«ΜΠΑΡΟΥΤΑΠΟΘΗΚΗ» ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΟΛΗ Η ΧΩΡΑ
Λιμάνια και ναυπηγεία της χώρας στη δίνη πολεμοκάπηλων σχεδιασμών
Παρασκευή 21 Νοέμβρη 2025

Eurokinissi

Στη μέγγενη των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, μέσα στους οποίους και η ελληνική αστική τάξη επιχειρεί να αναβαθμίσει τον ρόλο της, μπαίνουν οι λιμενικές και ναυπηγικές υποδομές στη χώρα μας, φέρνοντας τον λαό ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στους κινδύνους που εγκυμονεί η πολεμική εμπλοκή της Ελλάδας στα πολεμοκάπηλα σχέδια των ΗΠΑ- ΝΑΤΟ - ΕΕ.

Οι εξελίξεις του τελευταίου διαστήματος είναι πυκνές: Η κυβέρνηση προωθεί νομοθετική ρύθμιση για τη μετατροπή του λιμανιού της Ελευσίνας σε αμερικανικό κόμβο logistics, με τη συμμετοχή της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ (DFC) στις δραστηριότητες της ONEX. Η κίνηση έρχεται ως απευθείας απάντηση στην κινεζική παρουσία στον Πειραιά και πυροδοτεί οργισμένη αντίδραση από το Πεκίνο, που κατηγορεί τις ΗΠΑ για «ψυχροπολεμική νοοτροπία» και «παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας». Στο στόχαστρο μπαίνει και ο ΟΛΘ, λόγω των ρωσικών κεφαλαίων που συμμετέχουν στον έλεγχό του, ενώ τα ναυπηγεία της χώρας ετοιμάζονται να παράγουν πολεμικά πλοία για την πολεμική προπαρασκευή της ΕΕ και θαλάσσια drones για την Ουκρανία, συμφωνία που προκάλεσε ήδη την αντίδραση της Ρωσίας, η οποία την Πέμπτη μίλησε για «ανάλογη απάντηση»!

Αμερικανικό «αντίβαρο» στην κινεζική παρουσία η Ελευσίνα

Η τελευταία εξέλιξη αφορά την ενίσχυση από πλευράς κυβέρνησης και Αμερικανών του λιμένα Ελευσίνας ως αντίβαρου στην παρουσία των Κινέζων στον ΟΛΠ, επιβεβαιώνοντας ότι πίσω από τα πανηγύρια περί «συμμάχων» και «επενδύσεων» η χώρα αναδεικνύεται όλο και περισσότερο σε πεδίο όπου συγκρούονται ιμπεριαλιστικά κέντρα για τον έλεγχο υποδομών και διαύλων, με ανυπολόγιστους κινδύνους για τον λαό.

Οι πρώτες σχετικές ανακοινώσεις ήρθαν διά στόματος Βασίλη Κικίλια, υπουργού Ναυτιλίας, στο πλαίσιο των εργασιών της «6ης Διακυβερνητικής Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια» (P-TEC), που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, λέγοντας καθαρά και ξάστερα ότι «έχει δοθεί εντολή από τον πρωθυπουργό να ξεκινήσει η συζήτηση με τους Αμερικανούς ομολόγους μας για το πώς θα ενισχυθούν τα ναυπηγεία και τα λιμάνια, εδώ αλλά και στις ΗΠΑ, ώστε να συνδεθούν μεταξύ τους». Πρόσθεσε ότι τις εβδομάδες και τους μήνες που ακολουθούν η κυβέρνηση της ΝΔ θα προχωρήσει σε συμφωνία που αφορά αμερικανικές στρατηγικές επενδύσεις στην Ελλάδα, στο κομμάτι των υποδομών.

