Με πρόσχημα την οικονομική κρίση και τις μεγάλες αποκλίσεις της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, ΕΕ και κυβέρνηση έχουν ήδη ετοιμάσει το νέο πακέτο αντιδραστικών μέτρων
Σε απόλυτη ετοιμότητα βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ώστε την επαύριο κιόλας των εκλογών να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο της νέας επίθεσης σε βάρος των λαϊκών κατακτήσεων.
Την επόμενη Δευτέρα και Τρίτη έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση των οργάνων ΕΚΟΦΙΝ και Γιουρογκρούπ, όπου και πρόκειται να συζητηθούν τα μέτρα που έχουν ληφθεί ή πρόκειται να ληφθούν από τις χώρες της ευρωζώνης, που εμφανίζουν υψηλά - κατά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή - δημοσιονομικά ελλείμματα, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Ελλάδα. Η χώρα μας, εξάλλου, είναι μία από τις τέσσερις της ευρωζώνης που έχει τεθεί σε καθεστώς δημοσιονομικής επιτήρησης και έχει αναλάβει τη δέσμευση να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα κάτω από το 3% έως το τέλος του 2010.
Αυτή βέβαια είναι η τυπική διαδικασία της υπόθεσης. Η ουσιαστική της πλευρά είναι ότι η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη αποφασίσει να προωθήσει νέο σκληρό πακέτο αντιλαϊκών μέτρων - όχι μόνο στα δημοσιονομικά - με το διττό στόχο να μεταφέρει κατά πρώτον τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στους εργαζόμενους και κατά δεύτερον να προετοιμάσει το έδαφος για την επόμενη ημέρα της κρίσης, ώστε να έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες συνθήκες και το κατάλληλο περιβάλλον, για την επίτευξη υψηλής κερδοφορίας από την πλευρά των μονοπωλιακών ομίλων. Εκεί αποβλέπουν και οι διακηρύξεις του πρωθυπουργού για συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, αλλά και οι επισημάνσεις των διεθνών ιμπεριαλιστικών οργανισμών, όπως είναι και οι πρόσφατες εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Ενώ διανύουμε προεκλογική περίοδο, που υποτίθεται ότι θα πρέπει να είναι πιο συγκρατημένοι, είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο «ντι μπέϊτ» των επικεφαλής των κομμάτων που έθεσε ανοικτά θέμα επιβολής νέων φοροεισπρακτικών μέτρων (υποτίθεται για τη μείωση του ελλείμματος), ενώ προανήγγειλε και νέες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας καθώς και στο σύστημα υγείας. Μας προϊδέασε δηλαδή για το τι θα ακολουθήσει αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Αλλά και το ΔΝΤ στις επισημάνσεις του «ενθάρρυνε» την κυβέρνηση να προχωρήσει στη λήψη άμεσων φοροεισπρακτικών μέτρων μόνιμου μάλιστα χαρακτήρα, αλλά και να ανοίξει εσπευσμένα το Ασφαλιστικό, να προωθήσει νέες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις και να προχωρήσει «θαρραλέα» όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα και παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας.... Συνδυασμένα, όλα τα κέντρα εξουσίας προετοιμάζουν το έδαφος, ώστε ο ελληνικός λαός να αποδεχτεί, όσο το δυνατό με μικρότερες αντιδράσεις, τη νέα έφοδο που σχεδιάζει η άρχουσα τάξη και το πολιτικό της σύστημα. Στόχος είναι η «δεύτερη γενιά μεταρρυθμίσεων», με την οποία μας απειλεί η κυβέρνηση, να περάσει όσο το δυνατόν αναίμακτα και ανώδυνα για την άρχουσα τάξη και τα επιτελεία της.
