ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Οχτώβρη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΤΡΟΪΚΑ
Παζάρια για ληξιπρόθεσμα χρέη «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια

«Συναίνεση» και «αποφασιστικότητα» στην υλοποίηση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων απαιτούν οι βιομήχανοι

Οι ρυθμίσεις σχετικά με τη διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, καθώς και η χρονική επιμήκυνση της αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία ήταν στην ατζέντα χτεσινής κυβερνητικής σύσκεψης με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Δικαιοσύνης. Στόχος της συγκυβέρνησης είναι η κατάθεση σχετικών νομοσχεδίων στη Βουλή, με πρώτο βήμα τις ρυθμίσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σε άλλο νομοσχέδιο σχεδιάζεται να κατατεθούν οι ρυθμίσεις για το «κούρεμα» προβληματικών δανείων, ζήτημα γύρω από το οποίο φέρεται να προβάλλει ορισμένες ενστάσεις η τρόικα (ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ). Νωρίτερα χτες, τα ζητήματα αυτά, μαζί με τις γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, εξετάστηκαν κατά τη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός, Αντ. Σαμαράς, με τον υπουργό Οικονομικών, Γκ. Χαρδούβελη, ενώ σήμερα το απόγευμα - ενόψει και της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ που ξεκινά αύριο Πέμπτη - θα πραγματοποιηθεί συνάντηση μεταξύ του Αντ. Σαμαρά και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Ευ. Βενιζέλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες ρυθμίσεις για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία προβλέπουν τεχνικές επιμήκυνσης μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις (ανάλογα με το ύψος της οφειλής και του εισοδήματος), εκπτώσεις επί των προβλεπόμενων προστίμων και προσαυξήσεων κ.ά., με στόχο τη διευκόλυνση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι οποίες συνεχίζουν να σωρεύονται στα κιτάπια της εφορίας. Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο της συγκυβέρνησης είναι η αύξηση της μάζας των αντιλαϊκών φόρων που εισρέουν στο κρατικό ταμείο. Η τρόικα, από την πλευρά της, έχει ζητήσει να υπάρξουν αυστηρότεροι όροι στη νέα ρύθμιση, προκειμένου να αποτραπούν οι οφειλέτες που έχουν ενταχθεί σε παλαιότερες ρυθμίσεις να κάνουν χρήση της νέας ρύθμισης.

Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, προβλέπεται «κούρεμα» στο αρχικό κεφάλαιο, αποκλειστικά και μόνο για επιχειρήσεις που κρίνονται «βιώσιμες» και κατά περίπτωση, ανάλογα με το επιχειρηματικό «προφίλ» και με βάση τραπεζικά κριτήρια. Μια τέτοια εξέλιξη διευκολύνει και τους τραπεζικούς ομίλους, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα μείωσης των επισφαλών απαιτήσεων που εγγράφουν στους ισολογισμούς τους.

Εκθεση ΙΟΒΕ

«Αναποφασιστικότητα, έλλειψη συναίνεσης και καθυστερήσεις» σε ό,τι αφορά τις δομικές μεταρρυθμίσεις διαπιστώνει το ΙΟΒΕ στην τριμηνιαία έκθεσή του για την οικονομία.

Σύμφωνα με το Ιδρυμα, το οποίο εκφράζει τις θέσεις του ΣΕΒ, «η ύπαρξη κινδύνων εμφανίζεται σημαντικά αυξημένη», εστιάζοντας σε παράγοντες όπως ότι «από τις ευρωεκλογές και μετά έχει κυριαρχήσει στον πολιτικό διάλογο η πολιτική αναίρεσης των κύριων χαρακτηριστικών της οικονομικής πολιτικής». Το ίδρυμα των βιομηχάνων αναφέρεται σε «άκριτες μειώσεις φόρων» που μπορεί να δημιουργήσουν «μελλοντικούς κινδύνους». Σε αυτό το πλαίσιο ασκεί κριτική στην έμφαση που δόθηκε για την «άμεση απεμπλοκή από τη συμφωνία με τους επίσημους πιστωτές και εταίρους».

Στο «διά ταύτα» επισημαίνει ότι «η προσέλκυση επενδύσεων προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο πολιτικής σταθερότητας και συναίνεσης» καθώς και «επιμονή στις μεταρρυθμίσεις»...

Τροπολογίες του υπουργείου Οικονομικών

Σε ανέξοδες αλλαγές, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα σε ό,τι αφορά τους αντιλαϊκούς φόρους και τα χαράτσια, προχωρά το υπουργείο Οικονομικών.

Με τροπολογία, που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπονται τα παρακάτω:

-- Σε περίπτωση κατά την οποία το πραγματικό καθαρό εισόδημα των αγροτών είναι χαμηλότερο από το τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, τότε η πρόσθετη διαφορά εισοδήματος δεν θα φορολογείται με συντελεστή 26% αλλά με 13%, όπως και το πραγματικό εισόδημα.

