ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Ιούλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΣΩΣ ΚΑΤΡΑΚΗ
Αμεσος κίνδυνος για ένα ανεκτίμητης αξίας έργο

Την προστασία του ζήτησαν δεκάδες επισκέπτες στην εκδήλωση που οργάνωσε το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ στο Αιτωλικό

Ο χώρος του Μουσείου παραπέμπει σε εγκατάλειψη
Ο χώρος του Μουσείου παραπέμπει σε εγκατάλειψη
Με επιτυχία έγινε η επίσκεψη και ξενάγηση στο Μουσείο της Βάσως Κατράκη στο Αιτωλικό που διοργάνωσε το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση της σπουδαίας χαράκτριας και αγωνίστριας. Δεκάδες φίλοι και σύντροφοι, που πήγαν με πούλμαν από την Αθήνα, αλλά και από διάφορες περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας, ήρθαν σε άμεση επαφή με το έργο της σπουδαίας χαράκτριας, αλλά και απόκτησαν άμεση γνώση για τους σοβαρούς κινδύνους που απειλούν αυτό το έργο. Το Μουσείο φιλοξενεί το σύνολο του έργου της Βάσως Κατράκη, έργο πρωτοποριακό, που είναι αντανάκλαση μιας πλούσιας, σε αγώνες και εμπειρίες, ζωής και αποτελείται από περίπου τετρακόσια έργα και μήτρες. Φιλοξενούνται, επίσης, το σύνολο του εργαστηρίου της, η βιβλιοθήκη της, τα αρχεία της και μεγάλο μέρος φωτογραφικού υλικού.

Ολο αυτό το υλικό, όμως, είναι εγκαταλειμμένο, το Μουσείο κλειστό, ενώ παράλληλα κυκλοφορούν ήδη σενάρια για «αξιοποίησή» του με ιδιωτικοοικονομικούς όρους.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον Νίκο Σοφιανό, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος δήλωσε σχετικά: «Η πρωτοβουλία του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ γι' αυτή την οργανωμένη επίσκεψη στο Μουσείο της Βάσως Κατράκη από τη μια γνωρίζει στους φίλους και επισκέπτες αυτό το τεράστιο έργο της κομμουνίστριας χαράκτριας, από την άλλη διατυπώνει το αίτημα να παρθούν άμεσα μέτρα ώστε να μπορέσει αυτό το τεράστιο έργο να παρουσιάζεται σε συνθήκες προστασίας του. Οι εικόνες εγκατάλειψης που αποτυπώθηκαν και από το φωτογραφικό φακό του "Ριζοσπάστη" είναι χαρακτηριστικές. Το έργο της Βάσως Κατράκη, 100 χρόνια από τη γέννησή της, πρέπει να γίνει γνωστό ιδιαίτερα στους νέους ανθρώπους. Δεσμευόμαστε σαν ΚΚΕ να διεκδικήσουμε άμεσα μέτρα προστασίας του καλλιτεχνικού έργου της μεγάλης ζωγράφου και χαράκτριας, αποκαθιστώντας τη χρόνια εγκατάλειψη που υπάρχει, διεκδικώντας στην Περιφέρεια, στο δήμο, στη Βουλή, στο υπουργείο Πολιτισμού ώστε να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για να μπορέσει αυτό το τεράστιο έργο να παρουσιάζεται σε συνθήκες ασφάλειας, αλλά και καλύτερης επαφής με τους επισκέπτες του».

Στο σύνολό τους τα έργα είναι απροσπέλαστα στο ευρύ κοινό
Στο σύνολό τους τα έργα είναι απροσπέλαστα στο ευρύ κοινό
Από την ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου
Από την ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου
Η «Μεγάλη Χίμαιρα»

Ενα από τα πιο γνωστά και αγαπητά μυθιστορήματα των τελευταίων 60 χρόνων, η «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη από το θέατρο «Πορεία» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών, μέχρι τις 17 Ιούλη, στο θέατρο της Πειραιώς 260, Κτίριο Η.

Παρακολουθούμε την ιστορία μιας Γαλλίδας, της Μαρίνας Μπαρέ, που έρχεται να ζήσει στην Ελλάδα, ερωτευμένη και παντρεμένη με έναν Ελληνα εφοπλιστή, αλλά και παθιασμένη με την ελληνική κλασική παιδεία. Ερχόμενη σε επαφή όμως με την ίδια τη χώρα των ονείρων της, συναντά τις δικές της Χίμαιρες: το δραματικό τοπίο τραχύ, κι αισθησιακό ταυτόχρονα, την παρασύρει σε μια μοιραία δίνη πάθους, πυροδοτεί τα παλιά ψυχολογικά της τραύματα και την οδηγεί στην αυτοκαταστροφή. Ο Καραγάτσης σε αυτό το μυθιστόρημα που κλείνει την γνωστή τριλογία «Γιούγκερμαν - Λιάπκιν - Χίμαιρα», μελετάει ενδελεχώς τη δυνατότητα προσαρμογής των ξένων στην ελληνική πραγματικότητα, αλλά και την αμφιθυμία των Ελλήνων απέναντι στη Δύση. Κρύβει καλά τον ακραίο και κατάμαυρο ρομαντισμό του, κάτω από πέπλο κυνισμού ή και ωμότητας. Βαθιά απελπισμένος ο ίδιος, μετατρέπει την Μαρίνα σε χίμαιρα, αρνούμενος την έννοια της αγάπης.

