωστε, υπήρξε μέλος του ΚΚΕ και του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, δραστήριος συνδικαλιστής. Οπως λέει κι εκείνος σε μια αποστροφή του λόγου του «ήμουν ένας καλλιτέχνης και λαχταρούσα να εκφράσω με την τέχνη μου τα οράματα της ψυχής μου, τους παλμούς της εποχής μας, τους πόθους του εργαζόμενου λαού μας».

«Ταφόπλακα» στην υποβρύχια ενάλια έρευνα

Ανακοίνωση του Συλλόγου Αυτοδυτών του υπουργείου Πολιτισμού

Ανύπαρκτη είναι η στήριξη του υποβρύχιου επιστημονικού και εποπτικού έργου του ΥΠΠΟΑ, ενώ η όλη αντιμετώπιση του θέματος της ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς εξαντλείται σε επικοινωνιακό επίπεδο. Αυτά τονίζει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Αυτοδυτών του ΥΠΠΟΑ.

«Δεν υπάρχει καν θεσμικό πλαίσιο για τις επιστημονικές καταδύσεις στη χώρα μας. Οι Υπηρεσίες με ελάχιστους πόρους και εξειδικευμένο προσωπικό, δυσκολεύονται να λειτουργήσουν. Υφιστάμενες διατάξεις που αφορούν ακόμα και στην ασφάλεια των καταδύσεων παραβιάζονται, προκειμένου να παρουσιαστεί "έργο". Ο,τι ουσιαστικό έχει επιτευχθεί στον τομέα της κρατικής ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας έως τώρα, οφείλεται αποκλειστικά στην αυταπάρνηση και στις προσωπικές θυσίες του ολιγάριθμου καταδυόμενου προσωπικού του ΥΠΠΟΑ, το οποίο πέρα από τους κινδύνους και τις δυσκολίες της καταδυτικής του εργασίας, που έχουν στοιχίσει ακόμα και ανθρώπινες ζωές από τις τάξεις του, έχει να αντιμετωπίσει την απαξίωση της Πολιτείας».

«Το υπουργείο, έχοντας στην πραγματικότητα ήδη περικόψει την αμοιβή, συνέχισε να στέλνει το ανυποψίαστο καταδυόμενο προσωπικό του για καταδύσεις με έγγραφες Υπηρεσιακές Εντολές, στις οποίες αναγραφόταν ρητά ότι θα του καταβληθεί η καταδυτική αμοιβή, οφειλή, την οποία όμως τώρα το ΥΠΠΟΑ αρνείται να καταβάλει. Από τις καταδυτικές αμοιβές στο δημόσιο τομέα, περικόπηκε μόνον εκείνη του ΥΠΠΟΑ. Η Πολιτεία, αφού πρώτα ενέπαιξε επί ένα χρόνο το προσωπικό, "επανέφερε" τελικά την καταδυτική αμοιβή, εναρμονισμένη όμως με εισήγηση της Διεύθυνσης Δ22 του ΥΠΟΙΚ, που έκρινε ότι οι καταδύσεις του ΥΠΠΟΑ εμπίπτουν σε διάταξη του Ν. 4024/11 που αφορά ...στις εκτός έδρας απολαβές διαφόρων Επιτροπών! Θέσπισε παραπλανητικά 10 καταδύσεις ως ανώτατο όριο το μήνα (δηλ. 120 ετησίως) και την αμοιβή στα 20 ευρώ καθαρά (από 50!) για κάθε ημέρα κατάδυσης, όταν λόγω άλλων διατάξεων, μόνο 60 μπορούν να εκτελούνται ετησίως! Αποτέλεσμα, με ετήσια αναγωγή της αμοιβής, μια επικίνδυνη και επιβαρυντική κατάδυση στα 55 μέτρα ή μια σπηλαιοκατάδυση στα 80 μέτρα αποτιμάται πλέον από την Πολιτεία, με το εξευτελιστικό ποσό των 10 ευρώ, για τον δύτη, μείον το φόρο»!

Οπως σημειώνει ο Σύλλογος, «λόγω της αδρανοποίησης των δυτών, η Υπηρεσία ελέγχει τα αναπτυξιακά έργα στη θάλασσα από την επιφάνεια, ενώ συχνά ζητά να την ειδοποιούν οι εργολάβοι εάν βρούνε αρχαία. Σε όλα αυτά να προσθέσουμε ότι, το ΥΠΠΟΑ, για λόγους μικροπολιτικής, αρνείται εδώ και έντεκα χρόνια να εφαρμόσει τον νόμο που αναγνωρίζει θεσμικά την καταδυτική δραστηριότητα του προσωπικού του».