-- Σε κάθε περίπτωση αγοράς ακινήτου, η δαπάνη που λαμβάνεται υπόψη ως τεκμήριο για τον προσδιορισμό του εισοδήματος του αγοραστή δεν θα υπολογίζεται με βάση την αντικειμενική αξία, αλλά με βάση την τιμή που αναγράφεται στο συμβόλαιο, ακόμη κι αν αυτή είναι μικρότερη από την αντικειμενική.

-- Εξαιρούνται από το τέλος επιτηδεύματος τα άτομα με αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%, για το 2014 και για τα επόμενα έτη.

-- Προκειμένου να μη θεωρούνται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και να μη φορολογούνται οι αποζημιώσεις που καταβάλλονται στους εργαζόμενους υπό μορφή εξόδων κίνησης θα πρέπει πλέον να δικαιολογούνται από νόμιμα παραστατικά που θα αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των συγκεκριμένων δαπανών.

-- Επεκτείνεται η δυνατότητα του ΤΑΙΠΕΔ να καταγγέλλει μισθώσεις ή παραχωρήσεις χρήσης και ως προς τα ακίνητα επί των οποίων έχει δικαίωμα παραχώρησης της χρήσης, σε άλλους ιδιώτες. Η ρύθμιση αποσκοπεί στην επιτάχυνση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης φιλέτων δημόσιας γης και περιουσίας. Παράλληλα, περιγράφονται η διαδικασία και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο εισαγγελέας Πρωτοδικών διατάσσει την απόδοση του ακινήτου, καθώς και χρηματική ποινή για κάθε μέρα καθυστέρησης εκτέλεσης της απόφασης ή μελλοντικής αμφισβήτησης της κατοχής.

-- Σε περίπτωση παραχώρησης «απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας», στο πλαίσιο της εφαρμογής σχεδίων αξιοποίησης δημόσιων ακινήτων, η σχετική απόφαση θα εκδίδεται αποκλειστικά από τον υπουργό Οικονομικών.

-- Για την παραχώρηση είτε της απλής χρήσης είτε για τον σκοπό εκτέλεσης, χρήσης και εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης λιμενικών εγκαταστάσεων ορίζεται αντίτιμο που προσδιορίζεται ανά πενταετία.

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2014
Αιματοβαμμένα πλεονάσματα στις πλάτες του λαού

Στα 2,5 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα στο πρώτο 9μηνο

Η παραπέρα διάλυση της γκάμας των κονδυλίων που αφορούν στις λαϊκές ανάγκες, με αιχμή τη σύνθλιψη των επιχορηγήσεων προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ταυτόχρονα με τη διόγκωση των αντιλαϊκών φόρων συνθέτουν την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2014. Σε αυτό το πλαίσιο, τα εμφανιζόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, για το 9μηνο (Γενάρης - Σεπτέμβρης) του 2014 φτάνουν σε 2,5 δισ. ευρώ, έναντι του αντιλαϊκού στόχου ύψους 1,5 δισ. ευρώ που έχει τεθεί στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» 2015 - 2018.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το 9μηνο (Γενάρης - Σεπτέμβρης) του 2014:

-- Οι πρωτογενείς δαπάνες που αφορούν σε συντάξεις, μισθούς σε Δημόσιο, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, επιχορηγήσεις προς ασφαλιστικά ταμεία, συμπιέστηκαν περαιτέρω στα 30,4 δισ. ευρώ (από 32,3 δισ. ευρώ το 2013), με νέα μείωση ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

Σε ρυθμούς συρρίκνωσης συνεχίζουν οι επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων και συγκεκριμένα:

ΙΚΑ: 2,1 δισ. ευρώ (από 2,5 δισ.), με ρυθμό πτώσης 16%.

ΟΑΕΕ: 850 εκατ. ευρώ (από 1,17 δισ.), με ρυθμό πτώσης 27,4%.

ΟΓΑ: 2,1 δισ. ευρώ (από 2,5 δισ.), με ρυθμό πτώσης 16%.

ΝΑΤ: 720 εκατ. ευρώ (από 827 εκατ.), με ρυθμό πτώσης 13%.

-- Τα ποσά που δαπανήθηκαν για τόκους εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους διαμορφώθηκαν σε 4,8 δισ. ευρώ (από 5,3 δισ. πέρυσι).

-- Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού υποχώρησαν σε 35,9 δισ. ευρώ (από 38,6 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013,) ενώ οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού (μαζί με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) εμφανίζονται στα 39,56 δισ. ευρώ (από 41,38 δισ. πέρυσι).