Διασκευή: Στρατής Πασχάλης. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου. Σκηνικά - Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Μουσική: Κατερίνα Πολέμη. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου. Σκηνοθεσία κινηματογραφικού μέρους: Χρήστος Δήμας. Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Νίκος Ψαρράς, Ομηρος Πουλάκης, Σοφία Σεϊρλή, Ηλιάνα Μαυρομάτη, κορίτσι 9 χρόνων (Κατερίνα Τράμπα, Βασιλική Παναγιώτογλου), Αλίκη Αλεξανδράκη, Δημήτρης Τάρλοου.

Λαούτο, κιθάρα και φωνή στο «Αλικο»

Οι νεαρές μουσικοί Μαρία Πλουμή και Θεοδώρα Αθανασίου διασκευάζουν για λαούτο και κιθάρα κομμάτια της ελληνικής, προφορικής, μουσικής παράδοσης της πόλης και της υπαίθρου, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο ερμηνευτικό ύφος για τη δική τους μουσική... Αυτά θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 17 του Ιούλη στις 9 το βράδυ στο «Αλικο», το μεγάλο και φωτεινό διώροφο με αυλή στου Ψυρρή (Αγίου Δημητρίου 16). Επιβάρυνση κατ' άτομο 2 ευρώ.

Πάνος Κατσιμίχας και «Κίτρινα Ποδήλατα»

Ο χώρος «Stage Volume 1» (Αγ. Ελεούσης 3 και Κακουργιοδικείου, στο Μοναστηράκι, τηλ. 210 3232 132) θα φιλοξενήσει την Τετάρτη 16 του Ιούλη τον Πάνο Κατσιμίχα και τα «Κίτρινα Ποδήλατα» σε μια μοναδική συναυλία! Οι πόρτες ανοίγουν στις 8 το βράδυ, η συναυλία ξεκινά στις 9.15 και οι τιμές εισιτηρίων είναι: 10 ευρώ (προπώληση), 12 ευρώ (ταμείο). Σημεία προπώλησης «Τicket House», Πανεπιστημίου 42 (εντός της στοάς), τηλ.: 210 3608 366 και «Reload Stores», Πανεπιστημίου 54, τηλ. 210 3801 464.

Πέθανε η Ναντίν Γκόρντιμερ

Η Νοτιοαφρικανή νομπελίστρια (1991) συγγραφέας Ναντίν Γκόρντιμερ, μια από τις δυνατότερες λογοτεχνικές φωνές κατά του καθεστώτος του απαρτχάιντ, άφησε την τελευταία της πνοή σε ηλικία 91 ετών, το απόγευμα της περασμένης Κυριακής, στο σπίτι της στο Γιοχάνεσμπουργκ, περιστοιχισμένη από τα παιδιά της, Χιούγκο και Οριάνε.

Η Ναντίν Γκόρντιμερ γεννήθηκε στις 20 του Νοέμβρη 1923. Η σύλληψη της καλύτερής της φίλης, Μπέτι ντι Τουά, το 1960 και η σφαγή του Σάρπβιλ την ώθησαν να ενταχθεί στο κίνημα κατά του απαρτχάιντ. Από τότε υπήρξε ενεργός στα πολιτικά πράγματα της Νότιας Αφρικής και ήταν στενή φίλη των δικηγόρων του Νέλσον Μαντέλα, Μπραμ Φίσερ και Τζορτζ Μπίζος, στη δίκη του το 1962. Οταν ο Μαντέλα βγήκε από τη φυλακή, ένα από τα πρώτα πρόσωπα που θέλησε να συναντήσει ήταν η Γκόρντιμερ. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1960 και 1970 συνέχισε να ζει στο Γιοχάνεσμπουργκ, το οποίο άφηνε κατά διαστήματα προκειμένου να διδάξει σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Γκόρντιμερ δεν έπαψε με το έργο και τον α

κτιβισμό της να απαιτεί την κατάργηση της πολιτικής του απαρτχάιντ. Εκείνη την περίοδο η νοτιοαφρικανική κυβέρνηση απαγόρευσε την κυκλοφορία πολλών από τα βιβλία της. Δέχτηκε το πρώτο της βραβείο το 1961, το οποίο ακολούθησαν πολλά ακόμα, με κορυφαίο το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1991.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