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης μίλησε δημόσια για το ενδεχόμενο «μεταφοράς του λιμανιού της Ελευσίνας σε άλλη περιοχή, κοντά στα ναυπηγεία». Ακολούθησε η επίσκεψη της πρέσβειρας των ΗΠΑ Κ. Γκίλφοϊλ στο υπουργείο Ανάπτυξης για απευθείας συνεννοήσεις με τον υπουργό Τ. Θεοδωρικάκο, ανακοινώνοντας τη «θέσπιση άμεσης νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της ONEX, με τη συμμετοχή της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ, DFC, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο του λιμανιού στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ως ενεργειακού, εμπορικού και διαμετακομιστικού κέντρου», επεκτείνοντας «τις δραστηριότητές της εκτός από τη ναυπηγική βιομηχανία και στον εμπορικό, διαμετακομιστικό, λιμενικό, ενεργειακό και αμυντικό τομέα».

Από την πλευρά της, η Γκίλφοϊλ χαρακτήρισε τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης «απλώς ένα μικρό παράδειγμα όλων αυτών που σχεδιάζουμε και σκοπεύουμε να κάνουμε με τον υπουργό Ανάπτυξης, ο οποίος έχει ένα πολύ μεγάλο χαρτοφυλάκιο που σκοπεύουμε να εκμεταλλευτούμε πλήρως, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». «Προσβλέπουμε στην επέκταση και χρήση του λιμανιού Ελευσίνας ως κόμβου logistics σε αυτήν τη σημαντική γεωπολιτική περιοχή. Αποτελεί ένα κομβικής σημασίας βήμα προς τα εμπρός», πρόσθεσε, εκτιμώντας παράλληλα ότι «έχουμε πολλές ευκαιρίες», ενώ εστίασε στη «συνεργασία στους βασικούς τομείς της ενεργειακής ασφάλειας και της ναυπηγικής βιομηχανίας», υπογραμμίζοντας ότι «αυτές είναι δύο προτεραιότητες του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ».

Οργισμένη απάντηση από την κινεζική πρεσβεία

Παράλληλα η κινεζική πρεσβεία εξέδωσε οργισμένη ανακοίνωση - απάντηση στις πρόσφατες δηλώσεις της Γκίλφοϊλ με τις οποίες παρότρυνε την Ελλάδα «να πουλήσει το λιμάνι του Πειραιά για να αντισταθμίσει την κινεζική επιρροή».

Εκπρόσωπος Τύπου της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα μίλησε για «κακόβουλη συκοφάντηση της φυσιολογικής σινοελληνικής εμπορικής συνεργασίας και σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας», προσθέτοντας: «Οι σχετικές δηλώσεις, διαποτισμένες με ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού, αντιβαίνουν στη θεμελιώδη επαγγελματική δεοντολογία ενός διπλωμάτη και αποκαλύπτουν πλήρως τη δόλια πρόθεση των ΗΠΑ να εξυπηρετήσουν τα δικά τους γεωπολιτικά συμφέροντα, εκμεταλλευόμενες το λιμάνι του Πειραιά, ακόμα και την Ελλάδα. Η Κίνα εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και την κατηγορηματική της αντίθεση».

Σημειώνει δε με νόημα πως «όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε την κρίση χρέους, η Κίνα έτεινε χείρα βοηθείας (...) Στο μέλλον οι κινεζικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις επενδύσεις τους και (...) θα συμβάλουν στην ακόμη καλύτερη ανάπτυξη του λιμανιού».

Αντιπαράθεση και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Σε συνέντευξή του στον ρ/σ «ΣΚΑΪ» την Τετάρτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης επιβεβαίωσε τη συνέχεια των σχεδιασμών, λέγοντας ότι «αυτά δεν γίνονται εν κενώ. Ερχονται ως συνέχεια πρωτοβουλιών, και σε ενεργειακό και σε γεωπολιτικό επίπεδο, της κυβέρνησης», παραπέμποντας και στις «προηγούμενες πρωτοβουλίες», π.χ. «όσα συνέβησαν στην Αλεξανδρούπολη».