Επίσης, ο Σύλλογος επιρρίπτει ευθύνη στην Πολιτεία και αναφέρει ενδεικτικά: «Ακυρώθηκε η ανασκαφή, με χρηματοδότηση και συμμετοχή της Αυστραλιανής ομογένειας, στο ναυάγιο του "Μέντορα", που βυθίστηκε φορτωμένο με τα γλυπτά που ο Ελγιν είχε αποσπάσει από τον Παρθενώνα. Μεγάλες προσδοκίες είχε αφήσει η εύρεση τμημάτων Αιγυπτιακών μαρμάρινων γλυπτών κατά την τελευταία ανασκαφική περίοδο. Ακυρώθηκε η έρευνα στο Νότιο Ευβοϊκό, κατά την οποία έχουν εντοπιστεί 26 σημαντικά, άγνωστα έως σήμερα αρχαία ναυάγια. Η έρευνα στην κοιλάδα της Αργολίδας, με την συμμετοχή του πρότυπου ελβετικού ηλιακού σκάφους για εντοπισμό του "αρχαιότερου οικισμού της Ευρώπης", κοντά στο σπήλαιο Φράγχθι, διεκόπη πρόωρα, περιοριζόμενη σε γεωφυσικές έρευνες, χωρίς υποβρύχια ανασκαφή», κ.ά.

Μετά τα παραπάνω, τα μέλη του Συλλόγου, με Ομόφωνη Απόφαση της Γενικής τους Συνέλευσης (9/9/2014), δηλώνουν ότι: «Δεν θα εκτελούν πλέον καμία κατάδυση που αφορά σε αρχαιολογική έρευνα έως ότου η Πολιτεία καταβάλει στο καταδυόμενο προσωπικό του ΥΠΠΟΑ τα οφειλόμενα από εκτελεσθείσες υπηρεσιακές καταδύσεις. Κατ' εξαίρεση θα καταδύονται, χωρίς καμία αμοιβή, μόνον όταν αποδεδειγμένα συντρέχουν όλως έκτακτοι λόγοι καταστροφής αρχαιοτήτων, αρχαιοκαπηλίας, φυσικών καταστροφών και διάσωσης ανθρώπων στην θάλασσα ή εντός σπηλαίων, καθώς και για την πραγματοποίηση όσων καταδύσεων συντήρησης είναι απαραίτητες για την διαφύλαξη της καταδυτικής τους ετοιμότητας».

«Τέλος του παιχνιδιού» στο «Καρέζη»

FOTOVISI0N.GR

Με ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του σύγχρονου θεάτρου, το αριστούργημα του Σάμουελ Μπέκετ «Τέλος του παιχνιδιού», ανοίγει, στις 10 Οκτώβρη, η φετινή αυλαία για το Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Ακαδημίας 3, τηλ. 210.3636.144 - 210.3625.520).

Τέσσερις άνθρωποι, μέσα σ' ένα πνιγηρό καταφύγιο. Ο ένας, ο ΧΑΜ, παράλυτος και τυφλός, στο αναπηρικό καροτσάκι. Αχρηστος. Δεν έχει εικόνες και δεν έχει κίνηση. Ο άλλος, ο ΚΛΟΒ, δεν μπορεί να καθίσει. Εχει μάθει μόνο να εκτελεί εντολές. Του έχουν αφαιρέσει τη σκέψη. Η συνείδησή του είναι πάμφτωχη, όπως ενός ζώου. Βρίσκεται διαρκώς πεινασμένος. Τον έχει πιάσει το δόκανο της επιβίωσης. Οι δύο άλλοι, ο ΝΑΓΚ και η ΝΕΛ, οι γεννήτορες του ΧΑΜ, ζουν πεταμένοι μέσα σε δυό σκουπιδοντενεκέδες. Βγάζουν ξαφνικά το κεφάλι τους κι αναχαράζουν, σαν τις κατσίκες, δυο, τρεις ταπεινές μνήμες από ένα φτωχό παρελθόν. Αυτή η απουσία από τον τίτλο του έργου, του οριστικού άρθρου «το», κατά περίεργο τρόπο, κάνει τον τίτλο απόλυτα οριστικό. Παιχνίδι τέλος. Εχει τελειώσει. Πριν αρχίσει είναι τελειωμένο.

«Το τέλος είναι φυλακισμένο μες στην αρχή» μάς λέει ο Χαμ. «Βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει! Στη Γη βρισκόμαστε, δεν υπάρχει σωτηρία γι' αυτό».

Το μπεκετικό «Τέλος του παιχνιδιού», με την πολυπλοκότητα των πολλών φιλοσοφικών, κοινωνιολογικών και ανθρωπίνων θεμάτων που θέτει σχετικά με τις σχέσεις εξουσιαστή - εξουσιαζόμενου, ισχυρού - ανίσχυρου στην οικογένεια και στην κοινωνία, τολμά μια κοινωνική κριτική, επαναφέρει προς σκέψη τις έννοιες της αρχής και του τέλους των πάντων, των «μυστηρίων» της ζωής και του θανάτου, τις σχέσεις κοινωνίας - ατόμου, τα όρια αλήθειας - ψεύδους, συνείδησης - υποσυνείδητου, αγάπης - μίσους, λογικού - παραλόγου.

Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης. Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Παπαδόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Φαίδωνας Πατρικαλάκης. Φωτισμοί: Θανάσης Σταυρόπουλος. Ηχητικός: Θοδωρής Μιχαλός. Παίζουν: Κώστας Καζάκος στο ρόλο του Χαμ, Κωνσταντίνος Καζάκος στο ρόλο του Κλοβ, Γιώργος Μωρόγιαννης στο ρόλο του Ναγκ, Νίνα Γιαννίδη στο ρόλο της Νελ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