Η διεθνής χρηματιστηριακή κερδοσκοπία, οι φόροι και η ...γεωγραφία ευθύνονται πάνω κάτω για την ακριβή βενζίνη στην Ελλάδα (5η ακριβότερη χώρα στην ΕΕ προ φόρων), σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, η οποία παρουσιάστηκε χτες σε ειδική εκδήλωση, με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ανάπτυξης Κ. Μουσουρούλη να δηλώνει ότι αναπτύσσεται «φιλολογία ή παραφιλολογία γύρω από την τιμή των καυσίμων. Η ουσία είναι αν λειτουργεί ή όχι η αγορά και ο ανταγωνισμός»! Μπορεί για την «αγορά», την οποία «απενοχοποιεί» η μελέτη του ΙΟΒΕ, να είναι έτσι τα πράγματα, αλλά για τους καταναλωτές η διαρκής απειλή είναι και η κερδοσκοπία, αλλά και η κερδοφορία των μεγάλων εταιρειών και των διυλιστηρίων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2008, στην τελική τιμή της βενζίνης η τιμή διυλιστηρίου ήταν το 41%, οι φόροι και οι δασμοί το 48%, τα κέρδη όλης της αλυσίδας το 11%. Ωστόσο, επισημαίνει ότι τα διυλιστήρια δε διαμορφώνουν την τιμή τους στη βάση κόστος και περιθώριο κέρδους. Η διεθνής τιμή του αργού δημιουργεί τάσεις στην αγορά της Μεσογείου, αλλά η διαφορά των τιμών δεν είναι πάντα σταθερή. Η διεθνής τιμή της βενζίνης, στη βάση ενός μέσου όρου τεσσάρων ημερών, η ισοτιμία δολαρίου - ευρώ, η πρόσθεση ενός σταθερού ποσού για μεταφορικά, μια σειρά φόροι και δασμοί, αλλά και ο όγκος πωλήσεων, τα διαφορετικά κόστη ανά πρατήριο, οι αποστάσεις είναι μερικοί μόνο από τους συντελεστές διαμόρφωσης της τελικής τιμής της αμόλυβδης βενζίνης, με αδιαπραγμάτευτο δεδομένο τα κέρδη δεκάδων και εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας.
Το υπουργείο Ανάπτυξης θα προωθήσει μετά τις ευρωεκλογές ρυθμίσεις για την αγορά πετρελαιοειδών, για ένα «συμμάζεμα» της αγοράς που έχει να κάνει με τις σχέσεις μεταξύ των εταιρειών. Η μελέτη του ΙΟΒΕ (από τον καθηγητή Α. Κορρέ) ουσιαστικά παρεμβαίνει σε αυτή τη διαδικασία με παραινέσεις για αλλαγές από τον εκτελωνισμό μέχρι τη μεταφορά των καυσίμων, υποδεικνύει το μεγάλο αριθμό πρατηρίων, θεωρεί ότι χρειάζονται περισσότεροι αποθηκευτικοί χώροι και ότι πρέπει να απελευθερωθεί ο κλάδος των βυτιοφορέων, αλλά και το ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων.
Το καθαρό ποσό των 220 εκατ. ευρώ, έβαλε στα ταμεία του το κράτος, μετά την εκκαθάριση της τέταρτης αποστολής φορολογικών δηλώσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, κατά την τέταρτη αποστολή, εκκαθαρίστηκαν 663.064 φορολογικές δηλώσεις, το φορολογούμενο εισόδημα των οποίων ανήλθε στα 11,9 δισ. ευρώ και ο καθαρός φόρος στα 219,9 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, οι χρεωστικές δηλώσεις ανήλθαν στις 175.219 με φορολογούμενο εισόδημα 5,1 δισ. ευρώ, ενώ από την εκκαθάριση προέκυψε η καταβολή επιπλέον φόρου 343,3 εκατ. ευρώ. Πιστωτικές ήταν 189.920 δηλώσεις, με φορολογούμενο εισόδημα 4,3 δισ. ευρώ και με επιστροφή φόρου 123,4 εκατ. ευρώ. Τέλος, μηδενικές ήταν 297.925 δηλώσεις με φορολογούμενο εισόδημα 2,4 δισ. ευρώ.