Δεδομένου ότι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει αντίστοιχο «προφίλ», καθώς στο σχήμα που ελέγχει τον ΟΛΘ συμμετέχουν κατά βάση ρωσικά κεφάλαια, ο Μαρινάκης ρωτήθηκε αν θα υπάρξει αντίστοιχη (αμερικανική) πρόταση για δεύτερο λιμάνι κοντά στη Θεσσαλονίκη. Δεν το απέκλεισε, τονίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι «οι ΗΠΑ είναι στρατηγικός μας σύμμαχος απ' τους πιο σημαντικούς, αν όχι ο πιο σημαντικός (...) και θέλουμε πάνω σε αυτήν τη στρατηγική συνεργασία να επενδύσουμε, να την αυξήσουμε, να την ισχυροποιήσουμε. Δεν κρυβόμαστε εμείς»...

Να σημειωθεί επίσης ότι την ίδια ημέρα η ΟΛΘ ΑΕ ανακοίνωσε την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία «ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ» για την επέκταση λιμενικής υποδομής του 6ου Προβλήτα του Λιμένος Θεσσαλονίκης, έργο που προβλέπεται από την σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΘ.

Η κατασκευή θα κοστίσει 195,6 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε 40 μήνες. Με την ολοκλήρωση του έργου το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξασφαλίζει την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση περισσότερων πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, αποκτά τη δυνατότητα εξυπηρέτησης Ultra Large Container Vessels έως 24.000 TEU, μοναδική για τη Βόρεια Ελλάδα, και αυξάνει τη συνολική χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από 650.000 TEU σήμερα σε 1.500.000 TEU.

Πολεμικοί σχεδιασμοί και για τα ναυπηγεία

Πυκνές είναι και οι εξελίξεις που αφορούν τα ναυπηγεία. Πρόσφατες είναι οι ανακοινώσεις περί πρότασης υλοποίησης προγράμματος ναυπήγησης πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του ευρωενωσιακού χρηματοδοτικού εργαλείου SAFE, διά στόματος Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και διευθύνοντα συμβούλου του ομίλου «ONEX Technologies», και Νίκου Παπάτσα, αντιπροέδρου της Ενωσης Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής, Ασφάλειας και Αμυνας.

Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια του Forum «Defence for Growth», που διοργάνωσε η CLEON, τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας, τα οποία από κοινού ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ παρέδωσαν στον αμερικανικών συμφερόντων μονοπωλιακό όμιλο της ONEX, προορίζονται για τη ναυπήγηση ελληνικής κατασκευής πολεμικών πλοίων με ενσωματωμένα Μade in Greece τεχνολογικά πολεμικά συστήματα, τα οποία θα αξιοποιούνται τόσο από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό όσο και από ευρωπαϊκές ή τρίτες χώρες, με φόντο την πολεμική προετοιμασία.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη άνοιξη η Ενωση Ελληνικών Ναυπηγείων και η Ενωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής, Ασφάλειας και Αμυνας υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, το οποίο αποτελεί «μπούσουλα» για τη σύμπραξη μεταξύ ναυπηγικού και «αμυντικού» τομέα και καθορίζει έναν «ολοκληρωμένο μηχανισμό συνεργειών, δικτύωσης, ανταλλαγής πληροφορίας και προώθησης κοινών δράσεων, με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγικής βάσης και την αναβάθμιση του εγχώριου οικοσυστήματος άμυνας, ναυπήγησης και τεχνολογίας», όπως αναφερόταν στη σχετική ανακοίνωση.

Επιπλέον, ο Π. Ξενόκωστας ανακοίνωσε την επικείμενη κατάθεση της πρότασης για ένταξη στο SAFE, που αποτελεί τον χρηματοδοτικό πυλώνα ύψους 150 δισ. ευρώ του σχεδίου «ReArm Europe» για την «ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας».

