Περιβαλλοντική Εκπαίδευση...

...και Εκπαιδευτικές Θεωρίες της Οικολογικής Συνείδησης

Σάββατο 7 Δεκέμβρη 2002

Γρηγοριάδης Κώστας

Αν η οικολογικοποιημένη σκέψη φάνταζε ουτοπική τις προηγούμενες δεκαετίες, στα τέλη του προηγούμενου αιώνα και στις αρχές του νέου, κρίνεται ως αναγκαία σε ό,τι αφορά τη σφαιρική οργάνωση της Γης. Οπως εύστοχα σημείωνε ο A. Petitjean σ' ένα κείμενό του στη «Monde Diplomatique» «η φύση επιβάλλει εν τέλει τα όριά της στις παρεκκλίσεις του ανθρώπου». Το ζήτημα που τίθεται είναι πώς θα επέλθει η λύση των οικολογικών προβλημάτων. Αρκεί μήπως το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το περιβάλλον, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας του σχολείου και οι σύγχρονες τεχνολογίες που υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία; Σύμφωνα με τον Bertrand απαιτείται «η επινόηση ενός νέου οράματος του κόσμου και οι καινούριες σχολικές οργανώσεις θα πρέπει να συντελέσουν στη συλλογική του διατύπωση». Είναι αναγκαίο, η εκπαίδευση ως θεωρία και πράξη να συμπληρωθεί, βελτιωθεί, τροποποιηθεί και ίσως να επαναδιατυπωθεί απαλλαγμένη από το δόγμα της άκρατης οικονομικής ανάπτυξης - η οποία ναι μεν κατόρθωσε να επιλύσει πλήθος προβλημάτων, αλλά ταυτόχρονα δημιούργησε και τη σημερινή οικολογική κρίση - και να ιδωθεί με σφαιρικότητα, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του πλανήτη. Το μέλλον των επόμενων γενιών δεν μπορεί να αγνοηθεί και το μέλλον αυτό δεν περιορίζεται αποκλειστικά στα υλικά αγαθά και την υψηλή τεχνολογία, αλλά κυρίως σ' έναν βιώσιμο πλανήτη. Αν δεχτούμε την άποψη του Bertrand ότι «η εκπαίδευση είναι μία διάσταση της εξέλιξης του πραγματικού», οι μαθητές είναι αναγκαίο να αποκτήσουν εκτός από σύγχρονες γνώσεις, συναισθηματικά -ψυχοκινητικά και φαντασιακά εφόδια παράλληλα με τις κατάλληλες δεξιότητες, έτσι ώστε όχι απλά να είναι σε θέση να κατανοούν, αλλά και να παρεμβαίνουν - στο μέτρο του εφικτού - στα υπάρχοντα προβλήματα, μετασχηματίζοντας την υφιστάμενη πραγματικότητα, που σημαίνει ότι «ζούμε».