Συνολικά και στις τέσσερις αποστολές έχουν εκκαθαριστεί 1.557.778 φορολογικές δηλώσεις, το φορολογούμενο εισόδημα των οποίων ανήλθε στα 26,8 δισ. ευρώ, ενώ ο καθαρός επιπλέον φόρος που μπήκε στα ταμεία του κράτους ανήλθε στα 376,8 εκατ. ευρώ.
Στα 54 δισ. ευρώ έφτασε ο δανεισμός για το 2009. Στα 20 δισ. ευρώ (!) οι προσφορές των τραπεζών
Σε αστρονομικά ύψη διαμορφώνεται ο νέος κρατικός δανεισμός (έτους 2009) που πλέον διαμορφώνεται σε περισσότερα από 54 δισ. ευρώ, ποσό που φτάνει στο 21% του ΑΕΠ της ίδιας χρονιάς. Η κυβέρνηση προσέτρεξε για μια ακόμη φορά χτες σε ντόπιους και ξένους τραπεζίτες για ένα ακόμη 10ετές δάνειο ύψους 8 δισ. ευρώ.
Η συνεχής διόγκωση του κρατικού χρέους είναι γέννημα - θρέμμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής, των ελλειμμάτων που εμφανίζονται στους κρατικούς προϋπολογισμούς και τα οποία είναι αποτέλεσμα και των προκλητικών φορο-ελαφρύνσεων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Τα σπασμένα φορτώνονται στα λαϊκά στρώματα με τη συνεχιζόμενη αύξηση των φορολογικών βαρών. Ηδη η κυβέρνηση της ΝΔ, υπακούοντας στις εντολές της ΕΕ, έχει έτοιμο το συμπληρωματικό πακέτο μέτρων στο οποίο συμπεριλαμβάνει και μια σειρά από ανατιμήσεις σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
Στους μεγάλους ωφελημένους αυτής της πολιτικής συγκαταλέγονται οι τράπεζες και οι άλλοι μεγαλορεντιέρηδες - δανειστές του δημοσίου που λυμαίνονται και θησαυρίζουν από το κρατικό χρέος. Χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι οι προσφορές που υπέβαλαν στη χτεσινή δημοπρασία ξεπέρασαν και τα 20 δισ. ευρώ. Το γεγονός αυτό αποδείχνει την υπερεπάρκεια της ρευστότητας που έχουν στη κατοχή τους οι κεφαλαιοκράτες και που αναζητούν επικερδείς διεξόδους και «επενδύσεις» όπως αυτές που τους προσφέρονται με το κρατικό χρέος. Το μεσοσταθμικό επιτόκιο του νέου 10ετούς κρατικού ομολόγου διαμορφώθηκε σε 5,5% ή 1,87 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από το αντίστοιχο ομόλογο του γερμανικού κράτους.
Ο επικεφαλής του Ομίλου της Εθνικής Τράπεζας Τ. Αράπογλου στη χτεσινή γενική συνέλευση των μετόχων της τράπεζας υποστήριξε πως «μπορούμε να πούμε, με κάποια ασφάλεια, ότι η χρηματοπιστωτική κρίση πέρασε και οι αγορές δείχνουν να αποκτούν κάποια ισορροπία». H Εθνική Τράπεζα, στηριζόμενη στην επάρκεια κεφαλαίων, σχεδιάζει την παραπέρα επιχειρηματική διείσδυση στον ευρύτερο ζωτικό χώρο και τις γειτονικές αγορές.
«Οχι» στην απελευθέρωση του ωραρίου των βενζινάδικων είπε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η Ολομέλεια Συμβουλίου απέρριψε προσφυγή που είχαν καταθέσει οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων της Αττικής. Με πλειοψηφία, έκρινε ότι οι διατάξεις του νόμου 3054/2002, που επιβάλλουν περιορισμούς στο ωράριο των βενζινάδικων, είναι συνταγματικά ανεκτές και δικαιολογούνται από λόγους δημοσίου συμφέροντος.