-- Το σύνολο των φορολογικών εσόδων έφτασε στα 32,1 δισ. ευρώ (από 31,1 δισ.) με διόγκωση κατά 1 δισ. ευρώ και ειδικότερα:

  • Οι φόροι εισοδήματος στα φυσικά πρόσωπα (μισθωτοί, συνταξιούχοι) απογειώθηκαν στα 9,1 δισ. ευρώ (από περίπου 8 δισ. πέρυσι) με διόγκωση πάνω από 1 δισ. ευρώ, ή κατά 13,8%!
  • Οι φόροι στα νομικά πρόσωπα (εταιρείες) εμφανίζονται στα 1,9 δισ. ευρώ (από 1 δισ.) Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά από φέτος οι φόροι νομικών προσώπων περιλαμβάνουν και τους αυτοαπασχολούμενους, οι οποίοι μέχρι και πέρυσι καταγράφονταν σε αυτούς των φυσικών προσώπων, επομένως η διόγκωση που καταγράφεται στο κονδύλι της φορολογίας των εταιρειών είναι ουσιαστικά απόρροια της φορολεηλασίας σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων.
  • Οι έμμεσοι φόροι πάνω στη λαϊκή κατανάλωση διαμορφώνονται στα 16,9 δισ. ευρώ (από 17,2 δισ.), αποτέλεσμα της μείωσης της λαϊκής κατανάλωσης.
  • Το πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή το αποτέλεσμα που προκύπτει μετά την αφαίρεση των δαπανών για τόκους διαμορφώνεται σε 2,5 δισ. ευρώ.
9,7 δισ. ευρώ «φρέσκες» ληξιπρόθεσμες οφειλές

Στο μεταξύ, στα 70 δισ. ευρώ έφτασαν στο τέλος Σεπτέμβρη τα κάθε είδους ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Τα «φρέσκα» ληξιπρόθεσμα χρέη που βεβαιώθηκαν από το φοροεισπρακτικό μηχανισμό στο 9μηνο του 2014 έφτασαν τα 9,7 δισ. ευρώ και απογειώνονται με ρυθμό από 1 δισ. ευρώ το μήνα, σε μια εξέλιξη που συνδέεται με τη αδυναμία των λαϊκών νοικοκυριών να πληρώσουν τους ασήκωτους φόρους και τα βαριά χαράτσια.

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ
Με έλλειμμα 12,3 δισ. στο 8μηνο

Αύξηση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας καταγράφεται στο 8μηνο του 2014, σε αντίθεση με τη βελτίωση που εμφανίζει το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, στο οποίο περιλαμβάνονται οι κάθε είδους δοσοληψίες με τα άλλα κράτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, για το πρώτο 8μηνο (Γενάρης - Αύγουστος) του 2014:

Εμπορικό έλλειμμα: Διαμορφώνεται στα 12,3 δισ. ευρώ (έναντι ελλείμματος 11,4 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2013). Η αξία των εισαγωγών διαμορφώνεται στα 27,7 δισ. ευρώ (από 26,5 δισ.) και των εξαγωγών στα 15,4 δισ. ευρώ (από 15 δισ.). Να σημειωθεί ότι οι πληρωμές για τις αγορές πλοίων στο εξωτερικό απογειώθηκαν στα 2,2 δισ. ευρώ (από 1,1 δισ.), και διαμορφώνονται σε διπλάσιο επίπεδο σε σχέση με πέρυσι.

Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών: Οι κάθε είδους δοσοληψίες καταγράφουν πλεόνασμα 2,1 δισ. ευρώ (από 1,4 δισ. πέρυσι). Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώνονται στα 9,7 δισ. ευρώ (από 8,7 δισ.). Σταθερά ελλειμματικό (κατά 2,1 δισ. ευρώ) παραμένει το ισοζύγιο των εισοδημάτων. Οι εκροές κεφαλαίων που πληρώθηκαν στο εξωτερικό με τη μορφή «τόκων, μερισμάτων και κερδών» έφτασαν περίπου τα 4,2 δισ. ευρώ. Αντίστροφα, το αντίστοιχο κονδύλι που εισέρρευσε και που καρπώθηκαν οι ντόπιοι μεγαλοεπιχειρηματίες από τις μπίζνες στο εξωτερικό διαμορφώνεται στα 2,2 δισ. ευρώ.

Αναδρομικός έλεγχος σε «πόθεν έσχες»

Τα πρώτα στοιχεία από τον αναδρομικό έλεγχο από το 1974 στα «πόθεν έσχες» 455 πολιτικών παρουσιάστηκαν χτες από τους ορκωτούς λογιστές στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή, ενώ το πόρισμά τους αναμένεται τις επόμενες μέρες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, από τις 455 περιπτώσεις, θα γίνει επανέλεγχος σε 25 «πόθεν έσχες». Από αυτά, τα 23 εμφανίζουν μικροποσά, ενώ για δύο φακέλους θα κατατεθεί αίτημα στις εισαγγελικές αρχές για περαιτέρω έλεγχο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