Η οικο-κοινωνία του De Rosnay

Η έκρηξη της πληροφορικής, της βιολογίας, της κυβερνητικής και άλλων επιστημών είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της αποσπασματικότητας της αντίληψής μας για τον κόσμο, κάτω από το βάρος των θεαματικών τους επιτευγμάτων και των συζητήσεων που προκάλεσαν. Ο De Rosnay κατέθεσε μία συστημική προσέγγιση - με βάση τα παραπάνω - στο χώρο της εκπαιδευτικής θεωρίας, ασκώντας κριτική στις σύγχρονες κοινωνίες, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα καινούριες αξίες. Ακολουθώντας έναν τρίτο δρόμο, απορρίπτοντας τον καπιταλισμό, που πολλοί επιμένουν να εμφανίζουν ως μονόδρομο. Επηρεασμένος σαφώς από τις θεωρητικές προσεγγίσεις του Murray Bookchin και άλλων θεωρητικών της κοινωνικής οικολογίας καταλήγει με τη σειρά του σε μία μορφή οικο-κοινωνίας, υιοθετώντας την άποψη για τις ισχυρές σχέσεις μεταξύ οικολογίας και οικονομίας, αναδεικνύοντας τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων και φύσης, αλλά και μεταξύ των ανθρώπων, απορρίπτοντας τον ατομικισμό και την ανταγωνιστικότητα ως τις μόνες αξίες. Η διατήρηση και η εξέλιξη του συστήματος μπορούν να επιτευχθούν μόνο μέσω μιας πραγματικής συνεργασίας με τη φύση και με την προϋπόθεση της αρμονικής συνεργασίας των ανθρώπων. Το μοντέλο της οικο-κοινωνίας που οραματίζεται είναι δομημένο από τη βάση προς την κορυφή και οι προτεινόμενες αξίες του είναι: η συμμετοχή, η αποκέντρωση, η συνεργασία, η δημιουργική εργασία, η σφαιρική λογική, η επινοητική σκέψη, ο σεβασμός των άλλων και η θετική συνύπαρξη. Οι παραπάνω αξίες στο σύνολό τους έχουν υιοθετηθεί από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση - θεωρητικά - από τα τέλη της δεκαετίας του '70. Οι εμπλεκόμενοι μαθητές στα προγράμματα ΠΕ πρέπει να συμμετέχουν ενεργά, όχι ως ακροατές, αλλά συμπρωταγωνιστικά ή ορισμένες φορές και πρωταγωνιστικά λ.χ. όταν παρουσιάζουν τις εργασίες τους ή όταν συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες. Η συνεργασία τους πρέπει να είναι από τους βασικότερους στόχους και οι εργασίες που υλοποιούν δεν πρέπει να έχουν διεκπεραιωτικό χαρακτήρα, αλλά να είναι δημιουργικές. Τα μαθήματα στα εκπονούμενα προγράμματα πρέπει να στοχεύουν από την αρχή στο σεβασμό του διαφορετικού και να συγκλίνουν στην απόκτηση σφαιρικότητας της λογικής και επινοητικότητας της σκέψης τους και να εντάσσονται στην οικολογικοποίηση της τελευταίας.

Αρχές και οργάνωση της συστημικής εκπαίδευσης του Rosnay

Η βασική θέση του Rosnay προτείνει την εγκατάλειψη της γραμμικότητας των παραδοσιακών εκπαιδευτικών θεωριών και την αντικατάστασή τους με μία νέα αντίληψη που θα επικεντρώνεται σε μία συστημική προσέγγιση της εκπαίδευσης, η οποία θα στηρίζεται στις αλληλεξαρτήσεις. Σαφώς επηρεασμένος από τις αλληλεξαρτήσεις που υπάρχουν στην οικόσφαιρα, υποστηρίζει ότι η απουσία σφαιρικής προσέγγισης οδηγεί σε βέβαια αποτυχία κάθε προσπάθεια ανανέωσης και επαναπροσδιορισμού της διδασκαλίας. Εξάλλου ο 20ός αιώνας ήταν αποκαλυπτικός για τις αποτυχίες που οδήγησαν οι μονόδρομοι και οι δογματικές αντιλήψεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, η εισαγωγή των Η/Υ στο χώρο της εκπαίδευσης δεν είναι απαραίτητο να αποφέρει ποιοτικά άλματα στο χώρο. Χρειάζονται σειρά προϋποθέσεων και συνολική οπτική - όραμα για την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου. Ο μονοδιάστατος άνθρωπος που τόσο εύστοχα είχε περιγράψει ο Marcuse είναι απαραίτητο να αντικατασταθεί από τον πολυδιάστατο άνθρωπο κι αυτό είναι ο στόχος της συστημικής εκπαίδευσης προς μία οικο-κοινωνία. Οι πέντε βασικές αρχές της θεωρίας αυτής είναι:

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Θερινά τμήματα προετοιμασίας για τους μαθητές Β' και Γ' Λυκείου (2022-05-26 00:00:00.0)
Πλούσιος προβληματισμός για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο (2022-05-10 00:00:00.0)
Οψεις της ταξικής διαφοροποίησης στο εκπαιδευτικό σύστημα (2020-03-04 00:00:00.0)
Τη Δευτέρα με μαθήματα κατεύθυνσης (2014-05-31 00:00:00.0)
Ολόπλευρη μόρφωση για όλους με ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο του σχολείου (2007-01-21 00:00:00.0)
H σκέψη στα αζήτητα της σχολικής διαδικασίας (2003-06-28 00:00:00.0)