Τα ναυπηγεία, όπως και τα λιμάνια της χώρας μας, αποτελούν υποδομές στρατηγικής σημασίας για τα «αρπακτικά» του πολέμου, με τον ευρωενωσιακό «Xάρτη Πορείας για την Αμυντική Ετοιμότητα 2030» να δίνει την κατεύθυνση για αξιοποίηση και μετατροπή μιας σειράς υποδομών, μεταξύ αυτών και ναυπηγικών, σε «κόμβους» ενίσχυσης της «αμυντικής» βιομηχανίας της Ευρώπης.

Συμπαραγωγή θαλάσσιων drones με την Ουκρανία

Οι σχεδιασμοί αυτοί βρίσκονται σε επιταχυνόμενη τροχιά υλοποίησης. Κατά τη συνάντηση του Κυρ. Μητσοτάκη με τον Ζελένσκι την Κυριακή υπογράφηκε συμφωνία για τη συμπαραγωγή μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (USV, δηλαδή θαλάσσιων drones) των ουκρανικών δυνάμεων σε ναυπηγεία στην Ελλάδα (τα δημοσιεύματα «δείχνουν» το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά) με τεχνολογία που θα προέρχεται και από ελληνικές εταιρείες.

Για τη χρηματοδότηση υπάρχει πρόβλεψη πόρων για την παραγωγή και προμήθεια USV στον υφιστάμενο Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων για την περίοδο 2025 - 2036. Αθήνα και Κίεβο θα επιχειρήσουν παράλληλα να εντάξουν το συγκεκριμένο σχέδιο και στα δάνεια του ευρωπαϊκού κανονισμού SAFE.

Μπαράζ επικίνδυνων εξελίξεων για τον λαό

Μέσα σε ένα μπαράζ σύνθετων εξελίξεων που μπλέκει ακόμα περισσότερο το κουβάρι των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για να κερδίζουν οι καπιταλιστές, ο λαός και οι κρίσιμες υποδομές όπως τα ναυπηγεία και τα λιμάνια αντιμετωπίζουν μεγάλους κινδύνους, ειδικά σε περίπτωση γενίκευσης των συγκρούσεων ανάμεσα στα αντίπαλα ιμπεριαλιστικά στρατόπεδα.

Γι' αυτό είναι χρέος του λαού, των εργαζομένων στα ναυπηγεία και παντού, της νεολαίας, να μπουν εμπόδιο στα επικίνδυνα σχέδια των ιμπεριαλιστών που καμία σχέση δεν έχουν με τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, δυναμώνοντας τη συλλογική και οργανωμένη πάλη ενάντια στο καπιταλιστικό σύστημα του κέρδους, της εκμετάλλευσης και του πολέμου, που σέρνει τους λαούς στον όλεθρο.

Διέξοδος υπάρχει, και βρίσκεται στην οικοδόμηση του σοσιαλισμού - κομμουνισμού, εκεί όπου μέσα σε συνθήκες εργατικής εξουσίας και με κεντρικό σχεδιασμό, τα ναυπηγεία όπως και όλες οι υποδομές δεν θα αξιοποιούνται για να πλουτίζουν οι λίγοι από την εκμετάλλευσή τους, αλλά για να καλύπτονται οι ολοένα διευρυνόμενες κοινωνικές ανάγκες των πολλών.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Μπαρουταποθήκη» ανταγωνισμών ολόκληρη η χώρα (2025-11-20 00:00:00.0)
«Μετωπική» με τα «ρωσικά και κινεζικά συμφέροντα» (2025-11-15 00:00:00.0)
Κανένα συμφέρον δεν έχουν οι εργαζόμενοι από τους σχεδιασμούς ξεπουλήματος των ναυπηγείων (2022-07-05 00:00:00.0)
Εγκαινιάστηκε η παράδοση του Νεωρίου στην αμερικανική ΟΝΕΧ (2019-12-06 00:00:00.0)
«Σφραγίζει» επιχειρηματικά σχέδια και εμπλοκή (2018-12-04 00:00:00.0)
Στρατιωτικό προγεφύρωμα των ΗΠΑ η χώρα (2018-11-27 00:00:00.0)